| Inlägg #41: Postat: 2013-02-20 21:29:00 | |
|
Lennart Asp |
Gränsen som en "Border-line" ...
|
| Inlägg #42: Postat: 2013-02-21 01:39:00 | |
|
Bizon |
Lennart - ja vilket år var det; Det var så mycket som hände under den där tiden, men mitten sextital kan jag säja så ljuger jag inte. Du vet hela världen låg öppen och livet lekte, och jag har sällan sagt nej då livet bjudit upp till dans.
Att resan var intressant råder det ingen tvekan om och då inte minst hemresan. På den tiden kunda man stämpla av biljetten på någon station och fortsätta senare. Vet inte hur långa uppehåll man fick göra, men ett par månader skulle jag tro inte varit något problem. Jag visste ju inte allt på den tiden heller - så när jag lämnade Belgrad första gången för att besöka min kompis i PudaPest så saknade jag visum till Ungern varför jag blev avsatt vid gränsen på Jugoslaviensidan - där kan vi snacka om borderline! Kallt var det och snön yrde in i det lilla oissolerade gränsskjulet i väntan på ett tåg tillbaka till Belgrad. Ett visum odnades på ett par dar och ett nytt försök gjordes som denna gång lyckades. En kväll ganska sent stod jag där utanför min vän Gezas hus och kastade snöboll på de fönster som jag antog hörde till hans familj. Den avstickaren hade varit på vinst och förlust och jag kom liksom lite oanmäld, men togs emot med öppna armar och ett varmt bad, en skön säng och en nattmacka. Nästa dag blev jag runtvallad till BudaPests sevärdheter - bland annat en förfärligt stor katedral tror jag vi kan kalla den - en gigantisk kyrka som var byggd helt i trä. Nästa dag fick jag följa Geza på hans lektioner på musikkonservatoriet där vilket var en fantastisk upplevelse bara det. Hans instrument var piano, men den som impade mest på mej då var en flicka som i meditativ trans övade skalor på harpa. Efter nån vecka där som riktigt grundligt förevisad turist så bar det av till Wien där mina medhavda pengar tog slut - i väntan på min sista lön som paketutdelande tomte - ett extrajobb jag tagit på Posten före avresan före jul bodde jag på krita på ett Jugenthärbärge i Vestbanhof och blev omhändertagen av en flicka från Australien som såg till att jag både fick kultur och mat - vi var på teater och i historiska byggnader - det var en riktigt trevlig tjej. Och förutom henne så umgicks jag med en del vildsvin och en liten svart grabb från Ceylon - vi hade riktigt kul ihop då vi gjorde våra ölstugerundor där vi blev bjudna på allt - en liten kolsvart djungelneger och en stor vit vilde från vikinganorden kunde ju inte vara mer omaka och uppseendeväckande så oavsett i vilken ölstuga vi klev in så ropades vi till diverse sällskap där vi bjöds att slå oss ner och låta ölen flöda. Så småningom kom mina slantar och jag kunde betala min säng på härbärget, bjuda Vera från Australien på middag, ta farväl av Teva från Ceylon, vildsvinen, och fortsätta mot München. Ja en intressant och minnesvärd resa var det - jag for från Stockholm på julafton, och när tåget rullade över Årstabron var det vår. |
| Inlägg #43: Postat: 2013-02-21 01:55:00 | |
|
Bizon |
Ja du Aspen 40, vi gör alla våra misstag - jag tror inte vi ska vara så hårda mot varandra då sånt händer - jag hittade din länk till din reseskildringssatir i #8, alltså inte i #5 :-
Och visst - de där med reseskildringar och just gränspassagerna som på något märkligt vis blir betydelsefullare än dom förtjänar. Det är ju hur vi än far samma gränslösa jord vi bereser - det är bara vi människor som dragit skarpa linjer mellan oss där de på andra sidan strecket kallas "si" som kallar oss för "så". |
| Inlägg #44: Postat: 2013-02-21 01:59:00 | |
|
Bizon |
41
För visst är det lite si och så med dessa gränslinjer som mera sällan förenar än vad dom skiljer - inte så konstigt då att så många i dag får diagnosen "borderline" :- |
| Inlägg #45: Postat: 2013-02-21 13:52:00 | |
|
Lennart Asp |
#42: Mitten av sextiotalet? Har jag fel om jag gissar att Teddy Bizon är äldre än mina futtiga sextio vintrar? :
Du har inte funderat på att sammanställa dina intressanta reseminnen till en novell? Eller det kanske du redan har gjort? ... |
| Inlägg #46: Postat: 2013-02-21 14:40:00 | |
|
Lennart Asp |
#43, #44: Det är inte bara gränserna mellan länderna ” som dragit skarpa linjer mellan oss där de på andra sidan strecket kallas ”si” som kallar oss för ”så” ...”som mera sällan förenar än vad dom skiljer" som gör "att så många i dag får diagnosen "borderline" :-"
Även pigmentgränser, könsgränser, sexgränser, klassgränser, åldersgränser och religionsgränser drar skarpa linjer, inom länderna, även i Sverige, och kan orsaka borderlineproblem för de utsatta. En intressant "border-line" som vi båda har efarenhet av är gränsen mellan "västeuropa" och "östeuropa" som definitivt cementerades med "järnridån". Visar även lite komiska effekter ibland. Till exempel när schlager-Bert i Skara visade klara tecken på borderlinesyndrom när han för några år sedan rasade över östeuropeernas dåliga musiksmak! : |
| Inlägg #47: Postat: 2013-02-21 18:52:00 | |
|
Bizon |
Jo Lennart 45 - en novell eller flera har det blivit.
Och rätt har du också i att jorden hunnit göra fler varv kring solen under min levnad än under din - jag föddes straxt före krigsslutet i mars. Jag är ett permisbarn - farsan var arton år och inkallad, men hemma på permis 1944 - det var midsommar och mitt under brinnande krig föll mor min - en då sjuttonårig skönhet - i min faders armar. Då var dom redan förlovade, men sedan efter den midsommarnatten fick dom för att få gifta sej skriva till kungs - och konungen gav på grund av omständigheterna de tu tillstånd att sammanvigas i den då svenska Högalidska statskyrkan. Själv är jag mycket svag för den ryska zigenarmusiken, så även klesmern - de två etniskt udda kulturerna har lånat hej vilt av varandra, och kanske förenade musiken dessa kringvandrare och fördrivna i en sorts gemenskap under galgen trots att dom många gånger också fick uppleva varandra som konkurrenter om spelningarna i ett fattigt land. Det var nog inte så många betalda gigg, men man lyssnade och lärde då musikanterna med sina toner lossade själarnas band - då suddades gränserna plötsligt ut. |
| Inlägg #48: Postat: 2013-02-21 20:24:00 | |
|
Jan Brunnegård |
47/ Som mkt ung o ofärdig skolkurator på ett gymnasium, fick jag hjälpa unga par i beskriven situation att skriva till Kungs.I praktiken skrev jag till Länsstyrelsen som raskt sände över ett JA.
Under de fem svenska beredskapsåren tillkom det nog väldigt många barn just under permissionerna. Påstod min moder och nog såg det ut så i vår by på Falbygden. |
| Inlägg #49: Postat: 2013-02-21 20:30:00 | |
|
Jan Brunnegård |
BIZON 42 / O vilken flödande o rik berättarförmåga.....jag var nästan med på resan. Ungern har jag läst mkt om men inte varit där...Levde mig starkt in i Revolten 1956....
|
| Inlägg #50: Postat: 2013-02-21 20:42:00 | |
|
Jan Brunnegård |
HITTAT PÅ WIKKAN/
Träkyrkan Deszkatemplom i Miskolc är en kyrka byggd i trä i Ungern. Den nuvarande byggnaden är från 1999 och ersatte den tidigare byggnaden som blev förstörd i mordbrand år 1997. Den första kyrkan invigdes den 13 september 1637, men både datumet och kyrkans existens i tradition och det är inte känt om det är sant. Det första dokumentet som hittats visar på att kyrkan på denna plats är från 1698. Denna kyrkan var byggd i trä, men inget mer än så visste man om den. Den första så kallade träkyrkan byggdes år 1724 och stod kvar fram till 1937 |
| Inlägg #51: Postat: 2013-02-21 20:43:00 | |
|
Jan Brunnegård |
Glad att jag hitta lite om Träkyrkan Deszkatemplom i Miskolc
|
| Inlägg #52: Postat: 2013-02-21 21:37:00 | |
|
Bizon |
Det var roligt att du hittade lite om den där träkyrkan, men hör och häpna Brunne att jag blev lite sorgmodig då jag fick reda på att den bränts ner.
Är det samma kyrka vi talar om så var det ett imponerande byggnadsverk och en prestation i fråga om bygnnadskonst i trä. Jag har för mej att den låg ganska högt och faktiskt lite ensligt på ett berg med utsikt över någon sorts skog runt omkring. Den luktade som klockstapeln på Skansen - tjära! Så då var det den byggnaden jag såg och imponerades av som byggdes 1937 och som sedan brändes ner. Du skulle ha sett de gigantiska bjälkar och fackverkskontruktioner som höll upp tak och spira - att bara resa dessa måste ha varit ett styft jobb i stil med att stapla sten till pyramider med den skillnaden att runt den där kyrkan ingen sand fanns att skotta upp till backar att rulla timret på som i Giza för stenblocken. |
| Inlägg #53: Postat: 2013-02-21 21:49:00 | |
|
Jan Brunnegård |
Jag är nästan säker på att det är rätt byggnad, jag spanade sökte mkt om kyrkor i Budapest /Ungern.Även jag tänker oerhört mkt på det otroliga slit nästan slavarbete som dessa stora svåra byggnader. Byggen i ofta tiotals år i alla väder och utan arbetarskydd./ Ett tag mådde jag så illa vid dessa tankar att jag tyckte det var helt okristliga inhumana byggnader.// En kvinna ringde mig en natt från Sthlm o sa att Katarina kyrka på Söder brann.Jag har mått illa av andra kyrkobränder...Varm hälsning.
|
| Inlägg #54: Postat: 2013-02-21 21:55:00 | |
|
Jan Brunnegård |
De gamla norska stavkyrkorna är byggda med samma teknik som vikingaskeppen, från nästan samma tid. Det finns några få urgamla träkyrkor även i Sverige, man kan gå länge o titta i taken på byggtekniken. Flera av våra stora stenkyrkor har sluppit invändiga takpelare, för de kom på att bygga stävar ?en bit ut från kyrkmurarna. Urgammal uppfinning// I gamla frikyrkor kunde man se ett kraftigt järn uppe i luften som höll samman ytterväggarna, så att de inte skulle pressas utåt av tyngden från taket osv.
|
| Inlägg #55: Postat: 2013-02-21 22:15:00 | |
|
Jocke utsourzad |
53 Jan B: "Byggen i ofta tiotals år i alla väder och utan arbetarskydd./ Ett tag mådde jag så illa vid dessa tankar att jag tyckte det var helt okristliga inhumana byggnader."
Här kan jag instämma, tänkt ofta liknande. Likaså om alla borgar, städer, murar, järnvägar osv, för att inte tala om alla dessa kullerstensgator, först hugga ut stenarna, sedan på plats. Många förtryckta kvinnor som slitit med ovannämnda, och med rätta klagar... |
| Inlägg #56: Postat: 2013-02-21 22:24:00 | |
|
Jocke utsourzad |
I alla fall så besöker jag gärna kyrkor, av både arkitektoniska som av andliga skäl, eller andra, att finna kraft eller råd, kanske... Gjorde så idag, i ett katolskt land, ett tag sedan sist.
Sedan gick jag till en järnaffär, för att söka en grill till en bostad jag hyrt för en månad. Han kunde beställa sa han. När jag gick ut från järnaffären, såg jag något glimma strax utanför trottoaren, på gatan. Ett litet krucifix, guldliknande. "Metall", visst, men jag kollade med en affär, och ja... Det var guld! En korsfäst Kristus i guld, hittade jag idag på gatan. |
| Inlägg #57: Postat: 2013-02-21 22:56:00 | |
|
Jan Brunnegård |
Jag har under hela mitt liv träffat folk som av okänd anledning intygar att de inte är dett dugg "religiösa" Men ändå årligen besöker kyrkor av estetiska, arkitektoniska, musikaliska skäl etc. Många säger att gamla stenkyrkor är de enda ställen själen får ro från allt jäkt o buller utanför. Några har sagt mig att de somnat i tomma kyrkor och sedan trevat sig ut. Aldrig hört om någon som blivit inlåst.
|
| Inlägg #58: Postat: 2013-02-21 23:04:00 | |
|
Jan Brunnegård |
Jag har förstått att folk uteblir från kyrkor av många skäl. Men också söker sig till kyrkor av minst lika många olika skäl.En del söker tystnad, andra häftigt orgelbrus som får bänken att skaka.
För drygt 15 år sedan for jag från Mellerud till NIDAROS Domen i mellannorge.Hade väntat mig ngt stort o väldigt men det var en så oerhörd upplevelse att möta denna kyrka som på medeltiden byggts mitt ute i Ödemarken. Då den byggdes kanske det bara fanns 1000 personer på 5-10 mils avstånd.HUR gick det till...Ja det tog kanske 100 år. Jag satt nog ute o titta på alla alla detaljer utvändigt innan jag orkade gå in.Ja detta blev en av mina största upplevelser i Livet. På vägen ut köpte jag musik av en Carola....Allt för att ett helgon inte kunde hålla sig lugn i sin grav ;- |
| Inlägg #59: Postat: 2013-02-22 01:12:00 | |
|
Bizon |
Brunne - de där smidda järnen du berättade om kallas ankare, och du kan se sådana även på gamla hus lite var stans - i gamla stan till exempel.
Dom är förbundna med varandra från sida till sida via bjälkar eller smidda stänger och det är dessa som hindrar väggarna att deformeras av trycket från taket. På vanliga takstolar sitter sparrar horisontellt mellan benen som har samma uppgift - hindra takstolen att bara sjunka ihop. För vissa Stenkyrkors takstolar som hade kraftiga murar med "sidostävar" med jämna mellanrum använde man inga sparrar, men växlade ut takstolarnas utåtriktade tryck mot murens överkant till respektive stäv som förde ned dessa krafter i marken några meter utanför väggen - snyggt på en kyrka, men inget för trånga gränder i små täta städer där det var ont om utrymme. Kyrkans inre rymdupplevelse blev väl lite mäktigare då rummet inte begränsades av någon ting ända upp till nock. Nej religiös behöver man inte vara för att titta in i en kyrka, men jag har slutat. Beslutet kom av sej själv i en av katedralerna i Paris - Notre Dame, om den är bekant. Jag var i denna stad för att hämta ett lass samlarviner och frakta upp dessa "vine rares" till stockholm - fullt lass i en folkabuss. På den tiden var tullavgiften för en flaska vin 9kr och 75 öre oavsett om flaskan kostade många tusen. Vet inte hur många miljoner lasset var värt, men avgiften vid gränsen i Malmö blev bara ca tio tusen. Jag övernattade i bilen under hemresan som tog tre dar ovanpå alla flaskor på en madrass och sov faktiskt ganska bra. Vi hade några dar på oss innan lasset var klart och passade på att besöka bla Louvren och Notre Dame. Jag gick in, men gick snart ut - det kändes inte riktigt att gå där och blänga då folk satt och bad, tände ljus och till och med hade en liten gudstjänst med präst och allt i ett hörn medan jag och andra turister smög runt och blängde. Sen dess har jag avhållit mej från kyrkor och andra trosmanifesterade byggnader - tycket liksom att dom hör till de som har anledning att vistas där av trosskäl. Men ett tag i min ungdom då jag jobbade som barnflicka på Kungsholmen så brukade jag efter jobbet gå in i Kungsholmskyrkan och spela flöjt. Jag hade en altblockflöjt och en basblockfjöjt som jag alternerade med - just akustiken i dessa volymfulla rum ger ytterligare nån dimension till tonerna. |
| Inlägg #60: Postat: 2013-02-22 09:49:00 | |
|
Jan Brunne |
Bizon 59 / Vedm vågade anlita dig att köra vin för miljoner i din ungdom ? ;-
Jaha de kallades ankare o du har sett dem på olika håll, kul.Ja man slapp ju pelare och de vanliga takstolarna. Kombinera äkta andakt med springande turister är inte lätt, dvs mkt stort problem på sina håll. Även om det i stora kyrkor har sidorum med speciella namn som "kor" etc. Där förekommer ju också mkt kommers med musik,böcker,vykort mm som kan vara störande men som Kyrkan är ek beroende av.Min Missionskyrka har undvikit detta men Pingst har varit "frimodigare". Jag har haft en stor altflöjt i 50 år o spelar nog i snitt en halvtimme om dagen. Men jag har aldrig haft ngn lärare o mina öron har varit problem hela livet. Men flöjten har varit till stor glädje ändå - men bara för mig. |
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.