| Inlägg #1: Postat: 2010-09-24 13:07:00 | |
|
Thomas L. Aabo |
Den svenska grytan "kokade över" på valdagen.
|
| Inlägg #2: Postat: 2010-09-24 22:32:00 | |
|
Lasse i Gatan |
Citat:"Röd terror orsakar avhopp från SD !
Det insinueras i media att SD-kandidaterna är en samling okunniga idioter som inte ens har läst partiets valprogram, och som efter att ha läst valprogrammet hoppar av Läs mer. Den förklaringen har jag svårt att tro på, då det knappast finns något grupptryck i det illröda Gällivare att gå med i Sverigedemokraterna, tvärtom." läs hela artikeln:Länk: varjager.wordpress.com |
| Inlägg #3: Postat: 2010-09-25 10:46:00 | |
|
LJohn |
Likheten mellan Sverige och DDR blir alltmer påtaglig. Officiellt är "allt" tillåtet dock är det lämpligt för ens egen säkerhet att endast uttrycka de "rätta" åsikterna.
Det tycks som om detta blivit uppenbarat för alltfler iom sd:s entré i riksdagen. Hycklande floskler som allas lika värde och alla är lika etc etc är just bara floskler, ju mer PK du är ju mer är du värd. Fundera bara över hur det i massmedia skulle ses om Alliansanhängare skulle ställa sig med nyckelknippor och högtalare och störa ett sossemöte!! Krigsrubrikerna skulle fram direkt. Men med sd är det helt ok, de till hör ju de icke-PK dvs de onda. Jag gav inte min röst till sd även om det under ett ögonblick kändes rätt att ge PK-maffian en spark i arslet.. Tyvärr finns det fortfarande för många knäppisar inom den rörelsen och en del av deras supporthemsidor på nätet är klart brunanstrukna.. |
| Inlägg #4: Postat: 2010-09-25 11:36:00 | |
|
Jakob |
John kul skrivet och det ligger nog en hel del i vad du säger, visst är det roligt mest varje dag när man ser och hör svenssons bocka och buga för överhögheten. Du nämde Ohlys svarta gäng som stör Sd möten mm. Det är just ett fritt land vi lever i
där skränande hopar ska ses som samhällshjältar och som inte det vore nog skriver man sjuka artiklar här och på andra ställen, så svenssons ska föras bakom ljuset ännu mer. Sanning och säga hur ska det här sluta när vår regim uppmanar till förföljelse mot folkgrupp? Gäller inte lagen längre om hets mot folkgrupp när svenska folket blir hunsade. Är svenskar ett skitfolk som man har rätt och behandla hur som helst, det tål att tänka på och det redan nu innan allt går till fanders och ett varmare ställe. Ska vi ha en regim som ska trackasera oss i fyra år framöver som den har börjat, ska all politik gå ut på hur PK eller inte ska leva under hot till utplåning? |
| Inlägg #5: Postat: 2010-09-25 12:23:00 | |
|
StorJohn |
#3 LilleJohn. Sverigedemokraterna är ett värdekonservativt parti säger dom själva. Hur rolig blir Sverige om Sverigedemokraterna tvingar oss att gå i folkdräkter, sjunga nationalsången i tid och otid. Ha svenska flaggan i varje hus. Och kungens bild i varje vardagsrum. Det låter inte lockande. Sen ska vi gå i kyrkan varje söndag. Samtidigt som partistyrelsen åker på Tallin-resor, super sig fulla och sjunger nitvisor om Olof Palme och braverar med gamla nazisånger. Jimmie Åkesson sjunger så gärna med källa: Sveriges Radio/Kaliber. Motsatsen är naturligtvis Malmö. Det är helt underbart att promenera på Södergatan, möta folk från 174 länder och som gör Malmö till en fantastisk stad. Leve mångkulturen!
|
| Inlägg #6: Postat: 2010-09-25 13:53:00 | |
|
LJohn |
StorJohn anonymt inlägg #5 ..
Förstår inte om ditt inlägg är ironi eller inte. I PK-världen är den skillnaden ibland hårfin.. En sak vet jag iaf, om jag håller mig till "den halvan som går i kyrkan" är det iaf ingen risk att hustrun får 40 piskrapp för att hon bär långbyxor. Du har väl följt med vad som hände rpå Bokmässan? |
| Inlägg #7: Postat: 2010-09-25 16:55:00 | |
|
Jakob |
storJohn 5 och alla levde lyckliga med sitt liv och där var sagan all.
|
| Inlägg #8: Postat: 2010-09-25 16:58:00 | |
|
Jocke S-43 |
5 Aj fasicken, kan det gå så långt? Bara dom inte rör min thaimat så...Och hur blir det med importen av bananer kan man fråga sig?
|
| Inlägg #9: Postat: 2010-09-25 18:05:00 | |
|
Jasmine R |
"Frågan är om förverkligad demokrati, yttrandefrihet och saklig debatt hotar det svenska samhället. Och i så fall, kan medborgaren hålla med om att detta är ett giltigt skäl att förses med munkavle?" skriver Bizon
Ja det hotar den svenska maktordningen som definierar utifrån ekonomisk makt. Liksom etablissemangets styrda offentliga debatt hämmar förverkligandet av den demokratiska debatten, kommer det blåbruna partiet göra. Vi har inte fått ett alternativ in i riksdagen, vi har fått en till av samma sort. Sd debatterar utifrån en auktoritär och ickedemokratisk värdegrund, där strukturell diskriminering är ett fundament lika starkt som inom etablissemanget. Jag förstår att de som röstade på Sd, känt sig överkörda av etablissemanget, och jag håller med om att de är överkörda precis som tusentals av oss andra. Jag förstår även i teorin, att när man blir överkörd och exkluderad tar man ofta till destruktiva och aggressiva praktiker och sparkar neråt. Men mitt hjärta gråter. Tänk om vi gräsrötter hade funnit gemensamma demokratiutvecklande lösningar INNAN fascismen gjorde entré? Sd är inget hot mot etablissemanget. De attackerar inte den förtryckta maktstrukturen - de vill bara se sig själva i toppen av den. Gräsrötterna bekämpar varandra medan den ekonomiska eliten skrattar hela vägen till banken. Som vanligt. |
| Inlägg #10: Postat: 2010-09-25 18:34:00 | |
|
StorJohn |
#6 LilleJohn. Ett par hundra år sedan blev man skjuten om man klädde sig som adeln gjorde. I Sverige. Utvecklingen har gått vidare men stannat i många muslimska länder. Kan de bero på att västländerna med USA i spetsen vill så gärna ha det gamla systemet kvar för att kunna ha kontrollen över oljan? Tänker främst på det mest fundamentalistiska landet i världen, Saudiarabien, och som är USA:s bästa kompis. Tänk om dessa oljerika länder hade kunnat utveckla sig i modern riktning som de gjorde en tid under tidigare muslimsk historia, då hade kanske oljan inte kommit till oss och vi hade fått frysa i våra kojor i ljuset av pärteld.
|
| Inlägg #11: Postat: 2010-09-26 11:52:00 | |
|
Bizon |
Jasmine #9 Citat//Vi har inte fått ett alternativ in i riksdagen, vi har fått en till av samma sort//sc. Möjligen, men mer handlar det om ett språkrör för tidigare tabubelagda samhällsproblem och gräsrotsbaserad upplevelse av verkligheten, och konstigt nog folk med tämligen liten misstro till det demokratiska systemet – trots allt har dom ju valt den parlamentariska vägen.--------------- Citat//Sd debatterar utifrån en auktoritär och ickedemokratisk värdegrund, där strukturell diskriminering är ett fundament lika starkt som inom etablissemanget.//sc. Förklara gärna det närmare – jag upplever det nog tvärt om; Sd debatterar från en underdog- och paria-situation mot det auktoritära och ickedemokratiska systemets värdegrund som bygger på strukturell diskriminering, utanförskapets brist på talan och rådande maktstrukturers hegemoniska ovilja att förändra den rådande ordningen. -------------- Citat// Jag förstår att de som röstade på Sd, känt sig överkörda av etablissemanget, och jag håller med om att de är överkörda precis som tusentals av oss andra. Jag förstår även i teorin, att när man blir överkörd och exkluderad tar man ofta till destruktiva och aggressiva praktiker och sparkar neråt. //sc. Ja det är vad man skulle kunna kalla det hierarkiskt sociala djurets grundlag nummer ett – nu är frågan bara den i vad mån Sd sparkar nedåt då dom vill diskutera andra lösningar än de i praktiken icke fungerande? ---------- Citat// Tänk om vi gräsrötter hade funnit gemensamma demokratiutvecklande lösningar INNAN fascismen gjorde entré? //sc. Ja det vore något att vara glada åt, men tyvärr... Det är möjligen något som kan komma om vi inte ska vara helt pessimistiska – hittills har det aldrig förekommit,,, då med reservation för att fascismen bara haft lite olika ansikten... ------------- Citat// Sd är inget hot mot etablissemanget. De attackerar inte den förtryckta maktstrukturen//sc. Antar att du menar den "förtryckande" maktstrukturen? I så fall tror jag du har fel även om attacken inte i längden kommer att göra någon större skillnad. För ett verkligt antiauktoritärt mänskligt liv behövs det ett mentalt evolutionärt steg hos människan och det lär nog dröja – än kommer dumheten att regera mycket länge till. --------------- Citat// Gräsrötterna bekämpar varandra medan den ekonomiska eliten skrattar hela vägen till banken. Som vanligt.//sc. Just det – en del av problematiken i ett nötskal – för de flesta fördolt då de saknar nötknäppare och/eller puttrar själva i skygglappssoppan upp över öronen :-
|
| Inlägg #12: Postat: 2010-09-26 12:28:00 | |
|
Jakob |
Bizon, En ytlig dialog mellan två individer, kan man säga, av mindre dignitet i högen av förmenande kommentarer och inlägg. Ska man granska varje enskilt politiskt parti och beskriva deras värdegrund så finner man snabbt att inte något parti står för social rättvisa bortsett Sd som jag personligen ser som mycket anmärkningsvärt, men om någon tar upp den diskussionen blir det mer i förbifarten och inte någon större fördjupning. Jag tror att all kritik mot Sd är ett typexempel på att man blundar för deras politik som är baserad på social rättvisa och därmed blir kritiken mot dem mycket märklig? Det blir en bumerangverkan som att tycka illa om dem som kritiserar Sd då de struntar i att finna deras politik som en demokratifråga. Att stoppa massinvandringen och att de hänvisar till EU och FN rekommendationer att ge utrymme för riktiga flyktingar, det bryr man sig om på ett felaktigt sätt bland Sd kritikerna och de börjar åberopa en rad av "vi måste" de och detta för att Sverige ska klara sig med helt motsatta åsikter och det sanna gör de till lögner.
|
| Inlägg #13: Postat: 2010-09-26 13:01:00 | |
|
ombudet |
Jag har svårt att förstå det här resonemanget om tabubelagt hit och dit. Att de etablerade partierna inte velat ta debatten är ju glasklart men att få det till tabubelagt tycker jag är helt fel. Låt mig göra två jämförelser. Piratpartiet försökte under hela valrörelsen få gehör för sina frågor utan att de kom att debatteras ett dugg men att ta steget från att konstatera ett ointresse till att säga att PP blev mobbade och att det var tabubelagt att diskutera deras frågor är steget långt.// Något som i så fall också har varit tabubelagt och kanske fortfarande i vissa delar är tabubelagt är narkotikapolitiken där den repressiva politik som förts fått vara utan debatt i många år. Träget arbete har dock gjort att det numera går att få gehör för alternativa ståndpunkter och tankar. Det har varit j-igt slitigt men inte har man ojat och gnällt om att man diskriminerats eller inte tillåtits uttala sig i debatten utan bara kämpat på.//Slutligen så får man då efter den valrörelse som varit bara konstatera att den fråga som enligt en del här inte får debatteras har debatterats under hela valrörelsen. Dessutom så ska nog SD som poarti vara tacksamma för att de andra partierna valde, som jag ser det, fel strategi och försökte tiga ihjäl frågan. Det kunde ha gått för 25 år sedan men om inte politikerna förstått det riktigt än så finns idag något som heter internet och där är debatten, i alla fall så här långt, betydligt öppnare och friare så tack för att internet finns!!
|
| Inlägg #14: Postat: 2010-09-27 05:11:00 | |
|
Bizon |
ombudet #13 Att du har svårt att förstå d´folks upplevelse av att vissa saker är blivit tabubelagda eller extra klandervärda att ta upp till diskussion beror kanske på att du inte umgås i den typen av PK kretsar som jag råkat stifta bekantskap med. Det jag försöker sätta fingret på är inte vissa av SD´s primära frågor utan mer den mekanik i det kollektiva medvetandet där intresset för vissa frågor eller förståelsen för problematiken omgående placerar den intresserade i strykklass. I debatten kring de frågor som SD står för har speciellt synen på invandringen stått ut ur den allmänna kakofonin då just alla synpunkter som haft någon invändning att komma med hur dåligt den skötts direkt skjutits över till den förhatligt rasistiska och främlingsfientliga SD-agendan utan att sakligt penetrera själva problemet. För en tid sedan upplevde jag liknande problem med frågor kring homosexualitet - samma sak vad gäller synpunkter på prostitution. Båda dessa sistnämnda frågor tycker jag mej ha sett ett liknande generellt förlopp som kring invandringen. Primärt möts synpunkterna med diverse självklarhetsattityder som genom sin oreflekterade mainstream karaktär genast misstänkliggör den som tycker sej se andra sidor av problemen som också förtjänas att diskuteras. I det fallet kan även direkta anklagande termer användas som i invandringsproblematikens fall har varit "rasist", "främlingsfientlig" osv. I fråga om kriminal"vård" var den allmänna meningen att den som hade synpunkter på att den var dålig eller obefintlig var en ryggradslös daltare och att det var ju självklart att det var längre och hårdare straff som var lösningen. Och vad gäller homosexualiteten möttes förståelsen med samma typ av självklara ståndpunkter vilka direkt misstänkliggjorde budbäraren för att vara omoralisk, eller att opponera sej mot guds vilja som sedan Hedenhös minsann bestämt vilka sexuella preferenser människor ska ha. Det positiva i sammanhanget är att uppleva attitydförändringen om den är till det bättre enligt en eget tyckande, och nu senast vad gäller det sätt vi tar emot flyktingar utan att vara beredda att ge dom en fungerande plats i samhället - inkluderande att ge dessa människor klara instruktioner och KRAV så att även dessa har en skans att fungera i det samhälle dom kommit till - en och annan trevare har förekommit tidigare, men inte förr än nu då SD visade sej vara en kraft att tvingas förhålla sej till ändrades även attityden - ganska så många fler vågade säga vad dom tidigare tyckt i tysthet. Det du var inne på - att narkomanerna ska få tillgång till rena sprutor är också en sådan vattendelare i den folkliga attityden - varför ifrågasätts en sådan självklarhet? Vilka vinner på att dom blir sjuka och sprider smittor av allehanda slag? Menar man att det därigenom ska bli en ökad "naturlig" avgång i narkomankertsarna och att man därigenom även minskar problemen?
|
| Inlägg #15: Postat: 2010-09-27 05:24:00 | |
|
Bizon |
Jacob #12 Citat//En ytlig dialog mellan två individer, kan man säga, av mindre dignitet i högen av förmenande kommentarer och inlägg. //sc. Ja huruvida dialogen är ytlig eller ej återstår väll att se om det blir någon fördjupning - lite för tidigt ännu att komma dragande med fördömanden tycker jag. Däremot ger jag dej helt rätt vad gäller att om man granskar varje enskilt politiskt parti och beskriver deras värdegrund så finner man att inte något parti står för verklig social rättvisa,,, Huruvida SD gör det fullt ut som du påstår har jag dock inte funnit några belägg för.
|
| Inlägg #16: Postat: 2010-10-02 12:31:00 | |
|
Bizon |
Ombudet citat//Något som i så fall också har varit tabubelagt och kanske fortfarande i vissa delar är tabubelagt är narkotikapolitiken där den repressiva politik som förts fått vara utan debatt i många år/sc. Det är väl inte helt sant - det var väl inte så länge sedan vi hade uppe de frågorna här på Sourze. Jag vill minnas att jag uttryckte min åsikt att folk gör sina val och nyfiket leker med elden och drar på sej det ena bruket missbruket efter det andra. Kostnaderna för bekämpningen av den kriminalitet som är förbunden med illegal narkomani och vården av dessa missbrukare blir egentligen onödigt hög både för narkomanerna och för samhället ju längre tiden går tills man helt enkelt ser till att antingen legalisera preparaten och se till att dessa kan tillhandahållas vid sidan av den organiserade brottslighetens kanaler och beläggas med skatt precis som för de legala missbruken - alkohol och toback,,, eller att ytterligare förstärka de satsningar på den polisiära kampen - som kommer att misslyckas. --------------- Orsaken till detta är att det finns så stora ekonomiska intressen att behålla kriminaliseringen då vinstmarginalerna även här i sverige är så stora att den del av den erkända ekonomiska toppen som är tillräckligt skrupelfri har råd att betala bulvaner och målvakter och ändå göra otroliga vinster - vilka skulle utebli vid en legalisering...
|
| Inlägg #17: Postat: 2010-10-02 12:41:00 | |
|
Bizon |
Att minska bruket av farliga preparat, vilket naturligtvis är en samhällelig angelägenhet måste ske med upplysning om dess faror precis som det nu sker med alkohol och tobak --- möjligen med lite mer eftertryck. Kanske även lotsa folk till det bruk/missbruk som ger minsta möjliga personliga och samhälleliga skador. Att ta över drogmarknaden - vilken är en lukrativ del av den kriminella och organiserade brottslighetens verksamhet är ur samhällsekonomisk synpunkt som jag ser det i längden den enda möjliga vägen för framgång vad gäller skadlig droganvändning - mest beroende på att folk inte tänker och att vår kultur redan är en långt gången drogkultur...
|
| Inlägg #18: Postat: 2010-10-02 19:57:00 | |
|
Lasse i Gatan |
Citat:"MÅNGFALD. I förra veckan skrev Fria Tider att det inte jobbade en enda invandrare på Aftonbladets redaktion, samtidigt som tidningen driver en kampanj för fortsatt hög invandring och mångkultur under parollen "Vi gillar olika!". Nu avfärdar chefredaktören Jan Helin kritiken mot sig själv med att kritikerna har "en agenda". "Jag skiter i dem", säger han." länk till hela artikeln:Länk: friatider.se
|
| Inlägg #19: Postat: 2010-10-02 22:03:00 | |
|
ombudet |
Bizon, jodå, det har skett en omsvängning de sista två-tre åren och artiklar som förr hade varit närmast omöjliga att få publicerade går nu bra att få in även i vanliga dagstidningar så det går åt rätt håll!
|
| Inlägg #20: Postat: 2010-10-03 09:21:00 | |
|
Lasse i Gatan |
Citat:"JAN HELIN Aftonbladets chefredaktör Jan Helin är den som fattar publiceringsbeslut kring alla dessa ”Läderlasse och OG hänger ut SD-medlemmar”-artiklar – fyra stycken på kort tid – så att ingen ska kunna undgå att hitta adresserna till SD:s representanter. Samtidigt framställs den kriminelle Lars ”Läderlasse” Bergqvist, Original Gangsters Sverigeledare, som en korsriddare mot ”främlingsfientlighet”." läs hela:Länk: politisktinkorrekt.info
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.