Varför tar krigen aldrig slut?

Showing page 2 of 3: 1  2  3
Inlägg #21: Postat: 2012-08-29 17:47:00
jan Brunnegård
Jag vill understryka att jag aldrig ifrågasatt Leif E:s begåvning eller hans kunskaper.Han har säkert mkt att komma med! Men vi är nog många som liksom Mr H har svårt att hänga med p g a att han som antytts krånglar till det i onödan. Vi borde kanske läsa Swedenborg först för att träna lite på nya dimensioner osv.
Inlägg #22: Postat: 2012-08-29 19:16:00
Jan Olsson
#21 - Swedenborg,svävade inte han i luften? - Kanske Erlingsson också gör,rent symboliskt alltså!
Fast det är klart,svävande Damer har man ju sett,så kanske skulle det gå även med Erlingsson!
Hahahaha!!!
Inlägg #23: Postat: 2012-08-29 20:29:00
Bizon
Nja Mr Harmoni - det Leif tycks tala i tungor uttyder jag - så det blir lite tillgängligare - eller har även jag överskattat mina läsares förståndsbegåvning - eller kanske min egen? ;-

Ta ett litet stycke som detta;
Men detta kräver som Leif är inne på - att folk skaffar sej en sannare och mer genomgripande bild av samhällsmekanikens orsak och verkan - alltså mer och adekvat kunskap, samt är villiga att leva sitt ansvar.

Kan det misstolkas så har i alla fall ingen hittills gjort ett försök att ge uttryck för det. Hur tolkar du det lilla stycket?
Inlägg #24: Postat: 2012-08-29 21:30:00
Mr Harmoni
#23 Bizon det lilla stycket är helt ok för mig som jag inte har något att invända emot och därför lämnade jag inte någon kommentar om det i ditt tidigare inlägg.
Vi alla har ju vårt sätt att skriva på och uttrycker oss lite latjo ibland, så att läsaren måste stanna upp och undra över vad menar han eller hon, just det där, är vad jag menar med att skriva mer förståeligt, man kan inte anta att alla är tankeläsare.
Politiska frågor och kommentarer är inte lätt att reda ut alla gånger, när någon kommer med påståenden utan att tala om vad man grundar sin åsikt på, vi får räkna med att alla är långt ifrån kunniga om vad politik handlar om. Personligen är jag ganska less på politiksnack som ska skrivas med högtravande termologi, jag förespråkar enkla och raka meningar som inte någon kan missförstå.
Jag läste mig till något käbbel om att sossarna var på Tage Erlanders tid ett typiskt nationellt parti och idag så förstår inte massor av dess anhängare att sossarna är allt annat än ett nationellt parti, de tror att det är samma politik som de alltid har fört.
Långt före Göran Perssons tid så kallade jag sossarna för Socialmoderater, eftersom partiet strävade efter att bli ett småborligt parti.
Faktum är att samtliga partier har gått ifrån sin grundideologi för länge sen i Riksdagen bortsett Mp som aldrig haft någon annan ideologi än den kommunistiska, likt Vänsterpartiet.
Inlägg #25: Postat: 2012-08-29 22:07:00
Bizon
Mr Harmoni
Nu är jag en sån där strateg så då miljöpartiet hängde på gärsgårn röstade jag på dom, men senare då dom verkade sitta någorlunda säkert hittade jag andra som behövde stödas.
Det dök upp ett kul litet parti som heter "Tillit" vilket nog kan säjas vad vi behöver lite till vars.
Mp blev dessutom lite väl borgerliga vilket inte helt faller mej i smaken.
Jag tänker mej att mångfalden behövs i rixdan - låt många röster höras!

Att de flesta partier en bit bakåt i tiden var nationalistiska är just inte så konstigt - arbetarrörelsen har förvisso haft en tradition av internationell solidaritet, men grunden har varit en nationellt fungerande arbetsmarknad.
Det som sker nu i och med eus arbetskraftsrörlighet ses inte med blida ögon av arbetarklassens främst hantverkare som på det viset blivit utsatt för en helt snedvriden konkurrens - skulle vi åka ner och konkurrera med de utländska knegarna som här tar de uppdrag dom kan komma över till så kallad minilön om det fungerar - ja då får en driven snickare kanske motsvarande en fyrtio-femtio kronor - samma summa som dom jobbar för här i praktiken - jo det är mycket pengar där i Rumänien eller Kroatien mf platser, men det går definitivt inte att betala villalån och bilkostnader eller klä sina barn här i detta land med den inkomsten.
Lägg därtill ROT-avdraget som gör att de som har råd får femtio procent betalt av andra skattebetalare - visserligen bara upp till 50.000, men det är per person i hushållet - med andra ord får ett par förvärvsarbetande makar hundra tusen i skattelättnader. Inte undra på att det snickras för glatta livet ute i villasamhällena - ett bra har det i alla fall med sej och det är att fastighetsbeståndets förfall blir allt mer sällsynt.
Men som sagt - fina hus har folk bara glädje av om dom inte bombas sönder och samman av lössläppta militärmakter.
Inlägg #26: Postat: 2012-08-29 22:10:00
Jan Brunnegård
Swedenborg - ja nog var han svävande. Några ggr har jag försökt läsa imn va han egentligen menade. Fadern var biskop. Ja han hade en märklig blandning av egen teologi och dåtidens vetenskap...
Inlägg #27: Postat: 2012-08-29 23:09:00
Mr Harmoni
#25 bizon Polsk riksdag är vi nog inte betjänta av, du vet, ju fler kockar ju sämre soppa. det är sjukt att moderaraterna är det nya arbetarpartiet, även om jag vill sätta ordet anti före och det gäller nog för vilken gruppering som helst. Moderaterna styr landet med sin antipolitik och till slut kanske detta parti självdör med tiden? Och förresten de övriga partierna har också sin egenhet att vara emot folkviljan, så 2014 blir valet frågan om, vilka som är för eller emot folket och vad tror du?
Inlägg #28: Postat: 2012-08-29 23:20:00
Mr Harmoni
#21 Jan Brunnegård du kan ju vara riktigt rolig, jag har ögnat igenom hur Svedenborg skrev så spiritist han var och tänk hur många ord och meningar denna karl skrev, helt otroligt att ägna hela sitt liv att skriva, undrar om han hade tid att sova och äta? Och sina naturbehov, kanske han hade en potta bredvid sig, men oj vad det måste ha luktat i hans skrivrum.
Inlägg #29: Postat: 2012-08-30 09:24:00
Bizon
Mr Harmoni #27
Någon risk för Polsk riksdag föreligger nog knappast i sverige med 4 procentspärren och bara 9 miljoners folkmängd.
Att alliansen styrt landet med det du kallar "antipolitik" visar ju trots allt att det går rätt bra för ett kocklag bara en centralkock talat om för var och en vilka grytor dom ska röra i. Man måste ju ändå erkänna att dom lyckats ganska bra med sin agenda.

Vad menar du är den så kallade "folkviljan"?

Min tro om valet 2014 är att tillräckligt många nu är tämligen besvikna på alliansens framfart varför en återgång till mediokerpartit nummer ett blir aktuellt - alliansen vill helt säkert släppa rodret nu då dom i stort sett tömt vad som går att tömma ur det svenska folkets lilla kassakista som nu bara har lite bottenskrap kvar som ännu undgått privatisering och utförsäljning, med allt vad det fört med sej av leda inför både politik och samvetslöst svammel som bärare av folkets intressen - om man tror något annat än att politikerna till övervägande del arbetar för egen sak så är det dags att öppna ögonen, men eftersom politikerna är en del av folket så skulle man kunna hoppas på att det skulle spilla ner lite smulor vilket det ju faktiskt gör om man inte tillhör den mindre bemedlade delen av det svenska folket - åt den som har ska vara givet, men åt den som inget har ska tas även det dom har.
Inlägg #30: Postat: 2012-08-30 09:51:00
Jan Brunnegård
DET är givetvis löjligt att moderaterna kallar sig arbetarparti - men Arbetsparti det är de. De hatar onödiga biddrag men älskar lönearbete.Just nu förbereder de jättelika ivesteringar i järnvägsnät och annat. Sjukvården fungerar, det kan jag garantera.Jag kommer snart att få rejält höjd pension medan miljoner kompisar ute i Europa fått sänkta pensioner, som utbetalas sent.Sådana saker kommer att AVGÖRA VALET. Det sorgliga festandet hos vissa myndigheter, har alltid förekommit. Det var stora skandaler även under sosssetiden med räk-frossa och annat.
Inlägg #31: Postat: 2012-08-30 10:08:00
Jan Brunnegård
Harmoni nr 28 /Ja det är sant, jag är riktigt rolig och ofta mkt allvarlig. Må so well!
Inlägg #32: Postat: 2012-08-30 10:17:00
Mr Harmoni
#29 bizon Vi ska kanske ha en president, du som anser att kungafamiljen ska bort. Tänk dig att vi skaffar oss en President och en Senat, på sätt och vis skulle det bli bättre, för då slapp vi journalistkåren tror jag som den tredje statsmakten" som i högsta grad styr folkets åsikter.
Folkviljan fungerar så att vi är missnöjda helt enkelt, felet är bara det att när det är dags att gå till valurnorna, så röstar de efter vad de läst om i tidningen och med tanke på alla dess lögner, så kommer folk att rösta på de partier som tidningen framförhåller.
Märk väl om partier utanför riksdagen skriver de knappast en notis om dessa tidningsmurvlar, om de inte anar att något dylikt parti har en viss chans att komma in i riksdagen. Vårt politiska valsystem är knappast demokratiskt och vad är demokratiskt numer, med tanke på den huggsexa som drabbat landet.
Om den rena folkviljan anammades så misstänker jag att det skulle bli ett ras för samtliga riksdagspartier och nya partier kom in i riksdagen, men det finns en stor hake med detta ju fler partier ju sämre politik för landet som vi redan har sett i evinnerliga tider.
Men det stora problemet är att politikerna styrs av våra journalister och kapitalets vilja.
Det här måste det finnas en lösning på och då tror jag faktiskt om vi endast hade två ledande partier, duvor och hökar eller Hattar och Mössor, ja du hör vi kanske borde starta om ett nygammalt politisk system eller rent av ínföra ett politiskt system som bottnar i närdemokrati.
Ett ofog är, dessa icke folkvalda tjänstemän som är rådgivande partner i de politiska partierna, som faktiskt har ett stort inflytande på våra folkvalda politiker.
Vi har tror jag ett olösligt problem på halsen så det spelar inte någon roll med nuvarande politiska system som inte går att rubba på utan sammanhållning av det svenska folket, så går det inte att lansera något nytt, se på kommunisterna, de klamrar sig fast vid gamla dogmer med planekonomi m.m. trots att kommunism är ett misslyckat experiment.
Vi på Sourze får slå våra kloka huvuden ihop och försöka finna den ideala politikens agenda som bygger på att en bra karl klarar sig själv om förutsättningen finns förstås i samhället med en rättvis fördelningspolitik.
Inlägg #33: Postat: 2012-08-30 10:25:00
Mr Harmoni
#31 Jan Brunnegård, jag har nog underskattat dig, du har glimten i ögat, förvisso blandat med lite lustiga kommentarer" men jag misstänker att du vill skapa lite debatt och det gör du ju redan har jag märkt. Det är bara att ta upp ämnet religion så kommer vi så gärna till din undsättning och försöker leda dig in på den breda vägen för att nå en samstämmighet, så att vi inte talar olika språk.
Inlägg #34: Postat: 2012-08-30 10:50:00
Jan Brunnegård
"Led milda ljus" men inte vart som helst. För mig är Sourze sedan ca 9 år en debattsajt där vi genom samtal kan komma varandra närmare. Men målsättningen är inte att vi ska komma helt överens - men respektera varandra. Min käraste vän här är en persom som är motsatsen till mig i det mesta.Men vi har funnit ett gemensamt språk och har aldrig försökt omvända varandra, det kallas tolerans. Som är en bristvara världen över, men Sverige ligger ganska bra till. När slog ett par ideologiska motståndare ihjäl varandra sist.? Mord kommer av pengar och hormoner!// SOURZE började som ebn slags poet och uppsatsskola där folk kritserade varandras bidrag i huvudsak på språkliga grunder, under kunnig ledning.Vi fick betala 200 kr för varje infört buidrag, nu betalar annonserna i stället."Jag minns den ljuva tiden, jag minns den som i går, då oskulden o friden, tätt följde mina spår..."
Inlägg #35: Postat: 2012-08-30 10:53:00
Jan Brunnegård
Harmoni /Taxeringsfolket överskattar mig ibland. När jag varit sjuklig pensionär i flera år la de på mig Akasse-inkomst med ca 20.000 kr.Men jag skrev till dem att jag ännu inte lyckats hitta ngn Akassa som var vill att betala ens 20 kr till mig. Det tog bara ett halvår för dem att rätta till sig!
Inlägg #36: Postat: 2012-08-30 11:20:00
Mr Harmoni
#35 Jan Brunnegård, det du råkade ut för, kallas myndighetsnit in absurdum och du är varken den första eller sista som lär råka illa ut.
jag vill kommentera ditt inlägg om hur Sourze startade upp och hur det blev internt slagsmäl om de skrivna ordens böjelse och rättstavning m.m.
Menar du på att sådant här förekommer ännu eller är det bara ett avslutat kapitel som kanske borde ha varit ogjort. Personligen ser jag de som skriver här som hyvens folk som gör så gott de kan, även om någon despyt har uppstått och det fina är att inte föraktet fortsätter, utan att folk kan resonera sig fram till ett sunt beslut till slut. Att driva förakt mot en medmänniska är lågt, vilket borde förbjudas generellt, vi får aldrig glömma bort att vi alla sitter och ror i samma båt som tyvärr är instabil men ändå.
Inlägg #37: Postat: 2012-09-01 05:56:00
liolinv
#1 Jan, haha/snyft, du syftar på den otämjda/vilda människan?

Ja, det är en enkel ekvation, givet att alla människor uppför sig så, vilket lyckligtvis inte är fallet.

F.ö. så beter sig inte andra djur så.
Andra djur krigar inte på samma sätt eller söker lika systematiskt bekämpa sina egna.
Inlägg #38: Postat: 2012-09-01 06:00:00
liolinv
#2, Leif, nej, det är självfallet inte sant att den människa, som inte rättar sig i ledet, per automatik är ett djur.
Inlägg #39: Postat: 2012-09-01 06:01:00
liolinv
rättelse:
... som inte rättar in sig* i ledet *inordnar sig
Inlägg #40: Postat: 2012-09-01 06:02:00
liolinv
rättelse:
... som inte rättar in sig* i ledet *inordnar sig
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Laddar...