Inlägg #1: Postat: 2010-09-07 10:28:00 | |
Leif-Arne |
Det finns sociala koder och normer på varje arbetsplats. När man kommer ny på en arbetsplats är det naivt att inte ligga lågt ett par veckor och mest observera. Man går inte t.ex. in först och sätter sig i fikarummet om man nu fikar tillsammans det finns alltid några som har sina favoritplatser och det är dumt att börja med att sätta sig på någons favoritplats. Håll dresscoden, eller klä dig åtminstonder inte under densamma. Vänta ett tag med att ifrågasätta "konstiga vanor", de kan visa sig ha en vettig förklaring. Med tiden kan man börja ta mer plats och visa sina mer personliga sidor. Jag tror inte ett ögonblick däremot på att god hygien utmanar några normer, däremot så är motsatsen ett stort Nono.
|
Inlägg #2: Postat: 2010-09-07 21:31:00 | |
Katruna Päron |
Stackars Annas kollegor som tydligen råkat ut för nyutexaminerade fullblodsnarcissistbibliotekarien från helvetet! En god människa refererar inte till andra som "hyndor"! Uschianamej...
I offentliga miljöer som bibliotek är det bäst att ta det lugnt med parfymerna pga av alla som är allergiska. Ett oerhört löjligt inlägg. |
Inlägg #3: Postat: 2010-09-07 22:04:00 | |
Erik |
Jag håller inte med ovanstående. Du är säkert själv en Bibliotekarie, en fossil som har svårt för folk med vårdat yttre. Kanske något som speglar dig själv. Jag anser att Leif-Arne är vettig samt Anna som har haft en dålig erfaenhet, varit utsatt för mobbing och därmed kallar folk för deras rätta namn: hyndor och då anser inte jag att hon är en narcissist, speciellt inte utav den karaktären du beskrev. Du anser då att hon är självupptagen? Förstår inte din tankegång där. En självupptagen människa hävdar sig själv hela tiden. Annas brev handlar om frustation och är en skildring från hennes upplevelse i miljön. Är det egoistiskt att skriva om detta? Fattar noll av ditt resonemang, men det är jag säkert inte den ende som gör.
|
Inlägg #4: Postat: 2010-09-07 22:18:00 | |
Jocke S-43 |
Får jag också vara med och tycka!? Då tycker jag att det är helt meningslöst att tycka något utifrån en så tämligen tendentiös och ytlig artikel, vilken dessutom refererar till någon annan person. Och där vi därför inte får veta så mycket mer än andrahandsuppgifter. Sambo i 30 år med bibliotekarie
|
Inlägg #5: Postat: 2010-09-08 10:42:00 | |
Bizon |
Ja du Jocke - att artikeln är tendentiös råder inget tvivel om, men i vilken anda kan man ha synpunkter på. Hät presenteras en "invandrarer" språk och synpunkter med egna ord - alltså är det så långt inte några andrahandsuppgifter. Att språket och denna persons hållning gentemot sina arbetskamrater avslöjar gravt störda kontakter och frustration är inte heller att ta miste på - det senare troligen beroende på det förra, men vad det förra beror på är inte lätt att veta. Man skulle kunna tro att det har med uppfostran att göra. Den egna uppfattningen om att den lukt man bär måste vara subjektiv och helt upp till var och en att avgöra om andra luktar gott eller ej. Vanligen känner man inte sin egen kroppslukt vilket tyder på att det handlar om en tillförd parfymering - och sådan i måttliga mängder brukar kunna tolereras - dock i vissa miljöer kan dylika attribut anses olämpliga på grund av allergireaktioner hos känsliga personer.
Att sedan en person som av någon anledning inte passar in i en arbetsmiljö som den tydligen ändå haft formell behörighet till kallar de arbetskamrater som haft en och annan synpunkt på vederbörandes brister för "gamla, elaka och ohygieniska hyenor" må ju stå denne fritt, men avslöjar samtidigt en del grundläggande brister som sannolikt är en del av orsaken till den situation som uppstått. Att inte gilla de sociala samt fysiska koderna behöver ju per automatik att man inte kan umgås och fungera i en arbetssituation med bibehållen respekt om avvikelserna från vad som kan anses rimliga inte är förstora från den ena eller andra sidan. Att klä sej fint är även det en subjektiv uppfattning - att klä sej lämpligt för den arbetsuppgift man tagit på sej kan strida mot en arbetares uppfattning om vad som är fint - frågan blir då är detta "fint" olämpligt ur utförandesynpunkt för det tänkta arbetet? Om ej så bör det tolereras även av "gamla hyndor" :- Att tycka något annat än systraskapet har med åsiktsfrihet att göra och är inskriven som sådan i svensk lag - att däremot hävda att ens egen åsikt ska gälla över andras åsikter är en demokratifråga och bör kunna lösas genom sansat resonerande och i detta fallet med kommunikation på arbetsplatsen - möjligen indikerar inställningen till sina arbetskamrater hos just denna bibliotekarie en del samarbetssvårigheter. I sammanhanget använda epitel som "undersåte" "systraskapet" "skamlösa" "gamla hyndorna" "djävulen" och ett i övrigt förvirrat språkbruk så infinner sej en undran om inte personen blivit behandlad efter förtjänst? Eller om möjligen artikelförfattaren vill chikanera "invandrare" genom att dikta ihop en så infam historia? |
Inlägg #6: Postat: 2010-09-08 20:44:00 | |
Stolt |
Bizon, du fångar mina tankar och efter att ha läst en del av dina artiklar känner jag att jag har funnit en gelike. En som är lika trött som jag på det här daltandet med blattepacket som verkar lida utav komplex och någon offermentalitet som gör att vi svenksar skall tycka synd om dom och därför låta dom kvoteras in i arbetsplatser samt kyssa deras heliga fötter. Fan ta det här hyckleriet! Jag känner att du du är av min falang och vill skicka hem packet till vart de än hör hemma, till planeten Mars. Själv är jag trött på att känna lukten av blattepacket. Visst är de jobbiga. Tycker du inte det? Artikeln är även skit och författarens s k bidrag är skit de med. så djäkla ytliga. fattar inte att han kan med att yttra sig ens och borde bara hålla käften. Vad vet han egentligen? Fortstätt så Bizon och sätt de djäkla svartskallepacken på plats. De lär sig svenska och tycker att de är så djäkla checka av sig bara för att de kan verbalisera sig på vårt språk. Fan ta dem. Blattedjävlar. Ge fan i att skriva här! Och ge fan i våra jobb. Jag vill inte ens se er på bibliotek. Va fan ska ni ha där att göra? ni gillar ändå bara att förstöra. Stick! lämna oss i fred!
|
Inlägg #7: Postat: 2010-09-08 22:39:00 | |
Leif-Arne |
#6 Troll!!
|
Inlägg #8: Postat: 2010-09-08 23:22:00 | |
Bizon |
#6 Stolt, du ska nog inte dra alltför stora växlar på vad du kan ha tolkat in i det jag skrivit - framför allt klumpar jag inte ihop folk i kategorier som jag uppfattar att du gör. Dock anser jag att det är viktigt att människor får lufta sin kritik eller sitt bifall och det ena eller andra oavsett om det är mot eller med etnicitet, kultur, religion, politik eller sexuella preferenser utan att bli kallad rasist eller någon variant på "fob". Jag är nämligen för det öppna samtalet och delandet av synpunkter och erfarenheter som kan tillföra något bra till mänskligheten. Jag anser också att mänskligheten har en jord att samsas om vilket vore bra om vi lärde oss göra innan det är försent...
|
Inlägg #9: Postat: 2010-09-08 23:41:00 | |
Tjadden |
Bixon du har en förmåga att lägga ut texten som få och därför skulle jag och säkert många med mig vilja få veta vad gränsen går att kalla någon för rasist allt. främlingsfientlig. För att inte tala om alla fobier, vi är tydligen ett mycket uppskrämt folk som lider av alla dessa fobier.
|
Inlägg #10: Postat: 2010-09-08 23:52:00 | |
cmologgad |
#9 Schas, iväg med dig!
|
Inlägg #11: Postat: 2010-09-09 00:27:00 | |
Bizon |
Tjadden #9 Ja jag ska försöka. Bemöter du en människa som med sakliga argument och funderingar debatterar en fråga som rör tex etnicitet eller geografiskt ursprung med tillmälen av typ "rasist" utan att denne debattör brustit i respekt eller tagit stöd i sitt resonemang mot grovt generaliserade eller allmänt svepande och nedsättande omdömen om den diskuterade etniska tillhörigheten alternativt gruppen kan anklagelsen inte annat än bedömas som falsk. Diskuterar vi som exempel så kallat "hedersvåld" och en i sammanhanget aktuell aktiv kurdisk minoritet vars upprepade uppmärksammade beteenden påvisat den typen av kulturbetingat förtryck och inte begränsar målet för diskussionen till just den gruppen utan bara rakt av menar att detta gäller alla kurder så kan det nog bedömas som om inte rasistiskt så i alla fall grovt missvisande för en så stor folkgrupp med så differentierat kulturellt mönster som just kurderna har. Egentligen är det rätt enkelt - det är bara att hålla sej till sak och låta bli att lägga in ovidkommande värderingar eller oriktiga påståenden.
|
Inlägg #12: Postat: 2010-09-09 01:21:00 | |
Tjadden |
Bizon intressant att ett yttrande kan vara rasistiskt, möjligt kanske, men snarast främlingsfientligt och då går knappast någon fri vän som fiende, som är vårt öde att alltid mistänkligöra dem vi inte känner och eventuellt ser dem som ett hot.
Rasism är i min bedömning, är förföljelse och handpåläggning, alltså att bruka våld. Att använda sig av invektiv mot annan etnisk person är närmast en smutskastning som givetvis är illa nog men behöver inte vara rasistiskt eller främlingsfientligt. Vi kallas för svenne av vissa" om man ska hårddra detsamma så är det ett nervärderande uttryck- men som får passera utan att någon gör uppror och polisanmäler? Personligen tror jag att vi är folk som folk och är lika stora kålsupare allihop, vit som svart, gul som röd, svenskar som svenskar osv. |
Inlägg #13: Postat: 2010-09-09 02:37:00 | |
Bizon |
Tjadden - ja visst är det intressant, men som du vet så är den mänskliga logiken minst av allt kristallklar - och tolkar jag dej rätt så underlättar kontentan av min sista mening i mitt förra inlägg kommunikationen mellan oss människor om den skulle praktiseras. "det är bara att hålla sej till sak och låta bli att lägga in ovidkommande värderingar eller oriktiga påståenden" i resonemangen och det oavsett vad det handlar om.
|
Inlägg #14: Postat: 2010-09-09 21:50:00 | |
Johanna |
Bison, är du rasist? Jag anar det mellan raderna och att du kör med en retorik som handlar om yttrandefrihet och att du ändå är tolerant. Det är värsta försvarstalen du lägger upp, låter intränat. Varför har du behovet av att behöva försvara dig med så långa argumente? Herregud! Det är som att lyssna på mässande politiker i enmansmonologer. Lika spännande som att stirra på en kaktus. Men det är klart gamla surgubbar som du måste ha något att avreagera sig på och här fick du en chans att spela stor. En vis man som alla skall lyssna på. En som har tränat in sina försvarsmonologer och minsann kan allt. Ojojoj. Allvetande du.
Själv har jag vickat i biblioteksmiljön. Det brevet som David Rehaag publicerade skildrar mycket om vad som skedde med en tjej på mitt förra biblioteksjobb. Hon blev utfrusen och mobbad p g a sin etnicitet. Kärringligan kunde ej stå ut med henne för det var en bra människa som hade hygien. Även jag blev utmobbad ur miljön och kan intyga att häxorna är fega. Alla vi som närmade oss anställning blev portade ur biblioteksvärlden. Och de är visst skamlösa hyndor som bester sig på det här sättet. Bättre kunde jag inte formulera det själv. Jag längtar inte tebax till miljön, men visst är jag sur för att jag har mina studieskulder och att inkompetenta övertaliga idioter har fått mitt jobb, men vad skall jag göra? Jag orkade inte med att driva igenom en DO anmälan. Jag gick vidare men beundrar de som orkar att kämpa för jobbet och stå ut med kärrinligan. De skall ha all heder. Jag tror att det Rehaag ville få fram var om det verkligen är så illa i miljön, inte en fråga om etnicitet. Han söker svar i texten och är det då fel att göra det? Om texten sedan inte är något litterärt mästerverk spelar väl ingen roll, jag har läst värre, typ dina alster. Så, du primitive narcisssist Bison jag anser att du tillhör en äcklig ras smygrasister som har dolda motiv med sina utlägg och försöker hetsa folk mot varandra. Gör dig själ en tjänt och håll dig till din konst och din s k poesi istället för att gagga på som en gubbe Johanna, svensk sedan flera generationer tebax. |
Inlägg #15: Postat: 2010-09-09 23:29:00 | |
Leif E Ström |
Johanna, lite vett och balans får man väl då ändå begära även om Sourze är friare än de flesta. Måste just dina sanningar förstärkas genom att benämna andra kolumnister som smygrasister. Med din retorik har du långt till det goda samtalet. I viss mån förstår jag dig då du lever i ett land där man behandlar rasistiska frågor enbart tendentiöst. I avsaknad av fakta och välgrundade beslut i debatterna uppstår enbart egna sanningar. Ta te.x den aktuella zigenarfrågan i Europa. I Frankrike finns för närvarande 400000 resande som är franska medborgare. Betydligt fler lever illgalt i landet. Den franska regeringen har som mål att utvisa c:a 25.000, i första hand de som huvudsak är kriminella eller papperslösa. Tror du, att EU tror att Rumäniens alla parlamentariker är rasister eftersom man inte skickar ett direkt-stöd till de behövande inom landet. Blir även jag en rasist per automatik då jag delger problemet med faktauppgifter.
Jag tror nämligen att fullständiga redovisningar och fakta först skall beaktas, innan man som friskytt laddar bössan. |
Inlägg #16: Postat: 2010-09-10 01:04:00 | |
Bizon |
#14 Jo du Johanna - du kan du med ser jag :- Månne det vara en självförvållad bitterhet som stod i vägen för ett inlägga vart namnet eller kanske bara avund som även kan anas för utebliven anställning för flickan i exemplet. Det är klart att man inte blir glad av att missa en anställning som man hoppats på - men att därför framhålla sin egen hygien som så förfärligt högtstående tillsammans med en massa okvädningsord skapar bara förståelse för de andra anställda som man kan dra en lättnadens suck tillsammans med då dom ju slapp tampas med en medarbetare som uppenbarligen inte hade de kvaliteter en medarbetare bör ha. Och tyvärr, det förefaller vara ungefär samma visa i ditt fall. Särskilt fåordig är du inte heller så där kan vi ta varandra i hand, men bortsett från dessa rader "Jag tror att det Rehaag ville få fram var om det verkligen är så illa i miljön, inte en fråga om etnicitet. Han söker svar i texten och är det då fel att göra det?" så kunde de ha utelämnat resten om inte skälet varit att öka på din egen självkännedom - nödvändigt förvisso, men du behövde inte gjort bristerna så offentliga. - Hur som helst så kan det vara så som du tror vad gäller Rehaag - dock anser jag att hans exempel/studieobjekt knappast är representativt för den generella bibliotekarieaspiranten, men att döma av även ditt språkbruk förefaller det inte ha varit en helt udda företeelse, inklusive då inställningen till andra människor. Och svaret från mej på din fråga om det är fel att söka svar är - nej. - Det kan inte vara fel så länge man har ett ärligt uppsåt - möjligen kan metoden vara illa vald, eller eventuella frågeställningars upplägg - särskilt då om de egentliga frågorna kan tolkas som påståenden. För övrigt rekommenderar jag dej att läsa mitt inlägg en gång till - jag är säker på att du missat något ganska väsentligt där.
|
Inlägg #17: Postat: 2010-09-11 09:35:00 | |
Eva A. |
Jag har följt de här inläggen och tycker att det börjar bli för mycket fokus kring etnicitet. Artikeln handlar inte detta utan om de sociala koderna. Alla arbetsplatser har sina sociala koder, så även min och blir det ingen anpassning i alla fall i början får den anställde det svårt. Sedan får man ta det på gott och ont. Detta är realiteten. Detta är vad diskussionen borde handla om. Inte pajkastningar som leder nowhere. Mer konkretion tack!
|
Inlägg #18: Postat: 2010-09-11 22:06:00 | |
Bizon |
Eva A - Nja,,, skulle inte tro att du kan utesluta etniciteten helt ur artikelförfattarens intention - i så fall borde denne inte valt att publicera en frustrerad invandrartjejs syn på sina medmänniskor. Det är en dålig start på en diskussion om de sociala koderna i arbetslivet. Kan du göra en liten utvikning kring begreppet "sociala koder" och varför du tror att det är det som avses att diskutera? Alltså lite konkretion tack:-
|
Inlägg #19: Postat: 2010-09-15 10:11:00 | |
Förvirrad |
Vadå Nja? Varför skulle artikelförfattaren ha etniciteten som intention? Nu är jag intresserad. Har du fått några signaler om det? Något du känner till om hr Rehaag som vi övriga dödliga inte görå? Och hur kommer det sig att det är en dålig start på diskussionen att diskutera ur hans vinkel? Om en kvinna blir utsatt för mobbing är det fel att skriver om det? Om inte annat får jag intrycket att du dels är mansgris och smygrasist. Du ber andra att konkretisera, förklara. Förklara du i stället. Den stora frågan är varför du har hakat upp dig så på den här artikeln, egentligen. Kan du ens svaret på detta? Finns det inga roligare teman du är aktiv inom? Nåt annat?
|
Inlägg #20: Postat: 2010-09-15 12:54:00 | |
Bizon |
Förvirrad #19 Nöf, nöf! Här har vi ännu en förvirrad smygfeminist som med den vanligaste retoriken bland sådana försöker göra sexism kryddad med rasism av vad det än gäller, plus i vedertagen vulgärpolitisk anda frejdigt men planlöst svingar invektiv och epitet omkring sej som om det vore konfetti. språkligt kan man nog adressera detta inlägg till andra nick tidigare i tråden. Men för att åtminstone inte falla in i samma dumsiktiga fåra kan jag ju ändå peka på det jag redan pekat på som svar på en av den förvirrades frågor som inte behövt upprepas om vederbörande besvärat sej med att läsa tidigare inlägg och artikelns kontext. 1."Om en kvinna blir utsatt för mobbing är det fel att skriver om det?" Nej! Men ur denna artikels text uppstår osökt frågan om vem som mobbat vem? 2.Till frågan om "Varför skulle artikelförfattaren ha etniciteten som intention?" kan jag bara ställa en motfråga - varför skulle denne annars ha använt ett brev adresserat av en "invandrare" med så tydligt uttalad etnisk/kulturell diskrepans i synen på arbetskamrater och medmänniskor om det inte skulle betyda något? Ville författaren inte dra läsarens tankar till denna invandrartjejs ytterst nedlåtande attityd gentemot etnokulturella fenomen om hur arbetsmarknaden och de sociala koderna fungerar i det land hon invandrat till och fått sin tydligen bristfälliga utbildning i så kunde den upplysningen ha uteslutits och kritiken därav blivit mer allmän - för alldeles självklart är det något som kan drabba alla som inte passar in och det oavsett social, etnisk, könslig och/eller religiös tillhörighet.
För mycket i artikeln läggs på taleskvinnans ganska skruvade självbild för att kunna utesluta ett eventuellt budskap om att hon anser sej vara förmer än de personer hon så öppet och rakt på sak nedvärderande kritiserat - och alltså en kritik som kommer från invandrarhåll. Kan man ta en sådan artikel på allvar? Jag personligen kan nog inte det, men om man brinner för problematiken "mobbing på arbetsplatser" o dylikt, så står det ju var och en fritt att diskutera det - särskilt då det ju även kan anses viktigt, men håll i så fall gärna isär begreppen - eller åtminstone lägg av med larvet att kalla folk för den ena dumheten efter den andra det gör det bara svårt att ta "kanske viktiga" inlägg på allvar... |
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.