Sju saker du inte kan göra som relativist

Den här tråden diskuterar artikeln Sju saker du inte kan göra som relativist.
Showing page 4 of 6: 1  2  3  4  5  6
Inlägg #61: Postat: 2011-02-27 23:53:00
forsblom
#58 Bizon. ----- Du säger att --- "lidandet handlar alltså om upplevelse och tolerans är en fråga om orsak och verkan och den upplevandes förhållningssätt till dessa parametrar" ------ Men vad är orsak och verkan?
Inlägg #62: Postat: 2011-02-28 00:00:00
forsblom
#60 Bizon. Du säger: ---- "Nej naturligtvis betyder det inte att du måste accepterar abort oavsett lösningen är bättre eller sämre, du är helt fri att tycka som du vill eller gör oavsett du vill eller ej, men respekt betyder att du måste överlämna beslut över andras liv till dom själva. ----- Jag undrar vilken objektiv och allmängiltig lära som säger att jag måste respektera dem som utför en abort enligt relativismen? ----- Enligt relativismen kan du inte anklaga mig för att vara fördomsfull i denna fråga.
Inlägg #63: Postat: 2011-02-28 00:09:00
Bizon
Forsblom #59 Du påstår att det finns cirka fem procent homosexuella i sverige och att minst trettio procent av befolkningen är emot lider av den utlevda homosexualiteten som framkommer i SVT/SR och i Prideparaden. Men hallå må de som har något att invända mot att livet frambringar elefanter eller pelikaner göra det - det viktiga är väl att låta dessa animala former dö ut om dom inte evolutivt kan överleva. Samma sak är det med homosexualitet är den inte livskraftig nog så dör den ut och det oavsett om någon lider eller ej. Ny är det ju dock så att homosexualitet som sådan har haft rätt lång tid på sej att visa om den ska dö ut eller ej - och det oavsett om någon lider - det förefaller som om en del av livet är lidande och det förefaller som om livet spelar majoriteten ett eller annat spratt - ta det med ro vet ja - även om du skulle utrota alla homosexuella i dag så föds det nya i morgon och skulle vi ta hänsyn till majoritetens tyckande så skulle vi troligen vara ett minne blott - vilket nog trots allt skulle ha sina fördelar... ---------------- Och detta med "utilitarism"??? - Det bästa en utilitarist kan göra för att maximera den sammanlagda mängden av det goda är att lämna varandra ifred - för det ska jag säja dej att alltid är det nått hos var och en som måste utrotas för att det i massan inte ska finnas något att irritera sej över.
Inlägg #64: Postat: 2011-02-28 00:11:00
Bizon
Nej Forsblom - jag anklagar inte dej för att vara fördomsfull - det överlåter jag helt åt dej själv :-
Inlägg #65: Postat: 2011-02-28 00:12:00
Bizon
Nu säger även jag god natt för en stund - men vi får väl se hur sömnen blir.
Inlägg #66: Postat: 2011-02-28 01:59:00
forsblom
# Bizon --- Jag önskar dig en god natts sömn --- jag ska också gå och lägga mig ----- men missförstå mig inte vad gäller homosexualitet ---- Trots att jag förkastar deras beteende, så tolererar jag dem ---- det betyder att de får leva som dom vill och att jag inte tänker förhindra dem ---- men det betyder samtidigt att jag har all rätt att kritisera deras livsstil ---- liksom de har all rätt att kritisera mina åsikter.
Inlägg #67: Postat: 2011-02-28 06:27:00
Jocke S-43
45 olo, Om vi först håller oss här, i Sverige idag. Vilket förtryck är störst, kyrkans mot kvinnor, eller statens mot män? Tycker du? Nu sedan skilmässan mellan kyrka och stat, mellan "Gud Fader och Moder Svea", så dels finner jag att Svea verkar ha fått hela vårdnaden, med en feminiserad kyrka som resultat. Iaf, dels är det ju ändå staten som har makten över oss alla idag. Inte kyrkan.
Inlägg #68: Postat: 2011-02-28 06:35:00
Jocke S-43
49 Klart du inte saknar mig, jag visar ju att du har fel, att du är inkonsekvent, gång på gång. Man kan inte sålla bort kommentatorer eller förvandla dem till meloner som du gör för att du är svarslös. Så du är själv relativist Forsblom! Mer eller mindre.
Inlägg #69: Postat: 2011-02-28 07:27:00
Lordchaos
Jag kollade youTube klippet som Forsberg hakat på sin artikel och kom att tänka på en frireligiös organisation jag blev utkastad från för 25 år sedan. jag vet inte hur det är nu, men det var i alla fall så på den tiden, att barn till Jehovas Vittnen fick gå döden till mötes då föräldrarna förvägrade dem blodtransfusion i samband med sjukdom/olycka, detta av religiösa skäl. sjukvården och samhället i allmänhet reagerade med bestörtning på detta, men sjukvården respekterade ändå föräldrarnas övertygelse och lät det gå som det gick, barnen fick dö. På wikki läser man att "värderelativism är en filosofisk ståndpunkt som menar att det inte finns några universella värden". Är det månde så, att om universella värden hade fått råda, typ "inga barn ska dö om de kan räddas, att låta ett barn dö är fel", så hade barnen räddats? jag funderar på allvar om det var relativism som spökade där. Läkaren tycker uppenbarligen att det är fel, men föräldrarnas ståndpunkt väger lika mycket, och med vilken rätt sätter sig läkaren över dem? med vilken rätt prackar han på dem sin ståndpunkt? det är inte min tanke att dra "relativism" i smutsen här, jag är bara nyfiken på hur ni ser på detta. Vilken filosofi kan annars ha legat bakom dessa beslut?
Inlägg #70: Postat: 2011-02-28 07:52:00
Lordchaos
#69 ojsan, forsblom skulle det vara
Inlägg #71: Postat: 2011-02-28 09:51:00
Jocke S-43
69 Får jag komma med en relativt skarp iaktagelse? Det finns ingen relativism som filosofi! Så fort en sådan skulle påstå något, så kan detta ju avfärdas genom sig själv! Kunskapsrelativism. Och i fallet med Jehovas vittnen så hänsvisar de ju till något högre än ett barns jordeliv, nämligen en evig salighet för barnet dit det är på väg. Medan å anda sidan läkare ju utför aborter. Värderelativism
Att hävda lite lagon relativism är dock relativt vanligt kan man nog säga. Även hos författare Forsblom själv...
Inlägg #72: Postat: 2011-02-28 10:04:00
Bizon
Tackar Forsblom för tillönskan av den goda nattsömnen - du får nog natta mej oftare. För övrigt påminner du mej om en tid då jag arbetade på ett vårdhem för utvecklingsstörda - jättegulliga men frågvisa. Frågvisheten hade väl inte varit något egentligt problem om den inte hade varit av det notoriska slaget, alltså mer för frågandets skull än för att söka kunskap. Nu ska du inte dra några paralleller till dina frågor, jag kom bara att tänka på dessa små vänner som kunde vara mellan åtta och upp till fyrtio år men hade det gemensamt att dom mentalt stannat på en treårings nivå - tänk alltså på hur relativt livet kan te sej - och framför allt på nödvändigheten att bemöta var och en efter de förutsättningar som råder - och att möjligen mindre hänga upp resonemangen på teknikaliteter, men mer en god mänsklig välvilja, och kanske en strävan att bidra till en bättre värld hur relativ den än kan te sej... Återkommer till dina frågor senare - det är dags för utfodring av min avkomma :-
Inlägg #73: Postat: 2011-02-28 10:20:00
Jocke S-43
Ja min nattsömn fick ingen hjälp se här:6:35. Ärligt skall påpekas att det kan ha berott på en annan övertygad böneutropare, flera faktiskt! 49 Klart du inte saknar mig, jag visar ju att du har fel, att du är inkonsekvent, gång på gång. Man kan inte sålla bort kommentatorer eller förvandla dem till meloner som du gör för att du är svarslös. Så du är själv relativist Forsblom! Mer eller mindre.
inlägg #68
Inlägg #74: Postat: 2011-02-28 10:23:00
Jocke S-43
Fasicken, det var meningen att det skulle bli en länk av det ursprungliga inlägget, 68. Såna där snygga som Leif presenterar från tidigare inlägg och som skapar denna rundgång av fri energi, debattens "perpetum mobile". Hur gör man. Och avstavning, vet någon? ej länk
Inlägg #75: Postat: 2011-02-28 11:29:00
Bizon
Ja du Jocke - Leif är en hejare - jag har själv undrat hur han bär sej åt
Inlägg #76: Postat: 2011-02-28 11:32:00
Bizon
Forsblom: En härlig dag trots att det inte är soligt – nu har jag gjort i ordning ett par nya skidor till lillungen - snart blir det åka av. Men först ska jag försöka skingra lite av dina undringar och börjar med frågan om ”vilken objektiv och allmängiltig lära som säger att jag måste respektera dem som utför en abort enligt relativismen?” För det första tror jag inte att folk utför aborter enligt relativismen. För det andra handlar det som i så många andra fall om acceptans av andra människors egna beslut – och för det tredje så har vi detta med rätten att handla enligt eget gottfinnande så länge du inte skadar någon annan – och här har vi kärnfrågan då det gäller abort – det går ju inte att komma ifrån att en abort skadar eller snarare avbryter ett påbörjat liv. Var och en som står inför den situationen måste då gå till sitt eget samvete - och det ankommer varken på dej eller mej att gå in med våra eventuella veton – kanske en abort är det som skadar minst.
Inlägg #77: Postat: 2011-02-28 12:03:00
Bizon
Forsblom - Ser att det blev lite långt igen. Hoppas du ursäktar, men jag har inte tid att dela upp det - skidorna kallar -- Fortsätter här med ett annat av din tillvaros problemområden, och för att inte missförstå dej borde jag först fråga vad det är som stör dej då det gäller homosexualitet. Du förkastar de homosexuellas beteende säger du, men du tolererar dem. Alltså att enligt vad dej anbekommer så får dom leva som dom vill och du tänker inte förhindra det. OK - det verkar generöst, men varför bryr du dej om detta överhuvud taget? Antingen har naturen har skapat dessa människor sådana dom är, eller så har det samhälle vi sedan generasioner byggt upp betingat uppkomsten av homosexualitet. Oavsett vilken modell du antar så är det människor vi pratar om som försöker leva efter sina premisser och så länge dom gör det och mår bra och inte skadar andra så kan jag inte se det på annat sätt an att det är gott så. Dessutom blir det mindre aborter som ju är något annat som bekymrar dej. Du håller med mej i en sak i alla fall ser jag citat//men det betyder samtidigt att jag har all rätt att kritisera deras livsstil ---- liksom de har all rätt att kritisera mina åsikter//sc Ja det kan ni ju alltid syssla med, men jag tror att de homosexuella helst skulle slippa kritisera dina åsikter då det knappast gagnar deras välbefinnande att försöka få dej på andra tankar - däremot skulle jag kunna rekommendera dej att söka lite kunskap i ämnet varvid du ska finna att det inte bara är människodjuret som föds med diverse variationer beträffande sexuella preferenser som inte har med reproduktivitet att skaffa. Många upplever sej som varande av ett annat kön än det yttre. Så har det varit och så kommer det förmodligen att fortsätta vara tills några klåfingriga genetiker programmerar om allt och gör det enhetligt och strömlinjeformat - kanske aningen opersonligt men förmodligen helt lugnt och framför allt effektivt då även detta yviga tänkande och sökande efter livets sanna mening i samma veva kan förhindras på genetisk väg genom att reducera utvecklingen av hjärnan till att endast sköta de mest rudimentära funktionerna. Välkommen du nya sköna värld. Nej Forsblom - så vill jag inte ha det trots att lidandet så som vi känner det i dag kanhända skulle minimeras - men som en ren ryggmärgsreflex känner jag att det då dyker upp ett annat lidande som helt säkert kommer att vara etter värre.
Inlägg #78: Postat: 2011-02-28 12:10:00
olo
forsblom #59 / "Om du är utillarist, då måste du ta hänsyn till majoriteten!". Nja, jag tror att det lidande som en individ drabbas av för att de ser att det finns homosexuella är mindre än det lidande homosexuella skulle drabbas av om de fördömdes kraftfullt så även om de ogillande är fler så tror jag att deras lidande är ganska ringa. Jag gillar t ex inte surströmming och blir äcklad när jag hör om någon som äter sursträmming. Jag kan leva med detta. Att däremot själv bli förbjuden att äta lax som är det godaste som finns skulle orsaka mig mycket mer lidande. Det är alltså inte bara en fråga om hur många som lider utan också hur mycket de lider. De som lider av att se homosexuella för att de själva egentligen är homosexuella men inte kan erkänna detta för sig själv som någon amerikansk pastor jag inte mins namnet på lider antagligen mycket. Detta ser jag dock inte som ett onödigt lidande utan något som har stor potential att leda till att de kan hitta ett friare och lyckligare liv när de väl accepterat vem de är och kommer ut ur garderoben.
Inlägg #79: Postat: 2011-02-28 12:18:00
olo
Jocke S-43 #67 / Med dagens väldigt "mjuka" och toleranta svenska kyrka så tycker jag att statens förtyck av mannen är större. Det finns inget fundis-förtryck av kvinnor i svenska kyrkan, vad jag vet. Däremot finns det invandrade subkulturer som håller på med gravt kvinnoförtryck. Det finns också fortfarande ett visst strukturellt "förtryck" mot kvinnor i Sverige idag, t ex vad gäller lönenivåer. Jag tror dock att förtrycket mot män är värre, t ex i form av förlust av vårdnad av barn vid skilsmässa och rättsövergrepp i form av våldtäktsdomar trots att mannen är oskyldig.
Inlägg #80: Postat: 2011-02-28 13:33:00
Jocke S-43
79 Alltid en bit på vägen, men jag får väl skriva om det här vad det lider. Ett antal utredningar har visat att skillnaden är bara någon procent. Annika Dahlström hjärnforskare: "Kvinnor måste bli duktiage på att löneförhandla. Dessutom är de flesta låglönejobb manliga. Är det kvinnornas fel? Måste män, samhället sponra all kvinnlig jämställdhet? Med manlig skuld som motiv? Att sitta i styreleser är ingen mänsklig rättighet, men det är det som du påpekar att få tillgång till sina barn, få rättvisa betyg, slippa ensidigt skuldbeläggas för partnervåldet.
Showing page 4 of 6: 1  2  3  4  5  6
Laddar...