Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Likt Robert Wensman har jag fått en artikel refuserad och kommentarer bortplockade på Newsmill. Hade visserligen förväntat mig en viss skepsis då det gällde artikeln, eftersom den bygger på faktaredovisningar och kommentarer styrda av mediademokratin. Efter lång väntan kom Newsmills svar: "min anknytning till ämnet var för svagt". Till saken hör att jag hade talat med Newsmills PM Nilsson om förutsättningarna för publicering. Då beskrev jag även min 43-åriga bakgrund inom annons och tidningsbransch. Denna bakgrund anser jag helt irrelevant då man skall beskriva de intryck som uppstår då man läser svensk press. Oavsett arbetslivserfarenhet och med eller utan akademiska examen är alla läsare kvalificerade att göra en subjektiv bedömning av tendensiösa artiklar. Tidigare var det knepigt att få in sin text i "pappersblaskan", på åttiotalet slogs journalisterna på Sveriges största morgontidning runt 12 cm utrymme per dag. Nu är det 2010 och Newsmill behöver inte ta hänsyn till papperskostnader eller utrymme, så de borde ta steget fullt ut och skippa navelskådningen och öpna debattklimatet. De artiklar som produceras är skrivna av redan etablerade proffstyckare och dessa har som oftast ytterligare mediaplattformar där de mångfaldigt salufört sin mellanmjölk tidigare. Det är istället skribenterna eller anmälarna till kommentarerna som borde kontaktas och uppmuntras för att Newsmill skall särskilja sig ifrån vanlig dagspress. Några kortfattade rader i kommentarsrutorna är för tillfället betydligt mer uppfriskande än artiklarna. Sourze och debattklimatet behöver en konkurrent, eller..?

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?