Valt inlägg:
Lennart - nej inte en koltramp, men en rakstävad steambåt i kraftigt överdimensionerat stålplåt vars nitar var lika tjoka som spett såg jag en gång med bestämd gång träda ut ur tjockan med kurs 90 grader rät in midskepps mot det fartyg jag just stod till rors på.
Vi hade legat stilla en bra stund och signalerat att vi så gjorde när luften omkring oss började vibrera - det var den båtens mistlur som fick vår Munin att skaka ända ner i kölstocken.
Vi hade inte många sekunder på oss att besluta det enda möjliga - alltså full maskin fram och dikt barbord med rodret för att om möjligt vrida undan häcken från steamerns framfart. Jag stod ju vid rodret så jag kunde inte se vad som hände men kapten som stod på bryggvingen tittade likblek bortåt vår akter, medan jag lyssnade efter skrällen.
När ingen skräll kom förstod jag att vi klarat oss - och det svarta spöket försvan bakom oss i dimman. Kanske eldades hon med kol - inte en människa syntes ombord, men ljudet av den svagt väsande ångmaskinen då den passerade ska jag inte glömma. Kolossen hade ett tonage säkert det tredubbla mot vår lilla Munins 4000 ton. Vi hade gått av på mitten om svartingen träffat.
Får väl gratulera till dina över hundra - kan nog bli fler med så trevliga resonemang som denna tråd bjudit på :-
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?