Valt inlägg:
Anledningen till att Jesus av de skriftlärda blev vald att dödas - alltså av dem som ansåg att det viktiga var att följa lagen till punkt och pricka - var att han opponerade sig mot dem som satte lagar och regler viktigare än att handla i medkänsla med de som led nöd. Alldeles oavsett vilka dessa var. Och oavsett vad lagen påbjöd. Jesus utmanade sin egen judendom och kom därmed i konflikt med judendomens auktoriteter.
Vid påsken ställs allt på sin spets när Pilatus ger folket att chans att fria Jesus Faders Son. Som alternativ att benåda ställde Pilaus Jesus Bar Abbas - som också betyder faderns son. Bar Abbas kämpade för rätten till det materiella riket - marken, husen, landet. Medan Jesus Faderns Son visade vägen till ett helt annat immateriellt och tidlöst rike - Himmelriket som finns inom er!
Judarna på platsen valde att frige Jesus BarAbbas. I detta val finns sprickan mellan judendom och kristendom. Den som tror att det går att vara en sann kristen, men ändå tycka att judendomen är rätt OK med sin materiella fixering den också, har inte fattat skillnaden mellan ande och materia. Och har därmed ingen aning om vad Jesus är.
De finns ytterligt få som verkligen överlämnar sig till och låter sig fyllas av Jesus. Vadå bära sitt eget kors? Varför skall jag göra det? Gör inte det förfärligt ont? Varför skall jag föra en kamp som sätter upp son emot fader, dotter emot moder? Som skär rakt igenom familjer och som har en förebild som sade: Den som inte hatar sin fader och sin moder för min skull är mig icke värdig. Den som väljer sitt eget liv framför mig är mig icke värdig.
Jag anser att de som inte törs göra sig så öppna och sårbara att Jesus kan komma fram i och ta över dem istället ska konvertera till den judendom de i praktiken ändå tillhör.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?