| Inlägg #1: Postat: 2010-04-09 12:19:00 | |
|
Billy Butt |
Personerna bakom Newmill P.M.Nilsson och Leo Lagerkrantz har under flera år varit f.d. debattredaktörer på tidningen Expressen. Meningen med sajten Newsmill är att andra medier ska plocka nyheter från sajtens artiklar, ungefär som man ibland gör ifrån DN Debatt eller SVDs Brännpunkt. En bra debattartikel kan utgör dagens huvudnyhet när den sprids till flera medier. En förutsättning för att andra medier ska intresserar sig för artiklarna på Newsmill är troligen vilka namn som står bakom artiklarna. En artikel undertecknad av exempelvis Zlatan Ibrahimovich skulle garantera uppmärksamhet i övriga medier medan en artikel undertecknad av Jan Svensson från Örnsköldsvik skulle troligen inte få like mycket uppmärksamhet. Jag kan hålla med dig om att detta är orättvist, men för att deras sajt ska kunna vara framgångsrik och locka annonsörer krävs att folk läser den regelbundet, och det gör folk därför att det är ofta rätt så tunga namn i samhället som skriver artiklarna. Men jag tror att konceptet som Sourze har är bra. Det finns faktiskt en hel del framgångsrika journalister som börjat sina karriärer genom att skriva på Sourze. Ett exempel är Aftonbladets kolumnist Anna Ekelund som efter att ha skrivit två artiklar på Sourze, blev upptäckt av Aftonbladets redaktion. Ett annat exempel är SVT Debatts programledare Belinda Olsson som varit redaktör här på Sourze. Mitt förslag till dig är att fortsätta skriva här på Sourze. Man vet aldrig vad det kan leda till.
|
| Inlägg #2: Postat: 2010-04-09 13:49:00 | |
|
Unto S |
Fick för mig att besöka Newsmill för första gången. Jag kom in just då när hatet mot Jan Guillou var som värst. Blev paff när jag läste alla hatiska kommentarer och många av dem var rena straffbara förtal. Jag fick för mig att balansera kommentarerna med eget. Den fick vara på Newsmills sida en halvtimme innan den togs bort. Alla förtalskommentarerna fick vara kvar. Här kommer min kommentar som censurerades av Newsmill:
”Den unge Jan Guillou gjorde ett stort fel när han ville avslöja KGB-spioner i Sverige. Han upptäckte snart att det finns få eller inga svenska KGB-spioner och med sådana tillgångar blir det inget scoop. Det blev bättre med IB-affären där det avslöjades tusentals spioner som spionerade landets egen befolkning. Det behövs en ny Guillou som börjar granska CIA-spioner som får nästan fritt härja i Sverige. Det finns säkert flera hundra i Sverige som välvilligt låter sig köpas av CIA. Folkpartiets ungdomsförbund får bidrag från CIA genom ”legala” vägar. Hur är med Carl Bildt?” Mitt besök på Newsmill var mitt första som också blev den sista. Jag undrar bara vad det var som var så farligt i min kommentar som gjorde att Newsmill censurerade kommentaren? |
| Inlägg #3: Postat: 2010-04-09 14:08:00 | |
|
erobwen |
Billy Butt: Jo, jag kan förstå att Newsmill har ett rent affärsmässigt intresse i att ge en attraktiv läsuplevelse för läsaren, och att det därför i viss mån är försvarbart att de väljer vad som ska synas när man besöker deras sajt. Men vad jag inte riktigt kan förstå är varför de väljer att helt utestänga vissa röster så att man inte ens kan hitta dem om man letar. Jag menar, om de nu inte gillar vad en viss person skriver eller hans eller hennes bakgrund, så kan de ju ändå publicera dessa artiklar men på en mer undanskymd plats, till exempel som repliker på ett visst ämne utan att för den skull skylta med artiklarna på framsidan. Vad jag har förstått så har också Sourze sedan länge haft någon liknande praxis, nämligen att vissa artiklar lyfts fram, medan andra får klara sig bäst på egen hand. Att Newsmill helt utestänger vissa röster öppnar för spekulation i huruvida Newsmill medvetet snedvrider oppinionen på något sätt. Det är bättre med mer transparens och öppenhet.
|
| Inlägg #4: Postat: 2010-04-09 14:17:00 | |
|
erobwen |
Unto S: Ja, jag har också börjat dra öronen åt mig vad gäller Newsmill. Jag funderade ett tag på om jag skulle göra ett nytt försök att bli godkänd där, men jag upplevde det som mycket obehagligt att bli nekad på så pass lösa grunder, och jag tycker helt enkelt inte att Newsmill är en trevlig plats att besöka. Hela poängen med kommunikation på Internet är ju just att man ska kunna lyfta fram helt nya perspektiv eller ställa obekväma frågor. Man får en mycket tydlig känsla av Newsmills arv ifrån gammelmedia. Därmed inte sagt att Newsmill måste bli ett nytt Flashback forum, men som jag ser på saken så bör en nätredaktion arbeta med att lyfta fram olika debattörer olika mycket, snarare än att tysta vissa helt. För den dag som samhällsdebatten inte längre tål obekväma frågor så är vi illa ute.
|
| Inlägg #5: Postat: 2010-04-09 15:04:00 | |
|
Michael Lundahl |
Vem får uttala sig? Vem som helst får uttala sig... så länge du själv står för megafonen. Den här artikel luktar mest surt gnäll av samma sort som alltid när människor blir nekade tilltäde till andra människors privata tillgångar. Du kan aldrig kräva att andta människor skall stå för de medel som du använder dig av för att yttra dig. Yttrandefrihet är rätten att inte bli hindrad från att yttra sig, inte en skyldighet för andra att hjälpa dig i detta uppdrag.
|
| Inlägg #6: Postat: 2010-04-09 15:13:00 | |
|
marcus.borg |
Newsmill väljer artiklar efter eget tycke. Ibland kan de släppa genom artiklar från personer som inte bevisar någon vidare kunskap eller anknytning till ämnet medan de ibland nekar artiklar från folk som har viss kunskap och anknytning till ett ämne. Newsmill verkar vara ett försök att styra debatten men få den att verka vara fri. Ibland stoppas artiklar med motivering att man skrivit liknande artiklar tidigare. Känner folk som råkat ut för att deras artiklar censurerats från Newsmills topplistor. Antalet läsare i statistiken på artiklar har för flera personer minskats med runt 90 , varför vet jag inte riktigt dock.
Om man är missnöjd med Newsmill så stöd istället mer fria artikelsidor som t. ex. Sourze. |
| Inlägg #7: Postat: 2010-04-09 15:15:00 | |
|
erobwen |
Michael Lundahl: Ja, du får visst säga att det bara är surt gnäll, men om du tänkt till något längre så handlar min artikel inte bara om personers rätt att uttrycka sig. När jag som läsare av Newsmill försöker bilda mig en uppfattning om den rådande oppinionen i olika frågor, så är det ganska viktigt för mig att veta på vilket sätt som informationen på Newsmill gallrats. Om jag vet att de till exempel kastar bort hälften av alla artiklar som kommer från ett visst politiskt läger, eller att bara människor med högskoleutbildning har rätt att skriva i Newsmill så är detta avgörande för min bedömning av Newsmill som sådan och vilken vikt jag ska lägga vid dess innehåll. På framsidan så skyltar Newsmill med "Våra läsare vet mer än vi!", men borde det inte egentligen ha stått "Våra universitetsutbildade läsare med betydande samhällspositioner vet mer än vi!". Är inte det en viss skillnad? Vad jag pekar på är att Newsmill folkliga karaktär delvis är felaktig eller rentav falsk. För övrigt vill jag tillägga att jag också har universitetsutbildning om någon nu skulle tro något annat :-...
|
| Inlägg #8: Postat: 2010-04-09 15:28:00 | |
|
erobwen |
marcus.borg: Ja det låter ju inget vidare om det är så de håller på. Ja jag föredrar definitivt Sourzes modell framför Newsmill. Jag tror att Newsmill ger exempel på ett fenomen som funnits länge i gammelmedia, nämligen status genom exklusivitet. Genom att utestänga vissa åsikter utifrån en till synes ganska godtycklig grund, möjligen med någon djupare baktanke, så ger det plötsligt högre status åt de som lyckats få sina artiklar publicerade. Bara av det faktum att de fick sina artiklar publicerade, medan andra inte fick detta. Att bli "utvald" på det sättet är en lockelse i sig. Det är precis som det där populära kompis-gänget på skolgården som är populära just eftersom alla vet att det inte är så lätt att få vara med. Hur oskyldigt detta än må vara, så bör vi alla fundera över om vi vill att den politiska och demokratiska processen ska styras av sådana principer. Kontentan av detta är att jag ogillar Newsmill av precis samma orsak som jag ogillar gammelmedia.
|
| Inlägg #9: Postat: 2010-04-09 15:34:00 | |
|
steno |
Jag har publicerat ett inlägg om Newsmill som belyser deras politikLänk: sourze.se
När grundarna sköttwe Expressens sidan 4 som de kallade debattsida inbjöds alla att skriva. Men i praktiken tillfrågade man utvalda personer, mest kändisar att skriva. Eller så satte man en stämpel på någon politiker som tvingade vederbörande att skriva ett inlägg |
| Inlägg #10: Postat: 2010-04-09 15:54:00 | |
|
erobwen |
steno: Jag tycker i alla fall att det är bra att allt detta börjar komma ut i ljuset. "Debattfixare" var förresten ett bra begrepp. Varför ska man vilja "fixa" en debatt? Är inte det viktigaste i en debatt att alla parter får komma till tals i en sansad diskussion om sakfrågor, och när sedan det sista ordet är sagt så är det upp till läsaren att avgöra vem som avgick med "segern". Vad vore det till exempel för kul att titta på fotboll om domaren plötsligt började utvisa spelare helt godtyckligt, eller ibland hjälpte till med passningsspelet. Det går inte att förstå vad det är för roligt med det. Din länk fungerade förresten inte, men jag hittade den ändå: Länk: sourze.se
|
| Inlägg #11: Postat: 2010-04-09 16:08:00 | |
|
erobwen |
Mikael Lundahl: "Yttrandefrihet är rätten att inte bli hindrad från att yttra sig, inte en skyldighet för andra att hjälpa dig i detta uppdrag." Kan man ana en viss klassisk liberalism med förkärlek till negativa rättigheter måntro? :- Hela poängen med de artiklar jag hade planerat att publicera på Newsmill var just att ifrågasätta den klassiska liberalismens synsätt, utifrån ett liberalt perspektiv mer i linje med Thomas Paine och Henry George. Jag ser numera fram emot en spännande debatt på Sourze istället :-.
|
| Inlägg #12: Postat: 2010-04-09 16:10:00 | |
|
ingloz |
stenos artikel "Debattfixarna" Länk: sourze.se
|
| Inlägg #13: Postat: 2010-04-09 16:57:00 | |
|
ingloz |
#10/ Ursäkta, erobwen, såg för sent att du redan löst problemet med stenos länk - håller med dej om att "Debattfixarna" är ett mycket passande namn - har nämligen bildat mej min uppfattning efter ett antal besök på nämnda site ... Sourze är absolut att föredra ...
|
| Inlägg #14: Postat: 2010-04-10 10:53:00 | |
|
Lasse |
Newsmill blev ett skämt när de började kräva specialkompetens för att folk ska få skriva. Med den typen av logik så borde ju journalister bara få skriva om journalister. För att få skriva om vetenskapliga upptäckter så skulle de behöva ha utbildning inom just det vetenskapliga område de ska beskriva. Löjligt är ordet.
|
| Inlägg #15: Postat: 2010-04-10 12:04:00 | |
|
Lars Nilsson |
Utmärkt att Newsmill censurerar. Men jag kan förstå att alla konspirationsteoretiker och självupptagna bonnläppar som tror sig kommit på något som skall slå världen med häpnad, sitter hemma i Knäckebrödhult med omnejd och surar.
|
| Inlägg #16: Postat: 2010-04-10 15:08:00 | |
|
steno |
Man kan idka självcensur också. Hur gör du Lars?
|
| Inlägg #17: Postat: 2010-04-10 20:48:00 | |
|
Lars Nilsson |
#16. Nej, jag är så förbannat självupptagen så jag skriver i huvudsak mina artiklar som någon sorts egenterapi. Och då är inte censur att tänka på.
|
| Inlägg #18: Postat: 2010-04-10 21:47:00 | |
|
ingloz |
#17/ Oh, vad det är trevligt med ärliga och anspråkslösa människor :-
|
| Inlägg #19: Postat: 2010-04-11 12:00:00 | |
|
Leif E Ström |
Likt Robert Wensman har jag fått en artikel refuserad och kommentarer bortplockade på Newsmill. Hade visserligen förväntat mig en viss skepsis då det gällde artikeln, eftersom den bygger på faktaredovisningar och kommentarer styrda av mediademokratin.
Efter lång väntan kom Newsmills svar: "min anknytning till ämnet var för svagt". Till saken hör att jag hade talat med Newsmills PM Nilsson om förutsättningarna för publicering. Då beskrev jag även min 43-åriga bakgrund inom annons och tidningsbransch. Denna bakgrund anser jag helt irrelevant då man skall beskriva de intryck som uppstår då man läser svensk press. Oavsett arbetslivserfarenhet och med eller utan akademiska examen är alla läsare kvalificerade att göra en subjektiv bedömning av tendensiösa artiklar. Tidigare var det knepigt att få in sin text i "pappersblaskan", på åttiotalet slogs journalisterna på Sveriges största morgontidning runt 12 cm utrymme per dag. Nu är det 2010 och Newsmill behöver inte ta hänsyn till papperskostnader eller utrymme, så de borde ta steget fullt ut och skippa navelskådningen och öpna debattklimatet. De artiklar som produceras är skrivna av redan etablerade proffstyckare och dessa har som oftast ytterligare mediaplattformar där de mångfaldigt salufört sin mellanmjölk tidigare. Det är istället skribenterna eller anmälarna till kommentarerna som borde kontaktas och uppmuntras för att Newsmill skall särskilja sig ifrån vanlig dagspress. Några kortfattade rader i kommentarsrutorna är för tillfället betydligt mer uppfriskande än artiklarna. Sourze och debattklimatet behöver en konkurrent, eller..? |
| Inlägg #20: Postat: 2010-04-11 15:20:00 | |
|
Billy Butt |
Till Erobwen: Jag måste hålla med Michael Lundahl när han kallar din artikel för gnällig. Newsmills redaktion har rätt att välja vilka som får och inte får skriva på deras sajt ungefär som du och jag kan välja vilka som vi släpper in i våra hem. De har ingen skyldighet att publicera din artikel. De får publicera vad de vill, och även om du kan ha rätt om att de saknas en del mindre kända skribenter på Newsmill, så är du tvungen att acceptera deras publicerings beslut.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.