Rapportera inlägg

Valt inlägg:

När var hemmet en lungn tillflykt o för vilka då? För bara 100 år sedan kom den första folkpensionen.Innan var det fattig vården o utackorderad till lägstbjudande:det som visst börjar komma på modet igen? För att citera Astrid Lindgren:de som hade det bra hade det mycket bättre förr:alla andra mycket sämre. Min fosterfar fick börja arbeta vid 7 års ålder 1899:då omkom hans far rotesoldaten i tjänsten o lämnade efter sig en änka med 8 barn under 14 år.Vad de fick slita,kvinnorna då. Min fostermamma var nära att omkomma i en brandolycka som nyfödd.Hennes 4 åriga syster hade nämligen ansvaret för en 2 åring o en nyfödd medan mamma arbetade! Barnhemmen var välfyllda o inte bara av oönskade barn som jag själv utan oxå av de som inte hade någon möjlighet att försörja sig o sina barn.Till o med relativt välbärgade personer som den nu aktuelle Strindberg lämnade bort sin o Siri von Essens förstfödda till en s.k änglamakerska. I dag får alla barn gå 9 år i skolan gratis.Samt gymnasium. Mina egna ungar har alla valt olika vägar men den fosterdotter som doktorerade på jorderosion och numera forskar världen över hade inte haft en chans när jag var liten. Bara ifrån vårt land utvandrade en million människor från mitten av år 18 00 till 1920 bara för att de inte kunde försörja sig.De svalt ihjäl under de kalla vintarrna i sluten av 18 00 talet.Så i dag ska vi nog ändå inte klaga? Även om jag håller med dig om att det kunde varit bättre på många områden .

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?