Rapportera inlägg

Valt inlägg:

#39 Salig, lycksalig, den eviga saligheten osv syftar i kristen och muslimsk tappning på att ha tagit emot frälsningen och därav blivit belönad med denna salighet, eller som sagt i mulimsk tappning har levt livet som en god muslim - vad det står för för dej vet jag inte då jag upplever en hel del motsägelser även i ditt senaste inlägg. Det jag framför allt vänder mej mot är att folk per automatik blir saliga/lyckliga bara för att dom tror. En människa som mot bakgrund av det dom upplever i den så kallade verkligheten tror att gud verkligen har övergivit sin skapelse har ju knappast anledning att känna sej salig. Det jag reagerar mot är att detta uttryck används slarvigt och utan att ens veta vad det betyder, eller något man bara kläcker ur sej. Och nej det är inte vad jag förespråkar själv. Att var och en har rätt till en egen uppfattning - JA! Men inte att den per automatik leder till någon sorts salighet - att det kan leda till någon sort själsfrid möjligen om vi som människor känner att vi an handla efter vår övertygelse JA, men inte att vi blir saliga då vi inser att då vi följer vår övertygelse även många gånger gör livet svårt också för våra nära och kära. Sånt gör oss kanske inte så lyckliga även om vi vet tror att motsatsen i det långa loppet skulle göra livet etter värre. Att du "inte tycker så" beträffande att vi inte ska få tro vad vi tror - hoppas jag du kan förklara för det förstår jag uppriktigt sagt inte? Och ja - jag håller med om att det är ett problem att vi inte ska kunna diskutera existentiella frågor utan att få en kaskad av skit i ansiktet - men man får väl öva på att ducka :- men tänker du efter så inbegriper "det där att man ska få tycka själv" med att man även får ge andra samma rättighet, och då kan det bli lite ordväxling om vi i det även lägger att man ska ha rätt att opponera sej mot sådan tro man inte själv omfattar därför att den strider mot någon sanning man själv tycker sej se. Forts.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?