Jag ber för Sverige

Showing page 3 of 3: 1  2  3
Inlägg #41: Postat: 2010-09-06 11:19:00
ingloz
#38/ Tack Pia I!! - Då kontrar jag med att dina inlägg känns ärliga och välmenta - Sånt gillar jag!
Inlägg #42: Postat: 2010-09-06 11:23:00
Bizon
#39 Salig, lycksalig, den eviga saligheten osv syftar i kristen och muslimsk tappning på att ha tagit emot frälsningen och därav blivit belönad med denna salighet, eller som sagt i mulimsk tappning har levt livet som en god muslim - vad det står för för dej vet jag inte då jag upplever en hel del motsägelser även i ditt senaste inlägg. Det jag framför allt vänder mej mot är att folk per automatik blir saliga/lyckliga bara för att dom tror. En människa som mot bakgrund av det dom upplever i den så kallade verkligheten tror att gud verkligen har övergivit sin skapelse har ju knappast anledning att känna sej salig. Det jag reagerar mot är att detta uttryck används slarvigt och utan att ens veta vad det betyder, eller något man bara kläcker ur sej. Och nej det är inte vad jag förespråkar själv. Att var och en har rätt till en egen uppfattning - JA! Men inte att den per automatik leder till någon sorts salighet - att det kan leda till någon sort själsfrid möjligen om vi som människor känner att vi an handla efter vår övertygelse JA, men inte att vi blir saliga då vi inser att då vi följer vår övertygelse även många gånger gör livet svårt också för våra nära och kära. Sånt gör oss kanske inte så lyckliga även om vi vet tror att motsatsen i det långa loppet skulle göra livet etter värre. Att du "inte tycker så" beträffande att vi inte ska få tro vad vi tror - hoppas jag du kan förklara för det förstår jag uppriktigt sagt inte? Och ja - jag håller med om att det är ett problem att vi inte ska kunna diskutera existentiella frågor utan att få en kaskad av skit i ansiktet - men man får väl öva på att ducka :- men tänker du efter så inbegriper "det där att man ska få tycka själv" med att man även får ge andra samma rättighet, och då kan det bli lite ordväxling om vi i det även lägger att man ska ha rätt att opponera sej mot sådan tro man inte själv omfattar därför att den strider mot någon sanning man själv tycker sej se. Forts.
Inlägg #43: Postat: 2010-09-06 11:24:00
Bizon
Forts.Ett problem som är relativt nytt i vår tid är att förut hade de "rättroende" monopol på sanningen, vilket det kan uppfattas som att det fortfarande är på vissa håll i världen - och att sticka ut hakan i sådan snålblåst kunde och kan fortfarande leda till att man blev av med hela huvudet - däremot i vissa någorlunda skyddade zoner får även "de som tycker att man ska vara bitter och sur på folk som är "troende"" säga sin mening. Jag upplever det som en väsentlig förbättring som även bör få sprida sej globalt - vi sägs ju ska stå för uppfattningen att trosfrihet och yttrandefrihet är fundamentala värden.----------- OK, du tar allt som en Guds skapelse vilket innefattar även krig och elände. Ja tror man att det finns en gud som är alltings upphov och ständiga kreatör så, ja. Vad man sedan ber om tänker jag är av underordnad betydelse - rimligt eller inte spelar ingen roll om man inte tror att det finns någon som skulle kunna uppfylla ens böner - och tror man att det finns det så skulle man väl även kunna be om det till synes orimliga - för vad är egentligen rimligt eller orimligt för en omnipotent gud. Man skulle till exempel kunna be om att den från begynnelsen konstant pågående striden, kampen och alla krigen skulle få en ände och att livet skulle kunna få levas i kärlek och glädje över dess oerhörda skönhet.---------- "Jag har valt att acceptera saker som de är, även om jag har åsikter om mycket.Tex olika saker som dagligen händer i samhället. Men det handlar ju inte om Gud." - det var detta jag upplevde som en motsägelse därför att jag hade just läst detta du skrivit "jag tror att jag är panteist- eftersom jag tar allt som en Guds skapelse.Det innefattar även krig och elände." Vad är då inte gud? Panteist pan allt teist tro på ett existerande gudsmedvetande,,, som skulle kunna ingripa på annat sätt än rent uppehållande - alltså något medvetande som det skulle gå att kommunicera med typ be till om specifika saker och för mänsklighetens vidkommande i stort få hjälp av som den som egentligen är högst ansvarig för att allt är som det är - jag menar att själva grundkonceptet kan vi som människor inte göra något åt och grundkonceptet är det jag kallar för "ÄTANDETS FÖRBANNELSE" - med det som bärande princip för den ständigt cirkulerande biologiska energin i ständig konkurrens om knappa resurser kan det inte bli annat än vad det är - ett vackert men tragiskt helvete...
Inlägg #44: Postat: 2010-09-06 13:23:00
Pia I

Tack ingloz, åtminstone någon som fattar vad man menar. Hoppas du har det bra. Du hjälper ju sannerligen till själv och är en ödmjuk människa. Det har jag utläst av allt du skriver. Du är också en enormt duktig konstnär. Kram
Inlägg #45: Postat: 2010-09-06 13:30:00
Pia I
Det är mycket på en gång du vill prata om bizon. Det är faktiskt inte gratis att ha en gudstro. Som jag förut sagt, så ser jag det som en gåva. Jag har studerat skrifter, speciellt en och det är inte bibeln eller koranen, under många , många år, väldigt många och genom den skriften fått min uppfattning om Gud och alltet. Jag har mediterat bort ångest under många , många år och upplevt själv, at vi är en del av skapelsen.
Man kan inte bara prata, man måste anstränga sig också, för att få en bild av vad skrifter, så kallade heliga, egentligen syftar till.
Om jag vill tro att heliga skrifter syftar till kärlek mellan människor, då anser jag att det är min förbannade rätt!
Sen skiter jag i vad skeptikerna säger!
Inlägg #46: Postat: 2010-09-06 16:23:00
Bizon
Nja Pia #45 - så mycket är det väl inte och inte så komplicerat heller, och jag tror knappast att någon skeptiker värd sitt namn vill förvägra dej din "förbannade rätt" att tycka vad du nu gör. Nog för att jag noterat att du inte brytt dej om varken mina frågor eller påpekanden om det jag uppfattat som logiska motsägelsefulla brister i dina påståenden, men skit samma då du ju ändå skiter. Kanske du ändå kan svara på frågan om vilken helig skrift du hämtat din övertygelse ur - kan det möjligen vara samma källa som den framlidne Gandhis lilla husgud Bahagavad Gita? Mormons bok utesluter jag direkt då den knappast kan kallas "helig" och gamla katekesen är otänkbar i sammanhanget - eller för övrigt inget är väl i princip heligare än naturens egen öppna kunskapsväg som ju kan sägas lägga alltet i öppen dager i ett större perspektiv. Märkligt nog uppfattar jag inte något av den där ödmjukheten du pratar om i dina inlägg - citerar//Om jag vill tro att heliga skrifter syftar till kärlek mellan människor, då anser jag att det är min förbannade rätt! Sen skiter jag i vad skeptikerna säger!//sc... Men jag dömer inte då det inte är min sak att döma du har säkert dina rutiga skäl och randiga orsaker till dina personliga reaktioner och ställningstaganden. Lev väl!
Inlägg #47: Postat: 2010-09-06 19:00:00
Leif E Ström
#42 Pia, om ni nu utgår ifrån att era gudar är allsmäktiga och allestädes närvarande så är det något som inte stämmer. Elektriska fält som ibland benämns som astralkropp eller aura är uppbyggda av atomer.
Den enda individ i världsaltet som saknar dessa fält är skaparen.
Hur vet jag det? Jo det finns ingen, ingen, ingen enda mänsklig varelse som först haft kontakt med skaparen och därmed fått inspiration till sin frälsning. Alla gudstroende "Whats so ever" har blivt troende genom teologisk inlärning inkluderande alla trosläror eller annan mänsklig verbal fysisk eller rituell övertygelse. Gör vi fel som väntar på det stora ögonblicket uppdykandet alltså det maximala, istället för att indoktrineras nu? Är det så kul hos pastor Jansson, ibland tvilar jag då många lever vidare på jorden fast de vet att "The big show" börjar först senare? Du kanske skiter i dessa rader, men för många är detta en existentiell fråga i en alltmer sekuläriserad värld. Please try? Jag vill inte ha några förklaringar gällande innehåll det skiter jag i. Men några rader om fenomenet vore tacknämligt.
Inlägg #48: Postat: 2010-09-06 19:40:00
Jocke S-43
42 Det där lät lite intressant tycker jag. Skall du inte skriva en artikel och förtydliga dig lite, om det går? Svåra frågor! Innehåll kontra fenomen...
Inlägg #49: Postat: 2010-09-06 22:07:00
Pia I
Jag har absolut inget behov av att sitta i kyrkor, som predikar att det finns bara en väg att gå.Min gudstro har jag själv fått, förmodligen har jag upplevt denen väckelse under eller efter en meditation, vilket jag sysslat med i många år. Under meditationen, har jag upplevt ett lugn och att jag finns mitt i allt detta som kallas liv.
Det har blivit min trygghet.Jag har upplevt en känsla av att Gud är det enda. Dvs. det jag kallar Gud. Man kan förklara det på många sätt och många håller inte med, det vet jag.
Vad jag vet, är att vi måste varva ner, gå in i oss själva, för att få kontakt med livet, med det som är vi. Och- man kan inte göra det bara en eller två gånger. Det handlar om åratal. Jag har bara läst och jämfört, lyssnat till olika personer, som sysslar med andlighet, då främst från Asien. Jag har ingen kyrka, men jag har en plats hemma, som är min heliga plats.
Att Gud skulle ha en aura, ser jag som väldigt konstigt. Man kan inte se Gud. Man kan säga att Gud inte finns till och med, men ändå uppfyller allt som är.Jag ser Gud i allt som omger oss.I det fina,i människors ögon, i en vacker blomma, i en fin handling.Då känner jag lycka och tänker- tack Gud.

Man måste själv uppleva sk. "frälsning". Det kan ingen annan göra till en.Och den kommer inte genom att någon pastor står och skriker i en predikstol. Vi måste foga oss, se allt det vackra, sörja det onda, men ändå leva i det goda. Det är min tro.
Inlägg #50: Postat: 2010-09-06 22:14:00
Pia I
Det finns många boklärda människor. De vet allt om olika religioner. Men när det kommer till lugn och förtröstan, vet de ofta inget.
Jaghar en liten skrift som heter BEJAKA- dig själv och andra!
Den är utgiven av KM-förlaget.
Där står:
Dra Dig undan världens larm
och bullret från Dina egna
bekymmer. I tystnaden hör Du
Guds viskningar.

En liten oansenlig skrift, kan ge så mycket. I alla fall till mig. Hoppas också till dig.
Inlägg #51: Postat: 2010-09-07 00:50:00
Bizon
Tack Pia - Ja lite så är det jag lever. Jag kan vara tyst i dagar - gå omkring i skogen som nu och njuta av svampar och bör - både som de vackra skapelser de är och som mat - och visst är det bra om vi bejakar det vi uppfattar som fint och bra hos varandra, men också bekräftar varandras värde genom att vara ärliga gentemot det vi upplever som mindre bra - varken likgiltighet eller överdriven positivism är bra och att vara alltför kritisk inte heller,,, men säkert har den lilla oansenliga lilla skriften ett oskattbart värde då den kan ge dej så mycket. Nu väntar min säng efter en lång härlig dag :-
Inlägg #52: Postat: 2010-09-07 04:48:00
mats hägglöf
Författarinan till JAG BER FÖR SVERIGE gick ut med budskapet/önskemålet att Gud skulle förbarma sig över sjuka,arbetslösa,fattigpensionärer och alla övriga människor som behöver Guds hjälp. 51 kommentarer har inkommit,fantastiskt! Men de handlar i flesta falt om allt annat än skribentens grundidé.
Links einoirdnen! Vecka efter vecka annonserar ett antal frikyrkor i Sverige om predikningar och vittnesmål med övernaturliga under!Exempelvis anordnar storförsamlingen Arken i Bro/Kungsängen regelbundet Mirakelkonferens för att locka besökare och få in pengar!Psykotiska och nervrotiska människor söker sig av dessa skäl till frikyrkan för att via den religiösa upplevelsen känna sig godtagna och få vara med i något socialt sammanhang! Ensamhet och isolering skapar ständigt växande tryck i situationer, där ickereligiösa kanske skulle slå någon på käften elller kasta tallrikar. Psykoterapin försöker redan ut grundorsakerna till problemen och göra varje människa självständig!

Linda har i Artikeln Jag ber för Sverige tenderat att låta människan återvända till fosterställning och utan eget ansvar bli omhändertagna och ha det bra tack var socialdemokraterna. Är man inte noga med vad man säger kan man påstå vad som helst, Linda. Kära debattörer, återvända till Lindas ursprungsartikel
den är under alla kriti!

a

samt upplever att vara frälst, faller vanmäktig i trance och börjar tala i tungor.. Psykoterapin försöker reda ut grundorsakerna till problemenoch
Inlägg #53: Postat: 2010-09-07 10:29:00
Bizon
Hejåhå! Mats #52 Morgontankars klarhet står sej inte alltid i dagsjlus, det har jag själv fått erfara ibland då jag inte riktigt känyt igen det jag åstadkommit efter att ha sovit på saken. Nu tycker jag mej förstå att du inte riktigt registrerar orsaken till varför diskusionen gått sina egna vägar - precis som du konstaterat är det en och annan som också gjort - artikeln har mycket övrigt att önska. Tar vi bara detta nationalistiska perspektiv som att "be för sverige" i en värld fylld av lidande människor - och då i ett sverige som i mångt och mycket inte utsatts för varken krig eller naturkatastrofer av sådan dignitet som vi vet dagligen sker på många platser på jorden anslår en ton i texten som jag måste hänföra till satirens underbara värld vilket du kan se i mitt första inlägg. Nu inser jag förvisso också att det finns människor med en så fundamental trångsynthet att dom på allvar menar att en gud skulle kunna hjälpa vissa människor, länder eller religiöst hänfallna grupper eller stå mer på dessas specifika sida än denne gud skulle stå på andra lidande människors sida så jag kan ju inte vara säker på att artikel är skriven med udden riktad mot dylik galenskap - författaren har inte heller vad jag observerat kommenterat något heller. Hur som helst - texten var bra så till vida att den öppnade för en diskussion om lite av våra egna synpunkter på livet, religionen och en eventuell guds när- eller från-varo.
Inlägg #54: Postat: 2010-09-07 11:26:00
mats hägglöf
Bizon! Än en gång konstaterar jag att jag i stort delar Din uppfattning trots att klockan snart är 1200 på dagen. Mitt morgontidiga inlägg vänder sig i huvudsak mot att prästerskapet gärna vill förpassa människan i fosterställning att ansvarslöst dia sin Gud i den dagliga verksamheten. Det kommer snart en artikel,sannolikt med rubriken : Du store gud såvida redaktionen inte ändrar den rubriken.
Ser fram emot Dina kommentarer till den artikeln, det stimulerar.Med vänlig hälsena!
Inlägg #55: Postat: 2010-09-09 13:54:00
Non-believer
Så går det med en artikel som hamnar i händerna på en massa kvasifilosofiska medelmåttor som tror sig veta bäst. Läs hennes artikel en gång till. För min del får den 5
Till Pia: I en av dina kommentarer skrev du så här. "Jag är van vid, att i Sverige ska man alltid tillrättavisa och tala om hur det ska vara, till någon som bryter av mot mängden.Speciellt när det gäller tron.Svenska folket vet alltid bäst,"
Med tanke på allt annat "djupsinnigt" som står här så framstår den biten i din kommentar som otroligt bra och förnuftig!
Inlägg #56: Postat: 2010-09-09 15:57:00
Bizon
Non-believer #55 Så trevligt då att en medelmåtta av annat slag drar sin lans - undrade faktiskt varför ingen sådan hade yttrat sitt förnuft. Just detta lilla citat "Jag är van vid, att i Sverige ska man alltid tillrättavisa och tala om hur det ska vara, till någon som bryter av mot mängden.Speciellt när det gäller tron. Svenska folket vet alltid bäst," som du valt att belysa artikelns höga filosofiska och metafysiska nivå med förklarar åtminstone artikelns rubrik "Jag ber för sverige" - det är klart att om man inte fått det bifall och de ovationer man förväntat sej och samtidigt tror sej ha att göra med en gud som tillmötesgår folks böner så kan det uppfattas som lönsamt att be - och kanske då att det svenska folket i ett slag skulle bli dummare än dom synes vara så dom sväljer vilken smörja som helst utan att ifrågasätta det dom upplever som både historiskt passé och en aning övermaga - vad skulle sätta sverige i en särställning att be för i dagens läge? Be för alla olyckliga, alla översvämningsoffer, alla krigsoffer osv om någon till äventyrs skulle tro att det skulle hjälpa.
Showing page 3 of 3: 1  2  3
Laddar...