"Dumma indianer"

Showing page 1 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #1: Postat: 2012-03-31 09:59:00
Jan Olsson
Ett uppenbart fall av "kverulansia",eller?
Inlägg #2: Postat: 2012-03-31 10:40:00
Leif E Ström
Läste artikeln - en allmän historisk betraktelse över förehavanden som författaren anser ha legitimitet hos de flesta. Tror knappast det. En korrelation säger ingenting om orsakssamband mellan att vara lycklig och intelligent. De soldater som sköt ner indianerna anser jag i stället vara
betydligt mindre intelligenta än offren, kanske man bör kolla eget IQ. Men det blir komplicerat för WAIS-testet, som anses som det mest erkända,
går inte att genomföra på svenska, "ärans och hjältarnas språk" som är det enda jag behärskar "fullständigt".
Inlägg #3: Postat: 2012-03-31 10:51:00
Jan Boss Brunnegård
Jag har svårt att inse syftet, meningen med denna artikel. Men det kanske klarnar!
Inlägg #4: Postat: 2012-03-31 11:00:00
Bizon
Ett litet utdrag ur artikeln//Jag skulle vilja gå så långt som till att säga att en av anledningarna till att världen ser ut som den gör är för att väldigt många väldigt dumma människor tror sig vara så mycket smartare än vad de egentligen är. Inte sällan är dessa dumma människor utbildade så till vida att de tror att de verkligen vet varför saker och ting ser ut som de gör.//sc.
Ja tyvärr är det den pyramidalt organiserade egopatin som regerar den mänskliga världen - och folk i den så kallade demokratin får de politiker de förtjänar.
Det är inte något jag egentligen hatar förutom den skitiga mänskliga dumheten - med det är inte sagt att jag anser att indianerna eller andra moraliskt godtrogna numera exploaterade folk får skylla sej själva för att dom inte hade en komplett analys av människans drifter och makt att tämja dessa och placera dom till historiens sophög där dom om rätt vore riktigt rimligen hör hemma - men nu är det ju inte så.
Enligt vad Darwin på sitt eget lilla vis kunde konstatera så får den rätt och överlevnad som kan sätta tillräcklig kraft bakom sina anspråk - sedan spelar inte andras eventuella moraliska indignation någon som helst roll.
Inlägg #5: Postat: 2012-03-31 11:20:00
Leif E Ström
#4, Bizon, dina tre sista rader är tunga, de går att likna vid "Socker Connys" hjärnrörstaktik. Sen kan de intellektuella diskutera hans teknik, hans material och moral hur länge de ids, men det fungerar alltid. Fråga Ernst Brunner hur han löste sina problem med sin värsta belackare på SvD.
Inlägg #6: Postat: 2012-03-31 11:22:00
Leif Erlingsson
Artikeln:I vår värld är det ju så att bara intelligenta och dugliga människor förstår att det inte finns någon sammansvärjning.Det är det som är "Intelligentsians blockering" Länk: blog.lege.net .  Tur att jag inte är intelligent på det sättet.
Inlägg #7: Postat: 2012-03-31 11:25:00
Leif Erlingsson
PS ang. sammansvärjning, det är inte säkert att de sammansvurna själva heller alla gånger fattar det, för de är som fisken i vattnet, ser inte vattnet.  DS.
Inlägg #8: Postat: 2012-03-31 11:52:00
Leif Erlingsson
Jag skulle t.ex. kunna tänka mig att "Kalle Tuntolej" Länk: sourze.se är en sådan "fisk" som inte ser "vattnet" som han simmar i.  Jag skulle säkert tycka det var väldigt trevligt att umgås socialt med honom, han verkar trevlig, så det är inte så roligt att behöva vara lite småhårt ibland mot honom här på Sourze.
Inlägg #9: Postat: 2012-03-31 12:20:00
Thomas L. Aabo
Korkat! att tro på sammansvärjningar!
Inlägg #10: Postat: 2012-03-31 12:37:00
Per W
#9 Det tyckte Gustav III också.
Inlägg #11: Postat: 2012-03-31 17:32:00
Hovtången
Per W/ En verkligt avbitande kommentar.....
Inlägg #12: Postat: 2012-03-31 20:59:00
anders braune
Tack för alla kommentarer! Det är ett nöje att skriva på sourze med så rappa medskribenter lurande i vassen!

#1: Helt klart kverulantia, troligtvis orsakat av en obotbar lust att, likt varje sann cyniker, se saker inte som de borde vara, utan som de är.
#2: Inte för att jag riktigt förstår vad du vill säga... Tycker dock inledningen är en massa fina ord; inget fel i det, i och för sig. Ska jag tolka dem tillsammans med det övriga du skrivit tror jag mig förstå att du inte uppfattat citationstecknen i titeln. Det sorgliga är att jag varken vill säga emot dig i det att du tror att soldaterna i mitt exempel nog var olyckligare än sina offer eller att jag uppfattar mitt IQ som särskilt högt. Jag slutade mäta penis någon gång i lågstadiet och IQ för mig är bara en slags socialt accepterad version av detta sorgliga behov av självbekräftelse. I mina studier av indianerna roades jag ofta av historierna om barn som "rövats" av indianer och fått leva tillsammans med indianerna. Ofta, när dessa "stackars" barn rövades tillbaka från de "ogudaktiga vildarna", brukade de bortrövade beklaga att de hamnat tillbaka i vitögonens värld.
#3: Jag kan bara hoppas att det gör det! Klarnar, alltså!
#4: Vad roligt att du nämnde Darwin. I mitt tycke är nämde "hedersman" en av världens stora skurkar. Hans teorier har inte gynnat den mänskliga utvecklingen på något sätt!
#6, 7 & 8: Jag tror inte heller intelligent lydig. Men det är ju säkert en högst subjektiv åsikt...
PS angående fisken i vattnet är ju klockrent!
#9: Ja, vad ska man säga som inte redan #10 sagt?
#10: Gustav III trodde, likt många goda härskare, att det räckte med att ha folkets kärlek...
Inlägg #13: Postat: 2012-03-31 21:38:00
Bizon
anders braune # 12 Citat//Vad roligt att du nämnde Darwin. I mitt tycke är nämde "hedersman" en av världens stora skurkar. Hans teorier har inte gynnat den mänskliga utvecklingen på något sätt!//sc

Skurk är väl lite för mycket sagt - vad var det du sa om cyniker "att se saker inte som de borde vara, utan som de är."

Inte för att jag tror att han var cyniker, men förundrad tror jag han var då han insåg att det inte lurade en ondskefull gud bakom jordens helvete - bara kampen i nuet för överlevnad där vinnaren per definition är rätt, och det oavsett vad andra tycker om det.

Inte helt olikt marknadsliberalismens grundtanke "vinna eller försvinna".

Huruvida Darwin hade ambitionen att gynna mänsklig utveckling vill jag också låta vara osagt, men bara det att på den tiden på resande fot kunna betrakta och beskriva den verklighet han såg och dessutom göra sej en del föreställningar om orsak och konsekvens visar att killen hade tänkandets gåva - dessutom mod nog att avslöja en del religiösa myter som den tidens maktfaktor nummer ett - den katolska kyrkan - inte direkt applåderade - är det det du menar med "skurk" så håller jag verkligen inte med dej - i det faller tolkar jag "skurk" som det du inledde med, alltså "hedersman". Fast det vore intressant att få lite närmare reda på din tanke om den saken.
Inlägg #14: Postat: 2012-03-31 21:44:00
Leif E Ström
"12, Inte så konstigt Anders, när jag läser min kommentar så begriper inte heller jag den. Situationstecken eller ej, viktigare är IQ-frågan.
Ditt IQ har ingen av oss kommentatorer ifrågasatt, däremot mitt. Vad jag ifrågasätter efter din kommentar är varför du blandar ihop IQ med bananlängder en lördagskväll och vilka eller vad du har studerat då det gäller stackars bortrövade vita barn. Förmodligen är du inte tillräckligt gammal för att ha läst Dee Browns böcker i ämnet och kanske inte ens "Bury My Heart at Wounded Knee", som kom ut på sjuttiotalet. Om så vore skulle du inte heller förstå din kommentar.
Inlägg #15: Postat: 2012-03-31 22:23:00
anders braune
#13: Det är möjligt att jag inte har alla höns hemma, men vad gäller Darwin vidhåller jag mitt "skurk", fast utan citationstecken. Jag tror inte att han var så "gudsfruktig" åter dessa tecken! som man gärna vill låta göra gällande. Tvärtom tror jag att han gjorde sin resa i syfte att sprida den vid tiden för resan inte speciellt nya "teorin" ! om evolution och de bäst lämpades överlevnad. Oavsett detta och åsidosättande huruvida han var skurk eller hedersman har Charles Darwins teorier gjort mycket för att rättfärdiga ren ondska. Ingen kan väl egentligen tycka annat än att exv socialdarwinism är ett moraliskt tvecksamt förhållningssätt till mänsklig utveckling. Och vad det gäller kyrkan den katolska hade den väl förlorat sin makt redan på 1500-talet, så huruvida Darwins teorier hjälpte till att bekämpa denna maktfaktor eller inte vill jag låta vara osagt.
Att nämnda teorier hjälpt till att bekämpa mänsklig andlighet är däremot tvivelsutan ett faktum!
Inlägg #16: Postat: 2012-03-31 22:40:00
anders braune
#14: Jag kan bara skriva LOL, väl medveten om att det säkert får mig att verka yngre än jag är.. Jag måste tacka för det hjärtliga skrattet! Jag måste be om ursäkt, dock, om jag låter lite spetsig. Min referens till penis kanske är ett symptom på damm i kalsongerna och i den mån den väckt förargelse så får jag väl stå för den, om en sådan billig vits tillåtes mig.
Vad gäller mina studier av naturfolken så är de utförda med en dilletants hela oförvägenhet och säkert bristfällig på många punkter. Inte minst pga bristande ålder; "inte tillräckligt gammal", jo, jag tackar! Dock har mitt syfte alltid varit ärligt. Vad gäller dina referenser till litteratur i ämnet kan jag med glädje meddela att "Bury my heart.." tillhör mina favoriter. Jag minns att jag grät när jag läste den första gången. Jag tror att exemplet jag nämner i artikeln är hämtat bl a ur den. Jag kan rekommendera en annan bok i ämnet: "Indeh", av Eve Ball. Den handlar om apachernas långa motstånd mot övermakten, med många intressanta ögonvittnen:

"My grandfather was a great man. He killed many white-eyes."
Inlägg #17: Postat: 2012-03-31 22:42:00
Jan Brunnegård
ATT Katolska Kyrkan förlorat sin makt redan på 1500 talet är nog den djärvaste teori jag läst. Den tycks fortfarande ha högst betydande makt över minst halva kristenheten. Plus stort inflytande på Cuba denna vecka.// Jag har hört några föredrag om att Darwin var svårt sjuk i magokommor en stor del av livet. Han superfromma hustru hade mkt stor maklt över vad han publicerade. Hon försenade starkt han bokutgivning med hänvisning till att han teorier var ogudaktiga osv.Men from i gammal konservativ mening var han säkert inte - enligt föredrag i radion.
Inlägg #18: Postat: 2012-03-31 22:52:00
GunnarL
Hur som helst kan man nog konstatera att Darwin på grund av sin starka Gudstro väntade ca 30 år innan han tordes publicera sin teori om "arternas uppkomst". Man kan också konstatera att Sourze i allra högsta grad fortfarande är livaktigt - något som jag ett tag trodde var omöjligt. Men här framträder ju nästan dagligen genier som - visserligen självutnämnda, men ändå - förklarar de historiskt berömda vetenskapsmännen såsom varande skurkar eller idioter. Man kan inte annat än imponeras.
Inlägg #19: Postat: 2012-03-31 23:24:00
GunnarL
Jag instämmer för övrigt med Jan Brunnegård när det gäller katolska kyrkans makt. Om man tror att den upphörde redan på 1500-talet skall man nog sätta sig i skolbänken en liten stund.
Inlägg #20: Postat: 2012-03-31 23:46:00
CMO
Katolska kyrkans makt över Engelska undersåtar som sedemera Darwin bröts som Braune påpekar 1534 när den brittiska statskyrkan skiljdes från Rom.

För övrigt är det stor skillnad på inflytande och makt.
Showing page 1 of 4: 1  2  3  4
Laddar...