Inlägg #61: Postat: 2011-05-10 11:17:00 | |
Michael Lundahl |
#60: Tack steno, det uppskattas. :
|
Inlägg #62: Postat: 2011-05-10 11:30:00 | |
Michael Lundahl |
Liten edit i artikeln idag förresten: punkt 5 har fått ett tillägg.
|
Inlägg #63: Postat: 2011-05-10 11:58:00 | |
Dag Nilsson |
#59 - Michael, möjligen kan man tolka in i detta att jag skapar egna regler för debatten. Men det jag deklarerar här, är mitt beslut att inte gå vidare med sakdiskussioner i lägen där jag märker att vi egentligen håller på med maktkamp. --- Om jag vill öppna en dörr till själsdjupen som andra vill hålla stängd, då blir sakdebatterna pajkastning. --- För mig är 9/11 och Bin Laden sedan en tid psykologiska och andliga frågor mer än fysiska fakta. Det är en strid mellan yttrevärlds- och inrevärldsmänniskor. Yttrevärldsmänniskor behöver makt över andra människor, eftersom andra människor måste bära de delar av deras inre som de inte förmår eller vill kännas vid. Inrevärldsmänniskor kan behöva sin motsats av samma skäl. Idealet är hela människor som är både yttre och inre samtidigt. Som spädbarn - oförmögna att förställa sig och spela falskt. --- Det märks tydligt vilka av debattörerna på Sourze som är livrädda för att blott sina känslor. Dit hör inte du. I början tyckte jag du var odrägligt dryg, men nu ser jag att det finns andra sidor också. Jag kan tänka mig att ditt temperament är minst lika eldfängt som mitt.
|
Inlägg #64: Postat: 2011-05-10 12:10:00 | |
Leif Erlingsson |
john #53 Länk: sourze.se , minns att det är betydligt vanligare att den som kommer från underrättelsevärldens halvvärldar ifrågasätter officiell verklighet än att vi vanliga gör det. För mig själv har det inneburit ett formidabelt tankebrytande att ställa om mitt tänkande så jag kan se det som "antitrudisarna" inte förmår se. Unga har nog lättare för det -- och som studien du nämner visar, de som själva är benägna att manipulera. Det jag själv hävdar är dock att vi goda människor också måste kunna se konspirationer, där de förekommer. Min misstanke är att sanningsrörelsen avleds från att utgöra ett äkta hot av sådana som är benägna att manipulera, men att nästan alla rörelsens sympatisörer och aktiva faktiskt är goda människor. Som vanligt använder den undersökning du hänvisar till sanning för att smutskasta sanningen. Det är manipulativt. Och vi kan därmed sluta oss till vad det är för sorts folk som har skapat den, eller om dessa är av den riktigt naiva sorten, vad för sorts folk som har gett dem idén.
|
Inlägg #65: Postat: 2011-05-10 12:29:00 | |
mseder |
#46 CMO framgångarna ligger i att det som demoniseras som konspirationsteorier får alltmer utrymme i debatten. Vaccinationsfrågan är ett exempel, Climategate ett annat och nu senast när USA snubblat runt så mycket i sina egna lögner med Bin Laden att till och med kända skribenter Hans Bergkvist erkänner att han inte längre vet hur han ska skilja på konsp. teorier och verklighet. Teatern runt kriget mot terrorism tar alltmer absurda former. Vaken.se får så många förfrågningar från media, från skolor m.m. att de knappt hinner med att bemöta alla.
|
Inlägg #66: Postat: 2011-05-10 12:32:00 | |
mseder |
#49 Lundahl "men inte en enda har hittlis presenterat så mycket som ett enda argument om varför artikeln skulle vara fel." Artikeln är fel eftersom den SPEKULERAR i psykologiska termer över vad andra vill framföra utan att bemöta dem i sak.
|
Inlägg #67: Postat: 2011-05-10 12:46:00 | |
Patrik |
Det mesta allt? inom psykologin är spekulationer baserat på observationer. Vi har inte stringenta metoder att mäta psykiska fenomen. Jag tyckte artikeln var bra, och gav några bra hypoteser till förklaringar av trudis-fenomenet.
|
Inlägg #68: Postat: 2011-05-10 12:49:00 | |
Per W |
#65 "bemöta" vb även: motbevisa, vederlägga var ordet. Får inte vaken.se några frågor som inte måste bemötas?
|
Inlägg #69: Postat: 2011-05-10 13:01:00 | |
Michael Lundahl |
mseder, #66: Artikeln säger rakt ut att det är frågan om spekulationer i två av punkterna, vilket gör att den faktamässigt inte har farit med osanning.
Huruvida spekulationerna är korrekta eller inte lämnas upp till vidare undersökning, men precis som att trudisar gärna talar om "alternativa förklaringar" så flyttar jag upp alternativ här som talar om möjliga förklaringar till människors beteenden. Om du vill hävda att dessa möjliga förklaringar är helt fel och omöjliga, varsågod... knock yourself out. Men hittils har du inte gjort det. Sedan skall heller inte glömmas att artikeln tar upp tre tämligen hårda och väletablerade möjliga förklaringar till varför människor marknadsför fantasier som sanning: profit, sjukdom och demonisering. Vill du sedan hävda att i just ditt fall gäller ingen av dessa fem förklaringar... visst, ha så kul... jag tänker inte föra någon kampanj mot just dig och påstå att just ditt beteende kan förklaras med något, några eller alla av dessa punkter. Det vore otroligt förmätet och något som jag inte har stöd för. Men hittils har du inte gjort det utan bara summariskt avfärdat artikeln i sin helhet. Likaså, vill du hävda att ingen av anledningarna gäller en enda trudis, någonsin... sure, have fun... men än så länge har du inte gjort det. |
Inlägg #70: Postat: 2011-05-10 13:05:00 | |
Michael Lundahl |
#65: Ett citat från en gammal James Bond-film kommer på tal: "The differnce between madness and and genius is measured only in success".
En filosofisk disukssion om vad som är "framgång" borde följa... är det en meningsfull framgång att Vaken.se får förfrågningar, eller är det bara frågan om - precis som att människor flockar sig till cirkusen, Big Brother TV alltså och porr - att man är ute efter ett ögonblicks förströelse? |
Inlägg #71: Postat: 2011-05-10 13:08:00 | |
Michael Lundahl |
#63: Varje människa är alltid enormt mycket djupare än den atom-lagerstunna "slice" som man får ut ifrån ett ställe som Sourze. Jag skulle aldrig för mitt liv få för mig att påstå att jag känner dig, hela dig, Dag Nilsson, bara utifrån vad jag läser här!
Det enda jag kan kommentera här på Sourze är det du visar för mig här: dina texter och ditt beteende. Jag kan inte kommentera Dag Nilsson som helhet... fullständigt omöjligt. |
Inlägg #72: Postat: 2011-05-10 14:45:00 | |
Diplomatenologgad |
open missade tydligen att ta sin medicin igår kväll ty kom in i den euforiska trudisfasen.
|
Inlägg #73: Postat: 2011-05-10 15:05:00 | |
Thomas L. Aabo |
Bra, insiktfull och avslöjande artikel. Mera sånt!
|
Inlägg #74: Postat: 2011-05-10 15:13:00 | |
Aguirre |
Diplomaten..Jag börjar snart tro på trudisar...dom kanske finns ? och demoner..och gröna små män. Ser du trudisar ofta ? Ser andra dom samtidigt ?..Tror du trudisarna vill ta över planeten ?
|
Inlägg #75: Postat: 2011-05-10 15:16:00 | |
Thomas L. Aabo |
Bra kommentarar/debattinlägg Michael L.
|
Inlägg #76: Postat: 2011-05-10 15:23:00 | |
mseder |
#69 "om du vill hävda att dessa möjliga förklaringar är helt fel och omöjliga," Omöjliga är de inte, men fortfarande medvetet gjorda spekulationer som konsekvent driver en tes och som därmed är ett rent retoriskt verk. Artikeln har inga fakta, bara påståenden. Detta är grundfelet. "artikeln tar upp tre tämligen hårda och väletablerade möjliga förklaringar till varför människor marknadsför fantasier" Bara genom att använda ordet fantasier så har du valt göra din artikel till en ren propagandaartikel. Alltså, omöjlig att bemöta i sak.
|
Inlägg #77: Postat: 2011-05-10 15:41:00 | |
Michael Lundahl |
Tja mseder, det enda jag egentligen behöver göra är att ta bort de tre exemplen 9/11, HAARP, NWO och sedan finns inget för dig att angripa, därför att inte ens du vill påstå att det inte finns någon som fabulerar om saker. Snarare tvärt om: du hade inte ens suttit här om det inte var för att du är övertygad om att människor systematiskt ljuger om saker.
Frågan är ju egentligen varför du känner dig träffad eller ens känner ett behov av att bemöta artikeln. Gäller inte artikeln dig så gör den inte det, fine! Men det är ju inte så du känner... du känner att du vill säga något emot... du vet bara inte vad. Av vilken anledning tänker jag inte spekulera i, utöver att jag postulerar att 9/11, HAARP och NWO-påståenden ifrån trudis-gänget är fantasier. Vad gäller just den biten så är det enkelt: vill du bemöta det så kan du göra det genom att bara säga "Nej, det är inte alls fantasier... det är verklighet" och sedan är vi kvitt där. Att jag i detta introducerat för läsaren möjligheten att du har fel i dessa påstående.... tja, synd för dig, men det är något du får leva med. Att bli ifrågasatt eller att folk inte pe rautomatik tar ens uttalanden som oomkullruneklig sanning är något vi alla får stå ut med. Eller tycker du att du skall vara undantagen sådant? |
Inlägg #78: Postat: 2011-05-10 15:53:00 | |
CMO |
#65 mseder Mer media utrymme är allstå er största framgång. Då undrar jag hur ni mäter det? Och vilken typ av mediautrymme anser ni du vara framgångar? När ni fått utrymme i debattprogram eller som nu senast i agenda så kommer ni ju, vad det verkar, alltid med gnällartiklar efteråt om hur dumma ”msm” var mot er, hur ni lurats av programledare och eller förtalats. Anser ni även sådana exponeringar vara framgångar? Är ert mål att få mediautrymme oavsett hur ni framstår i media. Kändis-trudisen Charlie Sheen har ju fått väldigt mycket mediautrymme på senaste tiden, är det den typen av utrymme som ni eftersträvar? Uppträder man tillräckligt apart och stolligt får man naturligtvis visst media utrymme eftersom en freakshow alltid har visst underhållningsvärde. Min uppfattning är att ni aldrig bemötts som seriösa och att om något så har intresset för er dalat de senaste åren.
Kan du peka specifikt påvad du menar med era framgångar i vaccinationsfrågan vilka vaccinations-konspirationer har avslöjats tack vare sanningsrörelsen? Vad gäller ”climate gate” ser jag inte vad sanningsrörelsens insats skulle ha varit mer än att hänga på i efterhand. Och inte heller där verkar det vara mycket till konspirationsavslöjande, inga kopplingar till Illuminati, Frimurarna eller ens USA’s regering, utan bara gammalt vanligt akademiskt intrigerande och rävspel. Hur många förfrågningar får vaken.se, kan du vara mer specifik? Och vad blir resultatet av dessa förfrågningar? |
Inlägg #79: Postat: 2011-05-10 16:00:00 | |
mseder |
#77 "utöver att jag postulerar att 9/11, HAARP och NWO-påståenden ifrån trudis-gänget är fantasier." Det går att läsa på, vi har haft diskussionen förut, du har fått fakta, men du vill inte veta. Orsaken är inte att du på vetenskapligt eller metodiskt sätt vill ta del av fakta, orsaken är så som jag sagt förut att det hotar din världsbild, din tro på USA och mycket annat som du bundit upp din identitet till.
|
Inlägg #80: Postat: 2011-05-10 16:12:00 | |
mseder |
#65 Jag tror att du håller på att implodera i din logik-cirkus. Hur mäter man mer uppmärksamhet? Jaa, ehhh, man reflekterar över hur mycket utrymme man får i media och reflekterar över hur mycket förfrågningar som finns. "Uppträder man tillräckligt apart och stolligt får man naturligtvis visst media utrymme " Stolligheten står andra för. Det som för det mesta förmedlas är information om sådant vanliga media inte skriver om. "Min uppfattning är att ni aldrig bemötts som seriösa ". Det ligger en sanning i detta, utan tvivel. Det finns dock mediauppmärksamhet som är helt seriöst och utan fårens vanliga UFO/Judar reflexen. "Vilka vaccinations-konspirationer har avslöjats tack vare sanningsrörelsen?" Sanningsrörelsen pekade tydligt på risken att det fanns en koppling mellan läkemedelsindustrin och WHO. Detta blev också konstaterat. Sanningsrörelsen varnade för vaccinationer och farorna vilket sedan blev besannat. Sanningsrörelsen sysslar med att få fram sanningen, inte nödvändigtvis tala om demoniserade begrepp. Att frimurare är med och påverkar händelseutvecklingarna kan du läsa om ifall du studerar operation Gladio och Orden P2 Propaganda Due som just är ett klassiskt exempel på hur frimurare styr och ställer. Vad gäller förfrågningar till Vaken så är det Vaken:s administratörer som eventuellt kan ge dig svar, jag vet på ett ungefär med överlåter sånt till Vaken.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.