Ship to Gaza seglar bara efter rubriker

Den här tråden diskuterar artikeln Ship to Gaza seglar bara efter rubriker.
Showing page 21 of 31: 11  12  13  14  15  16  17  18  19  20  21  22  23  24  25  26  27  28  29  30  31
Inlägg #401: Postat: 2011-07-08 11:14:00
Dippen
#399 Dag Nilsson "Om Hamas kan jag alldeles för lite för att kunna ge väl avvägd kritik. " Ändå kan du så tvärsäkert säga vem som har och gör rätt och fel i den här konflikten. Då förstår vi bättre hur du kan ha en felprogramerad uppfattning om 9/11, för du kan väl alldeles för lite om sanningsrörelsen "för att kunna ge väl avvägd kritik."
Inlägg #402: Postat: 2011-07-08 11:32:00
Adamo
Dag N. #399:
”Min åsikt är att det är helt orätt att hävda en judisk stat Israel i området. Jag anser att det saknar all folkrättslig grund och bygger på helt ohistoriska antaganden om ett judarnas ursprungsland grundade på Tanak, Gamla Testamentet eller Tora.”

jag tolkar detta som att du ifrågasätter att judarna har sitt ursprung i det palestinska området, trots allt ditt snack om att Jesus och sina anhängare varit judar som bodde där…

du verkar inte heller vara särskild intresserad i vad Hamas är för några, utan för dig tycks att det inte spelar någon roll vilka skurkar som kommer att härskar området bara judarna inte får sin självständigt där är allt som är viktigaste för dig.

Du använder ofta uttrycket ”judisk stat saknar folkrättslig grund”, fattar dock inte ditt resonemang då judarna har varit och är en folkgrupp med egen kultur, eget språk och ursprung…

Utifrån min ateism ser jag två folkgrupper som tror på två olika religioner och som gör anspråk på samma område.
Den ena gruppen judar har visat vilja till försoning och samarbete medan den andra gruppen muslimer har visat kontinuerligt ovilja till försoning att ens acceptera existensen av den första.
Inlägg #403: Postat: 2011-07-08 11:32:00
open minded
#398 i genomsnitt har israelerna mördat 82 människor dagligen i 60 år.
Inlägg #404: Postat: 2011-07-08 11:50:00
Babol54
Dippen och Adamo: Ni läser ju in det ni själva vill i det Dag skriver. Ni sitter inlåsta i era egna argument!
Inlägg #405: Postat: 2011-07-08 11:51:00
Adamo
Hamas utnyttjar avsiktligt civila som mänskliga sköldar!
Hamas utnyttjar som en grundläggande element i sin strategi den palestinska civilbefolkningen som sköldar för sina terroristoperationer. Denna cyniska strategi innefattar följande taktik:

att avsiktligt skjuter sina raketer från bebyggda områden
att avsiktligt använder civila hem och moskéer som vapen, bombfabriker, tunnlar och terrorceller
att avsiktligt utnyttjar och uppmanar civila att agera mänskliga sköldar mot förväntade och förvarnade attacker från Israel

Detta har påpekats av FN som grova krigsförbrytelser.

För att i undvika civila offer, har Israel sent ut varnings- meddelanden före attacker av terroristmål i vilka civila uppmanas lämna området.
Israel föredrar att attackera tomma byggnader - som används för att tillverka vapen och bomber, även om det innebär att även terroristerna också varnas och deras liv sparas.

Egentligen var det inte israelsoldaterna som dödade mestadels av palestinierna, utan det var hamas terrorister som mördade sitt eget folk genom att använda dessa som mänskliga sköldar och därmed gjorde sig skyldiga till grovt krigsbrott.
Inlägg #406: Postat: 2011-07-08 12:06:00
Babol54
Rekommenderar boken av Shlomo Sand, israelisk professor i historia vid Tel Avivs universitet, "Skapandet av det judiska folket"." Det är helt enkelt en vetenskaplig dissektion av den judiska historien".
Det finns israeliska historiker, även Ilan Pappe haar skrivit en bok "Den etniska rensningen av Palestina", som har synpunkter på den judiska historien, vad är sanning, vad är myt.
Inlägg #407: Postat: 2011-07-08 13:11:00
Dag Nilsson
Adamo - här i Hälsingland har vi en hel hoper Storhögar vilka är gravplatser från järnåldern för ca 1.500 år sedan. Om det t.ex. kommer samebesläktade människor hit från typ Sibirien - därför att de där blir trakasserade - och menar att de i sina heliga trumskinn har kommit fram till att det är de som har urminnes rätt till Hälsingland, eftersom det är här just deras stam uppstod - vilket bevisas av alla storhögar - och att vi som bor här nu tilldelas ett reservat i trakten kring Hassela. Om vi inte gillar skogarna norr om Hassela så får vi flytta någon annan stans i Sverige där man helt säkert vill ta emot oss.

Nu råkar jag känna hälsingarna. Och jag törs lova dig Adamo att Hamas skulle framstå som en scoutrörelse i jämförelse med hur de hälsingemän- och kvinnor jag känner till skulle agera om någon menade på att England har förhandlat med samer i Sibirien och därvid erbjudit dem det land som deras trumskinn bevisar är deras Hälsingland. Om man sedan som toppen på hitflyttningen skulle mena att Hälsingland inte ens skall heta så längre och att det blivit ett evenkiskt land för evenker där hälsingar kan få stanna på vissa platser om man erkänner det nya folkets överhöghet, då skulle Hamas framstå som en fredskår.

Har du någon stake i dig, Adamo - så inser du att människor försvarar sin bosättningar och fädernegårdar. Och att ingen sund människa accepterar någon som påstår att här bodde mina släktingar för 80 generationer sedan så därför ska ni lämna ifrån er landet. Glöm det! - skulle svaret bli i Hälsingland. Vilket landskap bor du i Adamo - Mesbygden!
Inlägg #408: Postat: 2011-07-08 13:36:00
kristjan
Katastrofalt FN beslut Adamo #398
Det finns stor konsensus bland flesta palestinier, tror jag, om att de människor som bor i Israel bör få fortsätta att bo i Palestinaområdet. Möjligen finns det liknande konsensus bland israelerna, fast var palestiniernas ska bo.
Det finns däremot skilda åsikter om vad vore bäst.
En gemensam stat för båda sidor eller två skilda stater.
Britterna som hade skaffat sig värdefull erfarenhet av konflikterna och kulturerna
under bl a de 25 mandatåren ansåg FN:s delningsplan helt misslyckad.

Nu gick den igenom tack vare USA:s dominerande ekonomiska ställning och Stalins kallakrigs taktikspel.
I praktiken handlade det om att man tvingade in en främmande stat i palestiniernas gamla hemland.
Det var alltså inte Palestinas judiska och muslimska invånares intressen som avgjorde.
Judarna godkände medan araberna hade protesterat hela tiden.
Erfarenheten de sista över 60 åren, har visat att britterna hade rätt.
FN:s beslut om delningsplanen var katastrofalt misslyckad.
Truman höll på att ångra sig, men Weizmann lyckades övertala honom igen i mars 1948.
Och nu har USA redan meddelat att man i säkerhetsrådet tänker rösta emot när säkerhetsrådet röstar om en till hösten planerad palestinsk stat.
Framtiden riskerar att bli en fortsatt terrorspiral med på ena sidan fattiga raketskjutande palestinier och den andra en modern militärmakt utövande övervåld och ekonomiska blockader.
PS Man har sagt att om Roosevelt att han troligen aldrig skulle ha stött FN:s delningsplan.
Inlägg #409: Postat: 2011-07-08 14:41:00
Aguirre
Låt oss hoppas att de kringliggande arabiska staterna som nu upplevt "våren" får köpa de redskap som behövs för att övertyga Israel om att omlokalisera sina ockupanter...Ett starkt Egypten är allt som krävs.
Inlägg #410: Postat: 2011-07-08 15:11:00
CMO
#395 Kristjan, En konstruktiv diskussion är enligt mig en diskussion om vad som faktiskt driver konflikten och som gör att förhandlingar mellan parterna inte leder till några fungerande kompromisser . Jag har gett min syn på den saken. Att hålla fram siffror på dödade från respektive sida utan att analysera varför det ser ut på det sätt de gör, är inte konstruktivt. Hur många av de dödade var stridande respektive civila ? Vilken part hade något att tjäna på att oskyldiga civila dödades, enligt deras egen retorik Länk: youtube.com ? Du har helt rätt i att Hamas använder Gazakriget, som de själva mycket beräknande provocerade fram, som ett argument mot Israel och för att söka stöd och sympati i omvärlden. Vi kan själva välja om vi vill falla för den retoriken eller inte
Inlägg #411: Postat: 2011-07-08 15:31:00
CMO
Dag Nilsson har nu lyckats kryssa för nästan alla rutorna i ansökningsformuläret för klassiska antisemiter. Han är övertygad om att det finns en urgammal sionistisk sammansvärjning som vill gripa världsherraväldet, och som redan kontrollerar regeringarna i väst – Kryss! Han anklagar samma inbillade sionistiska sammansvärning för ligga bakom ränteindrivning och ocker som suger ut ”hederligt folk”– Kryss! Han har luftat åsikten att nazisternas judeförintelse kan vara en bluff konstruerad av sionisterna – Kryss! Han anklagar judarna för att ha dödat Jesus – Kryss! När kommer karikatyrena av den kroknästa pantlånaren, och anklagelserna om ritualmord på ickejudiska barn? Fast jag tror inte de sistnämnda kryssen är obligatoriska nu för tiden.
Inlägg #412: Postat: 2011-07-08 15:38:00
kristjan
CMO #410
Meningen "Du har helt rätt i", tyder på en felaktig förståelse.

Enligt en FN-rapport dödades under kriget 1434 palestinier, varav 235 var stridande. Bland de döda fanns 288 barn och 121 kvinnor. Av 239 poliser som dödades dog 235 på krigets första dag i en flygräd. Av 5303 skadade palestinier var 1606 barn och 828 kvinnor. Det beräknas att ungefär 21000 bostäder förstördes, antingen totalförstörda eller allvarligt skadade.
Länk: sv.wikipedia.org
Inlägg #413: Postat: 2011-07-08 16:14:00
Dag Nilsson
#411 - CMO, du är en så duktig och flitig liten sionist att man alldeles häpnar. Din lön kommer att bli stor när guds utvalda delar ut förtjänstplaketterna.

Jag tror att texasborna du har omkring dig skulle ha invändningar om det kom en indianstam och hävdade att nu är det dags att packa sig iväg. Här bodde vi för två tusen år sedan, vilket våra schamaner har heliga inskriptioner på att det är sant.

Jag tror faktiskt att texasborna skulle gå man ur huse med hela sin armé av tungt beväpnade privatpersoner och vägra uppge en enda tum av sitt Texas. Oavsett vad FN kommer dragandes med för avtal. Jag tror att de till sista man vill försvara sin fäders jord. Alla utom den lille lydige CMO.
Inlägg #414: Postat: 2011-07-08 17:16:00
Jan Olsson
Dag har ett bildspråk som anstår den värsta förkunnaren! -
Inlägg #415: Postat: 2011-07-08 17:55:00
Aguirre
"De nordamerikanska nybyggarna i Texas gjorde då klart att de tänkte lämna Mexiko hellre än att ge upp sin rätt till slaveri som Mexiko avskaffat.
Texas självständighetsförklaring kom så att undertecknas, den andra mars 1836"Wiki .....känslan för slaveri är stark i CMO:s hembygd...nästan lika stark som i Israel.
Inlägg #416: Postat: 2011-07-08 18:51:00
Adamo
kristjan #406: eftersom du tycks tro på dissidenternas åsikter här kommer en dissident för dig och dina gelikar att njuta.
Walid Shoebat en före detta palestinier terrorist förklarar varför han lämnad islam och jihad - lyssna noga han vet ju vad han pratar om:
Länk: youtube.com
Inlägg #417: Postat: 2011-07-08 19:15:00
Adamo
Walid Shoebat säger också att Jesus var jude inte muslim, Jerusalem är kristnas heliga staden inte Mecka.
Samt koranen är en förvrängning av bibeln:
Inlägg #418: Postat: 2011-07-08 20:21:00
CMO
Det är allt lite synd om A-Gurra och Dag, det kan inte vara lätt att ha någon självrespekt när man skriver sånt trams.
Inlägg #419: Postat: 2011-07-08 20:45:00
Dag Nilsson
#418 - CMO visar sedvanlig intellektuell spänst och låter den här utmynna i det magiskt fulländade ordet - trams. Detta kommer dock inte att rädda honom från nattens mardrömmar där rödskinn med tjugo sekler på nacken kräver att han återlämnar sitt hem till dess rättmätiga ägare. Vi hoppas att grannstaterna har öppna armar. Att han skulle göra motstånd är helt uteslutet. Rätt skall vara rätt - indianerna bodde där flera tusen år för honom. Det är bara att ge sig iväg därifrån.
Inlägg #420: Postat: 2011-07-08 21:05:00
Dippen
#418 Av någon outgrundlig anledning kommer jag ibland att tänka på det gamla kult barnprogrammet "vilse i pannkakan"när jag läser en del av deras kommentarer.
Showing page 21 of 31: 11  12  13  14  15  16  17  18  19  20  21  22  23  24  25  26  27  28  29  30  31
Laddar...