Kritisk analys vs sexuell objektifiering

Den här tråden diskuterar artikeln Kritisk analys vs sexuell objektifiering.
Showing page 3 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #41: Postat: 2012-07-15 11:03:00
Jocke utsourzad
Så här står det i reklamen för "Läs genusvetenskap på Umeå universitet":
“Vad betyder det egentligen att vara kvinna eller man idag? Är det till exempel fortfarande “normalt” att kvinnor ska ta mindre plats än män? Varför är mäns våld mot kvinnor så vanligt? Och hur kommer det sig att könens betydelser har varierat så genom historien och i olika slags samhällen, samtidigt som vissa betydelser verkar vara ganska oföränderliga? Som att kvinnors arbete fortfarande betalas sämre än mäns; och att mäns överordning över kvinnor ännu lever kvar i många sammanhang, som bolagsstyrelser, i hemmet och i politiken. Det är sådana frågor som genusvetenskap undersöker. När du läser genusvetenskap i Umeå är det framför allt maktförhållandena mellan könen som står i fokus, och hur de kompliceras av andra maktdimensioner i samhället som sexualitet och etnisk tillhörighet.”
Förutsättningslöst, någorlunda könsneutralt? Eller ett generellt hutande feministisk pekfinger riktat mot män, och en liten klapp på huvudet åt kvinnor?
Inlägg #42: Postat: 2012-07-15 11:10:00
Jocke utsourzad
Här Dippen, har du två genusmän till. Eller om de nu är sociala kvinnor, att lägga till din lista.
"På frågan varför det är viktigt med maskulinitetsforskning svarar Arne Nilsson:
“Om man vill åstadkomma förändring är det viktigt att studera hur män försöker upprätthålla sitt överläge. Vi måste till exempel fråga oss hur både könsmaktsordningen och hierarkin mellan olika grupper av män upprätthålls.”
Denne forskare har alltså från början bestämt sig för att "det finns en könsmaktsordning och att män därmed förtrycker kvinnor." Då vet man ju också ungefär vad forskningen kommer att leda fram till. Utgångspunkten är vinklad.
En annan forskaren, Jeff Hearn, är professor i genusvetenskap vid Linköpings universitet. Han säger bland annat:
“Men samtidigt måste vi vara vaksamma på att fokuset på pojkar och män leder till att vi osynliggör kvinnor och flickor – igen.“
Ja en sån slutsats, hur skall de göra? Ur askan i elden!
Inlägg #43: Postat: 2012-07-15 11:11:00
Jocke utsourzad
En slutsats på verklig professorsnivå...?
Inlägg #44: Postat: 2012-07-15 13:42:00
Lennie Tofft
"Det vill till att vara spydig på ett fint sätt.
Nej naturligtvis är inte kvinnan i gemen så stark eller ens smart att hon kan skilja på vad som är bra och dåligt - då skulle inte den reklam löna sej som vill få kvinnor att konsumera en massa onödigheter, och skulle inte reklam löna sej så skulle den utebli."

Kvinnan ÄR stark nog att inte låta sin självbild påverkas av reklam. Men reklamens makt uppstår först om kvinnan redan har en osund självbild sen barnsben.
Inlägg #45: Postat: 2012-07-15 15:07:00
Jocke utsourzad
44 Lenni Toft: "Kvinnan ÄR stark nog att inte låta sin självbild påverkas av reklam. Men reklamens makt uppstår först om kvinnan redan har en osund självbild sen barnsben."
Ja det där var ju ett intressant men något kryptiskt påstående. Med ett sådant borde väl ha följt två förklaringar. 1 Hur detta yttrar sig, och 2 vad det beror på, om. Beror det på "patriarkatet" från igår? Eller på feminismen av idag?
Man kan ju notera, att enligt mändger av rapporter, googla! så "mår upplever sig må tjejer att sämre" i "världens mest jämställda land"! Hur killarna mår finns det däremot mycket lite intresse för i samma land!
De super och röker och slåss allt mer, och har diverse problem. Haussas dessa upp av feminismen som tutar på om förtryck och dåligt självförtroende? Men lägger skulden på andra könet. Beror den "osunda självbilden" på grund av den allomfattande feministpropagandan, att inte kolla in sig själv, sin egen ev. orsak i tid? Eller har kvinnan en svaghet, biologisk, som gör henne beroende av mannens stöd? Liksom att onekligen mannen har en svaghet, med sitt beroende. Att vi är biologiskt präglade mot varandra. Och med behov av lojalitet från båda hållen?
Inlägg #46: Postat: 2012-07-15 15:19:00
Jocke utsourzad
Men sedan när det gäller "svagheten" hos båda könen, så finns där en mycket stor skillnad, som inte åtgärdats "i jämställda landet".
Medan könsdebatten fortfarande använder kvinnlig svaghet utsatthet, förtryck osv som argument, mot mannnen.
Så får mannen som traditionellt aldrig tillåtits att visa svaghet. fortfarande inte göra det! Inte gnälla som kön, inte beklaga sig över den vinklade debatten, eller diskrimineringen. Vara stoisk, även pojkarna som skuldbeläggs på ministernivå för sina sämre betyg, när kvinnliga lärares gynnande av eget kön är en orsak! Skamligt!
Kvinnans förakt för "manlig svaghet" som hon definierar den , den delar hon faktiskt med fascismen.
Så har män "frivilligt" gått ut som kanonmat, i alla tider. Och krigen har kunnat fortsätta... Plus att män i övrigt i samhället känt sig manade att bygga på sin styrka, ibland med rent negativa resultat.
Och "patriarkatets" båda extremer, maktens man, och den kriminelle, båda saknar knappast kvinnlig uppvaktning.
Inlägg #47: Postat: 2012-07-15 18:21:00
Bizon
Lennie Tofft #44
Ska det vara så svårt att visa vem du riktar dej till och vem du citerar?

Du rapar moralramsor som värsta bibelsnillet. Nej kvinna i gemen är inte så stark för då skulle reklam inte löna sej - ska det vara så svårt att bara erkänna det?
Så stark är inte heller mannen - på den punkten råder närmast jämlikhet.

Förklara gärna vad du menar med citat//Kvinnan ÄR stark nog att inte låta sin självbild påverkas av reklam.//sc.
Vad jag kan se så är det just den gemena kvinnans självbild som slås sönder och samman av reklamen, och det gele som återstår söker sin upprättelse genom tusentals bantningsrecept, antirynkmixturer och krämer till förbannelse.

Sedan säger du//Men reklamens makt uppstår först om kvinnan redan har en osund självbild sen barnsben.//sc.
Jaha och hur har denna osunda självbild skapats hos merparten spegeltittare som fyller sina makeupphyllor med kemiska produkter som skulle kunna dränka en häst? Och dessvärre i denna merpart kan du nära nog räkna in större delen av världens kvinnor som har ekonomi nog att intressera reklam- och kosmetika-industrin?
Jag vet inte så mycket om din självbild, men din världsbild och kvinnosyn förefaller aningen glättad.
Inlägg #48: Postat: 2012-07-15 20:42:00
Jocke utsourzad
Det är väl ändå så, att både kvinnor och män har sina svaga sidor. Som kön, och som individ. Och skall man nu gå in på kön eller genus., som ju dagens debatt ständigt gör fastän den i nästa stund yrar om att det inte finns några direkta biologiskt/psykologiska skillnader.
Iaf nu skall båda parter genom jämnställda riksdagen m.fl., tvingas in i pepparkaksformar, där gubben och gumman är precis lika stora, hon har kjol och kanske huckle?
Men det naturliga urvalet har genom kvinnan gynnat den store starke, fysiskt eller socialt eller intellektuellt, mannen.
Och genom mannen, den vårdande, attraktiva, kyska? kvinnan.
Om detta kan man ju ha sina invändingar mot både västerländska män och kvinnor. Men in i pepparkaksformen kommer vi aldrig!
Inlägg #49: Postat: 2012-07-15 21:51:00
Bizon
Jocke 48
Citat77Och genom mannen, den vårdande, attraktiva, kyska? kvinnan.//sc.
De där med "kyska" vete rackarn?
Det är väl mest ett ideal som sällan efterlevs - har för mej att du liksom jag hänvisat några gånger till en undersökning för ett tjugotal år sedan som genom blodgruppsanalys klargjorde det tämligen vanliga fenomenet att ett och annat barn i kärnfamiljen inte hade samma far som de andra barnen och detta utan faderns vetskap.
Har även hört att man i vården slutat strö den sortens upplysningar omkring sej då det uppstod en del oönskade problem i sammanhanget.

Självklart skulle resultatet ha blivit det omvända om det var mannen som blev gravid. De där med trohetskravet är mest bara till besvär - bättre vore det om vi kunde bry oss om de ungar vi får under våra vingars skydd oavsett biologiskt ursprung.
Inlägg #50: Postat: 2012-07-15 22:32:00
Jocke utsourzad
49 Nåja, nu vet du liksom jag, att det funnits oskulds- osv vidare krav/behov genom tiderna, religiösa eller ej. Och vilket kön är detta mest plågsamt för? Va f-n skall det i princip behöva bekymra manskönet för? Kvinnor kan ju bryta mot det som det behagar, som du påpekar. Och ljuga/bluffa om det behövs, som du även påpekar.
Lejonhannen lär döda den avkomma, som inte kommer från honom. Finns även beskrivet om våra förfäder i "Trägudars land" av Jan Fridegård En fråga om att föra generna vidare, som kanske lejon begriper/är mer noga med, än Homo Sapiens? Obligatorisk faderskapstest, varför inte?
Inlägg #51: Postat: 2012-07-15 22:40:00
Jocke utsourzad
Varför är det bara kvinnan/mamman som skall kunna veta om inte förväxling skett på BB att "det här är min unge"! Men inte för mannen?
Tycker det är väldigt konstigt med all slags "jämställdhet" a la millimeterrättvisa blott när det gäller kvinnolöner, styrelser och gud vet vad. Men inte om vem som är t.ex. ens biologiska far? Och en hel del annan manlig jämställdhet faktiskt!
Inlägg #52: Postat: 2012-07-16 00:22:00
Janne B
Jo men Jocke, nog har du hört om att folk i alla tider studerat näsor, örsnibbar,ögonfärg med mera på små barn - samt sagt att den här ungen är påfallande lik "grannasfar".//Jag hörde ngn säga om en ung man att "sådär brukar männen gå i Skattegården". Har inte alla Petterkvistar ett litet talfel. En rikting Ljung har ett fantastiskt minne osv. /Folk hade rätt roligt förr då de satt o grunna på sådant där./ Inte ska du gifta dig med Kalle för han är nog din kusin! Slut på skvaller för i kväll.
Inlägg #53: Postat: 2012-07-16 00:24:00
Bizon
50 - "Obligatorisk faderskapstest, varför inte?"

Tja, varför?

Men en självklar rättighet för alla inblandade om så efterfrågas och om så bara av en av dom. Det kan ju även vara x antal av hankön inblandade i en graviditet - under ett "gangbang" finns ju risken att någon av de inblandade herrarna befruktar objektet, och någon av dessa skulle ju eventuellt kunna vara intresserad av att uteslutas ur skaran underhållsskyldiga.
Inlägg #54: Postat: 2012-07-16 00:42:00
Bizon
Och så #51
Nu är det ju knappast bara förväxlingar på bb det handlar om som i dag nog ör tämligen ovanliga - det det handlar om är förståss vänsterprassel.

Som förälder kan en liten igenkänning säkert öka samhörighetskänslan - men sådant är knappast nödvändig för barn och föräldrakärlek och eller ansvar.

Och ja det haltar vad gäller jämställdheten, det känner vi till i övermått beträffande kvinnors tillkortakommanden.

En sak är att för mannen vara osäker på om han är far till barnet - en helt annan om barnet börjar tvivla på om dennes föräldrar verkligen är de biologiska.
Det är nog många som har anledning att tvivla, och en hel del som har verklig orsak och då mest om det är en biologisk far eller ej vilket orsakas av att många män är väldigt generösa med spermadrällandet i snart sagt vilket tillfälligt tillgängligt skrev som helst. Kan du ändra på det så blir det sannolikt betydligt mindre problem i relationerna, men den genetiska mångfalden får sej ett avbräck.
Inlägg #55: Postat: 2012-07-16 08:31:00
Jocke utsourzad
54 Bizon: "...av att många män är väldigt generösa med spermadrällandet i snart sagt vilket tillfälligt tillgängligt skrev..."
Ja det förutsätter väl villigheten, ja rent av rätt ofta initiativet från andra partnern också?
Knappt någon man går in i äkten- eller partnerskapet med tanken eller yppade ord om framtida separation. Eller ifrågasätter sig själv som fader.
Ett obligatoriskt äktenskapsförord, och en dito faderskapstest skulle kanske förhindra en del spermadrällande/skrevvillighet liksom skilsmässsor, partnervåld osv. Allt annat skall ju kontrolleras idag.
Men här sackar manlig jämställdhet efter betänkligt.
Och så en förändring av arvslagen så att barnen får sitt. Du som kör mycket med klassteorier. Du vet väl vilken "klass" som står högts ekonomiskt? Den glada änkaklassen, som kan slösa bort arvet från oftast hädangångne mannen, eller fördela det orättvist om hon vill.
Egentligen borde kvinnlig pensionsålder höjas eller bättre, manlig sänkas. Kvinnor kan ta ut i snitt 4-5 års flera pensionsår, plus att han ofta är äldre. 10 år som glad änka, ja vad klagar dom för?
Detta är nedtystade fakta. Men nu har jag själv klagat färdigt i frågan. Obligatorisk anslutning till arbetslöshetskassa också...
Inlägg #56: Postat: 2012-07-16 09:27:00
Janne B
Obligatorisk faderskapstest vore en grym anklagelse mot alla födande kvinnor att de sannolikt varit otrogna. Ett sådant Sverige vill jag inte leva i! Däremot ska ett vuxet barn som anser sig ha goda skäl att fundera på saken, kunna begära test!
Inlägg #57: Postat: 2012-07-16 10:30:00
Bizon
Jocke
Ja att änkeståndet är betydligt vanligare än att tvingas uppleva sej som änkling och att kvinnors längre medellivslängd mycket väl kan motivera en högre pensionsålder eller en något högre pensionsavgift skulle kunna vara en rättvise/jämstäldhets-fråga för kanske Pensionärspartiet att aktualisera - och skulle det visa sej att det fins några röster att hämta i frågan så ska du se att de andra populisterna snart följer efter.

Nej svenska män går vanligen inte in i äkten- eller partners-kapet med tankar på kommande separation, men enligt den juridiska rådgivning som förekommer så rekommenderas diverse förbehåll om ägarskapet varit ojämlikt från början, eftersom den nuvarande äktenskaps och sambolagen stipulerar 50/50 oavsett ingångsvärdena.

I händelse av tveksamhet praktiseras redan faderskapstest så på den punkten kan de inblandade få någorlunda klarhet. Att det som Brunne menar skulle kännas som en anklagelse mot den födande kvinnan tror jag saneras av sej själv då verkligt älskande knappast bryr sej i sådana frågor - testet kommer säkert bara att efterfrågas i mer tveksamma fall.

En av mina kompisar växte upp med fel farsa - en något skruvad typ som i princip stal honom i sjätte månaden och hans mamma från den rätte fadern - konstigt kan tyckas, men han skrämde skiten ur både den biologiska pappan och morsan vilket inte uppdagades förr än tjugofem år senare, och då därför att hans halvsyster från hans biologiska far fått reda på historien och ringde min kompis för att åtminstone få höra sin halvbrors röst.

Själv är jag uppväxt med en farsa som tyvärr haft en del snedvridna prioriteringar i min syskonskara. Mellanbarnet, en älsklig flicka fick all hans kärlek medan jag som var äldst och min lillasyster i stort sett blev utan.
Med morsan var det bättre - troligen som en reaktion på hur farsan var - hon körde med en sorts millimeterrättvisa som nog kunde ses som rätt skruvad ibland, men att hon ville alla sina barn väl var det ingen tvekan om.

De där med arvslagen är jag lite fundersam till - menar du att föräldrar inte ska ha rätt att förfoga över sina tillgångar bara för att dom bekostat uppväxten med ett par miljoner per unge? Vad är det som säjer att barn ska kunna kräva del i deras ägande så länge dom lever?
Egentligen borde arvsrätten helt tas bort - endast nostalgiska småsaker bör kunna överlåtas som kvarlåtenskap till avkomman. Som det nu är ärver barnen en massa social klassorättvisa som fördröjer eller snarare konserverar samhällets ekonomiska motsättningar.

De där med obligatorisk arbetslöshetskassa precis som med sjukförsäkringen - absolut...
Inlägg #58: Postat: 2012-07-16 10:57:00
Dippen
Efter en aktiv dag med tillhörande festligheter på kvällen, nja långt fram till på småtimmarna om jag skall vara ärlig, skall jag försöka svara på frågorna från Såsens manliga intellektuella giganter.
Jag är inte speciellt vig i huvudet men gör mitt bästa för att inte göra Er besvikna ety jag vet vilka konsekvenser det kan få när män känner sig kränkta och åsidosatta.

#37 Leif E ”Om nu genus bygger på en social konstruktion, så borde du under ditt liv kunnat byta genus flertalet gånger, ” - En missuppfattning här tror jag, du blandar ihop könsroll med genus, till skillnad från könsroll som ju mestadels eller uteslutande syftar till en viss identitet medans genusaspekten även tar med hur könsskillnader konstrueras i en social samverkan och hur dessa skillnader förhåller sig till varandra.

”Om nu den sociala tesen ändå är den rätta, hur kommer det sig att då ni skall redovisa statistik gällande jämlikhet åberopas bara den biologiska? ” -Det finns en hel del sk likhetsfeminister som anser att genus utgör en större del av människans beteende än de biologiska förutsättningarna, feminismen är ingen enhetlig ideologi. Inom feminismen finns en rad olika inriktningar med olika syn på många frågor. Jag har inte satt mig in i alla olika teorier och synsätt.

”har det hänt något i sedan Uppsala U, började ifrågasätta? ” Antar att du syftar på Eva Lundgren och svansen av stollefeminister som häckade där uppe, om jag minns rätt kritiserades hon väl rätt hårt pga undermålig, dålig kvalitet i sin forskning, hon kunde inte stanna kvar.
Inlägg #59: Postat: 2012-07-16 11:01:00
Dippen
#40 Leif E "Till din och dina medsystrars förtrytelse, antar jag. :"
Givetvis Leif, men vi håller på att bygga upp ett mycket hemligt nätverk, vi kommer manifestera detta under OS i London. I vårt Nätverk ingår också
en kvinnlig alien.
Inlägg #60: Postat: 2012-07-16 11:07:00
Dippen
#38 Bizon- Om det är väsentligheter eller ej kan vara högst subjektivt, men jag tycker nog att tex Ulf Mellström är den som bidragit mest, Genus- och maskulinitetsforskaren Ulf Mellström har blivit ny professor vid Centrum för genusvetenskap, Karlstads universitet.Länk: genus.se
Showing page 3 of 4: 1  2  3  4
Laddar...