| Inlägg #241: Postat: 2010-05-22 09:26:00 | |
|
Bizon |
Dag #225 Ja på detta klipp ser man också tydligt att åtminstone den hörnbalk som är närmast i bild förskjuts från den undre änden - tycker mej även se att trasiga balkfragment spretar uppåt ur de nedrusande rasmassorna innan också de dras med. På detta klipp kan jag inte se några tecken på utåtriktade krafter av explosionskaraktär, men däremot att dessa översta våningar i stort sett är helt övertända - dock i ögonblicket då raset synes börja skapas en krans av utskjutande rök från just den våning som ger vika, dessutom ökar brandens intensitet våningarna under det synliga yttre raset vilket tyder på att ras inträffar i byggnadens inre. Kikade på några andra klipp också där en hel del bilder visar kraftiga explosioner ganska långt mer i byggnaderna - alltså långt under själva rashärden, man kan ju undra vad dom härrör sej från? Skulle knappast tro att det handlar om lokala inre övertryck från raset 75 - 100 meter ovanför som till och med blåser ut fönster och skickar stoft och gasmoln ca 15 - 20 meter i 90 graders vinkel horisontellt rakt ut från tornets vägg och mitt på en i övrigt oskadad fasad --- frågetecken finns det fortfarande i överflöd vilket gör att vissa kategoriska förnekares desperata förlöjligande av dessa och personer som vanligen ödmjukt dristar sej att påpeka dessa knappast behöver tas på allvar, vilket jag härmed kommer att avstå ifrån...
|
| Inlägg #242: Postat: 2010-05-22 10:28:00 | |
|
Dag Nilsson |
#241 Bizon, jag kan inte beskriva förloppet annorlunda än du gör. Det mest märkvärdiga är att det är så symmetriskt. Det handlar om 236 47 lodrätt stående balkar som till synes samtidigt - om än kanske av olika anledningar - tappar all bärkraft. Det var sjuans ras som fick mig intresserad av 9/11, men det är tornens ras som fascinerar mig mest. Tekniken för dem är helt annorlunda. Att 200 ton flygplan kan få kanske 80.000 ton stålkonstruktion att rasa ner genom sig själv är så overkligt för mig att det måste lämnas som absolut sista möjlighet. Just ras rakt ner igenom den absolut mest motståndsfyllda vägen avvisas bestämt av min känsla för fysisk verklighet. Alla nästan 300 balkarna är mer än tio ggr så tjocka nedtill som upptill. Eftersom mängder med materia faller utanför tornet så minskar trycket på balkarna vartefter raset fortgår. Det verklighetstrogna vore att raset stannade upp om det alls kunde komma igång. Min slutsats är: Någonting med mycket stora mängder energi tillförs i rasförloppet. Detta något måste ha krävt en omfattande planering av oerhört kunniga människor. Det handlar om en verkligt extraordinär prestation. Budskapet är tydligt - passa er djävligt noga!
|
| Inlägg #243: Postat: 2010-05-22 11:07:00 | |
|
Michael Lundahl |
"Att 200 ton flygplan kan få kanske 80.000 ton stålkonstruktion att rasa ner genom sig själv är så overkligt för mig att det måste lämnas som absolut sista möjlighet". Ändå påstår du att några få ton sprängmedel kan få samma effekt. Nej Dag... det handlar inte om att du inte *kan* tro det... du bara inte *vill* tro det därför att då måste du erkänna att dina påståenden och dina artiklar är tok-fel. Det är så *pinsamt* för dig att du väljer att tro på dina konspirationsfantasier... Länk: sourze.se
|
| Inlägg #244: Postat: 2010-05-22 11:51:00 | |
|
Dag Nilsson |
#243 Snälla Michael, du måste inse att du talar med olika personer. Om någon har sagt att några få ton sprängmedel tog ned tornen, så kan jag inte hjälpa det. Jag tar även avstånd ifrån det. Det finns inget "sanningskollektiv" som håller samband med mig. Försök att fatta det. Jag är en egen individ som varken behöver eller vill ha uppbackning av någon grupp. När det kommer till att du kan uppleva vad jag känner och sedan beskriva det, så handlar det om omnipotens. Skulle inte förvåna om du projicerar din egen pappa på mig och ger mig den skit du inte vågar kasta på honom. Du kan inte alls veta vad jag känner!......Lägesenergin i ett torn var ca 110.000 kWh. A. Håller du med om den siffran. B. Anser du att den energimängden kan förklara både rasförloppen och alla omvandlingar av olika material, typ mycket fint sönderdelad betong och förekomster av sfäriskt järn, sfärisk bly, sfäriskt molybden, sfäriskt zink etc samt utspridning utanför tornens bas av stora mängder massa?
|
| Inlägg #245: Postat: 2010-05-22 12:56:00 | |
|
Michael Lundahl |
Dag: Nej, jag kan inte veta säkert... det är spekulationer och gissningar från min sida. Men om vi skall tala klarspråk så har du satsat stora delar av din trovärdighet på att göra ett tvärsäkert uttalande som när det visar sig vara fel gör dig till totalt åtlöje. Vidare så har du också satsat din tro på din egen förmåga att tänka klart och komma till rationella slutsatser ifrån observerade fakta på detta uttalande,vilket gör att när det visar sig att du har fel så måste du säga till dig själv "Fan vad puckat jag tänkte...". Och *detta* är mer än motiv nog för dig att börja isidosätta andra förklaringar, oavsett sakskälen. Du är nu en part i målet som har något att förlora på att erkänna fel.
|
| Inlägg #246: Postat: 2010-05-22 13:53:00 | |
|
Bizon |
Vad man skulle kunna förvänta sej är någon sorts pyramidaleffekt över basen på de grövsta balkarna - något jämförbart med det som initialt hände i rasets början då ettan kollapsade. Har någon en länk till hur området ser ut efter rasen fullbordan?
|
| Inlägg #247: Postat: 2010-05-22 14:07:00 | |
|
Bizon |
Dag - ser att du funderar på trycket på balkarna och om det lättar under rasets gång vilket det säkert momentant gör plus att det även momentant ökar med varierande intervall genom de tryckförhållanden som bildas av varierande anslag från den nedrasande massan - föreställer mej att trycket därför tidvis kan uppgå till betydligt högre än de förhållandevis statiska dito då byggnaderna stod där dom stod.
|
| Inlägg #248: Postat: 2010-05-22 14:09:00 | |
|
Banestyrelsen |
#242. "Det verklighetstrogna vore att raset stannade upp om det alls kunde komma igång. Min slutsats är: Någonting med mycket stora mängder energi tillförs i rasförloppet." Du har totalt misslyckats i dina försök att ge stöd åt den slutsatsen. NIST har du inte brytt dig om att läsa, Bazants energiberäkningar har du inte begripit, förklaringarna du fått här har du inte begripit. Ej heller har du presenterat en hållbar alternativ hypotes länkad eller egentillverkad som stödjer "energitillföring"; ej heller någon relevant kritik mot NIST, Bazant eller någon debattör här. Det enda du kommit med är spekulationer, medvetna och omedvetna feltolkningar och felrepresentationer av de beräkningar, studier och argument som presenterats, samt en massa ogrundade påståenden förklädda som "frågor."
|
| Inlägg #249: Postat: 2010-05-22 14:29:00 | |
|
Dag Nilsson |
#245 Daniel, du har alldeles fel när du bedömer min personlighetstyp. Jag är inte det minsta prestigefylld. Om du skulle vara den som överbevisar mig angående 9/11 så skulle jag kanske tycka det var skämmigt om jag gjort uppenbara felslut p.g.a. slarv eller annan dumhet, men jag skulle framför allt vara dig tacksam. Och om du ville det skulle jag bjuda dig på tårta tillsammans med dina meningsfränder. Som också skulle bli bjudna.Du kanske inte kan tro det, men jag vill absolut inte att det skall finnas medborgare i USA, vilka av skäl jag inte kan känna till, som är i stånd till att mörda 3.000 människor och dessutom försätta sitt eget land i chocktillstånd. Jag har mycket nära släkt i USA och jag har personligen inget otalt med en enda amerikanare. Men tyvärr tror jag att det finns personer där utan all demokratisk förankring som för pengar, makt och kanske även religiösa eller ockulta skäl kan ta sig till med vad som helst, så länge det gagnar deras syften. Men som sagt - "när det visar sig att du har fel så måste du säga till dig själv "Fan vad puckat jag tänkte..."", den dagen skall jag bara hålla med dig.
|
| Inlägg #250: Postat: 2010-05-22 14:51:00 | |
|
mseder |
Banestyrelsen #228 Utöver dessa så har du säkert ett mörkertal på åtskilliga tusentals ingenjörer inom facket, som inte kan/vågar göra sin röst hörd. Och även om de flesta här skulle vara IT/Elektronik ingenjörer så har de en grundläggande teknisk förståelse och erfarenhet av att ta del av undersökningar och skaffa sig en god uppfattning om kvalité och ton och följaktligen åt vart det barkar. Du skriver: "Inte en enda AE911Truth-medlem har publicerat i peer reviewed arkitektur- fysik- eller ingenjörsjournaler." Vad pratar du om?? Hur vet DU det? Har du ALLA:s CV eller? Garv! Du skriver: "Och vad sjutton är logiken bakom att vänta på en statlig utredning när man påstår att regeringen låg bakom attackerna? " Men hur tänker du nu? Är allt inom ramen för statligt korrupt bara för att det finna några inom staten som är korrupta??? Banestyrelsens logik!!!. Dessutom så skulle det vara lämpligast med en internationell utredning just för att undvika ett nationellt tryck och påverkan. Och inte minst för att hundratusentals människor utanför fått sätta livet till.
|
| Inlägg #251: Postat: 2010-05-22 15:33:00 | |
|
Dag Nilsson |
#246 Bizon, här är en länk Länk: 911research.wtc7.net Det finns massor men jag fann inga adresser direkt. FEMA har över tusen bilder. Och Kurt Sonnenfeld har också hundratals bra bilder.
När det gäller avlastning på balkarna under raset så får man absolut inta glömma tidsaspekten. Ju snabbare ras desto mer avlastade måste balkarna vara. Jag vet inte om du känner till begreppet tyngdacceleration, men det innebär att om överdelen faller till marken på ca 10 sekunder så möter den inget motstånd och därmed kan den inte heller belasta balkarna i underdelen. Om det tar längre tid, säg att 95 av rasmassorna är nere efter ca 14 sek då kan det ha funnits viss belastning. Men måste också ta hänsyn till all energi som åtgick till att krossa, bända och bryta allt som gick sönder plus energin som gick åt att kasta saker i sidled. Vilken inte var litet, som framgår av bilderna. Fråga om detta är oklart. |
| Inlägg #252: Postat: 2010-05-22 15:51:00 | |
|
daniel1978 |
Dag #249, jag är petig och påpekar att jag inte skrev inlägg #245. Jag hoppas för övrigt att det blir Carl-Gustav-tårta eftersom jag är barnsligt förtjust i sådan. Och jag ska i ärlighetens namn säga att om du har rätt, vilket jag anser vara mycket osannolikt, så blir det hur som helst ingen tårta. Möjligtvis andra bullar. Men det får vi ta när den stunden kommer.
|
| Inlägg #253: Postat: 2010-05-22 17:01:00 | |
|
cmologgad |
Tänk här kommer Dag Nilsson och slår undan benen för tusentals professorer i hållfasthetslära och miljoner yrkesverksamma ingenjörer genom att avskaffa knäckning av långsmala balkar.
|
| Inlägg #254: Postat: 2010-05-22 17:28:00 | |
|
cmologgad |
Dag jag förstår verkligen inte vad du babblar om med "släggslag" och balkar som ska träffa ända mot ända. Du verkar inte fatta att alla våningarna var förbundna genom KONTINUERLIGA hur ska de annars kunna ta up vertikal last? balkar bestående av hopskruvade segment för ytterbalkarna och hopsvetsade plattor för kärnan. När första våningsplanet kollapsade så innebar det alltså att alla intakta och skadade men icke avbrutna balkar I DET VÅNINGSPLANET knäcktes plastiskt eller gick av. Samtidigt var naturligtvis golvplanen för bundna med balkarna så lasten som hamnade på golvplanet överfördes till balkarna. Dvs belastningen av rasmassorna fördelades på balkarna genom de balkar som inte gått av och genom ankarpunkterna där golv och balkar satt ihop.
|
| Inlägg #255: Postat: 2010-05-22 17:36:00 | |
|
cmologgad |
Om du ska göra ditt järnspetts-experiment så ska du inte släppa bilen från en höjd utan du ska svetsa fast en plattform ovanpå spettet och ställa din bil på plattformen. Sedan ska du göra ett jack i spettet och sedan dessutom sätta en blåslampa och värma upp den skadade delen av spettet. Sedan ska det spettet i sin tur stå på en annan lika stor plattform som också är fastsvetsad på ett oskadat järnspett. Sedan kan du studera inverkan av rörelseenergin när det övre spettet ger vika och den övre plattan med bilen dråsar ned på den undre plattan.
|
| Inlägg #256: Postat: 2010-05-22 17:49:00 | |
|
Banestyrelsen |
#250. "Utöver dessa så har du säkert ett mörkertal på åtskilliga tusentals ingenjörer inom facket, som inte kan/vågar göra sin röst hörd." Möjligt, men när du skrev "redan skriver under på" så antog jag att du menade dem som faktiskt skrivit under på petitionen. Fel av mig. Men du har *ingen* aning om hur stort mörkertalet är och kan inte hävda att det "säkert" är "åtskilliga tusentals ingenjörer inom facket." Vidare: "Och även om de flesta här skulle vara IT/Elektronik ingenjörer så har de en grundläggande teknisk förståelse och erfarenhet av att ta del av undersökningar och skaffa sig en god uppfattning om kvalité" Du skrev att "de kan det här 1000 ggr bättre än både mig och Michael." Vet du vad Michaels utbildning är? "Vad pratar du om?? Hur vet DU det? Har du ALLA:s CV eller? Garv!" Jag vet det eftersom jag vet att 911truth skriker efter det erkännande som peer-review skulle ge deras teorier. Läs själv hur Steven Jones jublar över "Publication in a Peer-reviewed Civil Engineering Journal!" Länk: 911blogger.com
men läs sedan också på om Benthams peer-review-standarder. Hade de haft en artikel som genomgått peer-review så hade den blivit spammad på varenda truthersajt på nätet en mikrosekund efter publikation och de hade paraderat den vid varje tillfälle som de fortfarande gör med harritstudien. Men på AE911Truths egen lista över Technical Articles Länk: ae911truth.org finns trots detta endast en artikel som *möjligen* är peer-reviewed denna: Länk: springerlink.com men att döma av innehållet och flera omständigheter kring dess publikation är det högst tveksamt att den håller måttet. Kan du länka mig till någon artikel från en etablerad journal i ett relevant ämne så gör det. "Är allt inom ramen för statligt korrupt bara för att det finna några inom staten som är korrupta??? Banestyrelsens logik!!!" Din halmgubbe, inte något som jag hävdat. Däremot har jag som jag skrev svårt att förstå varför personer som hävdar att staten ljugit om och/eller låg bakom 9/11 skulle fästa tilltro till en andra statlig utredning. Sådan tilltro anser jag inte heller vara konsekvent med vad du skrivit om politiska maktahavande här och annorstädes. Men tolkar jag det rätt ser du inga problem med att amerikanska toppolitiker leder utredningen. "Dessutom så skulle det vara lämpligast med en internationell utredning just för att undvika ett nationellt tryck och påverkan." Det må vara din åsikt, men på länken jag gav dig säger AE911Truth uttryckligen att de vill att amerikanska kongressen ska hålla i utredningen. |
| Inlägg #257: Postat: 2010-05-22 19:28:00 | |
|
mad prophet |
En bild säger mer än tusen ord.
|
| Inlägg #258: Postat: 2010-05-22 20:46:00 | |
|
cmologgad |
I Sederholms värld, i Sederholms värld, där kan man läsa hur allting e och hur det står till med både folk och fä ....melodi Fablernas värld Hejdlöst att påstå att elektronik och IT ingenjörer skulle tala med någon som helst auktoritet i ämnena hållfastthetslära och mekanik och att samtidigt döma ut rapporter från doktorer och professorer i hållfasthetslära, mekanik och metallurgi som "gissningar och modeller". Men logik och krav på konsekvens står naturligtvis inte i vägen för en sann truther och tillika David Icke Länk: en.wikipedia.org beundrare.
|
| Inlägg #259: Postat: 2010-05-22 21:47:00 | |
|
mad prophet |
någon slags konstig humor ligger det bakom dina inlägg cmo men jag kan inte riktigt förstå vad det är.
|
| Inlägg #260: Postat: 2010-05-22 22:13:00 | |
|
GunnarL |
Flera som har skrivit i debatten om WCT har ju efterlyst legitimation för att man skall få skriva på Sourze! Anonymitet bör förbjudas är budskapet. Kan man inte också införa någon form av intelligenstest? Fast det skulle kanske inte bli så bra egentligen. Dels skulle det bli administrativt krångligt och förmodligen skulle det innebära ett angrepp på yttrandefriheten - eller vad tror Dag Nilsson, Mseder, mad prophet, m.fl. Förresten - jag tar tillbaka det där med "mad prophet". Han skulle inte ens fatta vad det handlade om. Fast Bizon skulle i och för sig kunna vara med i ett sådant test. Då skulle det ta två timmar att läsa igenom det enklaste svar, vilket kunde bidra till att höja sysselsättningen i landet.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.