Inlägg #21: Postat: 2012-02-11 18:43:00
|
Lennart Asp |
Hålller helt med dig Pia när du i artikeln kritiserar ungdoms- och penningfixeringen i dagens Sverige. Håller även med dig att det här i Stockholm har blivit sjukt jobbigt att förföljas av nyfrälsta bostadrättsdyrkande grannar som vill att man ska " skriva på att huset ska göras om till bostadsrätter". Många tvingas fly till annat boende om de inte vill bli ha amatörer som sina nya hyresvärdar. :
|
|
Inlägg #22: Postat: 2012-02-11 18:50:00
|
Lennart Asp |
7#: Jan B: Jo, visst är det ett märkligt levande språk allas vår käre hatälskade Ågust hade? Både när han var ung radikal bohem och skrev "Röda rummet", som även har sina komiska höjdpunkter, och när han var gammal och skrev "Ensam".""Inferno" är också en intressant road-movie till den tidens Paris med mystiska förfallna hotell, kyrkogårdar, tecken och sist men inte minst till den gröna absint, som kanske utlöste hallucinationerna. Hallucinationerna kanske var mer litterära än verkliga? Skrev faktiskt ett specialarbete i gymnasiet om Strindbegs Infernokris. Röda rummet" är dock fortfarande min favoritstrindbergare.
|
|
Inlägg #23: Postat: 2012-02-11 18:57:00
|
Pia I |
Jo Jan, jag vet varför högtiderna firas, men jag är trött på att de blivit nästan enbart kommersiella.De flesta människor nämner inte Guds eller Jesu namn under julen, än mindre går i kyrkan. Jag menar bara , varför ska jag fira julen och bli totalt pank för dyra julklappar till människor, som kanske inte ens är snälla. De flesta jag känner pratar aldrig religion. Jag har kontakt med religionen själv, kan vara vilken som helst, men många är också trötta på julen. Man kallar det en familjefest och det kanske det är. UNder julen var jag i Indien, där man firade julen med sång, en liten present och en jesusbild vid ett litet upplyst träd. En Baba var tomte. Vi fick en chokladbit och ett ljus i present, samt sjöng kristna sånger. De firade julen för de ser Jusus som en profet. I Indien. Jag är inte asatroende, men jag vet andra som är det och jag respekterar dem. Kan även gå på deras möten, om jag känner för det.Men det var länge sen sist. Ha en bra lördagskväll goa Jan O och goa Jan B. Även Thomas och sunny ska ha det riktigt mysigt i vinterkvällen!
|
|
Inlägg #24: Postat: 2012-02-11 19:02:00
|
Lennart Asp |
8#: GunnarL: Om de flesta skribenterna på Sourze skriver ner sina sina känslor av att vara "kränkta och missförstådda", tror jag Strindberggubben nickar belåtet i himlen, eller helvetet, var han nu än befinner sig. Om han som ett Ranelidskt Mirakel skulle återuppstå idag och få möjlighet att förbättra sin kroniskt dåliga ekonomi med att bli kursledare på någon av alla Skrivarskolor skulle nog hans råd till de aspirerande författarna vara just detta: - Doppa din penna med ditt eget hjärteblod och skriv ner den där upplevelsen du hade när du kände dig som mest kränkt och missförståd!
Kanske Strindberg befinner sig i himlen ändå? Den djävla karlfan blev ju religiös på gamla dagar. "O crux ave sec unica"Var hälsat kors mitt sista hopp! står det på hans hoppfulla kors ...
|
|
Inlägg #25: Postat: 2012-02-11 19:07:00
|
Lennart Asp |
#23: Bra Pia, give piece a chance! Man kan ha olika åsikter, men ändå respektera varandra. Jag önskar också alla en trevlig lördagskväll!
|
|
Inlägg #26: Postat: 2012-02-11 19:10:00
|
Lennart Asp |
10#: Sunny, ditt liv verkar ha varit minst lika dramatiskt som den fiktiva Lisbet Sallanders liv vars traumatiska barndomsupplevelser rullades upp för femtioelfte gången på TV i går kväll? Har du aldrig funderat på att skriva en självbiografi?
|
|
Inlägg #27: Postat: 2012-02-11 19:13:00
|
Lennart Asp |
#12. Sunny: Jo, Strindbergs "infernokris" var nog sjukt jobbig för honom. Både som ung rebell och medelålders man med alla bråk med starka kvinnor och lika jobbigt som kvinnofri ensam gammal gaggig gubbe. : I alla fall när han skrev om det!? Om det var så himla jobbigt i verkligheteten kan vi inte veta. Men åtminstone litterärt fastnade han nog i Jan O:s omtalade "offerroll". Men som den kloke Jan O säger så hade säkert hans liv varit "tommare och innehålslösrare" om han inte höll fast vid "eländet".
|
|
Inlägg #28: Postat: 2012-02-11 19:17:00
|
Lennart Asp |
Intressant det du säger om Ibsen, Sunny. Jag har hört det förut att kvinnor tycker att Ibsen förstår sig på kvinnors psykologi. Jag hörde det på 70-talet av en amerikanska som bodde i samma studentkorridor i Bergshamra. Hon studerade svenska och Almqvist på universitetet och fick mig att intressera mig mer för honom istället för Strindberg som då var min husgud. I synen på Kvinnan var ju Almqvist en modern föregångare med "Det går an".
|
|
Inlägg #29: Postat: 2012-02-11 20:41:00
|
Leif-Arne Undvall |
#28 Nja, en man som förstår sig på kvinnors psykologi..det är väl snarast så att man möjligen för en stund tror sig förstå sig på kvinnors psykologi, för att sedan åter inse att det gör man inte alls. Inberäknat Ibsen, så nordman jag är.
|
|
Inlägg #30: Postat: 2012-02-11 22:23:00
|
Jan Brunnegård |
Lennart A / Jag såg just i dag en bild på Strindbergs gravsten med inskriften ""O crux ave sec unica"Var hälsat kors mitt sista hopp! "Det var häftuigt att se detta efter det att jag bnu lyssnat på Tjänstekvinnan son i radio. Som är en enda lång utgjutelse över det eländiga Läseriet, Väckelsen, fromleriet etc. Ja August var bra på att uppfinna ord på det som han inte gillade. "Frimicklare"var nog hans uppfinning samt frireligiös o andra tokord. Om de nya kristna gick till mortatack vet jag inte! // Har i kväll på Kunskapskanalen repeterat kristendomens utbredning i Romarriket...
|
|
Inlägg #31: Postat: 2012-02-11 22:28:00
|
Jan Brunnegård |
Jag citerar Pia //Jo Jan, jag vet varför högtiderna firas, men jag är trött på att de blivit nästan enbart kommersiella.De flesta människor nämner inte Guds eller Jesu namn under julen, än mindre går i kyrkan// Även jag är så jättetrött på denna kommersialism att jag strejkat vissa jular o firat "Alternativ jul" i stället./Det går nästan inte att hitta ett "Fromt Julkort" att sända till likasinnade. Bara tomtar o troll, men vissa kyrkor säljer Christmas kort i min stil.Tack
|
|
Inlägg #32: Postat: 2012-02-11 23:14:00
|
Per W |
Janne, det fornnordiska ordet "jul" och midvinterfesten fanns långt innan Ansgar och kristendomen kom och var smarta nog att förlägga kristna begivelser på samma tidpunkt som det urgamla festerna och högtiderna. Bara midsommaren har vi fått behålla som en hednisk högtid konstigt nog
|
|
Inlägg #33: Postat: 2012-02-11 23:21:00
|
GunnarL |
32/ Per W, Även detta en sanning med viss modifikation. De kristna har förlagt Johannes Döparens dag till midsommar Johannes Döparen föddes enligt myten 6 månader före Jesus, så inom kristenheten är även midsommar en kristen högtid.
|
|
Inlägg #34: Postat: 2012-02-11 23:29:00
|
GunnarL |
24/ Lennart Asp, Det är säkert som du sägar att Strindberg föredragit att alla skrev sina historier "med sitt eget hjärteblod". Men å andra sidan kan man nog anse att Strindberg var smått galen - trots att han naturligtvis var en vidunderlig författare. Smått galen således - och med en kvinnosyn som inte var särskilt sympatisk. Men visst skall alla skriva som de känner, även om det ibland kan kännas som att man blivit lite övermåttan kränkt och missförstådd - givetvis alltid utan egen förskyllan.
|
|
Inlägg #35: Postat: 2012-02-12 00:56:00
|
Jan Brunnegård |
Gunnar L/ På 1960 talet var jag en gång i Finland över midsommar. Där gick folk omkring och hälsade varandra med ordet "Johanni". Både på stan och i bussar osv. Sedan fick jag reda på att det var en åsyftning på Johannes Döparen. Jag vet inte om detta är ett bruk någon annanstans i Europa!.
|
|
Inlägg #36: Postat: 2012-02-12 01:03:00
|
Jan Brunnegård |
Jag tror att den relativt mjuka övergången från hedendom till kristendom mycket berodde på att man inte förbjöd de gamla helgerna och festerna. I stället fick de under lång tid en dubbel betydelse./ Mina föräldrar hävdade bestämt att det fanns rester kvar av en fruktbarhetskult så sent som omkring år 1900. Man bar omkring några symboler på åkrarna för att främja god växt./ Från Afrika har jag hört flera rapporter om att då de infödda antagit kristendomen genom dop, så har de ingalunda övergivit sin gamla tro. De fortsatte länge med medicinmän och shamaner osv. / Sannolikt var det mer förföljelse mot katoliker på 1500 talet då kungarna genomförde reformationen.
|
|
Inlägg #37: Postat: 2012-02-12 01:03:00
|
Jan Brunnegård |
Jag tror att den relativt mjuka övergången från hedendom till kristendom mycket berodde på att man inte förbjöd de gamla helgerna och festerna. I stället fick de under lång tid en dubbel betydelse./ Mina föräldrar hävdade bestämt att det fanns rester kvar av en fruktbarhetskult så sent som omkring år 1900. Man bar omkring några symboler på åkrarna för att främja god växt./ Från Afrika har jag hört flera rapporter om att då de infödda antagit kristendomen genom dop, så har de ingalunda övergivit sin gamla tro. De fortsatte länge med medicinmän och shamaner osv. / Sannolikt var det mer förföljelse mot katoliker på 1500 talet då kungarna genomförde reformationen.
|
|
Inlägg #38: Postat: 2012-02-12 14:47:00
|
Thomas L. Aabo |
Pia I inlägg 18;
Frän Wikipedia:
"...Under namnet Jolner är Oden känd som julens speciella gud ..."
|
|
Inlägg #39: Postat: 2012-02-12 14:48:00
|
Thomas L. Aabo |
|
|
Inlägg #40: Postat: 2012-02-12 14:49:00
|
Thomas L. Aabo |
Jan O inlägg 19. Tack för berömmet - men förklara varför du använder citat tecken i det inlägget - vad menar du?
|
|