Valt inlägg:
#378 Kristjan man kan diskutera påståendet att judar, muslimer och kristna levat ”i fred” under flera århundraden. Under odemokratiska förhållanden råder ofta ”fred” hur mycket motsättningar som än finns under ytan, jämför t.ex. Irak eller ex-Jugoslavien.
Att islamistisk fanatism och arabnationalism ökat under 1900 talet tror jag dock stämmer. Israelernas FN’s, Sovjets, USA’s etc agerande har naturligtvis inte alltid varit bra genomtänkt eller moraliskt försvarbart. Vad jag ville poängtera är varför den ena parten inte är öppen för kompromisser. Det är därför man inte kommer till en fredlig lösning.
Israel genomförde en militär operation i Gaza pga de raketanfall de utsatts för under lång tid. De militära ledarnas ansvar var att se till att så få av deras egna stridande och så få civila som möjligt drabbades samtidigt som de militära målen uppnåddes. Jag ser inte att något hade blivit bättre av att Israelerna haft större förluster.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?