Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Jocke Ja att änkeståndet är betydligt vanligare än att tvingas uppleva sej som änkling och att kvinnors längre medellivslängd mycket väl kan motivera en högre pensionsålder eller en något högre pensionsavgift skulle kunna vara en rättvise/jämstäldhets-fråga för kanske Pensionärspartiet att aktualisera - och skulle det visa sej att det fins några röster att hämta i frågan så ska du se att de andra populisterna snart följer efter. Nej svenska män går vanligen inte in i äkten- eller partners-kapet med tankar på kommande separation, men enligt den juridiska rådgivning som förekommer så rekommenderas diverse förbehåll om ägarskapet varit ojämlikt från början, eftersom den nuvarande äktenskaps och sambolagen stipulerar 50/50 oavsett ingångsvärdena. I händelse av tveksamhet praktiseras redan faderskapstest så på den punkten kan de inblandade få någorlunda klarhet. Att det som Brunne menar skulle kännas som en anklagelse mot den födande kvinnan tror jag saneras av sej själv då verkligt älskande knappast bryr sej i sådana frågor - testet kommer säkert bara att efterfrågas i mer tveksamma fall. En av mina kompisar växte upp med fel farsa - en något skruvad typ som i princip stal honom i sjätte månaden och hans mamma från den rätte fadern - konstigt kan tyckas, men han skrämde skiten ur både den biologiska pappan och morsan vilket inte uppdagades förr än tjugofem år senare, och då därför att hans halvsyster från hans biologiska far fått reda på historien och ringde min kompis för att åtminstone få höra sin halvbrors röst. Själv är jag uppväxt med en farsa som tyvärr haft en del snedvridna prioriteringar i min syskonskara. Mellanbarnet, en älsklig flicka fick all hans kärlek medan jag som var äldst och min lillasyster i stort sett blev utan. Med morsan var det bättre - troligen som en reaktion på hur farsan var - hon körde med en sorts millimeterrättvisa som nog kunde ses som rätt skruvad ibland, men att hon ville alla sina barn väl var det ingen tvekan om. De där med arvslagen är jag lite fundersam till - menar du att föräldrar inte ska ha rätt att förfoga över sina tillgångar bara för att dom bekostat uppväxten med ett par miljoner per unge? Vad är det som säjer att barn ska kunna kräva del i deras ägande så länge dom lever? Egentligen borde arvsrätten helt tas bort - endast nostalgiska småsaker bör kunna överlåtas som kvarlåtenskap till avkomman. Som det nu är ärver barnen en massa social klassorättvisa som fördröjer eller snarare konserverar samhällets ekonomiska motsättningar. De där med obligatorisk arbetslöshetskassa precis som med sjukförsäkringen - absolut...

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?