Valt inlägg:
Adamo - här i Hälsingland har vi en hel hoper Storhögar vilka är gravplatser från järnåldern för ca 1.500 år sedan. Om det t.ex. kommer samebesläktade människor hit från typ Sibirien - därför att de där blir trakasserade - och menar att de i sina heliga trumskinn har kommit fram till att det är de som har urminnes rätt till Hälsingland, eftersom det är här just deras stam uppstod - vilket bevisas av alla storhögar - och att vi som bor här nu tilldelas ett reservat i trakten kring Hassela. Om vi inte gillar skogarna norr om Hassela så får vi flytta någon annan stans i Sverige där man helt säkert vill ta emot oss.
Nu råkar jag känna hälsingarna. Och jag törs lova dig Adamo att Hamas skulle framstå som en scoutrörelse i jämförelse med hur de hälsingemän- och kvinnor jag känner till skulle agera om någon menade på att England har förhandlat med samer i Sibirien och därvid erbjudit dem det land som deras trumskinn bevisar är deras Hälsingland. Om man sedan som toppen på hitflyttningen skulle mena att Hälsingland inte ens skall heta så längre och att det blivit ett evenkiskt land för evenker där hälsingar kan få stanna på vissa platser om man erkänner det nya folkets överhöghet, då skulle Hamas framstå som en fredskår.
Har du någon stake i dig, Adamo - så inser du att människor försvarar sin bosättningar och fädernegårdar. Och att ingen sund människa accepterar någon som påstår att här bodde mina släktingar för 80 generationer sedan så därför ska ni lämna ifrån er landet. Glöm det! - skulle svaret bli i Hälsingland. Vilket landskap bor du i Adamo - Mesbygden!
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?