Valt inlägg:
Forts.Ett problem som är relativt nytt i vår tid är att förut hade de "rättroende" monopol på sanningen, vilket det kan uppfattas som att det fortfarande är på vissa håll i världen - och att sticka ut hakan i sådan snålblåst kunde och kan fortfarande leda till att man blev av med hela huvudet - däremot i vissa någorlunda skyddade zoner får även "de som tycker att man ska vara bitter och sur på folk som är "troende"" säga sin mening. Jag upplever det som en väsentlig förbättring som även bör få sprida sej globalt - vi sägs ju ska stå för uppfattningen att trosfrihet och yttrandefrihet är fundamentala värden.----------- OK, du tar allt som en Guds skapelse vilket innefattar även krig och elände. Ja tror man att det finns en gud som är alltings upphov och ständiga kreatör så, ja. Vad man sedan ber om tänker jag är av underordnad betydelse - rimligt eller inte spelar ingen roll om man inte tror att det finns någon som skulle kunna uppfylla ens böner - och tror man att det finns det så skulle man väl även kunna be om det till synes orimliga - för vad är egentligen rimligt eller orimligt för en omnipotent gud. Man skulle till exempel kunna be om att den från begynnelsen konstant pågående striden, kampen och alla krigen skulle få en ände och att livet skulle kunna få levas i kärlek och glädje över dess oerhörda skönhet.---------- "Jag har valt att acceptera saker som de är, även om jag har åsikter om mycket.Tex olika saker som dagligen händer i samhället. Men det handlar ju inte om Gud." - det var detta jag upplevde som en motsägelse därför att jag hade just läst detta du skrivit "jag tror att jag är panteist- eftersom jag tar allt som en Guds skapelse.Det innefattar även krig och elände." Vad är då inte gud? Panteist pan allt teist tro på ett existerande gudsmedvetande,,, som skulle kunna ingripa på annat sätt än rent uppehållande - alltså något medvetande som det skulle gå att kommunicera med typ be till om specifika saker och för mänsklighetens vidkommande i stort få hjälp av som den som egentligen är högst ansvarig för att allt är som det är - jag menar att själva grundkonceptet kan vi som människor inte göra något åt och grundkonceptet är det jag kallar för "ÄTANDETS FÖRBANNELSE" - med det som bärande princip för den ständigt cirkulerande biologiska energin i ständig konkurrens om knappa resurser kan det inte bli annat än vad det är - ett vackert men tragiskt helvete...
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?