Valt inlägg:
Dag N. #399:
”Min åsikt är att det är helt orätt att hävda en judisk stat Israel i området. Jag anser att det saknar all folkrättslig grund och bygger på helt ohistoriska antaganden om ett judarnas ursprungsland grundade på Tanak, Gamla Testamentet eller Tora.”
jag tolkar detta som att du ifrågasätter att judarna har sitt ursprung i det palestinska området, trots allt ditt snack om att Jesus och sina anhängare varit judar som bodde där…
du verkar inte heller vara särskild intresserad i vad Hamas är för några, utan för dig tycks att det inte spelar någon roll vilka skurkar som kommer att härskar området bara judarna inte får sin självständigt där är allt som är viktigaste för dig.
Du använder ofta uttrycket ”judisk stat saknar folkrättslig grund”, fattar dock inte ditt resonemang då judarna har varit och är en folkgrupp med egen kultur, eget språk och ursprung…
Utifrån min ateism ser jag två folkgrupper som tror på två olika religioner och som gör anspråk på samma område.
Den ena gruppen judar har visat vilja till försoning och samarbete medan den andra gruppen muslimer har visat kontinuerligt ovilja till försoning att ens acceptera existensen av den första.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?