Elchocker allt vanligare

Den här tråden diskuterar artikeln Elchocker allt vanligare.
Showing page 1 of 8: 1  2  3  4  5  6  7  8
Inlägg #1: Postat: 2011-05-30 12:33:00
Aguirre
Elchockerna är en teknifierad fortsättning på köldchocker,insulinchocker, och annat jävelskap som folk som mådde dåligt utsattes för innan elen kom.Vetenskapligt är de lika väl dokumenterade som ett klubbslag i skallen.Det enda man vet är att du blir lugnare och frisättningen av substanser rubbas.Vilket en idiot kan räkna ut. Varför är det så poppis ?
På budgetfronten för att det är billigt,På läkarfronten för att de ser en skakande självmordsbenägen människa som efter ett par vändor till två hål i väggen, blir sån att den kan skickas hem och ev. arbeta.De ser inte vad anhöriga ser,förlusten av fantasi och förmågor i personligheten som uppkommer..det ser bara de som känt patienten längre..och innan elen.Läkaren agerar därför i "god tro" när han jämför med intagningstillfället.Elchocker har inget med vetenskap eller läkande att göra det är bara ett ytterligare led i budgettänkandet och psykiatrins makabra historia.
Inlägg #2: Postat: 2011-05-30 14:12:00
Lena Olsson
Klart att patienten lungnar sej när man skadat hjärnan med el. Ganska högt pris för att ändra sinnet po det sättet.Man har inte kommit longt i psykiatrin när man tillomed använder den metoden flitigare.Vilken kärlekslös värld!
Inlägg #3: Postat: 2011-05-30 14:41:00
Sasser
Makabert. Omodernt. Inhumant. Okänsligt. Tvivelaktigt. Det blir fem minuspoäng för svensk sjukvård. Igen. Hur kommer det sig att den allmänna uppfattningen i Sverige är att svensk sjukvård är bäst i världen?
Inlägg #4: Postat: 2011-05-30 15:12:00
Sasser
Jag vill föreslå en ny metod att bota svår depression, panikångest och självmordstankar: Chili.

Jag brukar äta den absolut starkaste chilin som finns. Man kan bara ta en liten pyttebit. Skulle man ta en tesked skulle man skrika utav bara helvete och springa runt som en galning. Det måste vara helt omöjligt att vara ångestfylld, deprimerad och självmordsbenägen eftersom chilin aktiverar ens totala överlevnadsvilja på en sekund. De två tillstånden: depression/chilichock, kan helt enkelt inte samexistera. Den enda bieffekten är en viss avdomning i munhålan och eventuellt diarré.

Jag skulle vilja se vetenskapliga bevis för att elchocksbehandling på hjärnan är bättre än chili. Det enda sättet att ta reda på det är att genomföra en jämförande studie. Halva testgruppen får elchock och andra halvan får chili.
Inlägg #5: Postat: 2011-05-30 15:13:00
Tomasz Striner
Det intressanta är hur sjukvården kan lyckas ge elchocker till så många patienter idag? Nu när man vet om farorna med denna behandling borde folk vägra att ta denna behandlingsform.. Var finns Sourze:s Janne Josefsson som kan ge svar på detta?
Inlägg #6: Postat: 2011-05-30 17:43:00
Yngve K
Jag har fått elchocker sex gånger. Jag har skrivit om det i min artikel under följande rubrik " Elchocker fick mig att må bättre" Sourze Yngve Karlsson sidan 4Jag var mycket tveksam till att genomgå behandlingen. Jag kan dock inte se att det har påverkat min minnesförmåga i någon större omfattning. Jag är 75 år och skriver nästan en artikel i veckan.
Inlägg #7: Postat: 2011-05-30 17:48:00
Aguirre
Effekterna är tack och lov slumpmässiga...du vet inte när eller var de ställer till riktigt mycket elände..och du vet inte själv hur...tacka Gud Yngve...Tomasz...en människa i akut depression,kanske självmordsbenägen...kan av en välmenande auktoritet ganska lätt övertygas om att chansa på elchocker.
Inlägg #8: Postat: 2011-05-30 17:50:00
Aguirre
Sasserson....det finns de som skär sig med rakblad för att lindra ångesten...chili är väl en lightmetod av självskadebeteende...men ok...det ger ju i värsta fall magkatarr :-
Inlägg #9: Postat: 2011-05-30 18:43:00
Sasser
Det går alltid att hitta några som blev bättre av elchocker. Men de kunde ha blivit lika bra av något annat. För mig är elchocksterapi ändå ett bevis för hur galen psykiatrin är. Framför allt är elchocksterapi endast en symptomhämmare. Den lidande måste snart igen ha elchock eftersom inget botas. Så antingen dämpas symptomen kemiskt, elektriskt eller fysiskt. Lobotomi tar förmodligen bort nästan alla negativa psykiatriska symptom utom halvkoma och ofrivillig dreggling. Att kapa hela huvudet tar dock bort även de problemen.
Inlägg #10: Postat: 2011-05-31 00:48:00
Pia I
Ja, det var ju tragiskt! Man får inte ha några illusioner kvar!
Inlägg #11: Postat: 2011-05-31 01:17:00
Aguirre
Sasser...jag dreglade lite efter min första lobotomi...men den andra fixade det mesta :-
Inlägg #12: Postat: 2011-05-31 01:54:00
Leif Erlingsson
"När skall politikerna vakna?", slutar artikeln. Politikers indata är uttryckt folkvilja, eftersom politiker lever på folkets välvilja. Sålunda skola politikerna vakna efter att folket har vaknat. Som alltid.
Inlägg #13: Postat: 2011-05-31 07:22:00
Pia I
#12 Bra förklaring.
Inlägg #14: Postat: 2011-06-01 21:47:00
Janne
Här är en genomgång av elchocksläget i landet:
ECT-behandling - en kritisk granskning av Socialstyrelsens agerande
Länk: jannel.se
Inlägg #15: Postat: 2011-06-01 21:52:00
Aguirre
Bra länk Janne..Sidan 8.. ”…bestående skador på närminnet, långtidsminnet och personlighetsförändring. Varken jag eller min man
har fått någon information om de eventuella bestående biverkningar som ECT-behandling kan ge.” ....Tvärstopp är väl en lämplig åtgärd.
Inlägg #16: Postat: 2011-06-02 00:10:00
Peter U Larsson
Det är hemskt att antalet elchocker bara fortsätter att kraftigt öka i Sverige. 60 000 om året! Trots alla rapporter om skador!

Man ger alltså elchocker till var och varannan patient nuförtiden.

Se denna hemsida: Länk: elchocker.se

Läkarkåren säljer in ECT till intet ont anande patienter och anhöriga. På samma auktoritiva och arroganta sätt som de en gång sålde in lobotomier, insulinchocker, kalla bad, hjärnkirurgi, tvångssterilisering etc. Dessa "behandlingar" har också kallats mirakelmetoder en gång i tiden!

Varför låter vi oss luras på detta sätt?

Varför protesterar vi inte mer och får stopp på dessa elchocker?

Hur kan vi låta psykiatrin elchocka barn, äldre och gravida?

Hur kan vi tillåta att elchocker ges under tvång?

Elchocker "fungerar" ibland därför att de orsakar en hjärnskada. Det är ett känt faktum att hjärnskador kan leda till en tillfällig euforisk känsla. Samma effekt som om man skulle slå personen i huvudet med en klubba. Det finns ingen skillnad.

Man måste satsa på alternativa behandlingar. Patienterna måste få en större valfrihet.
Dessa alternativa behandlingar måste lyftas fram och satsas resurser på!

Detta är inget som varken psykiatrin eller läkemedelsindustrin kommer att jubla åt.

Framför en medmänskligare vård med patienten i centrum!
Inlägg #17: Postat: 2011-06-02 00:26:00
Sasser
Du har rätt Peter U Larsson. Det finns många sätt att bota dessa sjukdomstillstånd. Det är bara att välja de humana/effektiva och välja bort de ålderdomliga/skadliga. När en person drabbats av tex svår depression är ju denne ett lätt byte för idioti. Därför ställs krav på de anhöriga att inte bara tro på omoderna metoder. God kunskap om genuin hälsa och välbefinnande måste vara nyckeln snarare än tro på vad man blir tillsagd när det redan finns ett sjukdomstillstånd.
Inlägg #18: Postat: 2011-06-04 02:12:00
MOB_i_L på Twitter
Elchocker innebär alltid en viss hjärncellsdöd d.v.s. nervcellsdöd i hjärnan. Det är bl.a. oersättliga nervceller i hjärnbarken som dör. I vissa fall inträffar större skador p.g.a. av t.ex. blödningar. Vissa patienter har vaknat upp permanent blinda på ena ögat p.g.a. blödning i näthinnan. Det finns en anledning till att psykiatrerna oftast bara utsätter den högra hjärnhalvan för ECT: att utsätta den vänstra hjärnhalvan hade lett till uppenbara skador eftersom det är där språkcentra sitter. Högra hjärnhalvan har mer diffusa funktioner men den är naturligtvis lika viktig för människan ty annars skulle den inte finnas. ECT-skador på högra hjärnhalvan eller frontalloben är inte acceptabla. Jag får intrycket att många fått en mycket drastisk behandling som ECT för ganska lindriga symptom. T.o.m. vissa anhängare av ECT anser att Hemingway borde fått en bättre behandling än ECT eftersom han var Nobelpristagare. Denna bättre behandling borde naturligtvis alla patienter har rätt till. Alla patienter som inte vill ha ECT skall ha rätt till en ECT-fri sjukvård, speciellt innan den första rättsliga prövningen om huruvida tvångsvård är nödvändig.
Inlägg #19: Postat: 2011-06-04 13:36:00
Dippen
#18 b4 ECT psycho and after ECT trudis
Inlägg #20: Postat: 2011-06-04 17:42:00
Hans Johansson
Det gäller att sätta Psykiatriker under luppen och granska deras "vetenskapliga" metoder.Att det våras för Elchocksbehandlingar borde vara en satir,och inte ett faktum.Vem skulle vilja köpa en sådan behandling,tja en galning eller en som blivit vilseledd av "vetenskapliga" och "seriösa" metoder!
Showing page 1 of 8: 1  2  3  4  5  6  7  8
Laddar...