Inlägg #181: Postat: 2010-05-21 16:00:00 | |
Thomas L. Aabo |
Här var det stolleteser! Kom och köp!
|
Inlägg #182: Postat: 2010-05-21 16:04:00 | |
mseder |
#176 "Eftersom stål förlorar mycket av sin styrka långt innan det smälter och kan deformeras plastiskt istället för elastiskt - något som vilken verkstadsarbetare eller byggjobbare som behövs böja stål och värmt det för att hjälpa till på traven vet - så är det ett viktigt påstående, ja. " Men det finns ju inga vedertagna eller bevisliga belägg för att temperaturen faktiskt höll den nivån!! Det är ju det som är poängen. Alla bevis forslades bort! Samma fundamentalistiska tro på experter under hot av en amerikansk nation i krig, såg man när folk trodde på C Powell när han påstod att det fanns bevis för massförstörelsevapen i Irak. Säkerhetstjänster består också proffs!! OCH!!! Vakna nån gång! Suck.
|
Inlägg #183: Postat: 2010-05-21 16:05:00 | |
Dag Nilsson |
inlägg #160 Michael, jag inser att du aldrig har skaffat en egen bild av vad som händer när tornen förstörs. Hur skall du kunna förklara squibs som uppträder många våningar nedanför den våning raset nått? Du som inte ens förstår hur en gammaldags cykelpump fungerar. Har du använt de små grå till att fundera ut varför dessa lägre ner uppträdande squibs inte fortsätter att blåsa ut material och dessutom i ökad styrka ända tills att raset når ner dit? Kolven bygger rimligen oavbrutet upp lufttryck i den cylinder som ytterväggarna utgör och då finns det ingen anledning till att det bara "pyser till" en gång. Mitt tips är att du tiger nu eftersom NIST inte skrivit någon förklaring till detta.
|
Inlägg #184: Postat: 2010-05-21 16:10:00 | |
Dag Nilsson |
inlägg #181 Thomas, jag tror att "ärthjärna" just blev ledigt igen. Ifall det blir jobbigt för dig att pressa fram flera invektiv.
|
Inlägg #185: Postat: 2010-05-21 16:12:00 | |
mseder |
9/11 och stålbalkar som föll ihop som damm ingår i en av tidernas värsta brott. Alla motiv finns, bristande utredningar finns, korruption hos kommissioner finns, militärer som läckt ut att man kände till kapare i förväg finns, liknande händelser i historien planerade av samma nation finns, men värst av allt: Samma svansviftande krets av troende finns också kvar. Vet inte om man ska skratta eller gråta faktiskt.
|
Inlägg #186: Postat: 2010-05-21 16:13:00 | |
mad prophet |
riskanalys stålpelare Länk: kstr.lth.se
|
Inlägg #187: Postat: 2010-05-21 16:14:00 | |
mad prophet |
Riskanalys och verifiering av
brandskydd av stålpelare skulle det vara |
Inlägg #188: Postat: 2010-05-21 16:30:00 | |
Michael Lundahl |
mseder: "Men det finns ju inga vedertagna eller bevisliga belägg för att temperaturen faktiskt höll den nivån!!" Tja.. förutom att du har fel - vi vet vad som fanns i bygganderna, vi vet vad som kom flygande in i bygganderna, vilket användes i sumuleringarna för att modellera ett sannolikt förlopp, och vi har stora mängder observationer av bränderna som kan sättas i relation till mycket kontrekt kunskap om brandförlopp - så sänkte du just ditt eget case. Simuleringen som NIST gjorde kom fram till ett resultat som visade att det med stor sannolikhet blev så varmt att stålet försvagades och kunde deformeras plastiskt. För att du skall kunna slå hål på det måste du fullkomligt utesluta den möjligheten. Men om du menar allvar med ditt påstående att ingen vet hur varmt det var så kan du inte motsäga att det var så varmt som behövdes för att försvaga stålet. Alltså har du just sänkt ditt eget argument... tack för hjälpen. :
|
Inlägg #189: Postat: 2010-05-21 16:34:00 | |
Michael Lundahl |
#184: "Michael, jag inser att du aldrig har skaffat en egen bild av vad som händer när tornen förstörs." Nej, du hoppas - inte "inser" - på att så är fallet... och du har fel. Och med tanke på - ännu en gång - att den jag nu svarar inte ens hade läst källmaterialet han kritiserar så kommer jag att gissa att de enda bilder du har skapat av händelseförloppet är de som inte förödmjukar dig fullständigt genom att avslöja att du kan ha fel. Men om denna gissning är fel så får du gärna redovisa vilka dessa händelseförlopp är... d.v.s. de som du har tänkt dig och som visar att du har fel. Vilka är det? Eller är vi inne på att du "omöjligen" kan tänka i de banorna igen?
|
Inlägg #190: Postat: 2010-05-21 16:40:00 | |
Lasse i Gatan |
Svaret varför attackerna genomfördes den 9/11 finns att ta del av vid sökning på bin Laden och vad som rörde sig i huvudet på den mannen vid den aktuella tiden.
Konspirationsteorierna faller platt till marken när man läser hans inställning till västvärlden och hans hat till USA. Att nitton kapare tillhörande al-Qaida offrade livet för att Larry Silverstein skulle få ut försäkringspengar sänker bara "sanningsrörelsen" till sandlådenivå. Sedan har vi termitmupparna som till varje pris vill utmåla USA:s regering som skyldiga till attackerna, låter för mig bara som gammal hederlig komministpropaganda. För att invadera Irak behövdes ingen konspiration på hemmaplan, det räckte med Saddam Hussein krig mot Kuwait och gasattackerna mot Kurderna, plus misstankarna om massförstörelsevapen. Nattetid vore mera lämpligt för en attack, då byggnaderna var så gott som tomma på folk i så fall, men för en islamist tillhörade al-Qaida fanns bara en tanke att döda så många otrogna hundar som möjligt. |
Inlägg #191: Postat: 2010-05-21 16:48:00 | |
Michael Lundahl |
#186: Länk: kstr.lth.se Eh... ok? Allt jag kan säga är: Tack för att du ger mig material som stöder min artikel. Sid nr 7, figur 3.1, visar att stål redan vid 500 grader C har förlorat hälften av bärförmågan. Vid 700 grader C är bärigheten ynka 15, d.v.s. samma som att någon plockat bort 17 av 20 bärande element och lämnat bara 3 kvar. Vad ville du bevisa med detta annat än att du inte ens läser/förstår det du refererar till?
|
Inlägg #192: Postat: 2010-05-21 16:50:00 | |
mseder |
#188 Fel Michael. För det du för fram är en blandning av olika detaljer, så vaga i sina grundfakta att när delarna läggs ihop, skapar en spekulation. Man har INGA erfarenheter av detta tidigare. NIST skriver ju själva att "NIST determined that there was no evidence that any of the samples had reached temperatures above 600 ºC. " I liknande test har man uppnått endast 360 grader. NIST SPEKULERAR sedan om att man nådde 800 grader i rummen pga av jetbränslets bidrag. Något som är möjligt endast under korta ögonblick och inte troligt eller väsnetligt bidragande till att få upp balkarnas temperaturer till 1000 grader. Så här ser det ut. Man skarvar lite här, lite där, för att få till en teori som ser bra ut.
|
Inlägg #193: Postat: 2010-05-21 17:05:00 | |
Michael Lundahl |
"NIST determined that there was no evidence that any of the samples...". Ah... vi leter Slita Saker Ur Sitt Sammanhang-leken! Kul, kul! Då scrollar vi lite uppåt på den sidan sid 90 och sätter tillbaks det du citerade i sitt rätta sammanhang: "None of the nine recovered wall panels from within the fire floors of WTC 2 were directly exposed to fire". Detta är "the samples" det du citerade refererar till. Så du tycker att ett bevis för att 9/11 var ett insider jobb är att väggpaneler som *inte* var i kontakt med brand inte blev så varma? *fniss* Jag behöver knappt göra något allt här utan bara sitta och titta på hur ni binder er egen snara att hänga er i. :
|
Inlägg #194: Postat: 2010-05-21 17:06:00 | |
mad prophet |
Det roliga med alla dessa inlägg är att de som nu läser alla inlägg kan skilja på vad som är det mest troliga och det som är mindre troligt. vilken av grupperna har de mest logiska förklaringarna hmmmm...
|
Inlägg #195: Postat: 2010-05-21 17:07:00 | |
daniel1978 |
Dag, lägg upp en video på youtube som bevisar din sak. Låt din volvo rasa ner på ett spett och dokumentera händelseförloppet. Krydda med musik från X-files och du har en truther-hit. Häll gärna bensin över alltihop och tutta på för att visa att spettet inte kollapsar. Sedan kan du, på sant haverist-manér, mejlbomba myndigheter och institutioner som "inte vill se sanningen".
|
Inlägg #196: Postat: 2010-05-21 17:18:00 | |
Michael Lundahl |
"Något som är möjligt endast under korta ögonblick...". Fel, eftersom inte allt jetbränsle brann upp direkt vid smällen. Jag vet inte vad du tror på för myter om flygfotogen men att det skulle kan brinna utan tillgång till syre eller annat oxiderande medel är - såvitt jag vet - något som går totalt på tvärs med vad etablerad kunskap om förbränningsprocesser. Vid WTC 1-kollisionen introducerades ca 70 ton flygbränsle i bygganden. Nu kan jag inte förbränningsprocessen för flygfotogen syre helt exakt, men en överslagsberäkning säger att 70 ton flygbränsle behöver ca 70 ton syre, d.v.s. ca 350 ton luft. Med en densitet på 1 kg per kubikmeter behöver du alltså ca 350 000 kubikmeter luft, d.v.s. en luftpelare med lika stor i yta som ett WTC torn... men 100 meter hög. Varje våning är ca 4 meter hög, och kraschen där bränsletankarna träffade sträckte sig över ca 5 våningar.... d.v.s. som *mest*, väldigt generöst räknat, ynka 20 av det som behövdes för att allt skulle brinna upp direkt.
|
Inlägg #197: Postat: 2010-05-21 17:19:00 | |
Michael Lundahl |
"Man skarvar lite här, lite där, för att få till en teori som ser bra ut." Det beskriver Truth-rörelsen rätt bra ja.
|
Inlägg #198: Postat: 2010-05-21 17:21:00 | |
Banestyrelsen |
De tre tidigare gångerna jag besvarade din fråga skrev du inte att jag måste göra det med "EGNA ORD," det kravet hittade du på nu. Din fråga gällde innehållet i Bazants artikel, så jag gav dig ett citat från Bazants artikel där du fick ett fullständigt svar på din fråga. Citatet har den enklaste förklaringen som är möjlig med utgång från din fråga. Duger inte det kan jag tyvärr inte hjälpa dig. // Frågan du ställer i #178 är inte samma fråga du ställde i #157. Förutsätter Bazants teori ett antagande att två våningar "försvinner" på så sätt att de antas tappa all bärförmåga uppåt och att sedan de övre våningarna, t.ex. från 96 och uppåt, accelererar i fritt fall tills de träffar de under våningarna? Exakt vad har du läst i Bazantstudien Länk: civil.northwestern.edu som får dig att tro att de förutsatt att två våningar "försvinner"??? Om vi måste gissa vad du försöker säga blir det missförstånd, så vänligen förklara med citat eller sidhänvisning.
|
Inlägg #199: Postat: 2010-05-21 17:26:00 | |
mseder |
#193 Och på¨samma sida finner du "Of the more than 170 areas examined on 16 perimeter column panels, only three columns had evidence that the steel reached temperatures above 250 ºC" Alltså, vad denna sida handlar om är att få reda på ifall det funnits skador på dessa "samples" / plattor så att man härleda till de höga och bakomliggande pelartemperaturena. Detta är vad sidan går ut på. Plattornas värme är en INDIKATION på stålpelarnas värme. Med experiment gjorda där denna temperatur uppmätts på plattorna så har den bakomliggande ståltemperaturen inte varit med än 400. Ett av många tydliga glapp i NIST-rapporten. Så om det är någon som plockar saker ur sitt sammanhang så är det du.
|
Inlägg #200: Postat: 2010-05-21 17:26:00 | |
Leif-Arne |
Strängt taget, detta kommer att bli en perpetuum mobile. En konspirationsteoretiker har ett förhållande till sin teori närmast som en blind och total förälskelse. Det är lättare att föra upp en klick smör i rumpan på en igelkott med en glödgad träpinne än att få en konspirationsteoretiker överge sin älskade/ sin teori. Själv saknar jag kompetens till att bedöma hållfastheter. Jag är ekonom inte ingenjör. Däremot faller hela idén om en minering därför att det saknas motiv. Två flygplan som flyger in i Twin Towers är redan det så traumatiskt att det räcker, även om nu delar av tornen skulle stått kvar. En minering därtill är lika meningslöst som att döma någon till dubbla dödsstraff. Jag kan som sagt inget om hållfastheter däremot så har jag såväl civilt som militärt sprängkort. Till och med den minsta bergskäring kräver ett omfattande tråddragande, det kräver tester och framförallt betydligt mer sprängämne än man kan tro. Redan tanken att någon skulle kunna minera tornen till en perfekt sprängning utan att någon sett något är absurd. Sannolik krävs det lastbilslass med sprängämne kilometer på kilometer av kablar och timmar av tester och mätningar. Endast för en effekt som redan uppnåtts. Hur sannolikt är det på en skala 1 till 100?
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.