Kunde jag ha blivit nazist?

Den här tråden diskuterar artikeln Kunde jag ha blivit nazist?.
Showing page 8 of 9: 1  2  3  4  5  6  7  8  9
Inlägg #141: Postat: 2009-08-30 16:53:00
Janne Bologgad
Nog ser du Jocke att ibland skriver vi med största allvar och logik. Men nästan lika ofta skojar vi till det med olika bilder och ordvändningar.Ibland är vi pigga när vi skriver och ibland himla trötta osv.Vad gäller ärthjärna så skojar ju Gunnar med både andra och sig själv. NÄR du ser att ngn skriver på fullt allvar så ta fatt i det. Strunta i resten! / Adressen till Gunnar L har jag skrivit upp på en lapp som jag lagt under en Stor sten 175 meter från hans bostad. Exakt mitt inne i Storskogen.
Inlägg #142: Postat: 2009-08-30 17:13:00
Utforskaren
Vi kanske skulle ta upp ämnet "varför har jag bättre åsikter än de flesta"
Inlägg #143: Postat: 2009-08-30 17:30:00
Jocke - halvloggad
141 Det började inte med "ärthjärna", från en träbock fattar du! Och vill du fortsätta att vara ordningsman här, då får du bemöda dig om att vara någorlunda rättvis och neutral! Och går inte det, av personliga lojalitetsskäl, så är det bättre att vara tyst!
Jag bemödar mig att svara även på svåra frågor, och det brukar du nog också göra. Men sedan finns det de som glider undan, eller förolämpar. Finns ingen anledning att stödja sådant, för sourze skull om inte annat.
Inlägg #144: Postat: 2009-08-30 17:50:00
Jocke - halvloggad
142 Vissa åsikter "är bättre" än andra! Detta är ett komplicerat filosofiskt/socialt problem, skulle jag tro. Som beror på ett stort antal andra faktorer, men där omgivningen antagligen spelar störst roll. Grupptryck, kotterier, övertygelse, feghet/mod, tidsanda, konsekvens, och fakta ibland. Man får finna sig att vara ifrågasatt om man är ensam i sin övertygelse. Och antingen ta till självkritik. Eller avvakta. Omedvetna eller direkt okunniga människor vilket vi alla är nånstans blir alltid överbevisade till slut. Men det kan ta tid...
Inlägg #145: Postat: 2009-08-30 18:29:00
Utforskaren
Jocke du belyser mitt apropå om vems åsikte.... med en galant förklaring som jag också hade förväntat mig av dig, det blir en guldstjärna i min minnesbok.
Inlägg #146: Postat: 2009-08-30 20:26:00
Janne B
Jocke 143 beskyller mig för att vara ordningsman varefter han uppmanar mig att vara tyst. Vem är då ordningsman?
Inlägg #147: Postat: 2009-08-30 20:35:00
Jocke - halvloggad
146 Du får läsa ordentligt Janne! Men då tar jag om det igen tydligare: Om du vill vara ordningsman, vilket du vill. Så får du vara rättvis och neutral. Kan du inte det av personliga eller lokalpatriotiska skäl, mellersta Götaland är det mer ordningssamt om du är tyst i detta fall. Särskilt som du uppenbarligen inte känner till/negligerar bakgrundshistorien.
Inlägg #148: Postat: 2009-08-30 22:19:00
Janne Bologgad
Vår nye Ordningsman har talat. Sköt uppdraget med all heder. Du kan ju börja med att noga analysera orden rättvis och neutral! ;-
Inlägg #149: Postat: 2009-08-30 22:34:00
GunnarL oinloggad
139/ Janne, stod det verkligen: "Det är lättare att komma in i himlen om man är enfaldig"? Då finns det en del på Sourze som kan räkna in sin himmelska framtid redan nu, vilket ju måste kännas skönt.
Inlägg #150: Postat: 2009-08-31 08:21:00
Janne Bologgad
Gunnar du vet ju att ords innebörd kan förändras. Enfaldig har nog betytt att vara inriktad på en enda sak - koncentrerad på att nå himmelen till exempel. Enfaldig betydde i vart fall inte DUM. Många av av våra mest kända genier har varit duktiga på en sak men de har knappast kunnat knäppa en knapp eller sy i en knapp./ Ingemar Bergman hade väl hushållerska hela livet vid sidan om "damerna". Han hade Ett intresse men kude han koka gröt?
Inlägg #151: Postat: 2009-08-31 10:27:00
Utforskaren
Janne det var en intressant iaktagelse att enfald har fått en annan betydelse än det står i de gamla uppslagsböcker. Tänk om mångfald har gått samma väg?
Inlägg #152: Postat: 2009-08-31 10:36:00
Utforskaren
Kan det vara så om ord ändrade betydelse är en lokal företèelse som så småningom sprider sig. Ta ordet grina som de flesta menar på är detsamma som att gråta, vilket det inte är, men har blivit allmänt vedertaget som att gråta. Likadant kanske ordet läskig har fått två betydelser, vet inte vilket som är den rätta; Läskig Läskande_Läskig Otäck så här kan man finna ord på löpande band och sedan härjar vi om att inte kunna skriva svenska på ett korrekt sätt?
Inlägg #153: Postat: 2009-08-31 10:58:00
Utforskaren
Ordet social/liberal skulle jag vilja ha en genomgripande förklaring på, som jag finner krystat, alternativt som tårta på tårta. Varför inte sätta in ordet nyliberal istället som blir mer relevant?
Inlägg #154: Postat: 2009-08-31 12:05:00
Jocke - halvloggad
148, 149 OK då tar vi det igen, så kan andra också få se: "Finländska flickor slår mer än pojkar. 9 av pojkarna jämfört med 2 av flickorna uppger att de blivit slagna av partnern." Från SVD, Jocke S "Finländska flickor är förnuftiga! Finländska pojkar skall givetvis ha mycket stryk - det är det enda språk de förstår. Det fostrar ju män i stället för sillmjölken och det är man mycket mån om i Finland. Jocke- halvloggad har säkert blivit hårt misshandlad av kvinnor under sin levnad. Slagen förmodligen uteslutande riktade mot huvudet." GunnarL Den anonyme debattförstöraren, med personangrepp, och klavertramp i sakfrågorna som specialitet, har uppenbarat sig.
Inlägg #155: Postat: 2009-08-31 12:17:00
Jocke - halvloggad
Svarslösa? Jag har inga ambitioner att var ordningsman, jag angriper bara uppenbart hyckleri, påhopp och rena lögner. Men du skall inte vara det Janne, ditt omdöme sviktar! Det finns oskrivna regler överallt, även på nätet. Debattmoral, att hålla sig till saken, och att här inte missbruka sourze och fördärva debatter med stötande personangrepp och missbruk av fakta, tyckte också jag såg ordet "enfaldighet" någonstans. Men fortsätt ni, vad kan man göra? "Mot dumheten kämpa även gudarna förgäves."
Inlägg #156: Postat: 2009-08-31 12:25:00
Utforskaren
Jocke -Att ha fakta och fog för sina nedvärderande angrepp saknas generellt som du vet, själv blir jag angripen för att jag tänker till, att allt som levereras här kan man inte ta till sig och se som den enda sanningen, utan sanningen är hur vi vill umgås med den. Att jag provocerar fram den och får vissa bitar att falla på plats är inte populärt, för vissa här bestämmer för vad man får yppa om den konkreta sanningen.
Inlägg #157: Postat: 2009-08-31 12:59:00
Jocke - halvloggad
156 Fortsätt du utforskaren! Ibland vet jag inte vad du pratar om, men ibland läser jag gärna ditt utförliga resonemang. I motsats till från diverse andra håll, så bemödar du dig åtminstone oftast med att vara seriös. Och ditt språk och din meningsbyggnad har jag inga invändningar emot, tvärtom!
Inlägg #158: Postat: 2009-08-31 13:11:00
Janne Bologgad
Med oskrivna regler menar nog Jocke hans egna okända regler. Publicera dem så får vi se vad de är värda. /Tacka vet jag Joakim Stenmark - han var begripligare att debattera med.
Inlägg #159: Postat: 2009-08-31 13:18:00
Jocke - halvloggad
158 OK, då tar vi det igen, får vi se om någon polett faller på plats. "Finländska pojkar skall gívetvis ha mycket stryk... Jocke - halvloggad har säker blivit hårt misshandlad av kvinnor.. Slagen förmodligen uteslutande riktad mot huvudet." GunnarL. Jag påstår inte att jag vet allt om debattmoral. Men jag påstår att detta från GunnarL INTE är god debattmoral. Svarslös igen, Janne B?
Inlägg #160: Postat: 2009-08-31 13:18:00
Janne Bologgad
Jocke 155 Det har aldrig funnits någon ordningsman på Sourze - det är rena påhittet. Det är bara du som påstår att jag har dåligt omdöme med mera.Men jag har fått massor av beröm av andra under ca sju års skrivande här.Här har jag fått Vänner. Folk som slutat skriva här mejlar i stället. Så dina åsikter om mig väger "ack som ett fjun så lätt";-
Showing page 8 of 9: 1  2  3  4  5  6  7  8  9
Laddar...