Valt inlägg:
Jasmine #9 Citat//Vi har inte fått ett alternativ in i riksdagen, vi har fått en till av samma sort//sc. Möjligen, men mer handlar det om ett språkrör för tidigare tabubelagda samhällsproblem och gräsrotsbaserad upplevelse av verkligheten, och konstigt nog folk med tämligen liten misstro till det demokratiska systemet – trots allt har dom ju valt den parlamentariska vägen.--------------- Citat//Sd debatterar utifrån en auktoritär och ickedemokratisk värdegrund, där strukturell diskriminering är ett fundament lika starkt som inom etablissemanget.//sc. Förklara gärna det närmare – jag upplever det nog tvärt om; Sd debatterar från en underdog- och paria-situation mot det auktoritära och ickedemokratiska systemets värdegrund som bygger på strukturell diskriminering, utanförskapets brist på talan och rådande maktstrukturers hegemoniska ovilja att förändra den rådande ordningen. -------------- Citat// Jag förstår att de som röstade på Sd, känt sig överkörda av etablissemanget, och jag håller med om att de är överkörda precis som tusentals av oss andra. Jag förstår även i teorin, att när man blir överkörd och exkluderad tar man ofta till destruktiva och aggressiva praktiker och sparkar neråt. //sc. Ja det är vad man skulle kunna kalla det hierarkiskt sociala djurets grundlag nummer ett – nu är frågan bara den i vad mån Sd sparkar nedåt då dom vill diskutera andra lösningar än de i praktiken icke fungerande? ---------- Citat// Tänk om vi gräsrötter hade funnit gemensamma demokratiutvecklande lösningar INNAN fascismen gjorde entré? //sc. Ja det vore något att vara glada åt, men tyvärr... Det är möjligen något som kan komma om vi inte ska vara helt pessimistiska – hittills har det aldrig förekommit,,, då med reservation för att fascismen bara haft lite olika ansikten... ------------- Citat// Sd är inget hot mot etablissemanget. De attackerar inte den förtryckta maktstrukturen//sc. Antar att du menar den "förtryckande" maktstrukturen? I så fall tror jag du har fel även om attacken inte i längden kommer att göra någon större skillnad. För ett verkligt antiauktoritärt mänskligt liv behövs det ett mentalt evolutionärt steg hos människan och det lär nog dröja – än kommer dumheten att regera mycket länge till. --------------- Citat// Gräsrötterna bekämpar varandra medan den ekonomiska eliten skrattar hela vägen till banken. Som vanligt.//sc. Just det – en del av problematiken i ett nötskal – för de flesta fördolt då de saknar nötknäppare och/eller puttrar själva i skygglappssoppan upp över öronen :-
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?