| Inlägg #361: Postat: 2011-07-07 13:06:00 | |
|
Dag Nilsson |
#357 - Det enda folk jag känner som förföljs in absurdum är - det fattiga folket. År efter år sker en ny förintelse. Sex miljoner barn dör av svält och svältrelaterade sjukdomar. Varje år. I år också. 16.000 barn per dygn vars enda brott är fattigdom.
Anledningen till att det talas så lite om dessa barn är att vi kan göra något. |
| Inlägg #362: Postat: 2011-07-07 13:06:00 | |
|
Lennart Asp |
Jag vet inte vad det är för ord jag lagt i din mun, Adamo. Svepande anklagelser som vanligt utan konkretion. Att jag visade att din och Dippens förslag till ”skilsmässa” i praktiken betyder tvångsdeportation? Bemött mitt argument och motbevisa mig att det inte är så istället. Det är mer konstruktivt. Annars bekräftar du bara min konspirationsteori att du och andra tar till personangrepp när argumenten tryter. Men du är inte ensam om den metoden i den här debatten. Vi som är kritiska mot Israels politik avfärdas av andra med att vi är ”antisemiter” och av din generalisering med att vi alla tillhör ”vänsteraktivisterna”…
|
| Inlägg #363: Postat: 2011-07-07 13:06:00 | |
|
Dippen |
#346 Halmgubbe, jag förespråkar ingen tvångsdeportering. Arabiska flyktingar kan få en hemvist i bef arabiska grannländer. Varför förvägras de medborgskap i tex Egypten?
|
| Inlägg #364: Postat: 2011-07-07 13:07:00 | |
|
Dippen |
#346 Halmgubbe, jag förespråkar ingen tvångsdeportering. Arabiska flyktingar kan få en hemvist i bef arabiska grannländer. Varför förvägras de medborgskap i tex Egypten?
|
| Inlägg #365: Postat: 2011-07-07 13:08:00 | |
|
Lennart Asp |
Jag tänker inte gå i den fällan och mobba mobbaren tillbaka, Adamo. Jag föredrar att istället bemöta argument med motargument. Jag kan inte svara för de andra ”vänsteraktivisterna”, men jag tror inte någon av dem, inklusive mig själv, finner det acceptabelt att ”kurderna, assyriska kristna, kopterna, samt regionens många andra minoriteter” är förföljda. Du glömde bara i din lista att lägga till – palestinerna… Återigen kan jag inte svara för de andra Israelkritikerna i debatten, men jag har i alla fall inte förespråkat ”judarnas deportation från sitt eget land”!
|
| Inlägg #366: Postat: 2011-07-07 13:11:00 | |
|
Dippen |
Sry för dubbelpost, telefonen spelar mig ett spratt ibland.
|
| Inlägg #367: Postat: 2011-07-07 14:03:00 | |
|
Adamo |
#362: "Att jag visade att din och Dippens förslag till ”skilsmässa” i praktiken betyder tvångsdeportation?"
Var någonstans gav jag förslaget till ”skilsmässa”? - Ingenstans! Däremot har jag påpekat fler antal gånger att många arabmuslimer fått beviljat israelisk medborgarskap sedan Israels åberopade självständighet och lever nu tillsammans med judar i Israel. Detta till skillnad från arabländerna där man bedrev etnisk rensning på judarna då dessa förföljdes, slaktades medan ca. en million lyckades fly och deras hem och egendom konfiskerades för alltid. Dessa judar blev ju också flyktingar p.g.a. ett krig som arabländerna startade mot Israel. Många av dessa judiska flyktingar blev omhändertagna av Israel till skillnad från arabiska flyktingar som uppmanades av arabiska styrkor att lämna Israel för att underlätta slaktandet av israeler som aldrig beviljats medborgarskap i de arabländerna de flydde till. Hur många gånger måste jag upprepa samma sak? |
| Inlägg #368: Postat: 2011-07-07 14:20:00 | |
|
Dag Nilsson |
Anledningen till att Jesus av de skriftlärda blev vald att dödas - alltså av dem som ansåg att det viktiga var att följa lagen till punkt och pricka - var att han opponerade sig mot dem som satte lagar och regler viktigare än att handla i medkänsla med de som led nöd. Alldeles oavsett vilka dessa var. Och oavsett vad lagen påbjöd. Jesus utmanade sin egen judendom och kom därmed i konflikt med judendomens auktoriteter.
Vid påsken ställs allt på sin spets när Pilatus ger folket att chans att fria Jesus Faders Son. Som alternativ att benåda ställde Pilaus Jesus Bar Abbas - som också betyder faderns son. Bar Abbas kämpade för rätten till det materiella riket - marken, husen, landet. Medan Jesus Faderns Son visade vägen till ett helt annat immateriellt och tidlöst rike - Himmelriket som finns inom er! Judarna på platsen valde att frige Jesus BarAbbas. I detta val finns sprickan mellan judendom och kristendom. Den som tror att det går att vara en sann kristen, men ändå tycka att judendomen är rätt OK med sin materiella fixering den också, har inte fattat skillnaden mellan ande och materia. Och har därmed ingen aning om vad Jesus är. De finns ytterligt få som verkligen överlämnar sig till och låter sig fyllas av Jesus. Vadå bära sitt eget kors? Varför skall jag göra det? Gör inte det förfärligt ont? Varför skall jag föra en kamp som sätter upp son emot fader, dotter emot moder? Som skär rakt igenom familjer och som har en förebild som sade: Den som inte hatar sin fader och sin moder för min skull är mig icke värdig. Den som väljer sitt eget liv framför mig är mig icke värdig. Jag anser att de som inte törs göra sig så öppna och sårbara att Jesus kan komma fram i och ta över dem istället ska konvertera till den judendom de i praktiken ändå tillhör. |
| Inlägg #369: Postat: 2011-07-07 14:27:00 | |
|
Lennart Asp |
Adamo #367.Tack Adamo att du slutligen tog avstånd mot Dippens föreslagna tvångsdeportation/"skilsmässan"! Är det enda ord jag lagt i din min? Finns det flera?
|
| Inlägg #370: Postat: 2011-07-07 14:34:00 | |
|
Lennart Asp |
Dippen #363 och #364. Tack Dippen! ”Halmgubbe” låter lite snällare än Adamos förolämpningar och personangrepp! Och om palestinierna insisterar på att stanna kvar i sitt hemland Palestina? Hur skall då din föreslagna ”skilsmässan” i praktiken genomföras av Israel?
|
| Inlägg #371: Postat: 2011-07-07 14:52:00 | |
|
kristjan |
Hat driver Palestinakonflikten till en del
Tack för svaret Dippen #358. Men vad grundar detta hat sig på? Att fler och fler utländska judar har kommit till Palestina? Eller att FN har trots arabernas protester, genom tvång delat ut en del av palestiniernas land till en grupp utlänningar av en annan religion? |
| Inlägg #372: Postat: 2011-07-07 15:11:00 | |
|
CMO |
#344-355 A-Gurra förlåt att jag i hastigheten drog alla er som vill se Israel raderat, förintat och utplånat, över en kam. Din bruna nyans är sannerligen flera snäpp ljusare än Wilhelmsons och Nilssons och du kommer, till skillnad från Wilhelmson, säkert inte att bli föremål för några idolporträtt i den högerextremistiska pressen. Att du inte hyser någon aversion mot den handfull judar som delar din och Ahmadinejads åsikt om Israel är också noterat med försiktig optimism.
|
| Inlägg #373: Postat: 2011-07-07 15:33:00 | |
|
kristjan |
Situationen i Palestina mellan judar och araber hade i ett halvt århundrade innan 1948 präglats av konflikter resulterande i terror och död.
Britterna var trötta på detta och i synnerhet judarnas angrepp på britterna. I feb 1947 beslutade britterna att överlämna mandatets ”problem” till det nybildade FN. Britterna var fullständigt övertygade om att generalsamlingen aldrig skulle kunna rösta igenom ett förslag om delningen av Palestina. I FN fanns det 11 muslimska länder varav fem var arabnationer. Dessutom hade Stalin fört stark anti-sionistisk politik. Med Stalin och hans östblock samt elva muslimska länder mot delningen av Palestina kunde inte förslaget vinna kraft i FN. Under diskussion 28/4-15/5 1947 debatterade FN generalförsamling, Palestina. Man bestämde sig för att skicka undersökningskommission UNSCOP till Palestina. Medlemmarna från 11 stater i denna, har många kritiserats för att ha haft mycket undermålig kunskap om situationen och därför blivit lättpåverkade i den ena eller den andra riktningen. UNSCOP hade konkret på plats bevittnat de svåra och våldsamma spänningarna. Ändå föreslog man en svårt genomfarbar delningsplan, som geografiskt i själva verket byggde upp en permanent konfliktsituation. De ännu svårare psykosociala och kulturella konflikterna gjorde man knappast något åt. Den 29 nov 1947 var dagen för den ödesmättade omröstningen i FN. Omröstningen hade i sista minuten skjutits upp några dagar tidigare. I pausen satte USA enormt tryck på flera tveksamma nationer, bland annat Filippinerna, att rösta för delning. Storbritannien avstod från att rösta |
| Inlägg #374: Postat: 2011-07-07 15:36:00 | |
|
Dag Nilsson |
#372 - CMO, du är verkligen rörande i din sionistiska nit. Men hur du kämpar och går på så hjälper det inte. Jag hatar ändå inga judar. Inte ens dig hatar jag eftersom jag ser din nöd och din kamp mot det verkligt Levande som en gång bröt fram ur judendomen.
Israel finns inom dig CMO, men dit törs du inte, för i det inre Israel finns det kors som är ditt och bara ditt och som judendomen tillsammans med en massa söndagskristna tror att man kan slippa undan. |
| Inlägg #375: Postat: 2011-07-07 15:45:00 | |
|
kristjan |
Tack Stalin!? //Israel
Men från att vara extremt anti-sionistiskt, gjorde Sovjet plötsligt en kovändning och blev plötsligt ytterst pro-sionistiskt. Hela Sovjetblocket röstade till förmån för Israel Vad orsakade denna helomvändning? En aspekt av saken var möjligen att Stalin trodde på möjligheten att Israel skulle bli en kommunistisk stat Huvudorsaken till Stalins nya politik nu i det Kalla Kriget var dock troligen att spela på missämjan mellan USA och England. Redan 30 november anfölls judiska resenärer och ett inbördeskrig var snart i gång Britterna kunde stanna kvar och se till att delningsplanen genomfördes så fredligt som möjligt genom att placera ut sina truppstyrkor längs den nya gränsen. Men de valde att packa och tog därför inte ansvar för genomförandet. FN:s beslut är kanske det mest ödesdigra som FN har tagit. Och det var mycket dåligt genomtänkt, mycket dåligt förberett, mycket dåligt utfört. Största målet borde ha varit att se till att människor i Palestina tillsammans skulle kunna få ett hyggligt liv. I stället verkar det ha varit Stalins taktiska spel i Kalla Kriget som avgjorde. Borde kanske sionisterna tacka Stalin för den israeliska statens tillblivelse? |
| Inlägg #376: Postat: 2011-07-07 15:50:00 | |
|
CMO |
#371 Kristjan, de viktigaste ingredienserna i den cocktail som leder till hatet och hindrar att konflikten får en fredlig lösning är, enligt min uppfattning: religiös fanatism, arabisk nationalism, och den djupt rotade hederskulturen. Islamistiska grupper som Hamas och Hizbolla strider för att återbörda hela mellanöstern under muslimsk dominans, de anser att området är för evig tid helgat åt Islam/Allah. De kommer därför aldrig att acceptera Israels existens, så länge de håller fast vid denna religiösa övertygelse. För arabnationalisterna är Israel, och de militära nederlag de lidit mot dem, ett öppet sår, och en skamfläck på deras självbild. Kombinerat med hederskulturen bidrar det till oförsonligheten i konflikten. I en kultur där man anser att det inte bara är försvarligt, utan även en moralisk plikt att mörda en våldtagen dotter för att återuprätta familjens heder är inget pris i form av egna döda och skadade för högt i kampen mot dem som förödmjukat dem. Tvärtom ser de sin heder delvis upprättad i varje blodsoffer. Lägg därtill martyridealet som odlas inom Islamismen. Eller som Hamas själva utrycker sakenur minnet: ”vi kan inte besegras, för våra fiender älskar livet, men vi älskar döden”.
|
| Inlägg #377: Postat: 2011-07-07 16:08:00 | |
|
Jan Olsson |
Är CMO,s minnesbild riktig - låt alla som tillhör,eller gillar Hamas,älska sig till döds! - få se hur många som finns kvar på Västbanken efter den kärleksakten? -
|
| Inlägg #378: Postat: 2011-07-07 17:02:00 | |
|
kristjan |
Tack CMO #376.
Då judar, muslimer och kristna innan hatspiralens uppkomst, i många århundraden hade levat i fred, verkar du mena att den religiösa fanatismen samt den arabiska nationalismen har uppkommit i slutet av 1800 talet. Du räknar antagligen med den judiskt religiösa fanatismen, men hade den judiska nationalismen ingen betydelse? Menar du att arabernas missnöje med att FN delade ut vad de ansåg vara deras land, till en ny främmande stat, var ett uttryck för religiös fanatism samt den arabiska nationalismen? Hade israelernas dödande av 1434 Gazabor jämfört med palestiniernas dödande av 9, ingen betydelse? |
| Inlägg #379: Postat: 2011-07-07 17:30:00 | |
|
Adamo |
Dag Nilsson inlägg #368 bekräftar vad jag beskrev i mitt tidigare inlägg #303:
Att många kristna och katoliker hatar judar numera mest i smyg därför att enligt deras utsago var de dåvarande judar som tillät Jesus korsfästas av romarna. Det intressanta med det hela är att Jesus själv var jude likaväl som hans närmaste anhängare också var judar som om man får tro utsago bedrev ett sorts uppror mot dåtidens religiösa makthavare. Säkerligen ville inte Jesus som inte uppskattade dåvarande religiösa makthavare se det judiska befolkningen styras av en intolerant islam heller... En annan intressant aspekt är att Jesus utmanade i sin predika sina anhängare att sluta hata och börja förlåta istället! Detta har många av hans anhängare helt missat ta till sig sin herres ord, utan fortsatte att hata och förfölja judarna tills den milda graden att de satte igång med inkvisitionen där judar som misstänktes inte har blivit ordentligt konverterade till kristendomen brändes upp på bålen… Detta måste har varit världens längsta vedergällnings aktion i ca 2000 år utförda av troende av en religion vars huvudfigur predikade kärlek och förlåtelse... Tragiskt men sant. |
| Inlägg #380: Postat: 2011-07-07 17:53:00 | |
|
Adamo |
#378: "Hade israelernas dödande av 1434 Gazabor jämfört med palestiniernas dödande av 9, ingen betydelse?"
Det har bara betydelse för de som du som bara stirrar sig blinda på siffror istället för att se helheten. Att palestinierna eller rättare sagt, att hamas ”bara” dödade 9 judar beror ju enbart på att de inte lyckades döda fler p.g.a. brist på avancerad militär utrustning och vapen. Hade hamas tillgång till vapen av samma nivå som israelerna skulle israelerna varit utraderade från området för länge sedan, till deras och din belåtenhet, men så roligt har ni inte haft så länge. |
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.