Inlägg #1: Postat: 2012-02-09 20:49:00 | |
Sunny |
När var hemmet en lungn tillflykt o för vilka då? För bara 100 år sedan kom den första folkpensionen.Innan var det fattig vården o utackorderad till lägstbjudande:det som visst börjar komma på modet igen? För att citera Astrid Lindgren:de som hade det bra hade det mycket bättre förr:alla andra mycket sämre.
Min fosterfar fick börja arbeta vid 7 års ålder 1899:då omkom hans far rotesoldaten i tjänsten o lämnade efter sig en änka med 8 barn under 14 år.Vad de fick slita,kvinnorna då. Min fostermamma var nära att omkomma i en brandolycka som nyfödd.Hennes 4 åriga syster hade nämligen ansvaret för en 2 åring o en nyfödd medan mamma arbetade! Barnhemmen var välfyllda o inte bara av oönskade barn som jag själv utan oxå av de som inte hade någon möjlighet att försörja sig o sina barn.Till o med relativt välbärgade personer som den nu aktuelle Strindberg lämnade bort sin o Siri von Essens förstfödda till en s.k änglamakerska. I dag får alla barn gå 9 år i skolan gratis.Samt gymnasium. Mina egna ungar har alla valt olika vägar men den fosterdotter som doktorerade på jorderosion och numera forskar världen över hade inte haft en chans när jag var liten. Bara ifrån vårt land utvandrade en million människor från mitten av år 18 00 till 1920 bara för att de inte kunde försörja sig.De svalt ihjäl under de kalla vintarrna i sluten av 18 00 talet.Så i dag ska vi nog ändå inte klaga? Även om jag håller med dig om att det kunde varit bättre på många områden . |
Inlägg #2: Postat: 2012-02-10 00:29:00 | |
Pia I |
#1 Nej sonny, vi ska inte klaga. Vi har det jättebra i dag och alla människor hade det jättedåligt förr!Det var så dåligt, så dåligt, så dåligt! Tycker du inte det? Det fanns inte ett uns av glädje, inga drömmar, inga hem, inga normala människor och alla barn var fosterbarn eller hade det svårt på andra sätt. Alla föräldrar var värdelösa förr och hemmet hade absolut ingen betydelse, eller hur sunny? Det är vad du säger. Vi ska aldrig tala om bra saker, drömmar, visioner eller en normal tillvaro, för det finns inte! Kommer aldrig att finnas, allt är bara skit och kommer så förbli! Håller du med nu då?
|
Inlägg #3: Postat: 2012-02-10 00:37:00 | |
Pia I |
inte heller hittat på rubriken på min artikel- det har redaktionen gjort.
|
Inlägg #4: Postat: 2012-02-10 03:30:00 | |
Lennart Asp |
Strindberg var demokratiskt sinnad och tyckte att det var sjukt jobbigt att vara både ung och gammal ...
|
Inlägg #5: Postat: 2012-02-10 09:29:00 | |
Jan Olsson |
#2 - Pia I, - Mig synes det kanske vara sålunda,att Sunny har fastnat i sin offerroll och sitt trauma från sin olyckliga barndom! - Detta förhållande har dock,efter vad jag förstår,det goda med sig att hennes liv har fått en mening trots allt! - Utan fasthållandet vid "eländet" skulle det ha varit tommmare och innehållslösare! - Vart hjärta har sin saga,på gott eller ont,det är en sanning som vi inte kommer ifrån! - Själv har jag försonats med min,och lyckats komma ifrån det som skulle kunnat blivit min "bleka död"! - Man kan om man vill! - Sunny får ursäkta om jag blivit för närgången i detta,men själv är Du ju också så utlämnande,att jag tror Du förstår mig? -
|
Inlägg #6: Postat: 2012-02-10 10:27:00 | |
Pia I |
#5 Hej Jan! Jag blir så arg, att det ska vara så här i Sverige, att man alltid hittar fel på allting! Alltid väljer att kritisera och negligera, att det finns goda skar som man ska vara rädd om.Även om man är ett "offer" vem är inte det?? kan man vända livet till det positiva. Det är jag övertygad om. Många människor har blivit troende, vilket också ses med omilda ögon av de flesta i Sverige, som vet precis vad en trorende är, fast de aldrig varit en själva.Svenskar är stolta över att vara ateister och bar atro på sig själva, inget lönt att säga något annat. Jag tycker att vi borde gå tillbaka till 800- talet då de berömda vikingarna slog ihjäl munkar från Europa på löpande band. Resten av befolkningen var bara bönder. Då kunde Thor och Oden hyllas och Freja! Det är mer relevant för svensken tror jag. Och inget ont i det. En slags naturreligion- kallas hednisk. Jag har blivit kallad religiös fanatiker, men jag tillhör ingen tro, bara sunt-förnuft-tron.Däri ligger mycket, att vi människor är rätt små tex.
|
Inlägg #7: Postat: 2012-02-10 13:37:00 | |
Jan Brunnegård |
Lennart /Jag njuter av Strindbergs / Tjänstekvinnans son som nu läses i raduio kl 11.35 vardagar. Visserligen en häftig uppgörelse med "läseriet" på 1880 talet - men sådan var tidsandan.
|
Inlägg #8: Postat: 2012-02-10 17:43:00 | |
GunnarL |
Det genomförs ju med jämna mellanrum internationella undersökningar om var i världen folk är lyckligast och mest nöjda med sin tillvaro. Danmark, Norge, Finland och Sverige brukar ligga i toppskiktet. Underligt nog eftersom de är exempel på länder med högt skattetryck, vilket ju enligt många är rena pesten och går ut över den individuella friheten! Att skribenterna på Sourze inte ansluter sig till lyckogänget är inte oväntat, eftersom Sourze sedan länge i stor utsträckning blivit ett tillhåll för de kränkta och missförstådda. Det gäller givetvis inte generellt men i väldigt stor utsträckning.
|
Inlägg #9: Postat: 2012-02-10 22:51:00 | |
sunny |
Pia : jag blir lite trött i bland på att vi som lever i ett land där få svälter,ändå klagar så mycket! Vi lever trots allt i ett av de länder som ligger bland de bästa i världen om än inte längre i Europa! Vi har gratis skola o vi har en rimlig barntillsyn så att även ensamma mammor o papporkan behålla o försörja sina barn i dag .
Historiskt är vår välfärd bara några generationer borta så vi ska nog inte glömma vår historia? I bland tycker jag att de yngre är helt historielösa i dag. Man bör nog inte ta för givet att man alltid ska ha en egen säng väntande o få äta sig mätt: det kan ändra sig ganska fort. O att romatisera gamla fattig-Sverige är ganska fånigt för ingen skulle väl vilja leva under de förhållandena i dag? 10 personer i ett enda rum och tvättstuga på bryggan? Är det vad du drömmer om? testa några år då vet ja!Jag levde visserligen så i väglöst land några år utan ens el men det var ett självvalt experiment o barnmorskan som kom hem för att förlösa min son hade ficklampa med sig.Hon hittade getterna o kaninen o jagade ut dom ur stugan men efter förlossningen kröp hunden fram:han hade sovit under sängen hela tiden! Sonen mådde utmärkt men de flesta tyckte att man ju inte kan leva så.O utedass vintertid! Men den som bott i buss o på Afrikas stränder tycker det är ganska ok när man är ung o frisk. Ja visst är vi små men vi lider av hybris.Vi vill så gärna tro att vi betyder mera än gråsparven i fågelbordet eller rådjuret under äppelträdet. Men jag håller med Shakespeare i MACBETH: Akt V, scen 5 Ut, ut, du korta ljus! En skugga blott, som går och går, är livet; En stackars skådespelare, som larmar Och gör sig till, en timmas tid, på scenen och sedan ej hörs av. Det är en saga Berättad av en dåre; låter stort, Betyder intet. |
Inlägg #10: Postat: 2012-02-10 23:13:00 | |
sunny |
Jan: Nej någon offerroll har jag aldrig tagit på mig!!!Det värsta var ju över när de kastade ut mig o då var jag bara 13.Sedan fick jag leva i fred utom det halvår efter rättegången mot pappa där prästen o fostermodern lyckades få mig inspärrad ett halvår.Jag lyckades ju rymma innan de hann sterlisera mig:mina "med fångar" var inte alla så lyckliga. Särskilt mins jag "tattarflickorna". Då hade barnbarnsgänget aldrig funnits!
Offerollen har jag överlåtit till några av mina biologiska systrar som ännu i dag ältar pappas övergrepp.O min bror som höll på att bli ihjälslagen:han är verkligt bitter! Skulle jag fastnat i den barndommen hade jag inte blivit gammal.Men jag tror att det kan vara bra att skildra delar av den i bland med tanke på de många som aldrig kan göra det.Tack vare min öppenhet kom många undommar med liknande bakgrund att söka sig hit till vårt kollektiv o några av dem är nu familjemedlemmar. Jag var till o med nyfiken på hur en människa som mina far är funtad o släppte som sagt vad in honom i min egen nya familj när jag flyttade till Stockholm .Han var då sedan flera år ute ur fägelset.Mina barn växte upp med sin morfar,även om vi givetvis aldrig lämnade honom ensam med barnen.Men min dotter tycker i dag att jag gjorde fel:att min invit till ett visst familje umgänge var en slags ursäkt eller förlåtelse av det oförlåtliga.Hon kanske skämdes över vem som varit henes morfar? Så menade jag aldrig:jag ensam kan ju inte förlåta alla övergrepp på så många andra barn o inte de på mig heller men mannen o övergreppet är ju inte samma sak.Men han bodde i ett hus med ett daghem på gården o hade fri insyn från sitt fönster på de lekande barnen.Det gav mig sömnlösa nätter för hade jag talat om vem han var o vad han varit dömd för hade han fått flytta igen o det hade varit svårt för hans cansersjuka hustru. I dag hade jag nog talat med daghemmet trots allt? Annars är det mödrarna jag har svårt att förlåta.fostermodern o den biologiska.Tycker de var mycket värre än pedofiler o missbrukare. |
Inlägg #11: Postat: 2012-02-10 23:22:00 | |
sunny |
Men Pia.Jag har svårt för att du kallar "vanliga" människor som levde för 100 år sedan "onormala o utan drömmar".Vad får dig att tro det? Läs Fogelström,Moberg o Lo Johansson:de berättar alla om drömmar!
Min lille fosterfar hade drömmar:han ville bli elektriker o hjälpa till att dra elen genom landetsk elrallare O han blev det!! Hans syster Ida emigrerade till Norge för att hon hade drömmar o blev där mor till min Käre. Alla de som emigrerade hade säkert mycket starka drömmar för den gången var det en enorm resa till Amerika. Elise Ottosen Jensen var en kvinna som kämpade med sina drömmar hela sitt liv o det finns tusentals andra.Du verkar förakta deras drömmar bara för att de var fattiga? |
Inlägg #12: Postat: 2012-02-10 23:28:00 | |
sunny |
Lennart: ja Strindberg var ju just ...Strindberg.Han som bara kunde älska starka kvinnor men aldrig leva med dem.Han är ju aktuell i år o det är kul att det han skrev hållit sig så bra genom åren.
De har renoverat hans lägenhet o Blå tornet tills i år . Vi får se mycket av honom på teatrarna i oxå.Men jag föredrar i alla fall Ibsen:han kunde ha skrivit sina pjäser i går.Bokade in mig på Hedda Gabler i dag:fanns 2 platser kvar på hela månaden!O Dockhemmet har premiär snart. |
Inlägg #13: Postat: 2012-02-10 23:30:00 | |
sunny |
Janne: även jag har hittat till radioteatern numera.Ja den boken är bra även om det kanske ändå var brodern som i faktisk menig var "tjänstekvinnas" son?
|
Inlägg #14: Postat: 2012-02-10 23:32:00 | |
sunny |
Pia inlägg nr 3 :ursäkta mig.Jag trodde det var DU som tyckte att vi har det så jobbigt.
|
Inlägg #15: Postat: 2012-02-11 12:41:00 | |
Pia I |
#11 Det var ironi sunny. Förstod du inte det? Pga. dina åsikter om allt det svarta om hemmet, grundade på det du varit med om. Jag är en konstnärssjäl, jag ser möjligheterna i alla situationer. Det var värst vad du är påläst sunny? Har du läst alla de där böckerna? Nejmen! Då är du också en konstnässjäl, vettja! :-
|
Inlägg #16: Postat: 2012-02-11 14:53:00 | |
Thomas L. Aabo |
Pia I inlägg 6. Heja Heja. Jag är hedning googla på Forn Sed.
Det där om att slå ihjäl munkar är betydligt överdrivet - det finns/fanns liksom ingen ära i att slå ihjäl vapenlösa - komplett emot vikingaidealen. Ett exempel finns dock: Länk: sv.wikipedia.org Men detta enstaka illdåd kan inte användas som slagträ för att beslå alla vikingarna med att vara sådana. PS jag har jobbat två sässonger för Fotevikens Vikingaby www.foteviken.se och kunde på stående fot besvara alla turisterna historiefrågor - alla utom en som jag googlade fram på fem minuter - han fick sitt svar. |
Inlägg #17: Postat: 2012-02-11 14:55:00 | |
Thomas L. Aabo |
Sunny inlägg 9. Utedass sommarhalvåret är inte så tokigt. ;-
|
Inlägg #18: Postat: 2012-02-11 15:15:00 | |
Pia I |
Att slå ihjäl munkar nämnde jag i samband att Sverige fortfarande inte gillar sin religion, kristendomen eller någon annan religion heller för den delen, så jag tycker det vore bättre att Sverige åtgick till hednatiden. Då kanske man kunde förstå vad som firades. Det kan man ju inte nu på julen.
|
Inlägg #19: Postat: 2012-02-11 16:05:00 | |
Jan Olsson |
Avser inläggen #16 & #17! - Jag kan för min inre blick se den "gode hedningen" Thomas L Aabo,när han på "stående fot" och rak arm,på utedasset i Foteviken,besvarar frågor från blivande hedningar! - Den bilden,Thomas,den går inte av för hackor! - En "mission" väl värd namnet! - Mvh.
|
Inlägg #20: Postat: 2012-02-11 16:07:00 | |
Jan Brunnegård |
Jasså du goa Pia. Du vet inte varför de kristna högtiderna firas.Det är ju stora spännande dramer som återkommer på olika sätt i världslitteraturen. //Men jag var ett tag rätt duktig på den gamla Asatron, mycket intressant, men jag vet inte om den är rätt skildrad. / Även Kalevala har jag nosat i o fann givande...
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.