Rapportera inlägg

Valt inlägg:

anders braune # 12 Citat//Vad roligt att du nämnde Darwin. I mitt tycke är nämde "hedersman" en av världens stora skurkar. Hans teorier har inte gynnat den mänskliga utvecklingen på något sätt!//sc Skurk är väl lite för mycket sagt - vad var det du sa om cyniker "att se saker inte som de borde vara, utan som de är." Inte för att jag tror att han var cyniker, men förundrad tror jag han var då han insåg att det inte lurade en ondskefull gud bakom jordens helvete - bara kampen i nuet för överlevnad där vinnaren per definition är rätt, och det oavsett vad andra tycker om det. Inte helt olikt marknadsliberalismens grundtanke "vinna eller försvinna". Huruvida Darwin hade ambitionen att gynna mänsklig utveckling vill jag också låta vara osagt, men bara det att på den tiden på resande fot kunna betrakta och beskriva den verklighet han såg och dessutom göra sej en del föreställningar om orsak och konsekvens visar att killen hade tänkandets gåva - dessutom mod nog att avslöja en del religiösa myter som den tidens maktfaktor nummer ett - den katolska kyrkan - inte direkt applåderade - är det det du menar med "skurk" så håller jag verkligen inte med dej - i det faller tolkar jag "skurk" som det du inledde med, alltså "hedersman". Fast det vore intressant att få lite närmare reda på din tanke om den saken.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?