Inlägg #21: Postat: 2009-08-26 15:22:00
|
Leif-Arne |
Hitler och Stalin hade ju mycket gemensamt, de ansåg båda att det var rätt och riktigt att lägga under sig mindre grannationer med vapenmakt, de gillade båda att ta död på oliktänkande i läger, de ansåg båda att människoliv obetydliga och försummbara, de hade samma smak för bombastisk och svulstig arkitektur, de ville båda detaljstyra kulturen och rensa bort "olämplig kultur" de ansåg båda att det fanns en judisk sammansvärjning, de hatade båda liberalismen och socialdemokratin. Vad var egentligen skillnaden dem emellan?
|
|
Inlägg #22: Postat: 2009-08-26 15:30:00
|
Leif-Arne |
Det som knäckte nazisterna i grund var den i många stycken bizarre Winston Churchill. Inledningsvis stod England ensamma mot nazisterna, i öst slöt man pakter. Han lyckades trots att Englands läge såg helt hopplöst ut ingjuta hopp i det engelska folket. Trots en inledande undrelägsenhet knäcktes Görings Luftwaffe av engelska piloter i flyglan tillverkade av nedsmälta aluminiumkastruller. Det var denne fyllbult till premiärminister som bekämpade nazismen, vid samma tillfälle var Stalin en medlöpare.
|
|
Inlägg #23: Postat: 2009-08-26 15:51:00
|
YngveKarlsson |
Leif-Arne Frankrike och England förklarde bara krig mot Tyskland men kämpade inte mot Tyskland utan förde ett låstsaskrig. Om Tyskland hade att utkämpa ett tvåfrontskrig redan 1939 hade det kanske fått en annan utgång. När de krigsvana tyska styrkorna 1940 anföll Frankrike var Frankrike chanslöst. När Frankrike hade fallit stod det och vägde i England om man skulle sluta seperatfred med Tyskland eller inte. Det var nog Churchills förjänst att det inte blev så. För USA gäller också att man kom in i kriget först efter att ha blivit anfallen av Japan 1941 och med i kriget Europa först genom Hitlers krigsförklaring.
|
|
Inlägg #24: Postat: 2009-08-26 16:00:00
|
Leif-Arne |
Definiera låssaskrig; är det då människor dör, bara lite grann?
|
|
Inlägg #25: Postat: 2009-08-26 16:08:00
|
Leif-Arne |
En förutsättning för Hitlers anfallskrig mot Polen var uppgörelsen med Stalin. Och varför inte, Stalin fick ju rätt bra betalt inledningsvis, några ideologiska invändningar mot nazisterna fanns inte då. Det vara bara tjo och tjim och broder Adolf och broder Josef.
|
|
Inlägg #26: Postat: 2009-08-26 16:09:00
|
Leif-Arne |
Så vad menar du Yngve, vilka var de avgörande skillnaderna mellan Adolf och Josef?
|
|
Inlägg #27: Postat: 2009-08-26 20:30:00
|
Lars Nilsson |
Skillnaden mellan nazism och kommunism för den vanlige tyske resp sovjetiske medborgaren var att i Hitlertyskland levde man med ett relativt säkert liv om man följde lagstiftningen medan i Sovjet hjälpte inte det därför att regimen och domstolarna var totalt oberäknerlig vare man var minister eller gatsopare. Alla kunde i Sovjet hamna i Gulag. För övrigt slutade Hermansson och andra ledare inkl Ohly för Vänsterpartier inte att skicka hyllningstelegram till kommuniststaterna och dess ledarna varje högtidsdag, därför att man kommit på bättre tankar, utan för att adressaten upphört.
|
|
Inlägg #28: Postat: 2009-08-26 20:54:00
|
GunnarL oinloggad |
27/ Lars Nilsson, Det Du nyss skrev måste vara en av de mest cyniska och dumma kommentarer som någonsin nedskrivits här! "Den vanlige tyske medborgaren levde ett relativt säkert liv om man följde lagstiftningen..." Du kan ju fråga de tyska judarna, zigenarna eller för den delen kommunister eller socialdemokrater om de "levde ett säkert liv". Koncentrationslägren fylldes långt före krigsutbrottet med "oliktänkande" som inte hade brutit mot någon som helst lagstiftning. Nu sitter Du i Ditt förblindande hat mot "vänstern" och förklarar att i Nazityskland var livet ganska hyggligt. Får man be om en viss skärpning?
|
|
Inlägg #29: Postat: 2009-08-26 21:35:00
|
Lars Nilsson |
#28. Medger att jag inte uttryckte fullödigt men jag inbillade mig att alla förstod att det inte inkl romer, judar, kommunister och alla oliktänkande. Men uppenbarligen tog jag fel då Du fick ett utbrott. Men inte kan Du väl anse att juridiken var mer förutsägbar i Sovjet än i Nazityskland?
|
|
Inlägg #30: Postat: 2009-08-26 21:39:00
|
Jocke - halvloggad |
Äh, sån sillmjölke du är GunnarL! Nazister är förnuftiga! Tyskar skall givetvis ha mycket stryk - det är det enda språk de förstår. Det fostrar ju män i stället för sillmjölken och det är man mycket mån om i Tyskland. GunnarL har säkert blivit hårt misshandlad under sin levnad. Slagen förmodligen uteslutande riktade mot huvudet. Förmodligen inte av tyskar, men av vem saknar här betydelse, huvudsaken är att han är en riktig sillmjölke?" Ja gud va tramsigt det blir :- Sån här blir man när man debatterar med debattförstörare! Väx upp, du kan nog bättre GunnarL!
|
|
Inlägg #31: Postat: 2009-08-26 21:42:00
|
Lars Nilsson |
#28. Dessutom, min gode Gunnar, är fler än jag, främst folk inom juridiken, som efter att ha forskat i frågan just framhållit den här skillnaden. I nazityskland fanns en lagstifning om än förvriden för alla som kunde uppfattas som en hot mot regimen. I Sovjet kunde ingen lita på det juridiska systemet.
|
|
Inlägg #32: Postat: 2009-08-26 21:45:00
|
GunnarL oinloggad |
31/ Nilsson, jag försvarar naturligtvis inte Sovjets genomsjuka system, men jag tror inte att det var bättre i Nazityskland, vilket Du uppenbarligen gör.
|
|
Inlägg #33: Postat: 2009-08-26 21:46:00
|
Jocke - halvloggad |
Hjälper GunnarL, han brukar komma efter och upprepa...Den där lagstiftningen var väl gansk nyckfull? Ungefär som när Bush kunde ändra lagar lite så där? Nu går nog Lars N också i taket. In med fler folk som man kan reta upp!
|
|
Inlägg #34: Postat: 2009-08-26 21:48:00
|
Leif-Arne |
Man kan väl hävda att medan Hitler var besatt av ras och genetik, så var Stalin mera fördomsfri ity han sände människor till sina läger lite beroende på NKVD´s dagsform. Massmördare med betoning på mass var de båda två, men ändå vad gäller mord i absoluta tal omsprungna av MAO och relartivt till folkmängd av Pol Pot.
|
|
Inlägg #35: Postat: 2009-08-26 21:53:00
|
Lars Nilsson |
Under många år som Molotov var minister bla utrikesminiser i Stalinregeringen höll Stalin hans fru I Gulagläger och njöt av hans förtvivlan vid varje möte. Men Molotov vågade inte säga ett knyst för då hade han gått samma öde till mötes. till
|
|
Inlägg #36: Postat: 2009-08-26 21:54:00
|
Lars Nilsson |
Självklart var hon en "folkfiende" som Molotov och hans övriga familj fick ta avstånd ifrån.
|
|
Inlägg #37: Postat: 2009-08-26 22:01:00
|
Lars Nilsson |
Visst fanns det ett rejält utbrett angiverisystem i Nazityskland men det var ingenting mot var Stalin organiserade och förfinade och som hans efterföljare anammade. Dessutom höll det på mycket längre. Ända från 20-talet till slutet på 1980-talet. Östtyskarna var också duktiga på angiveri och spionage på sina egna. Men tyskarna har ofta haft den lilla egenheten att ta till sig dåliga vanor.
|
|
Inlägg #38: Postat: 2009-08-26 22:15:00
|
Sunny |
Tja eftersom jag alltid varit kärringen mot strömmen och inte bryr mig så mycket om vad min omvärld tycker o tror eller vad de anser om mitt sätt att leva så hade jag blivit mycket svår att påverka även av nazister.Jag lärde mig att stå emot omgivningens tryck som mycket liten.Ett besvärligt barn således.
|
|
Inlägg #39: Postat: 2009-08-27 12:44:00
|
Antinazist |
Kommentarerna åskådliggör att Lars Nilsson och Leif-Arne är sympatisörer till 30-tals nazismen.
|
|
Inlägg #40: Postat: 2009-08-27 13:54:00
|
Lars Nilsson |
Om Du nu ändå skall anklaga oss tycker jag Du kan vräka till med något mer originellt. Varför inte anklaga oss för att vara sympatisörer till 1946 års nazism?
|
|