Valt inlägg:
#66 Ja, Sunny, de i Riksdagen måste ta dessa vårdnadstvister på fullt allvar. Finns alldeles för många av dens sortens föräldrar, i vårdnadstvister, oavsett klass, som använder sig av nätet för personliga vendettor. Och barnen är de största förlorarna! /// Jag känner inte till "särskolor" men på 70-talet fanns många s k hjälpklasser för "omsorgsflickor" och pojkar förstås. Har själv inte gått i sådan klass. Men många stämplades som "förståndshandikappade" på lösa grunder, vilket tydligen görs än idag men kanske inte i samma omfattning. /// Dessa s k "bokstavsbarn" är för mig personligen en stor gåta. Både vad gäller k r i t e r i e r för diagnosen svenska jmf med internationella sådana och underlaget för dessa. Den påstådda o r s a k e n till "bokstavsdiagnoserna" är nog den, ur strikt vetenskapligt perspektiv, den värsta. Att bara enkelt hävda medfödd "neuropsykiatrisk orsak" u t a n vetenskaplig djupgranskning är, för mig, förkastligt. T ex är neurologer inte inkopplade - värt att notera! Däremot är det kvinnor, allmänpsykiatriker, som levererar sina teser... T ex mödrars ev. missbruk under graviditeter beaktas heller inte vad gäller störningar i fosterutvecklingen. Vidare "b e h a n d l i n g e n" medicinering samt märkliga s k "kognitiva" behandlingarvilka jag uppfattar vara mer politiskt styrda i det man vill ATT en människa SKA vara - än vad den t ex har förutsättningar för! På så sätt är jag t ex inte förvånad över att just majoriteten pojkar får just dessa bokstavsdiagnoser. Har hört nu flera mödrar till s k bokstavsbarn som hävdar att den "funktionsstörningen" har barnet pojken fått från pappan...
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?