| Inlägg #381: Postat: 2011-07-07 18:59:00 | |
|
open minded |
DÖDANDET MÅSTE SLUTA OMEDELBART....Israelerna har hela tiden vetat att det inte funnits någon avancerad militär utrustning i palestina men ändå fortsätter de att döda även fast de inte kan försvara sig. "Mördare" Det är underligt att detta försvaras och tycks att det är ok. Det är en hemsk värld vi lever i med general knas i spetsen, det är synd bara att de inte ser världen för vad den är. Ödet kommer ta oss allihop men det är upp till oss att bestämma vägen dit..
|
| Inlägg #382: Postat: 2011-07-07 19:16:00 | |
|
kristjan |
1434/9 är förskräckliga siffror, Adamo #380
Med samma effektivitet tar det 3505 dagar för palestinierna att komma upp till 1434 personer. D v s nästan 10 år. Är det ditt sätt att ta fram din "sanning"? Sudda bort det som inte passar in i den önskade bilden? |
| Inlägg #383: Postat: 2011-07-07 19:59:00 | |
|
CMO |
#378 Kristjan man kan diskutera påståendet att judar, muslimer och kristna levat ”i fred” under flera århundraden. Under odemokratiska förhållanden råder ofta ”fred” hur mycket motsättningar som än finns under ytan, jämför t.ex. Irak eller ex-Jugoslavien.
Att islamistisk fanatism och arabnationalism ökat under 1900 talet tror jag dock stämmer. Israelernas FN’s, Sovjets, USA’s etc agerande har naturligtvis inte alltid varit bra genomtänkt eller moraliskt försvarbart. Vad jag ville poängtera är varför den ena parten inte är öppen för kompromisser. Det är därför man inte kommer till en fredlig lösning. Israel genomförde en militär operation i Gaza pga de raketanfall de utsatts för under lång tid. De militära ledarnas ansvar var att se till att så få av deras egna stridande och så få civila som möjligt drabbades samtidigt som de militära målen uppnåddes. Jag ser inte att något hade blivit bättre av att Israelerna haft större förluster. |
| Inlägg #384: Postat: 2011-07-07 20:02:00 | |
|
Adamo |
hamas främsta målet är att förinta Israel. Detta är vi väl överens om?
Faktum att hamas inte har tillräckligt med militär makt idag betyder inte att de inte kan få den i framtiden, eller hur? Tycker du att israelerna ska vänta tills sånt sker? Så dumma är de väl inte! Att kontinuerligt skjuta raketer avsiktligt mot civila mål i Israel under 8 år leder till ett lamslaget samhälle, då man inte vet vart nästa raket kommer att slå ner! Ska israelerna bara får lov att skjuta exakt samma mängd av katyusha raketer tillbaka? Men som jag sade tidigare: Att alltid besvara fiendens aggression proportionerligt är att tillåta fienden att alltid diktera konfliktens proportioner – det vill inte israelerna - med rätta- att sånt ska ske. Vidare: Hade israelerna samma mentalitet som sina blodtörstiga, fanatiska fiender skulle dina palestinier polare varit utraderade från kartan för länge, länge sedan. |
| Inlägg #385: Postat: 2011-07-07 20:29:00 | |
|
Dag Nilsson |
#379 - Adamo - "...Jesus själv var jude likaväl som hans närmaste anhängare också var judar som om man får tro utsago bedrev ett sorts uppror mot dåtidens religiösa makthavare."
Dåtidens religiösa makthavare var det ja. Vilka de nu kan ha varit. Muslimerna kom senare så det kan inte ha varit dem. Stjärntydare och annat sådant var det nog inte heller. Och inte var det romarnas gudar med Jupiter i spetsen. Återstår - judendomen. Är det svårt för dig Adamo att tänka att Jesus var en judisk utbrytning ur judendomen? En nytt steg av andligt utvecklade judar som den etablerade judendomen inte kunde ta till sig och därför måste fördriva. Kan du inse att det avgörande inte var att de församlade judiska makthavarna ropade - korsfäst Jesus. Nyckeln till förståelse är att de valde att benåda en annan Jesus. De etablerade judarna valde att hålla fast vid det materiella, som Jesus Bar-abbas symboliserade, i valet mellan det och det andliga riket. Jag hatar ingen jude hur mycket du än tjatar om det Adamo. Hat är en reaktion på rädsla och jag är inte rädd. När Jesus tar över en människa sker det samtidigt med för frälsning oundvikliga döden - jagets död. Efter det finns ingen rädsla, inget hat. Ingen kan göra dig någonting längre. |
| Inlägg #386: Postat: 2011-07-07 20:52:00 | |
|
Adamo |
#385:
Tror du att din Jesus skulle glädjas av att se hur judarna har misshandlats under ca 2000 år efter hans död? Tror du att din Jesus skulle glädjas av att se judarna leva under muslimsk styre? Och om du tycker att judendomen inte har rätt att finnas därför att de lät din Jesus dö, vad sägs om kristendomen som ordnade döden av tusentals judar genom att bränna dem på pålen? Ska man då avskaffa kristendomen också? Är det därför du är troende? För att förvägra ett folk att leva ett värdigt liv i sitt eget land? Och om jag minns rätt sade din Jesus strax innan han dog: Fader, förlåt dem, för de vet inte vad de gör... Har du förlåtit dem Dag? troligen inte. |
| Inlägg #387: Postat: 2011-07-07 21:12:00 | |
|
kristjan |
#383 CMO
"Jag ser inte att något hade blivit bättre av att Israelerna haft större förluster." Varför skriver du så, CMO? Är det ditt sätt att föra en konstruktiv diskussion? Är det ditt sätt att bagatellisera den terror och dödande som Israel utförde i Gazakriget? |
| Inlägg #388: Postat: 2011-07-07 21:18:00 | |
|
open minded |
snarare destruktiv diskussion...
|
| Inlägg #389: Postat: 2011-07-07 21:19:00 | |
|
Dippen |
År 1949 erbjöd Israel att tillåta familjer som hade separerats under kriget att återvända, gick med på att släppa flyktingkonton som frysts i israeliska banker som till slut släpptes 1953, erbjöd sig att betala ersättning för övergivna marker och slutligen gick med på att ta hem 100.000 arabiska flyktingar. Detta tog ingen hänsyn till alla judiska flyktingar från arabvärlden.
Araberna förkastade alla israeliska kompromisser. De var ovilliga att vidta åtgärder som kunde tolkas som ett erkännande av Israel. De gjorde hemtransport en förutsättning för förhandlingar, förkastade något som helst Israel. Resultatet blev inneslutning av flyktingar i läger. Trots den ståndpunkt som intagits av arabstaterna släppte Israel de arabiska flyktingarnas blockerade bankkonton, som uppgick till över 10 miljoner. Dessutom, upp till 1975 betalade den israeliska regeringen mer än 11.000 fordringsägare mer än 23 miljoner israeliska pounds i kontanter och gav mer än 20.000 hektar som alternativt land. Betalningarna gjordes av markvärdet mellan 1948 och 1953, plus 6 för varje år efter fakturering. |
| Inlägg #390: Postat: 2011-07-07 21:23:00 | |
|
Dippen |
Efter kriget 1948 kontrollerade Egypten Gazaremsan och dess mer än 200.000 invånare, men vägrade att låta palestinierna komma in i Egypten eller låta dem flytta någon annanstans.
Även om demografiska siffror visar att där finns gott om utrymme för inflyttning i Syrien vägrade Damaskus att överväga att acceptera några flyktingar, förutom de som vägrade repatriering. Syrien avböjde också att vidarebosätta 85.000 flyktingar under 1952-1954, trots att hade erbjudits internationella medel att betala för projektet. Irak förväntades också acceptera ett stort antal flyktingar, men visade sig ovilliga. Libanon insisterade att de inte hade något utrymme för palestinier. År 1950 försökte FN att vidarebosätta 150.000 flyktingar från Gaza i Libyen, men det avböjdes av Egypten. |
| Inlägg #391: Postat: 2011-07-07 21:46:00 | |
|
Dag Nilsson |
#386 Adamo - "Fader, förlåt dem, för de vet inte vad de gör..."
Adamo - eftersom du nämner det - Vad var det de inte visste att de gjorde? |
| Inlägg #392: Postat: 2011-07-07 22:08:00 | |
|
Adamo |
kanske för att de inte visste att de lät dö en för dig så viktig person… eller menar du att Jesus själv hade fel när han sade att de var ovetande?
Och hur vet du huruvida ALLA judar var då överens om beslutet eller ej? Jesus påstod sig vara judarnas kung och fick många judar anhängare... Hursomhelst undvek du svara på mina frågor: Om judendomen inte har rätt att finnas därför att de lät din Jesus dö, vad sägs om kristendomen som ordnade döden av tusentals judar genom att bränna dem på pålen? Ska man då avskaffa kristendomen också? Eller ska kristnas grymheter accepters därför att de riktades mot judar? |
| Inlägg #393: Postat: 2011-07-07 23:32:00 | |
|
Dippen |
Kravet att det attackerade landet Israel ska följa "internationell lag" samtidigt som de attackerande araberna inte följer några lagar är typisk antisemitism. Judarna har rätt att försvara sig med alla medel mot utplåningshotet. Rätten att försvara sin existens står över alla andra lagar. Bara den som anser att judarna ska utrotas kan ha något emot det.
|
| Inlägg #394: Postat: 2011-07-08 02:38:00 | |
|
CMO |
#387 Kristjan,
Är det ditt sätt att föra en konstruktiv diskussion? Ja Är det ditt sätt att bagatellisera den terror och dödande som Israel utförde i Gazakriget? På vilket sätt menar du att jag bagatelliserar? Är ovanstående "retoriska" frågor ditt sätt att säga att du inte har några sakliga argument mot det jag framfört om orsakerna bakom konflikten? |
| Inlägg #395: Postat: 2011-07-08 06:59:00 | |
|
kristjan |
Ditt sätt är mycket konventionellt i detta avseende , CMO #394
Det som du gör är ett sätt att rikta bort uppmärksamheten från det väsentliga. Och hoppas kanske på att kunna leda diskussionen in på sidofakta Från de väsentligheter som du verkar uppfatta som obehagliga och hoppas på at dessa faller på det sättet i skymundan. Du insinuerar samtidigt om att jag skulle ha gillat bättre att fler israeler skulle dödats. Möjligen var detta delvis oavsiktligt från din sida. Men om du reagerar på detta inlägg kan jag eventuellt förstå om det var så eller inte. Om man hela tiden endast utgår från terrorspiralen, då kommer den att som de sista mer än 100 åren, fortsätta i all evighet. Med det sättet kan Gazaborna nu säga att de måste hämnas den slakt Israel har utövat. Konstruktiva diskussioner kan vara utvecklande. Destruktiva, som ”open mind” #388 skrev, vill man vara utan. |
| Inlägg #396: Postat: 2011-07-08 09:18:00 | |
|
Dag Nilsson |
#392 - Adamo - judendomen var även Jesus religion. Jesus var alltså inte kristen - han var jude!
När det gäller vad kristna anser om judar så tar jag inte till någon del ansvar för det. Jag känner inte till några kristna. Så fort människor uppträder i flock - typ vi är bättre än dom - så vet man att det inte handlar om sann gudslängtan utan om längtan efter makt över andra människor. Jesus var som sagt inte kristen - han var medlem i judisk församling och kom i opposition till vissa delar av utövandet av judendom. Jesus handlar alltså inte till någon del om huruvida en människa är jude eller ej. Jesus utvecklade judendomen när han menade att Himmelriket redan finns här och att det är något som finns inom varje människa - oavsett om man är jude eller grek eller något annat på Jorden. Det gäller ALLA människor. Judendomen kom inte ur en speciell människostam. Judendomen är en monoteistisk religion - den första stora - och den var missionerande. Det vill säga man värvade nya människor till sin tro oavsett stamtillhörighet. Alltså inte bara folk från en egen stam. Judar är inte mer släkt med varandra än vad kristna är släkt. För judarna finns ett geografiskt Jerusalem och ett enormt tempel som där måste uppföras i materia. För Jesus gäller att inget av detta är viktigt. Tvärtom är det hindrande. Personligen hör jag till dem som ser ALLA kyrkor - både byggnaderna och de olika organisationerna - som styggelser. Jesus finns inom dig och ingen annanstans. Detta har världslig makt aldrig kunna tåla, eftersom man inte känner sig bekväm med att göra Gud till slav, vare sig den kallar sig judisk eller kristen eller islam. Det som nu sker i Israel är realpolitik för råvaror och världslig makt. De tre religionerna med samma Gud används som slagträn i kampen om mark och världspolitiska nyckelpositioner. Hatet är de svagas vrede - och det är lätt att blåsa liv i hos alla rädda som inte känner Jesus i sitt eget inre. Här kanske den stora skiljelinjen mellan ande och materia går. Judarna väntar ännu på Himmelriket. Jesus hävdar att det redan är här - "men ni kan inte se det". Adamo - du som är ateist - läs psykologi och lär känna dig själv hela vägen in. Det kan ge mer än religionerna och det leder garanterat till att du avslöjar alla politiker. |
| Inlägg #397: Postat: 2011-07-08 10:19:00 | |
|
Adamo |
Mycket intressant, men du fortsätter dock att undvika svara på mina frågor...
Israels medborgare består ju inte enbart av judar som följer judendomen, utan också andra religioner är representerade, såsom kristna, druzer och framförallt muslimer som utgör 20 av Israels befolkning. Detta är helt i linje med Theodor Herzls visioner där ingen skulle uteslutas oavsett ursprung eller religion. Alltså, alla som ville delta skulle vara välkomna. När Israels dåvarande premiärminister, Golda Meir, mötte muslimska flyktingar som var på vägen att fly Israel vädjade hon till de flyende att de skulle stanna kvar i Israel och leva i fred med judarna. De svarade att deras ledare lovat att de skulle få komma tillbaks som segrare efter kriget. Nu har de som flydde Israel levt på den lögnen i snart 70 år. Flera generationer har missat chansen att bygga välstånd i en palestinsk stat. Och trots det enorma bistånd som palestinierna har fått som hade kunnat ge dem ett drägligt liv och trygg framtid i ett välmående land, valde de istället att bygga barriärer av hat. Hamas erkänner ju inte staten Israel. I stället har de som mål att Israel skall utplånas och att alla judar som inte fanns i Israel före 1917 skall deporteras. Förtjänar Hamas någon kritik från dig överhuvudtaget? Judehatare i Sverige stöder Hamas ovillkorligt. Det bevisar de genom sin ensidighet. |
| Inlägg #398: Postat: 2011-07-08 10:37:00 | |
|
Adamo |
kristjan #395: Under bara två år sköt Hamas 11000 raketer mot Israel, ingen kritik mot Hamas hördes från vänsteraktivisternas sida. Däremot när Israel försökte slå ut raketramperna tog de till hårda ord mot Israel.
För bara någon vecka sedan hamnade ytterligare 40-talet raketer i Israel. Ingen av deltagarna i ”Ship of Gaza” protesterade, konstigt vad? Istället för att hålla på att räkna ut och jämföra hur många som dog på bägge sidorna in i absurdum, varför engagerar du inte dig för att få Hamas att överge idén om Israels utplåning? |
| Inlägg #399: Postat: 2011-07-08 11:01:00 | |
|
Dag Nilsson |
#397 - Jag är varken judehatare eller hamasvän. Om Hamas kan jag alldeles för lite för att kunna ge väl avvägd kritik.
Min åsikt är att det är helt orätt att hävda en judisk stat Israel i området. Jag anser att det saknar all folkrättslig grund och bygger på helt ohistoriska antaganden om ett judarnas ursprungsland grundade på Tanak, Gamla Testamentet eller Tora. Jag förstår att det blir lättare för dig om du kan göra detta till en fråga om onda och goda. Men så fungerar det inte när det handlar om människor. Det finns alltid de varglika smarta som ser chansen i ett uppkommet läge. Kanske är flera av Hamas medlemmar riktiga maktmänniskor. Dock finns det även maktmänniskor bland judarna. De är inte annorlunda än andra människor även om en del ser sig som särskilt utvalda av Gud. Och även om judar med näsa för makt förmår att exploatera "utvaldheten". Jag tror att det finns judehatare i Sverige som anser att Hamas är samma sak som araber och att araber är bra så länge dom håller sig i träna. Adamo - du kanske borde kolla runt lita bland svenskarna och upptäcka att det inte är svart eller vitt som gäller. |
| Inlägg #400: Postat: 2011-07-08 11:09:00 | |
|
Jan Olsson |
Dag,tänk om Araberna blir för vältränade? - Då Du!!
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.