Få stopp på förtrycket – ge alla kvinnor från Iran asyl

Showing page 19 of 45: 9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  20  21  22  23  24  25  26  27  28  29
Inlägg #361: Postat: 2010-09-25 18:11:00
Jakob
Leif 356 och med vilka jobb som inte finns?
Inlägg #362: Postat: 2010-09-25 18:19:00
Adamo
#351 Ibrahim: Du har fastnat i islamträsket, och du kan inte överge din dödskult för att annars är du dödsdömd. De flesta vet ju vad islam har åstadkommit överallt där den har fått fotfäste. Men om det är så att du verkligen tror på att islam leder till ett bättre samhälle föreslår jag dig att krypa tillbaka till det råtthål du kom ifrån.
Inlägg #363: Postat: 2010-09-25 18:20:00
Leif-Arne
#361 Till de jobb som finns, arbetskraftsinvandring förutsätter man invandrar för att börja ett jobb, och jodå sådana finns. En hel del svenskar arbetskraftsutvandrar även, i ganska stort antal till bl.a. Norge och England.
Inlägg #364: Postat: 2010-09-25 18:25:00
Leif-Arne
#351 och #362 ni två är exempel på att hatare och extremister inte är något specifik för någon tro eller religion. Det är hatet som bider er samman och egentligen kunde ni starta en egen tråd där bara nitvå kan roa er med att hata varandra. Det viktiga är att ingen av er är repressentartiva för nåon annan än er själva, det hat ni bär är ert högst personliga hat. För er egen skull borde ni söka terapi båda två, hat fördärvar människan innifrån och i slutändan drabbar ert hat er själva mest.
Inlägg #365: Postat: 2010-09-25 18:26:00
Janne B
SÅ länge som vi tycker att det är bra att tiotusentals svenskar jobbar i Norge och på andra ställen så ska vi givetvis ha en öppen attityd rtill arbetskraftsinvandring. Men jag har inte lyckats tänka ut hur längde de ska få stanna om de förlorar arbetet i en lågkonjunktur. Då vi har minst förmåga att ge dem bidrag i stället!//Det är lätt att åka hem från Norge men kanske inte från Turkiet?
Inlägg #366: Postat: 2010-09-25 18:38:00
Leif-Arne
Överhuvidtaget så är det en gynnsam faktor med en rörlig arbetsmarknad, man kan jämföra EU med USA, nu kommer vi aldrig att bli riktigt så lättrörliga som där, på grund av skilda språk större kulturela skillnader etc.
Inlägg #367: Postat: 2010-09-25 18:43:00
Leif-Arne
Det skulle inte plockas många jordgubbar utand de polska, vitryska och ukrainska lantabetare som varje år reser till Sydsverige. Utan t.ex polska läkare skulle många små läkarstationer i norr stå obemannade. Svenska syrror håller sjukvården i Norge igång, och sätter därmed även en liten lönepress på de svenska arbetsgivarna. Rörlighet är bra, för alla.
Inlägg #368: Postat: 2010-09-25 18:49:00
Leif-Arne
Det som i grunden är ovant är att vi håller på att få en tudelning av arbetsmarknaden. Dels arbeten som kräver hög kompetens, som står sig i internationell konkurrens och är välbetalda, dels servicearbeten som är relativt enkla men som är betydligt sämre betalda, arbeten som många svenskar betraktar som "skitjobb" Det som försvinner är de industrijobb där man kunde gå rätt in i produktionen efter ett par veckors introduktion och som var hyggligt betalda, de jobben finns idag i Kina där en arbetare med samma kompetens gör jobben för en 20/ del av lönen.
Inlägg #369: Postat: 2010-09-25 18:53:00
Adamo
#363: Jag älskar min familj, fred, demokratin och ett fritt samhälle, men till skillnad från dig är jag medveten om att man inte kan älska alla. Och att man inte ska ta demokratin förgiven då det finns lömska krafter som kommer att göra vad som helst för att avskaffa den det finns ju exempel i historia. Du anklagar mig för att sprida hat då jag tar upp verkligheten kring islam. Varför är det okej att kritisera andra religioner men absolut inte islam? Har denna förbannade religion fått någon sorts immunitet som gör att all kritik blir stämplad som hat? Fattar ni inte att ni gör saken bara värre genom att tabubelägga all kritik mot islam?
Inlägg #370: Postat: 2010-09-25 19:07:00
Adamo
Mitt föregående inlägg var givetvis ett svar till Leif-Arne #364.
Inlägg #371: Postat: 2010-09-25 19:11:00
Leif-Arne
#369 Det finns ett irändskt ordspråk: En man gick ut för att finna sina vänner, han fann inga fiender, en man gick ut att söka sina fiender, han fann inga fiender. Du och Ibrahim är exempel på sådana som söker konfrontation. När jag bodde i Israel så insåg jag att de flesta i landet arab som jude, armenier som drus ville leva i fred och odla sin trädgård. Så fanns det en del hatare, i alla läger, som gjorde vad de kunde för att piska upp hat mellan grupperna. Idag kan vi se varthän hatare som Lieberman, Hamas etc. fört regionen. Det viktiga är inte att övertyga hatare som dig eller Ibrahim, ni sitter fast i ert hat, det viktiga är att vi som tillhör den ickehatande majoriteten, av skilda trosuppfattningar, etnicitet osv, håller dialogen oss emellan levande och ser människan.
Inlägg #372: Postat: 2010-09-25 19:30:00
Adamo
#371: Du har ju undvikit svara på mina frågor, utan bara klämde ut några klichéer och "vitsord". Men du har helt fel för att jag hatar inte människor såsom du påstår. Jag avskyr en "religion" baserad på fakta som jag delvis har redan framfört här. Detta handlar om en doktrin som leder människor att begå vidriga handlingar mot vemsomhelst varsomhelst. Tror du exempelvis att din predika om "love & understanding" skulle ändra på hitlers eller nazisternas människosyn? Skulle du också stämpla mig som hatare om jag framförde kritik mot nazismen?
Inlägg #373: Postat: 2010-09-25 20:18:00
Leif-Arne
Du har fullt av faktafel i dina trådar, iss inte visa på alla men Ombudet visade ju på några bl.a. . Du tror att du har gedigna kunskaper i historia men det enda du förmodligen gjort är att ha läst på vissa siter där urvalet är extremt selekterat. Du använder benämningen mulimer på araber turkar etc. som ett samligsnamn men namn som bulgarer greker etc då det gäller kristna grupper. Krig överhuvudtaget har nästan aldrig teologiska orsaker, det som utlöser krig är realpolitik. Det trettioåriga kriget där protestanter och katoliker stred har beskrivist som ett religionskrig, vilket faller på att Sverige var i allians med det katolska Frankrike. Sett historiks så ligger de muslimska krigsherrarna/ diktatorerna lång ner på listan över historiens krigsherrar. Det faktum att där finns extrema islamister innebär inte att de repressenterar alla muslimer, långt ifrån. Det finns kristna tokstollar även, dessvärre.///Vad gäller nazzar så har jag varit i konflikt med dem, backar inte en tum, men hatar dem inte. Hatet är ditt och enögdheten. Dem delar du med andra av din sort, vad ni hatar skiljer sig, du hatar muslimer, Ibrahim hatar judar och en tredje hatar Djurgårdare. Ni är en grupp för er själva.
Inlägg #374: Postat: 2010-09-25 20:30:00
Leif-Arne
Jag hade en grupp kvinnor på en starta egetkurs. Samtliga var från tidigare Jugoslavien och detta var då kriget ännu pågick. I min grupp fanns grekortodoxa serbiskor, muslimska bosniskor och kosovoalbanskor och katolska kroatiskor. Kriget pågick som sagt ännu med fruktansvärda handlingar, massmord och krypskyttar. Efterhand blev jag nyfiken för det borde ju synas spår av fiendskap mellan kvinnorna, de borde ju vara fiender. En dag var jag tvungen att fråga hur det kom sig att de kom så bra överens trots kriget. En resolut kvinna från Monte Negro svarade att: Vi har det ungefär likadant vi alla, vi ber i olika hus bara. Galna män lurade i andra naiva män att det var något värt att dö för, det gick vi aldrig vi kvinnor på. Så länge vi träffas bara vi kvinnor så finns här ingen fiendskap.
Inlägg #375: Postat: 2010-09-25 20:51:00
Adamo
Nej Leif-Arne, jag har inte visat några faktafel, då alla dessa dåd jag har redovisat här har genomförts i islams namn, oavsett om de varit turkmuslimer eller muslimer från annat land så är islam som låg bakom deras handlingar. Och du fortsätter att slingra dig undan och inte svara på mina frågor: 1 - Tror du verkligen att din predika om "love & understanding" skulle ändra på hitlers eller nazisternas människosyn? 2 - Skulle du också stämpla mig som hatare om jag framförde kritik mot nazismen? Svara ja eller nej.
Inlägg #376: Postat: 2010-09-25 21:02:00
Leif-Arne
Hur menar du att det var islam som explicit låg bakom turkarnas expansion och inte vanlig krass realpolitik? Inom det turkiska väldet så levde ju andra religiösa grupper, armenier, judar, assyrier osv. Flera av turkarnas elittrupper var kristna. Det är sättet du kritiserar islam på som gör att jag betecknar dig som en hatare: du läser historia fruktansvärt enögt, du demoniserar muslimer, och du generaliserar hela kolletivet efter en liten grupp extremer. Det är inte att du kritiserar islam på som gör dig till en hatare, det är sättet du gör det på. Om jag skulle kategorisera dig som hatare om du kritiserar nazismen? Frågan är hypotetisk, eftersom det beror på hur du gör det, och hitintills så har du varit beskenden med den sortens kritik.
Inlägg #377: Postat: 2010-09-25 21:10:00
ombudet
*Lutar mig tillbaka och njuter av L-A:s replikföring*
Inlägg #378: Postat: 2010-09-25 21:13:00
ombudet
Vilka här har något emot att svenskar kan åka till i stort sett vilket land som helst och arbeta? Om vi begränsar arbetskraftinvandringen, menar ni då att andra länder ska göra detsamma mot svenskar?
Inlägg #379: Postat: 2010-09-25 21:25:00
Adamo
#376: Det har varit muslimer som slaktade armenier, bulgarer, greker, judar, indier, kurder, syrier och så vidare. Och det har varit muslimer som genomförde terrordöden i London, i Madrid, i Moskva, i New York. Och det är muslimer som genomför terrordåden i Irak och i Pakistan och de gör det för att koranen uppmanar dem att göra så. Som jag sade tydigare är islam förutom ett trossystem också ett juridiskt och politiskt ideologiskt system. Islam ger svar på allt ifrån hur räntepolitiken skall skötas till hur lag och ordning skall konstitueras, samt kräver ovillkorligt underkastelse i alla frågor. Islam är också till skillnad från många andra religioner en uttryckligen militant religion som uppmanar till krig och belönar dem som stupar i strid för Islam. Detta ÄR FAKTA som vem som helst kan konstatera. Om du uppfattar fakta som demonisering så är din egen tolkning och därför skulle jag vilja veta: 1. - skulle du stämpla mig som hatare om jag hade kritiserade nazismen på samma sätt? 2. - Tror du verkligen att din predika om "love & understanding" skulle ändra på hitlers eller nazisternas människosyn? Jag väntar fortfarande för din raka svar på dessa raka frågor.
Inlägg #380: Postat: 2010-09-25 21:52:00
Jakob
Adamo, leder demokratin i opinionens Sverige, måste vi fortsätta med den demokratur som politiker vill att vi ska efterleva så minsta band av sammanhållning i vår befolkning bryts i sin linda. Det finns förespråkare här för demokraturens bevarande och vad blir följden av det här, jag som hyser mina farhågor om ett svar som jag avskyr att ens tänka på.
Svaret är just att låta Islam härja fritt i Sverige tills vi en dag finner att riksdagen röstat för ett Islamskt Sverige? Historien får inte upprepas som när dåvarande riksdag beslutade över folkets huvuden att vi skulle bli ett mångkulturellt land 1975, det året då Sverige gick över till en demokratur som t.ex Sd vill ändra på och se till att folket måste få något att säga till om. Varför inte en folkomröstning i frågan, om Sverige ska bli ett Islamskt rike eller inte?
Showing page 19 of 45: 9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  20  21  22  23  24  25  26  27  28  29
Laddar...