Varför tar krigen aldrig slut?

Showing page 3 of 3: 1  2  3
Inlägg #41: Postat: 2012-09-01 06:04:00
liolinv
#3, Carl Olof, det gläder mig att du tycker det och att du deltar i diskussionen. :
Inlägg #42: Postat: 2012-09-01 06:26:00
liolinv
#4, Janne B, om det nu råkar vara sällsynt, som du menar, vilket väl inte stämmer exempel: krigen och f.d.-krigen i Israel, Syrien, Kuwait, Irak, Afghanistan, Balkan..., så undrar jag hur du definierar "mkt sällsynt".

Krig sker ju hela tiden, världen över!

Jag är även nyfiken på hur du definierar "småkrig".
Finns det ett "lagom-krig"?

Nej, det kanske är bra för européer att det inte, enl. dig finns några "militära hot mellan staterna i Europa" men tänk om grekerna skulle börja kriga med tyskarna?

Läs: om de styrande i respektive länder skulle välja krig, som ultimat lösning på problemen, vilka de nu må vara; folken själva väljer som bekant ingenting alls, utöver att välja in de hundradels promille av befolkningen, som tänks representera densamma i ett parlament

Tanken ter sig inte alltför långsökt.

Jag håller med dig om att debatten om JAS-plan är obegriplig, OM man bortser att affären främst handlar om: P E N G A R.

Det kan dock inte bortses från.
Du skrev själv: "industriprojekt" > pengar.

Ja, varför känner sig Syriens befolkning sviken och övergiven singular?
Min förklaring är att Ryssland säljer vapen till Syrien och är emot intervention.
Rysslands hållning i frågan blev även föremål för diskussion i FN:s säkerhetsråd, om jag inte missminner mig något.

Ok, nu förstår jag delvis hur du definierar "stora" och "små" krig.
Du jämför dagens krig med de två världskrigen?

Även de "små" krigen räcker till och blir över, när det gäller döda, sårade och tårar.
När det gäller "stora" krig, enl. vad du kanske menar, så sägs ju även "Tredje världskriget" stå bakom dörren.

Det börjar väl inte, som en blixt från en klarblå himmel, antar jag.
Inlägg #43: Postat: 2012-09-01 06:52:00
liolinv
#5, Bizon, jag håller med dig till fullo i detta:
"Det som är sant är i alla fall att det inte är den empatiska människan som styr världen, startar krigen, eller utför dåden - det är dårarna, egoisterna, och rufflande strebrar.".

Frågan är varför just de senare människorna tillåts styra, nu liksom tidigare.
De måste vara skickliga manipulatörer.

Kan man dra slutsatsen att man rentav gynnas av att ha blod på sina händer, när man ansöker om tillträde till "maktpyramidens topp"?

I såfall skulle ju en viss norsk terrorist kunna gynnas av sitt illdåd, om han slipper ut ur fängelset.
Fast kanske är "spelet" så konstruerat att man inte får vara alltför uppenbart barbarisk?

Jodå, det är alltid de tvivelaktiga politikerna, bakom sina skrivbord och skottsäkra fönster, som startar krig.
När senast startade folket krig?

Självklart är offren selekterade. Man startar väl inte krig mot en som är starkare?

I Irak och Afghanistan samt i Vietnam har det sett annorlunda ut - så även i bla Libyen där det varit direkta ideologiska motsättningar som gått stick i stäv mot diverse stormakters försörjnings strategiska intressen."

Ok, så du håller inte med om att "Svenska Freds" är naiva.
Det är din åsikt men den organisationen strävar tyvärr efter ett aldrig så lovvärt men likväl ouppnåeligt mål.
Detta, eftersom makthavarna uppenbarligen inte bryr sig om fred.

När såg du senast en världsfred värd namnet?
Världen är en övervägande krigisk plats och just "Palestina-konlifkten" tycker jag illustrerar det, med all icke-önskvärd tydlighet.

Den tar ju liksom aldrig slut, eller hur?
Ingen genuin vilja finns från något håll att avsluta den.
Frågan är om den konflikten inte skulle erhålla något slags tvivelaktigt "Guinness World Record".

Jag tillhör dem som inte accepterar att: "verkligheten är för jävlig", d.v.s. jag håller med dig i din beskrivning av verkligheten men accepterar inte att det är så.

Jag köper inte att det måste vara på det viset.

Du har en poäng i att det är bra med visioner men uppenbarligen gör "Svenska Freds" något fel. Den organisationen saknar en växel, i likhet med andra fredsorgan.
Inlägg #44: Postat: 2012-09-01 06:53:00
liolinv
#5, Bizon, jag håller med dig till fullo i detta:
"Det som är sant är i alla fall att det inte är den empatiska människan som styr världen, startar krigen, eller utför dåden - det är dårarna, egoisterna, och rufflande strebrar.".

Frågan är varför just de senare människorna tillåts styra, nu liksom tidigare.
De måste vara skickliga manipulatörer.

Kan man dra slutsatsen att man rentav gynnas av att ha blod på sina händer, när man ansöker om tillträde till "maktpyramidens topp"?

I såfall skulle ju en viss norsk terrorist kunna gynnas av sitt illdåd, om han slipper ut ur fängelset.
Fast kanske är "spelet" så konstruerat att man inte får vara alltför uppenbart barbarisk?

Jodå, det är alltid de tvivelaktiga politikerna, bakom sina skrivbord och skottsäkra fönster, som startar krig.
När senast startade folket krig?

Självklart är offren selekterade. Man startar väl inte krig mot en som är starkare?

I Irak och Afghanistan samt i Vietnam har det sett annorlunda ut - så även i bla Libyen där det varit direkta ideologiska motsättningar som gått stick i stäv mot diverse stormakters försörjnings strategiska intressen."

Ok, så du håller inte med om att "Svenska Freds" är naiva.
Det är din åsikt men den organisationen strävar tyvärr efter ett aldrig så lovvärt men likväl ouppnåeligt mål.
Detta, eftersom makthavarna uppenbarligen inte bryr sig om fred.

När såg du senast en världsfred värd namnet?
Världen är en övervägande krigisk plats och just "Palestina-konlifkten" tycker jag illustrerar det, med all icke-önskvärd tydlighet.

Den tar ju liksom aldrig slut, eller hur?
Ingen genuin vilja finns från något håll att avsluta den.
Frågan är om den konflikten inte skulle erhålla något slags tvivelaktigt "Guinness World Record".

Jag tillhör dem som inte accepterar att: "verkligheten är för jävlig", d.v.s. jag håller med dig i din beskrivning av verkligheten men accepterar inte att det är så.

Jag köper inte att det måste vara på det viset.

Du har en poäng i att det är bra med visioner men uppenbarligen gör "Svenska Freds" något fel. Den organisationen saknar en växel, i likhet med andra fredsorgan.
Inlägg #45: Postat: 2012-09-01 07:02:00
liolinv
#7, Thomas L. Aabo, har inte du och jag haft någon liknande diskussion tidigare?
Hur kommer det sig att du kommentar, om du inte har något konstruktivt att tillföra diskussionen?

FRÅGOR:
1.
a.
hur definerar du nominalfrasen "rättfärdiga krig"?
b.
Finns sådana och vem/vilka inleder dem?
c.
vilka två sådana krig syftar du på?
Första och Andra världskrigen?
det andra inleddes av en viss österrikare

2.
föll inte "det ruttna äpplet" från något träd?
Isåfall vilket träd?

3.
vad betyder "värdsfrånvänd"?
tänker på stavningen

4.
menar du att jag är naivare än "Svenska Freds"?
Inlägg #46: Postat: 2012-09-01 07:06:00
liolinv
#13, Mr Harmoni, intressant synpunkt.
Det är det jag menar med mikrokosmos.
Du verkar ha förstått min poängm, även om jag undrar hur du definierar: "det goda samhället".
Det finns kanske mitt ibland oss?
Inlägg #47: Postat: 2012-09-01 07:07:00
liolinv
rättelse: poäng
Inlägg #48: Postat: 2012-09-01 07:29:00
Bizon
Liolinv #44
Ja man kan dra slutsatsen att man gynnas av att ha blod händerna, när man skaffar sej tillträde till maktpyramidens övre skikt - det ger respekt och visar att dem makthungrande inte är att leka med - men blodet får inte vara alltför kladdigt - bara en antydning som inte så lätt ska kunna bevisas - kanske räcker det bara med en skröna?

Nej "Svenska Freds" är inte naiva i den bemärkelsen att dom är utan visioner - målet är inte ouppnåeligt på sikt under samma förutsättning som droppen som urholkar stenen.

Även krigiska makthavarna bryr sig om fred om deras folk inte är villiga att ställa upp - det ger nämligen ingen seger vilket i längden alla kommer att förlora på. Men det finna andra aktörer i krig och det är när dessa fått ut det som önskat som krigens verkliga drivkrafter glider undan och möjliggör fred.

Nej Palestina-konlifkten tar aldrig slut - den underhålls av militärstrategiska och religiösa orsaker - den sitter nu så säkert planterad i mänsklighetens hjärnor att den säkert kommer att ingå i vår arvsmassa för tid och evighet - stackars människor.

Men du kanske har hört talas om GMO - vi måste bara hitta fredsgenen.

I värsta fall får lov att lobotomera bort denna israelpalestinadårskap för att äntligen befria mänskligheten från det pandemiska hot som när som helst kan stiga upp ur söndertrasade ruiner.

Nej det är svårt att både inse och acceptera att verkligheten är för jävlig, men då vi ändå tvingas inse att så är fallet bör vi ställa oss frågan "måste det vara så"?

Så länge vi bevarar och utvecklar våra visioner om motsatsens möjlighet som uppenbarligen "Svenska Freds" gör så kan jag nog säja att det finns en större orsak till hopp om bättring än om världen vore utan de förhoppningarna.

Kan det vara så att det Svenska freds saknar är dej?
Inlägg #49: Postat: 2012-09-01 09:00:00
Janne B
42 Liolinv/ Du nämner mig och ställer några frågor - men sedan verkar det som om du svarar på frågorna själv. Det verkar som om du förstått vad jag menade och då har jag nog inget att tillägga just nu!
Inlägg #50: Postat: 2012-09-01 09:04:00
Janne B
43 citat//Du har en poäng i att det är bra med visioner men uppenbarligen gör "Svenska Freds" något fel. Den organisationen saknar en växel, i likhet med andra fredsorgan. // Om jag får skämta lite så saknar de inte växelpengar utan KAPITAL att bedriva en omfattande verksamhet med.De har inte ens 1 promille av vapenindustrins pengar att att arbeta med, informera med etc...
Inlägg #51: Postat: 2012-09-01 10:07:00
Bizon
Jan - hel rätt - "dom saknar växel" eftersom allt dom lyckas skrapa ihop går åt till arkivhyra, frimärken och telefon och bredbandsuppkoppling.
Fred byggs ju som bekant på kommunikation om sånt som det är värt att prata om.
I detta sammanhang kan man notera att även medlemsavgifter och eventuella anslagna medel för en så behjärtansvärd sak som FRED mals tillbaka i systemet genom de basala driftskostnaderna - dessa går alltså till hyresvärdar, teleoperatörer o.s.v. m.m.
Inlägg #52: Postat: 2012-09-01 10:14:00
Jan Brunnegård
Ja så ser det säkert ut. Jag tror de har en del statsbidrag. Jag har sänt dem bidrag från en frikyrka, ca 100 kr för 30 år sedan. / Ja sedan en organisatiobn betalat sina "basala kostnader" så brukar det inte var mkt kvar. Frikyrkliga exp. som tidigt fick bra centrala lokaler i Sthlm har på senare år sökt sig långt ut till billigare hyror, jag tror till övergivna industrilokaler...
Showing page 3 of 3: 1  2  3
Laddar...