Gudrun Schyman urholkar begreppet ”offer”

Den här tråden diskuterar artikeln Gudrun Schyman urholkar begreppet ”offer”.
Showing page 4 of 10: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10
Inlägg #61: Postat: 2011-04-19 20:09:00
CMO
#59 Lika bra du sätter på dig glorian och kallar mig ett "ynkigt litet kräk" redan nu GunnarL. Vi vet ju iaf att det är dit du vill komma. Jag tycker förstås min syn påsaken är betydligt humanare och modernare än, din, som jag tycker är både paternalistisk och bristande i empati.
Inlägg #62: Postat: 2011-04-19 20:11:00
GunnarL
61/ Nej något ynkligt litet kräk vill jag inte kalla Dig CMO. Och det är möjligt att Ditt synsätt är "modernare" än mitt men knappast mer humant. Och definitivt inte mer empatiskt!
Inlägg #63: Postat: 2011-04-19 20:15:00
CMO
#60 Ha ha, du fick på dig glorian ännu snabbare än vad jag hade räknat med.
Inlägg #64: Postat: 2011-04-19 20:28:00
GunnarL
63/ Ha, ha, Jag tror inte att jag klär i gloria för när jag någon enstaka gång sätter på mig den så har den en tendens att alltid ramla på sned. Nej, någon helgongloria är det inte tal om! Däremot har jag en tendens att säga vad jag tycker - och det får omvärlden stå ut med.
Inlägg #65: Postat: 2011-04-19 21:51:00
Inger Olsson
#39 Jocke S: Visst, ger dig en poäng. Dock tog jag upp en speciell problematik vad gäller gravt störda sociopater #35 och som Thomas L Aabo, verkar tro att det är bara "verkstad"... Man måste studera kriminologi beteendevetenskap för att kanske få ta del av sådant material, då man ju knappast kan läsa och sätta sig in i helheten via "kvällspressen" direkt... /// Att uppslitande vårdnadstvister i sig självt får en negativ inverkan på barn är ju inte konstigt. Självmordsförsöken har ju även ökat i Sverige bland b a r n och u n g d o m a r, vilket jag tycker är alarmerande. Samt diagnoser som "borderline" kontra emotionell personlighetsstörningar. Det går inte helt att utesluta att vidriga vårdnadstvister kan ligga bakom. Sen kan man ju undra hur föräldrar övht ställer upp på sådana, spär på ytterligare, ja, du förstår? Den s k papparörelsen" har jag därför heller inte så mycket till övers för... /// Men jag skulle t ex vilja införa vittnesed direkt vid sådana tvister. Ingen förälder ska kunna anklaga den andra/andre för brott utan att det "kostar på" samt kan en sådan lag dämpa affekta hämndaktioner, vilket gagnar barnen, menar jag. Tycker heller i n t e att Socialtjänsten ska ha hand om vårdnadstvister. då folk där i första hand styrs av ideologiska och politiska skäl...
Inlägg #66: Postat: 2011-04-19 22:28:00
sunnyb
Inger:Efter att i flera år följt en inflammerad vårdnadstvist på nära håll håller jag med dig om vittneseden.Barn med bokstavsdiganoser blir flera men jag missstänker att det var de som sattes i s.k särskola förr eller helt enkelt kastades ut som jag? När fostemodern kastade ut mig gjorde skolan samma sak.Ändå var jag faktiskt duktig sett till betygen.Å andra sidan hade vi påbörjat sista terminen i 7:an så de tyckte väl det var lika bra.
Inlägg #67: Postat: 2011-04-19 22:34:00
sunnyb
Nexa: Ja hela vårt samhälle bygger på en enda sak:Girighet o total brist på empati.Jag lämnade jsut Tv:n som körde sitt 5011:e matlagningsprogram eller matporr som vi säger härhemma o äcklas över att folk njuter av detta när vi skule behöva 2 jordklot till om alla människor sklulle få somna mätta i kväll.Varför tror vi att detta är vår självklara rätt?
Inlägg #68: Postat: 2011-04-19 22:44:00
sunnyb
Inger:I Sverige är alla prostituerade skattepliktiga både på 70 talet o nu.Det är därför de måste vara egendomslösa eller skriva det de äger på andra o inte kan starta annan verksamhet som ute i Europa på minst 10 år.Blir de sköntaxerade tar man allt de äger.En väninna till mig fick gå ifrån sitt hus men att de tog ytterkläderna hade jag svårt att acceptera.Givetvis gäller inga avdgragslagar för dem.De får inte göra aaandra människors skälvklara av drag:för arbetslokal,utgifter som personla etc.Men betala skatt:DET får de.På helt godtyckliga summor.
Inlägg #69: Postat: 2011-04-19 22:52:00
sunnyb
A 31 Min dotter ville bli sjuksköterska för att hjälpa folk.Hon är utbildad mentalvårdare,undersköterska o massös.Samt en massa saker till:hon reste o utbildade sig i varv.Hon har jobbat på hjärnkirurgen på KS o med Autistiska barn.Nu vill hon byta yrke:kroppen säger ifrån o hon är 40 så hon vill lära sig mera.Nu jobbar hon på ett privat vårdhem där de får hjälpa de gamla med massage o smörja in ryggsalvan o vad det är.Sist jobbade hon för landstinget o fick be dem kissa i blöjan!
Inlägg #70: Postat: 2011-04-19 22:54:00
sunnyb
Jag sade ju at jag kunde både sälja om köparen var rik eller ge bort om mottagaren var fattig min njure.
Inlägg #71: Postat: 2011-04-19 22:59:00
sunnyb
Gunnar: Du har ingen rätt att kalla alla mina lyckliga arbetskamrater under många år för olyckliga när de kämpade i hop till sina livs olika drömmar.Du känner dem ju inte ens.Men tro mig:de där 15 åren i mitt liv var mina lyckligaste!!!Jag blev verkligen bekräftad som kvinna o interllektuell.O som en medmänniska.Jag har arbetat med många olika saker:drivit egen butik m m .men aldrig kännt sådan arbetsglädje som i sexbranchen.
Inlägg #72: Postat: 2011-04-19 23:15:00
Inger Olsson
#66 Ja, Sunny, de i Riksdagen måste ta dessa vårdnadstvister på fullt allvar. Finns alldeles för många av dens sortens föräldrar, i vårdnadstvister, oavsett klass, som använder sig av nätet för personliga vendettor. Och barnen är de största förlorarna! /// Jag känner inte till "särskolor" men på 70-talet fanns många s k hjälpklasser för "omsorgsflickor" och pojkar förstås. Har själv inte gått i sådan klass. Men många stämplades som "förståndshandikappade" på lösa grunder, vilket tydligen görs än idag men kanske inte i samma omfattning. /// Dessa s k "bokstavsbarn" är för mig personligen en stor gåta. Både vad gäller k r i t e r i e r för diagnosen svenska jmf med internationella sådana och underlaget för dessa. Den påstådda o r s a k e n till "bokstavsdiagnoserna" är nog den, ur strikt vetenskapligt perspektiv, den värsta. Att bara enkelt hävda medfödd "neuropsykiatrisk orsak" u t a n vetenskaplig djupgranskning är, för mig, förkastligt. T ex är neurologer inte inkopplade - värt att notera! Däremot är det kvinnor, allmänpsykiatriker, som levererar sina teser... T ex mödrars ev. missbruk under graviditeter beaktas heller inte vad gäller störningar i fosterutvecklingen. Vidare "b e h a n d l i n g e n" medicinering samt märkliga s k "kognitiva" behandlingarvilka jag uppfattar vara mer politiskt styrda i det man vill ATT en människa SKA vara - än vad den t ex har förutsättningar för! På så sätt är jag t ex inte förvånad över att just majoriteten pojkar får just dessa bokstavsdiagnoser. Har hört nu flera mödrar till s k bokstavsbarn som hävdar att den "funktionsstörningen" har barnet pojken fått från pappan...
Inlägg #73: Postat: 2011-04-19 23:27:00
sunnyb
Inger:Min dotter skulle aldrig ta extra betalt av en patient hon har lön för att sköta.Hon har en hög etik o en enorm intrigitet liksom min son som helle gick i fängelse än bar vapen.Jag har själv aldrig gjort någonting i livet om min magskänsla har sagt i från utom när jag var ett barn o tonåring o inte kunde freda migmem sedan jag fyllt 17 har jag aldrig kompromissat med mitt samvete vilket jag oxå lärt mina barn.Men du kan ha rätt i att jag var för "snäll" emot pappa efter allt han gjort så många.Av 10 barn var jag det enda som umgicks en del med honom.Men även en våldsman o pedofil är en människa o liksom du undrar över seriemördare undrade jag ju HUR o VARFÖR EN YNGLING SOM HADE ALLT KUNDE BLI SÅDAN:PSYKOPAT VAR DIAGNOSEN.Han hade en snäll hemmamamma,en ganska förmögen pappa o en syster .Han var skolans ljus.Familjen tillhörde missionskyrkan o hade ofta missionärer o dylikt i hemmet.En av Farmors vännninor var Lapp-Lisa.Inga övergrepp där inte.Pappa var bäst av alla i skolan o senare skulle läkarna mäta en osannolik IQ.Han såg bra ut o kvinnorna köade o var musiker på fritiden o ovanligt social.Jag försöker förstå men kan inte.Min lillsyster siom han utnyttjade från 1 år till 111 försöker inte ens:henns liv har varit styrt av alla övergrepp.Jag har en maskros-gen i mig som mina systrar inte hade. Utom kanske den äldsta.Min läkare lärde mig mottot : - man orkar det man måste o så enkelt är det.Men utan backupp av mina män hade jag nog aldrig ens försökt leva?
Inlägg #74: Postat: 2011-04-19 23:29:00
Inger Olsson
Sunny: tror inte ens att det är av intresse att tala om "lycklig" eller "olycklig" hora. Lycka är inte statiskt och vad ÄR lycka? Varför är de prostituerade så "måna" om att skapa bilden av "den lyckliga horan"? Det undrar jag i a f. /// Business är däremot business och alltifrån rökaren, frimärkssamlaren och rånaren till horan försvarar sitt agerande i stundens minut. Konsekvenser är av annan karaktär. Man bör sätta samhällsfenomen i ett makro- och mikro-perspektiv. I synnerhet när det gäller kostnader i förh. vad ett samhälle tjänar på att t ex helt legalisera prostitution och att inte göra det. Vilka är dina konkreta argument för att samhället skulle tjäna på det Sunny?
Inlägg #75: Postat: 2011-04-19 23:54:00
Nexa
Jag tror att de "lösa grunder" beträffande särskolan kan ske från båda håll. Har hört från kollegor uttalanden av typen: Den tjejen är ju så söt och välklädd, hon kan väl inte platsa i särskolan. Har också hört det motsatta. Den killen ritar fingrar på ett konstigt sätt, så vi sätter väl honom i särskolan.

När jag själv gick på högstadiet hade vi en särskoleklass på skolan som trivdes väldigt bra. Även mobbade utan handikapp sökte sin tillflyktsort i den delen av korridoren. Dessutom hade vi grupper med förståndshandikappade som hade föräldrar som stred "för" dem och de hamnade i vanliga klasser. Dessa var ju inte förståndshandikappade utan bara annorlunda med den följden att de mobbades. De klarade inte av skolan speciellt bra och den "stigmatisering" de oroades för av att få pga av särskolan undveks inte. De skolkade och klarade inte av skolan och kunde inte komma in på gymnasiet. Många stridbara föräldrar krävde då att de skulle få återinträda i särskolan för gymnasietiden för att på så sätt få ett avgångsbetyg. Jag tror att mycket skulle undvikas om man tog bort den skillad mellan särskola och grundskola som hindrar särskolebarn att få högskolebehörighet. Det finns många typer av kognitiva handikapp, t o m de som är normalbegåvade och många av dessa passar bättre i den individuellt utformade särskolan med små klasser istället för de stora klasserna i grundskolan.
Inlägg #76: Postat: 2011-04-19 23:57:00
Inger Olsson
#73 "Hur och varför en yngling som hade allt kunde bli en sådan", bör du nog ompröva? I alla fall om du åsyftar "ALLT" ur ett endast materiellt perspektiv. Människan är ingen "sak" övht och äkta grundtrygghet, basen för självkänsla, kan inte värderas i pengar/prylar. Den är heller inte möjligt att retroaktivt försöka skapa det som är förlorat. Sociopati psykopati är heller ingen klassfråga.
Inlägg #77: Postat: 2011-04-20 00:19:00
Aguirre
Att CMO gärna ser att man kan köpa organ från di fattige,förvånar icke,dock är det organ han mest behöver, icke transplanterbart.
Inlägg #78: Postat: 2011-04-20 03:33:00
CMO
#77 En annan av många andra med lika "vidrig människosyn" som jag, iaf i detta avseendet, Janet Radcliffe Richards Professor i bioetik uttrycker det väl: "Were protecting our own squeamish sensibilities while other people die or have their best options taken from them." Enligt vilken anarkistisk princip ska människor f ö inte få bestämma över sina egna kroppar?
Inlägg #79: Postat: 2011-04-20 05:01:00
Aguirre
CMO...det skall inte finnas en marknad för rikt folk att köpa njurar och fitta av fattigt folk...hur seg får man va ?...det finns helt enkelt inga incitament som gör att nån säljer det till dig, hur mycket du än bönar.
Anarkistisk princip ? Vad fan är det för nåt...principer kan du ha själv.
Inlägg #80: Postat: 2011-04-20 05:05:00
Aguirre
hänvisar till inlägg #22 CMO...där står det liksom hur det funkar..
Showing page 4 of 10: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10
Laddar...