Inlägg #61: Postat: 2012-02-12 18:06:00 | |
GunnarL |
55/ Sunny, jag känner också till det där med eldarna - det är samma sak i Danmark där jag varit några midsomrar. Men i nr 52 skriver Du väl ändå fel? Pingsten firas inte med anledning av uppståndelsen som ju enligt läran skedde på påskdagen.
|
Inlägg #62: Postat: 2012-02-12 18:18:00 | |
Pia I |
Eftersom jag alltid haft mina egna tankar om religion och är uppfostrad i en familj som aldrig gick i kyrkan och aldrig talade om helgernas betydelse, har jag inte så djupa kunskaper i dessa ämnen, men många av er är väldigt allmänbildade vad det gäller vår kristendom. Själv har jag sökt mig bakåt, så långt jag kunde komma, dvs. till de vediska skrifterna och då närmast en. När jag var i Indien nyligen, förstod jag att hinduismen har en väldigt tolerant inställning mot alla religioner. Det härrör sig ur att de tror att allt kommer från de trakterna. ----Nej sunny,jag såg inte några likbränningar den här gången. kom aldrig till Varanasi, men planerar åka dit i år, just för att se dessa bränningar av lik och även hur den heliga staden ser ut. Det lär vara mycket förorenat och besvärligt, men jag har fått för mig att jag ska åka dit till varje pris. Så kommer det förmodligen att bli. Däremot såg jag dessa bränningar av lik i en annan stad för tio år dedan, som heter Bageshwar och ligger i norra Indien. De anhöriga satt vid bålet tills det brunnit ut och pratade och drack te.Skulle själv vilja bli bränd, för jag fattar inte varför man ska spara på kroppar. Det tar ju så mycket plats. Man kan ju ha ljus och foto i stället.kanks een enfaldig kommentar, då jag vet att många är emot att brännas
|
Inlägg #63: Postat: 2012-02-12 19:11:00 | |
Leif Erlingsson |
Länk: sourze.se leif bengtsson 2012-02-12 17:41:På din andra länk Länk: norm.org fastnade jag särskilt för "indications that the innate sense of trust in intimate human contact is inhibited or lost". Det är ju ganska avgörande, om man tappar förtroendet för omvärlden...
|
Inlägg #64: Postat: 2012-02-12 22:11:00 | |
sunny |
Gunnar : Nej jag surrar.Det ska vara uppstigelsen till Fadern gud av Jesus förstås! O jag som har varit ingift i Efraemiterna så länge: O påsk är förstås upståndelsen i slutet men oxå den där indridningen i Jerusalem på "En åsninas fåle" som är mycket central i deras kristendom: det bevisar bland några andra saker att just DENNE Messias av alla verkligen VAR den rätte. det fanns ju några att välja mellan.
|
Inlägg #65: Postat: 2012-02-12 22:14:00 | |
sunny |
Janne B:jag har varit vid Ale stenar.Förr hade vi ett systerkollektiv i skåne:Rödkulla.Några där firade midsommarbloot just vid Ale Stenar.Men numera är de inghägnade.
|
Inlägg #66: Postat: 2012-02-12 22:16:00 | |
GunnarL |
64/ Ja Du Sunny, Du surrar väl vidare lite grann. Pingsten firas till minne av den Helige andes utgjutelse över apostlarna. Jesus uppstigande till himlen brukar vi fira på Kristi Himmelsfärds dag. Men det är sent och Du är givetvis ursäktad.
|
Inlägg #67: Postat: 2012-02-12 22:20:00 | |
sunny |
Pia: Hos mina fosterföräldrar fanns inga böcker förutom bibeln o psalmboken så det blev mina allra första sagoböcker.Jag läste den om o om igen som liten tills jag kom åt ett bibliotek.Mycket var spännnade för barn: Någon i en lejorngrop o Jona i valfiskens mage: Josef o hans bröder o mycket annat.
Som förskolebarn hoppade jag över alla svåra ord o vår stora familjebibel var rikt men läskigt illustrerad men med skolan kom det flera o flera kompletta historier fram.När jag var runt 8-9 började jag ju ifrågasätta rimligheten av allt jag läste o insåg att det inte fick läsas som en sanning. Detta höll jag klokt nog inne med några år till: |
Inlägg #68: Postat: 2012-02-12 22:29:00 | |
Jan brunnegård |
SUNNY Midsommarblot kan nog firas vid vilken gammal upprest vacker sten som helst. Jag ska testa någon gång ;-
|
Inlägg #69: Postat: 2012-02-12 22:30:00 | |
sunny |
Pia 2 Ja jag skulle oxå vilja brännas men det stupar på biblens förbud:endast hedningar brändes så risken är att jag inte kan dela grav med min käre då.Jag måste kolla upp ifall man kan kombinera vanliga gravar med urnor där vi ska ligga.
Hinduismen är en väldigt tolerant reilgion som jag kanske skulle fundera över ifall jag varit religiöst lagd.Hade vi haft flera hinduer hade vi säkerligen haft färre religionskrig,intolernas o religiös terrorism. Varken kristendommen eller Islam har gjort humana avtryck i historien precis.Religiös fanatism o grymhet överträffar all annan eftersom de som utför den är säkra på att bli belönade i nästa värld o således ingenting har att förlora på att dö själva. För övrigt verkar du ha en liknande dygnsrytm som jag själv när jag kan välja: |
Inlägg #70: Postat: 2012-02-12 22:39:00 | |
sunny |
Janne B:De på Rödkulla använde rött vin i ställlet för blod: säkert att rekommendera:De dansade baklänges barfota runt stenarna om jag minns det rätt. Och lade upp blommor på stenarna .
Annars brukar Sverige vara som vackrast vid midsommartid. Det räcker att bara sätta sig i en stol ute i det gröna o tillbringa natten där Jag sitter ofta i min trädgård nattetid numera.Den blommar från snödroppar tills julrosor.Det har tagit mig 35 år o en del fruktträd,syren o hägg o stora träd hade jag från början o vi har arbetet som slavar med den men nu när vi inte kan resa längre är den värd allt detta. Så fort snön smälte undan lite ska jag köra ut Roffe i sin solhörna på pooldäck!! Det bästa är att den dotter som bor här o ska ta över har ärvt intresset! |
Inlägg #71: Postat: 2012-02-12 22:48:00 | |
sunny |
Gunnar:Ja det är ju Den käre som är Efraemit: Men de firar Jesu födelsedag i april/maj så det är inte riktigt samma datum som stadskyrkan utan strikt enligt bibeln.Sen vår. Kristi himmelsfärdsdag firar de inte alls då de anser att det är ett katolskt påhitt liksom änglar o helgon: O ja: All kristendom kommer ju via katolisismen så lite rätt har de väl.De anser att Jesus inte flög upp i luftenhimlen utan finns någonstans för att återkomma hit till jorden.Men de är kritiska även emot Luther: När vi läste Luthers bordssamtal var det mycket muttrande om "antikrist" även här.De är nykterister ,hur de nu får i hop det med biblens vinpimplande jesus var den förste hembrännare jag läste om:vatten till vin o anser att Luther var frivol:
|
Inlägg #72: Postat: 2012-02-12 22:52:00 | |
sunny |
Gunnar.Deras centrala punkt är uppståndelsen ur graven ! O där viker de inte en tum utan tolkar det helt bokstavligt.Vilket i mina ögon verkar snurrigt värre.
|
Inlägg #73: Postat: 2012-02-12 23:27:00 | |
Per W |
#50 Varje söndag har en plats som en "kristen helg" så varför hoppa över midsommardagen?
|
Inlägg #74: Postat: 2012-02-13 00:47:00 | |
leif bengtsson |
Re Jan #59
Jag har besökt Ales stenar massor av gånger. Olika tider på dygnet som årstid. Samma mäktiga känsla. Någon berättade att dom kunde ha använts för kommunikation. Ligger dom inte ungefär lika dant som Stonehenge dvs högt o mot havet. Kanske förhistorisk telefon till tyskland o sen vidare via stonehenge till USA ; Men kolla gärna "Viking serpent" som jag länkade till. Mycket intressant. |
Inlägg #75: Postat: 2012-02-13 01:10:00 | |
Jan Brunnegård |
Leif B/ Besöka Ales stenar flera ggr under olika förhållanden, har hört till mina drömmar. Nu blev det bara en gång men blir jag piggare så står Ale högt på listan. / Ja det finns ju otroligt mycket spekulationer om om både Ale och Stoneheng. Något enormt starkt motiv för dessa byggen måste ha funnits, men vilka? / För många år sedan läste jag en artikel om en man som ytterst noga mätt upp avstånd o vinklar kring gånggrifter och hällekistor på Falbygden. Han hade funnit många märkliga samband....Samma vinkelgrader återkom. Det var 900 meter mellan flera olika monument. Ja så ungefär minns jag denna artikel.
|
Inlägg #76: Postat: 2012-02-13 02:00:00 | |
Leif Erlingsson |
Från din Länk: disclose.tv "The Viking Serpent", Leif Bengtsson, läser jag i blurben ""The Viking Serpent" or "The Norwegian Pentagram" as it was called before being translated reveals a hitherto unknown and occult side to the Viking- and early Middle Age in Norway. From approx. 935 CE heathen Viking Norway was introduced to a form of Christianity peculiar to a certain branch of the Gnostic Celtic Church of the British Isles, where the serpent had a leading role and which, according to historians and archaeologists, has a pronounced Syrian and Egyptian character."Kort sagt, tidiga spår av "The Serpent Cult".Finns ingen anledning att tro att de är mindre mäktiga i dag.
|
Inlägg #77: Postat: 2012-02-14 12:06:00 | |
sunny |
Pojkar: Kan det ha varit en gigantisk solklocka???
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.