Hur ska det gå för Kina?
Kina har lyckats lyfta 400 miljoner kineser från fattigdom och USA har tack vare billiga kinesiska konsumtionsvaror lyckats hålla nere inflationen.
Kina - ensam stormakt?
Grunden för Kinas uppgång är att dess ekonomi är världens näst största och snart den största mätt i köpkraft, samtidigt som landets export, utrikeshandel och valutareserven är de största i världen.
Kina och Indien viktiga för svensk ekonomi
"Petersen skriver att återhämtningen i den globala ekonomin blir långsam och att detta kommer att slå mot svensk exportekonomi. I nuläget är det utvecklingsländer som Kina som ser till att det är styrfart i ekonomin."
Mot en upplevelsebaserad ekonomi
"Merparten av den varubaserade ekonomin och arbetsmarknaden bör så snart som möjligt kunna ersättas med en allomfattande upplevelseekonomi. Inte minst för att minimera riskerna med klimatförändringar och irreparabla störningar i ekosystemen."
Dags att tänka om i politiken? 2
Är hög tillväxt, låg arbetslöshet, låg inflation och en sund ekonomi verkligen de viktigaste politiska målen?
Blir det en krasch i ekonomin?
Det talas om att Europa måste reformera sin ekonomi men det gäller enligt min mening i ännu högre grad för USA.
Europa bättre än USA
Europa är överlägset USA i allt. I kultur, ekonomi, filsosofi och politik. USA-vännerna vill att den pärla på jorden ska förändras till det sämre. Hur blind får man vara?
