| Inlägg #101: Postat: 2013-02-26 17:40:00 | |
|
Lennart Asp |
TACK Sunny, Staffan Roger, Bizon, Jan Brunnegård, x-man och Jocke utsourzad för att ni hjäpte mig att passera den för mig! magiska gränsen av 100 kommentarer! :
|
| Inlägg #102: Postat: 2013-02-26 17:45:00 | |
|
Lennart Asp |
Teddy 85
Har du sett en koltramp komma ur en orkan? ... |
| Inlägg #103: Postat: 2013-02-26 17:46:00 | |
|
Lennart Asp |
Hoppas att du inte andades in en massa koldamm under transporten till Bandirma som nog är mest är känt för att sista skottet i WWI avlossades där - av misstag! :
|
| Inlägg #104: Postat: 2013-02-26 18:03:00 | |
|
Lennart Asp |
Brunne 82, 83
Turkiets relationer med Ryssland är också lite upp ner ... |
| Inlägg #105: Postat: 2013-02-26 20:38:00 | |
|
Bizon |
Lennart - nej inte en koltramp, men en rakstävad steambåt i kraftigt överdimensionerat stålplåt vars nitar var lika tjoka som spett såg jag en gång med bestämd gång träda ut ur tjockan med kurs 90 grader rät in midskepps mot det fartyg jag just stod till rors på.
Vi hade legat stilla en bra stund och signalerat att vi så gjorde när luften omkring oss började vibrera - det var den båtens mistlur som fick vår Munin att skaka ända ner i kölstocken. Vi hade inte många sekunder på oss att besluta det enda möjliga - alltså full maskin fram och dikt barbord med rodret för att om möjligt vrida undan häcken från steamerns framfart. Jag stod ju vid rodret så jag kunde inte se vad som hände men kapten som stod på bryggvingen tittade likblek bortåt vår akter, medan jag lyssnade efter skrällen. När ingen skräll kom förstod jag att vi klarat oss - och det svarta spöket försvan bakom oss i dimman. Kanske eldades hon med kol - inte en människa syntes ombord, men ljudet av den svagt väsande ångmaskinen då den passerade ska jag inte glömma. Kolossen hade ett tonage säkert det tredubbla mot vår lilla Munins 4000 ton. Vi hade gått av på mitten om svartingen träffat. Får väl gratulera till dina över hundra - kan nog bli fler med så trevliga resonemang som denna tråd bjudit på :- |
| Inlägg #106: Postat: 2013-02-26 22:30:00 | |
|
Lennart Asp |
#105: Det var ingen dålig historia - jag har varit med om en mycket mindre dramatisk historia när familjen skulle åka med vår motorbåt från landet till Åland. I mörkret och dimman strax innan Åland dök plötsligt en gungande fiskebåt upp med sina bojar. Men farsan hade tid att väja undan i tid, men skrämde nog bort fisken till fiskarens förtret. :
|
| Inlägg #107: Postat: 2013-02-26 22:35:00 | |
|
Lennart Asp |
#105: Det var ingen dålig historia - jag har varit med om en mycket mindre dramatisk historia när familjen skulle åka med vår motorbåt från landet till Åland. I mörkret och dimman strax innan Åland dök plötsligt en gungande fiskebåt upp med sina bojar. Men farsan hade tid att väja undan i tid, men skrämde nog bort fisken till fiskarens förtret. :
|
| Inlägg #108: Postat: 2013-02-26 22:46:00 | |
|
Lennart Asp |
Teddy Bizon, en som sett en koltramp komma ut ur en orkan var Harry Martinsson i "Spökskepp", 1929 ...
|
| Inlägg #109: Postat: 2013-02-26 22:47:00 | |
|
Lennart Asp |
”Har du sett en koltramp komma ur en orkan?
med bräckta bommar, sönderslitna relingar, bucklig, stånkande, förfelad – och med en skeppare som är alldeles hes? Fnysande lägger den till vid den soliga kajen, utmattad slickande sina sår, medan ångan tynar i pannorna.” |
| Inlägg #110: Postat: 2013-02-26 22:50:00 | |
|
Lennart Asp |
Fast jag tror att din hesa skeppare hette Nasrettin, efter Nasrettin Hoca ...
Länk: sv.wikipedia.org |
| Inlägg #111: Postat: 2013-02-27 01:50:00 | |
|
Bizon |
Nja skolmästaren och skälmen Nasreddin är tydligen en figur i stil med Bellman - en eventuell historisk person som fått låna sitt namn till allehanda bedrifter.
Nej kaptenen på Akin Motor hette Nasettin Dogan och inget annat - vad hans fru hette vet jag inte men det var hon som pyntat i kaptenshytten och något hemtrevligare får man leta efter. Kapten på Munin hette Nilsson, och den resan var nog hans oroligaste -han skulle få pension och ville så gärna lämna över skutan som han klarat skadeslös många år snygg och fin - det så blev det inte. Men det var inte hans fel. I Brunsbuttclkoog då vi förtöjt Munin i slussen så som bruklig är skulle en malmtanker in efter oss - hon stävade på med god fart och lotsen hade väl tänkt sej en snygg mjuklandning vis slussens andra sida, men maskinerna i den båten vägrade att vända. Jag stod på kajen och såg malmtankerns stäv torna upp sej och passera aktern på Munin och förstod att den aldrig skulle hinna stanna innan det vart försent - slutligen tände det till i motorerna och lotsen kunde väl inte annat än att begära full maskin back - och full maskin blev det. Slussbasängen svämade över och Munin slet sej - två av förtöjningsvajrarna brast och Munin körde stäven i ena slussporten och straxt efteråt knycklade malmtankern till både sin egen stäv och den andra slussporten. Det blev några timmars uppehåll där innan dom lyckades öppna de skadade slussportarna. Den resan fick vi göra med en förarglig buckla i stäven till Nilssons stora förtrytelse - och på Biscaya förlorade vi en av landgångarna i en storm som blåste oss två knop bakåt fast vi gick full maskin fram - Nilsson var ganska glad ändå när den resan var slut - havet ville väl inte att han skulle gå iland och tog därför landgången, men glömde att vi hade en i reserv så Gubben kunde lämna skutan med viss värdighet ändå. Min kompis Gökan Urunk växte upp i Istanbull men kärleken i form av en blond liten skönhet tog honom till sverige där han först skrev musik som borde ha givits ut - men det blev bara en demo och en stråkkvartett. Sedan blev han socialsekreterare - ödets vägar är outgrundliga - redan på den tiden då han växte upp förekom grymma gängbråk i den gamla historiska staden som bytt namn som andra byter strumpor - inte jag alltså, jag byter nog lite oftare än så. Till Åland seglade jag en sexa - fina kryssbåtar - från Arholma till Mariehamn fem och en halv timme. Efter att ha bunkrat Ementaler och den där goda korven som bara finns där så slank vi genom kanalen till Lumparn och sedan låg hela fina Åländska skärgården där med sina låga mjukt formade skär ända till Kökar och nästan till Finland. Harry Martinsson har skrivit mycket intressanta berättelser - Moa Martinsson också - jag och min syrra blev bortmotade av henne när vi var små och råkade ha gjort fast ekan på hennes udde - Då på den tide var dom redan skilda - hon hade väl blivit lite enslig av sej och gillade inte barn - kanske inte så konstigt - hon förlorade sina två söner då dom gick genom isen på sjön i nått obevakat tillfälle. Aniara har jag både läst och sett - det är ju en ganska sorglig historia med ett inte alltför otroligt scenario. Men berättelsen om koltrampen har jag inte läst - däremot har jag sett vad havet kan hitta på då det är lekfullt - när det är förbannat med. |
| Inlägg #112: Postat: 2013-02-27 19:23:00 | |
|
Lennart Asp |
Ohoj kapten Teddy på SOURZEFORUM!
Nasettin låter konstigt. Nasreddin eller Nasrettin är ursprungsnamnet, men det är möjligt att ett r fallit bort bland en del turkar. Friska tag på din sjö, men du kanske är van med lite av nödvändighet diktatoriska tag också om manskapet och kvinnskapet ska tampas med ett ”lekfullt” eller ”förbannat” hav? Kanske svårt att lägga av den mentaliteten på landbacken? : Mina äventyr har mest utspelat sig på landbacken, med undantag av lumparresornas ölfyllda färjeresor mellan Nynäshamn och Gotland, där inte alltid ölen stannade kvar i magen. : Jaså ni blev bortmotade av Moa! Jo, hon hade nog det inte så lätt i sitt liv och behövde kanske avreagera sig ibland. Men för de utsatta kan det vara ett adelsmärke att ha blivit utskälld av stora konstnärer. Se bara på Ingmar Bergman. Helge Skoog stoltserar fortfarande med att han hade någon kontrovers med Den Store Giganten. Själv fick jag motta skäll och en bister uppsyn från den gamle skådisen och flickidolen ”Flickornas Fant”, George Fant, i pyamas när jag kom sent med hans morgontidning till hans dörr i Råsunda. : Moa är intressant för mig för att hon tar upp soldaters liv i Östergötland, som jag kan jämföra med mina soldatsläktingar i samma landskap. Harrys litterära ådra spänner ju över ett vidare universum från mikro- till makrokosmos med Aniara som var före sin tid och är ständigt aktuell. |
| Inlägg #113: Postat: 2013-02-27 19:40:00 | |
|
Lennart Asp |
Allting är nog större i Istanbul än i lilla Stockholm, ävenså med gängbråk. I slutet på 50-talet krigade vi aspuddingar med granlansar mot ärkefienderna gröndalarna som kastade sten mot oss från toppen av berget som gränsade till Gröndal. Det mest dramatiska var nog när gröndalarna med en större sten fick in en huvudfullträff på en av oss med jämmerskrik och blodföde som följd ...
|
| Inlägg #114: Postat: 2013-02-27 21:10:00 | |
|
Bizon |
Ja fy hundan dessa barnkrig - vi hade lika dana krig med granlansar och pilbågar med nålar i spetsen. Sedan hade vi "BLODLIGAN", dom var läskiga. Skar upp handlederna och strödde salt och peppar i såren.
Vet ingen som sett skymten av dom, men ryktet galloperade fritt och vida kring. Var det inte i nått av Martinssons dramer där krigen utkämpades mellan barnsoldater - de vuxna fann inget nöje i att kriga och överlät denna syssla till ungarna som av någon konstig anledning fann detta intressant och engagerande. Ganska träffande iakttagelse faktiskt då man nog måste medje att det är nått infantilt med alla dessa krig och fullskaliga krigsleksaker som kan sprida så mycket död och förintelse på så kort tid att ungar utan erfarenhet eller färdigbildade hjärnor inte kan begripa dess konsekvenser. Någorlunda mogna och ansvarsvilliga människor skulle knappast dra igång ett krig om dom skulle förstå lidandet det för med sej - och att dessutom alla utan undantag förlorar på sådana företag om man tänker ur en djupare mänsklig aspekt än aktieutdelning. |
| Inlägg #115: Postat: 2013-02-27 21:12:00 | |
|
Bizon |
Ska föresten ta och kolla min adressbok - du skulle ju kunna ha rätt om Akins kapten,,, men nej där står Nasettin - men oj vilka minnen som steg upp ur den samlingen - jag har haft den ganska så länge, och med på många resor.
Nja tycker du att jag är för auktoritär? Som skeppare har bara skepparexamen så hade jag ord om mej att vara en resonabel befälhavare på den skuta jag körde charter med här i Stockholms skärgård, men då det brallade i så måste besättningen göra som den blir tillsagd - det funkar inte om folk springer omkring som lallande fån då vind och vågors krafter är på lekhumör - och är dom förbannade då söker jag omedelbart lämpligt lä eller öppet vatten - att ligga inne bland grynnor och kryssa med ovan charterbesättning är inget drömjobb. Nummer ett var att inte ta några onödiga risker och att ha lika många ombord då vi kom tillbaka som då vi for. En och annan incident går inte att undvika, men det är särskilt då som någon måste ta befälet och bli åtlydd. Kanske naturligt att den som kan skutan tar på sej den uppgiften :- En av mina äldsta polare som jag seglat mycket med i allt från kinesisk djonk till mahognykryssare och så förståss min ketch Susanna byggd på Råå varv 1928 i prima ek, 17 ton med 110 kvadratmeter segel. Vi var så samspelta att vi aldrig behövde nämna det vi gjorde - vi gjorde bara det som för stunden var mest logiskt eller nödvändigt. Inte så konstigt att vi blev så samspelta då vi seglat ihop sedan 15-16 årsåldern. Det var det Nasettin Dogan såg, därför överlät han åt mej att föra Akin dit hon skulle - utan sjökort, för några sådana hittade jag inte - däremot hittade jag en kompass efter ett tag då jag stått ensam en stund och förstått att dom andra måste ha fått nått annat för sej. Jag hade ju haft koll på kölvattnet sedan jag tog över rodret så jag visste ju ungefär hur kursen låg - och då jag funnit kompassen fortsatte jag bara med kontrakursen som kölvattnet visade. När jag som bäst stod och funderade över på vilken sida jag skulle hålla om några farledsmarkeringar som vi närmade oss nedanför en stad med endast en minaret kom kapten upp ur skansen - tittade inte på mej innan han kollat framför båten - när han såg Bandirma gav han mej ett leende som sa allt. Han och besättningen hade somnat - jag var ung och utvilad och kunde ha stått flera timmat till om så vore - jag har alltid gillat att stå till rors - när jag som fiskardräng jobbade på en strömmingstrålare här i östersjön bytte jag bort mina disktörnar mot rortörnarna som fiskerieleven helst slapp - han diskade gärna bara han fick sova så länge som möjligt - jag älskade att möta gryningen på väg mot horisonten med en dunkande tändkula under fötterna. |
| Inlägg #116: Postat: 2013-02-28 15:32:00 | |
|
Lennart Asp |
#114: Jo, det där med att strö "peppar och salt i såren" känner jag igen. Det är nog en mytologisk fiendebild om de där hemska personerna i andra stadsdelar? Jag känner inte till det drama av Martinsson som du hänvisar till, men visst det låter som en bra idé! :
De där"färdigbildade hjärnor" har vi nog inte förrän vi dör, men du har rätt i att undomars hjärnor befinner sig i en känslig utveckling där omdöme kan saknas att säga nej till att lära sig döda våra medmänniskor på den här planeten. Jag var tveksam, men orkade inte bråka och gjorde lumpen först. Men sen stod jag på mig och fick repöva som vapenfri. |
| Inlägg #117: Postat: 2013-02-28 15:42:00 | |
|
Lennart Asp |
#115: Auktoritär? Tja, var och en känner sig själv bäst? : Jag menade bara att jag tycker mig ha sett en tendens hos dig att ibland anstränga dig för att missförstå andra debattörer. Men det kanske jag har missförstått? Å andra sidan kan det nog vara nyttigt för en del debattörer att få mothugg ibland och lära sig att slipa sina argument!
Jag är bara glad över att ge dig chans att dela med dig av dina mustiga skepparhistorier. Du är säkert en ärlig person. Annars brukar man ju säga om skepparhistorier att de ska tas med en nypa salt! : |
| Inlägg #118: Postat: 2013-02-28 15:58:00 | |
|
Lennart Asp |
Om vi återvänder till landbacken och Jockes resonemag i #56 att besöka kyrkor när man är utomlands för "att finna kraft eller råd" kan jag känna igen mig i den känslan. Även om jag inte är troende kristen finner jag mer ro i kyrkor än i någon moské. Till exempel den ortodoxa kyrkan i Istanbul som jag skrev om.
Men om vi tar den tanken ett steg längre skulle man kunna tänka sig att det är samma sak även för icke-troende från muslimska länder när de ser en moské i kristna länder. Det blir kanske något att känna sig hemma hos i ett konstigt främmande land? |
| Inlägg #119: Postat: 2013-02-28 16:27:00 | |
|
Lennart Asp |
Med detta inte sagt att jag förespråkar att moskéer ska byggas över hela Sverige. Varför inte bygga multireligiösa centrum i stället?
2008 lämnade Rebwar Hassan mp lämnade en motion till kommunfullmäktige där han föreslog att ett multireligiöst centrum i Skärholmen skulle utredas som ett alternativ till det planerade moskébygget i stadsdelen. Idén var att ha en tårtbit för varje religion och även en tårtbit med icke-religiösa föreningar för att inbjuda till naturlig dialog mellan olika tros- och icketros inriktningar. Ett öppet hus tillgängligt för alla oavsett religiös tillhörighet Men det gick förstås inte igenom utan den Islamiska föreningen fick erbjudande från kommunen att köpa en tom bergknalle för att kunna planera en klippmoské. De av vissa förtalade ”gröna khmererna” kanske inte är så dumma ibland? : |
| Inlägg #120: Postat: 2013-03-04 03:12:00 | |
|
Lennart Asp |
Kompletering till #113:
”Utkikare Asfaltare Ormbergare! Nu, Ekensbergare Aspuddare! Nu är det krig! Det årliga "slaget på Ormberget" började på samma sätt. Folk kastade ut julgranen lagom till vinterlovet. Överallt låg avbarrade granar och väntade på Renhållningsverket. Tog inte vi hand om dem, ändade de på bålet i någon av Stockholms stads Festliga Valborg. Så måste de avkvistas, avbarkas och sandpappras. Nöjd blev man när de liknade lansarna i Ivanhoe. Den första maj efter protesterna på Norra Bantorget bröt kriget ut och pågick fram till Svenska Flaggans dag. Eldupphör, för nu börjar sommarlovet. Bakom krigsförklaringen låg ett pojkbehov av den spänning som fanns på matinéduken. Det gällde att hitta en anledning. I dag räcker det med "din mamma", men dåförtiden i Gröndal hade alla samma sociala klasstillhörighet; vi var arbetargrabbar med enstaka inslag av tjänstemans son. "Dom anfaller imorronbitti!" Från mun till mun gick signalen.” Länk: utkiksbacken21.se |
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.