Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Jag har några siffror från F R Greening ur ENERGY TRANSFER IN THE WTC COLLAPSE By F. R. Greening Han anger varje torns vikt till 510.000 ton. Allt stål till 96.000 ton. All betong till 48.000 ton. Falltiderna WTC 1: tc 13.48 s ; WTC 2: tc 12.07 s. Jag anser att totalvikten är för högt angiven. Ca hälften, alltså 250.000 ton, borde ligga sanningen närmare. Om stål och betong tillsammans vägde 144.000 ton så verkar det orimligt att olika laster som t.ex. möbler, hissar, trappor, dörrar, vatten för brandsläckning etc skulle väga 366.000 ton. Vikten på varje våning anger han till 4,636,363 kg vilket måste vara fel eftersom stålet vid entreplanet vägde 15 ggr mer än det på översta våningen. Vad gäller tiden för raset på wtc 1, så verkar den rimlig. Även om NIST-supporters kommer med allt från 10 sec och uppåt. Angående starten på raset så förstår jag det så att det främst är golven runt våning 96 som pga av hetta utvidgas och samtidigt tappar i bärighet. Det blir då hängande istället för bara liggande på sina fästen i kärnan och i ytterväggen. I och med att de blir som hängmattor så uppstår ett drag som drar ytterväggarna inåt. Detta drag kan bara ha större betydelse en bit in från hörnen eftersom två väggar där stagar varandra. Om golven hänger runt om på våningsplanet så kan inte kärnans pelare böjas i sidled p.g.a. dragkrafter från golvtrossarna, eftersom alla pelare i kärnan är förbundna med varandra av tvärgående balkar som tar upp allt drag från motstående håll. De balkar som kan krökas av golven är i ytterväggarna och då mest de mitt på. Om det nu blir gångjärn på balkarna, enligt Bazant, vid alla golvtrossarnas fästen i ytterväggarna så måste gångjärn även bildas vig golvet på våningen under och i taket på den aktuella våningen. På balkarna i kärnan kan det inte ha bildats gångjärn på grund av golven därför tänker jag bort kärnan tills vidare. Plötsligt kommer den tidpunkt då alla gångjärn bildas och det blir en kraftig sättning. 13 våningar rör sig nedåt ca 2x3,7 meter. Väggarna viks inåt i kontorsdelen på två våningar. Lägesenergi omvandlad till rörelseenergi måste nu ta vägen någonstans. Någonting kolliderar. Är det i huvudsak golv som slår i golv? Balkarna i ytterväggarna möter troligen sig själva eftersom de är ledade som gångjärn. Här borde bli en väldig kollision med uppåtriktad kraft som slår ett tillfälligt tvärstopp på överdelen, varvid golvinfästningarna på våning 98 och uppåt ger vika så att alla golven rasar ner. Eftersom golvens fackverk bygger 80 cm under varje betongplatta så finns en sammanlagd deformationszon på ca 9 meter. Till detta kommer alla kontorsinventarier som också kommer att deformeras. Allt detta tar upp mycket rörelseenergi. Jag går bet på hur raset kommer vidare. Kärnan fick jag inte alls med. Under våning 93 finns ingen värme av betydelse. Där är huset intakt. Det blåser inte mycket varför ytterväggarna inte stressas av betydande vindbelastning. Hur menar man att det fortsatta raset ser ut? Vad är det som troligen ger efter först? Är det golven som drar in ytterväggarna vartefter hela vägen ner? Hur kommer kärnan med i raset? OBS att jag verkligen försöker förstå hur raset kan bli som alla filmer och stillbilder visar, utan hjälp av annan energi än lägesenergi plus mekaniska skador av flygplan och av värme från fotogenbrand och kontorsbränder.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?