|
Inlägg #201: Postat: 2010-07-11 17:03:00
|
|
Nettan999 |
#197. Jocke: Det ÄR faktiskt en mänsklig rättighet att barnet alltid har rätt att träffa båda sina föräldrar. ATT det inte efterföljs är en helt annan sak.
|
| |
|
Inlägg #202: Postat: 2010-07-11 18:57:00
|
|
Jocke S-43 |
201 Just det. Jag hoppas du läst länken. Men ett par tusen kvinnor som måste kvoteras in i styrelser är väl viktigare? Att döma av hur mycket uppmärksamhet DEN frågan får! Till skillnad från den andra.
|
| |
|
Inlägg #203: Postat: 2010-07-11 19:04:00
|
|
Jocke S-43 |
Forts Dock, upp till en viss ålder är oftast mamman viktigare för barnen. Även om hon inte är så oerhört mycket viktigare som många mammors biologiska instinkt vill få det till. I alla fall, politik och regler idag vill idag att barnen skall få bestämma, på "deras villkor". Vilket ofta i realiteten blir mer eller mindre på mammans villkor. Regelverket ger barnet makt, som det inte alltid kan hantera. Och så tar mamman eller samhället ibland, eller rätt ofta, över makten.
|
| |
|
Inlägg #204: Postat: 2010-07-11 19:07:00
|
|
Jocke S-43 |
På pappans bekostnad...Detta är en realitet, och eftersom det är ett manligt eller faderligt dilemma. Så råder största möjliga tystnad i jämställdhetens namn!
|
| |
|
Inlägg #205: Postat: 2010-07-12 13:42:00
|
|
ombudet |
Det här är ytterligare ett av många ärenden som verkligen stinker. Länk: nyhetskanalen.se Uppgifterna i artikeln är nu 1,5 år gamla men jag kan berätta följande. Kvinnan, som i artikeln kallas Åsa, är alltjämt på flykt och hoten via sms och mms har inte slutat.// De enda poliser i detta ärende som gjort ett fullgott arbete är Söderortspolisen som är dom som anländer till brottsplatsen och ser till att den medvetslösa kvinnan körs med ambulans till sjukhus. Söderortspolisen säkrar också bevisning och beslutar att den misstänkte ska gripas. En helt riktig åtgärd som ska vidtagas oavsett vem som är misstänkt.// Den ordern hinner dock aldrig verkställas innan CU, Stockholmspolisens interna utredningar, går in, tar över ärendet och ändrar beslutet om gripande. Sedan är mönstret välbekant. Interna utredningar mot poliser ger ett klart intryck av att de går ut på att mörklägga, förhindra rättsskipning och att förhala utredningar. I dessa avseenden har detta ärende hanterats mycket framgångsrikt. Själv är jag mot bakgrund av ytterligare och annan information jag besitter, övertygad om att den aktuelle polisen har så många hållhakar på andra högre polisbefäl att han kan fortsätta sin vanliga verksamhet i avvaktan på ett avskrivningsbeslut. 93 av 5631 anmälningar ledde under 2007 till åtal. 1,6. Poliser kanske inte är immuna men nog f-n är dom vaccinerade!
|
| |
|
Inlägg #206: Postat: 2010-07-12 14:24:00
|
|
Inger Olsson |
#205 Tja, de har sedan länge tvingats att vaccinera sig mot välkända repressalier. Busets metoder ter sig alltmer förfinade...
|
| |
|
Inlägg #207: Postat: 2010-07-12 14:26:00
|
|
Inger Olsson |
#201 Varför har barnen ingen rättighet till att bryta med sina föräldrar?
|
| |
|
Inlägg #208: Postat: 2010-07-12 15:34:00
|
|
ombudet |
# 206, jaha, vad menar du exakt med det då? Att den våldtagna kvinna det handlar om ingår i buset? Att våldtäkten är en förfinad och raffinerad metod att sätta dit obekväma poliser? Eller, som sagt, vad menar du?
|
| |
|
Inlägg #209: Postat: 2010-07-12 16:59:00
|
|
Inger Olsson |
#208 Min komm. 206 är ett svar på din sista rad: "Poliser kanske inte är immuna men nog f-n är dom vaccinerade!" #205
|
| |
|
Inlägg #210: Postat: 2010-07-12 17:14:00
|
|
Nettan999 |
#207: Inger. Läs om och läs rätt.Barnen har alltid rätt att ha kontaktmed sina föräldrar eller inte ha kontakt med sina föräldrar. Där emot har inte föräldrar den rätten.
|
| |
|
Inlägg #211: Postat: 2010-07-12 17:30:00
|
|
open minded |
Verkar lite som att inger läser mellan raderna och missar budskapen i det som skrivs. ombudet 205 De må va vaccinerade men det hjälper ju inte mot allt, förr eller senare åker de ju dit på något som det inte är vaccinerade mot.
|
| |
|
Inlägg #212: Postat: 2010-07-12 17:42:00
|
|
Inger Olsson |
#210 Det är ju bra att det finns en annan möjlighet än femte Guds budord...
|
| |
|
Inlägg #213: Postat: 2010-07-12 17:46:00
|
|
Inger Olsson |
#211 Jo, jag öppnade den länken också i #205 men det blev den sista. Fått nog av spekulationer och allmänna rättegångar på nätet.
|
| |
|
Inlägg #214: Postat: 2010-07-12 17:46:00
|
|
Nettan999 |
#211. Open minded. Ärligt talat tror jag att Inger missförstår med flit av en anledning jag inte förstår. För varför ändrar en person annars åsikt gång efter annan?
|
| |
|
Inlägg #215: Postat: 2010-07-12 18:19:00
|
|
open minded |
#214 Ja det är som du säger det är väldigt svår att få grepp om och begripa mycket om vad hon skriver. Förmodligen har hon en rak utbildningslinje utan avstickare och det är det som än gäller och allt annat är irrelevant. Men är man inte intresserad så är man inte.
|
| |
|
Inlägg #216: Postat: 2010-07-12 19:56:00
|
|
ombudet |
# 213, Inger. Nu slog du faktiskt huvudet på spiken! Det du skriver om spekulationer är helt riktigt. Tyvärr tvingas man spekulera då en sluten grupp som polisens interna utredningar och riksenheten för polismål vägrar transparens i sina åtgärder. Eller brist på åtgärder. Det är fullständigt givet att spekulationer uppstår då en enhet har 93/5631 i åtalsfrekvens. Varenda rättsexpert som fått ta del av siffrorna finner dom vara mycket, mycket underliga och osannolika.// Jag ska därför, här och nu, lansera ett förslag som varje sanningssökande svensk borde kunna ställa sig bakom. Jag föreslår en sanningskommission som får i uppdrag att granska allt som går att granska i samband med det agerande som CU och framförallt åklagarna vid riksenheten för polismål uppvisat. Det är inte säkert att man når ända fram men ett antal frågor bör ändå kunna bli besvarade. Kommissionen skulle med fördel kunna ledas av förre JK Göran Lambertz och professor Leif G W Persson bör ingå liksom advokatsamfundets Anne Rahmberg.
|
| |
|
Inlägg #217: Postat: 2010-07-12 20:27:00
|
|
Fredrik Ekdahl |
Ombudet#
Håller med dig, men byt Lambertz mot Gunnel Lindberg. Hon besitter större kunskaper och förmåga att tolka lagarna såsom de var skrivna. Med andra ord, utgångspunkten är den enskilda individens rättigheter är det primära. Staten dvs polis o åklagare sekundärt.
|
| |
|
Inlägg #218: Postat: 2010-07-12 22:15:00
|
|
Jocke S-43 |
216 Bra förslag, inte första gången väl? Men Leif G W XYZÅÄÖ Persson? Varför inte lika gärna Beatrice Ask också? Tänk att det finns även offentliga personer, som helt öppet pratar i sömnen! Ett drömscenario för vakna rättsjournalister. Men sådana har vi ju inte i landet...
|
| |
|
Inlägg #219: Postat: 2010-07-12 22:26:00
|
|
Nettan999 |
#216, Ombudet: och #217, Fredrik. Trots att vi oftast är eniga i mycket så skiljer sig även min syn på vilka personer som skulle passa. Instämmer på Göran Lambertz. Sedan vet jag inte om jag hållermed på varken Anne Rahmberg eller Leif G W Persson. Han är alldeles för "media-skadad". Kanske skulle föreslå Nils-Erik Schultz Länk: dn.se , Johan Hirsfeldt Länk: advokatsamfundet.se Gunnar Axberger Länk: rod.se eller Johan Munch Länk: metro.se Fast å andra sidan sett har vi ju inte kommit så långt ännu. Inte en dag försent att det händer något.
|
| |
|
Inlägg #220: Postat: 2010-07-13 08:47:00
|
|
ombudet |
Jag är övertygad om att det går att hitta bra namn. Huvudsaken är att iden som sådan får acceptans och att något till slut sker. I vanliga fall så sägs det oerhört mycket och fint om brottsoffrens rätt och ställning men man tycks glömma bort att det finns brottsoffer även för polisers brott och dessa har som det ser ut idag, oerhört liten möjlighet att få någon form av upprättelse.// Så har jag en fråga till Inger. Jag har sett i andra trådar att du engagerar dig väldigt för barn och ungdomar som vanvårdats och vanvårdas på olika hem och boenden varav en del drivna av SIS, Statens Institutionsstyrelse. Hur kommer det sig att du, med sådan självklarhet, kan se och strida mot de uppenbara fel som stat och kommun gör i hanteringen av dessa barn och att du accepterar och tror att dessa fel verkligen förekommer, när du så kategoriskt som du gjort här i tråden, avfärdar möjligheterna att en annan förvaltningsmyndighet, polisen, kan begå fel på motsvarande sätt?
|
| |