Om att förena nytta med nöje
Man kan verkligen fråga sig om Björn Borg och Ingemar Stenmark gjort nån nytta. Att de dessutom stack till Monaco med pengarna var dålig stil. De borde ha jobbat inom vård, skola och omsorg i stället.
Ny metod för effektivare kommunal verksamhet
Idén kom från den privata sektorn. Scania lastbilar AB har i sitt besparingsprogram sänkt medarbetarnas arbetstid med tio procent i stället för att varsla tio procent av arbetsstyrkan.
Konjunkturen kommer att göra en L-sväng
Den där finansministern vi har i Sverige är en riktig dysterkvist och pessimist. Han tror att vi har sju magra år framför oss. Tänk om han kunde se lite positivt på läget i stället.
SR - meningslöst brus eller kvalitativ radio?
"Vilsen har jag försökt lyssna på P2, som kör program på annat språk. P3 har jag inte förstått meningen med på länge, det går lika bra att ha på någon kommersiell kanal i stället. Det brukar bli rockklassiker, Vinyl eller Megapol. Men det känns inte bra."
Lyckliga författare - finns de?
"Nej, det var inget roligt liv Moberg levde. Det hade varit bättre om han struntat i skrivandet och i stället försökt bli en lycklig människa."
Film: "Freedom Writers" i stället för skolmassaker
"Allt är välgjort, men trots all svärta som den här filmen bär inom sig, skyddas vi från mörkrets dynamiskt destruktiva psykologi."
Ungdomarna i Iran vill skratta och älska
För tjugo år sedan var Iran kanske det mest religiösa landet i världen. Nu håller det i stället på att bli mer och mer gudlöst.
