| Inlägg #1: Postat: 2010-06-21 16:24:00 | |
|
Inger Olsson |
Nettan: förstår din andemening, men du hävdar här: "Att polisen systematiskt våldför sig på försvarslösa kvinnor"... Det blev tvärnit direkt! Gick in på länken och läste... M a o svepande påstående. Stor skillnad på att polis våldför sig än att de skulle missa delar i det komplex som "kvinnomisshandel" utgör. Gillar inte länkar, men nu gick jag in och tittade på det där "Frihetspartiet". För märkliga påståenden för att jag ska köpa ens deras definition av "frihet" och vari ligger individens ansvar för s i n frihet i förh. till sina medborgares o c k s å fria rättigheter och önskan om trygghet?
det "frihetspartiet" som du förespråkar förefaller inte vara fritt, |
| Inlägg #2: Postat: 2010-06-21 19:08:00 | |
|
Nettan999 |
Inger: Ja, jag hävdar att våldsbenägna poliser systematiskt misshandlar och våldför sig på försvarslösa kvinnor. Kanske skulle säga istället att vissa våldsbenägna män våldför sig på kvinnor men det är tyvärr många av dessa män som är poliser.
Vad det gäller Frihetspartiet så är det ett namn på ett parti likväl att Socialdemokraterna har ordet ”Social” i sitt partinamn så därför tänker jag inte hänga upp mig på ordet frihet utan kommentera deras partipolitik som står för mänskliga rättigheter, integritet och respekt för andra människor såsom jag tolkat partiprogrammet. Alltså behöver Du inte ”köpa” Frihetspartiets definition av frihet. För handen på hjärtat Inger, så är det inte Frihetspartiets definition av ordet frihet utan Din egen definition av ett ord som Du väljer att tolka på Ditt sätt. Nåväl, ”svepande påstående” eller ej så är även detta Din tolkning av vad jag skriver. Handen på hjärtat Inger, hur ofta skriver Du till Aftonbladet eller andra kvällstidningar och informerar dem om att de har ”svepande påståenden” . Jag skriver gärna om det jag tror på och de värderingar jag har. Du får naturligtvis ha Dina värderingar och Du behöver inte tro på det jag skriver. Är det något specifikt Du undrar över så tar jag gärna fram material som Du har möjlighet att kolla upp. Tyvärr blir det då länkar även om Du inte är förtjust i att klicka på dem. Länk: aftonbladet.se och Länk: aftonbladet.se och denna Länk: aftonbladet.se |
| Inlägg #3: Postat: 2010-06-21 19:52:00 | |
|
Inger Olsson |
#2 Nettan: nja du, det är många år sen jag slutade läsa kvällstidningar, så ev. "svepande påståenden" däri är inga direkta problem för mig. Med anledning av att du påstår dig veta/ha bevis för att det finns många våldsbenägna män IDAG inom poliskåren och som, du skriver, våldför sig på kvinnor så undrar jag: alltfler är kvinnor IDAG inom poliskåren vad gör ev. våldsbenägna kvinnor i s f? Om du förstås anser att våldsbenägna kvinnor finns och i synnerhet inom polisen. /// Ser nu att den sista raden i #1 - "sista det "frihetspartiet" som du förespråkar förefaller inte vara fritt,.." hänger verkligen löst. M a o jag släppte det från hög höjd och det föll fritt utan sammanhang. Och det var inte meningen ;-
Tror inte min definition av begreppet krav om "frihet" kontra "ansvar" är speciellt märkvärdigt. Många liberaler delar denna syn. |
| Inlägg #4: Postat: 2010-06-22 09:23:00 | |
|
Klux |
Att vara polis är ett fullständigt onaturligt sätt att leva. Det kanske är därför så många poliser slår sina äkta hälfter? Jag kommer aldrig att gifta mig med en kvinna som är polis. Det vågar jag inte.
|
| Inlägg #5: Postat: 2010-06-28 02:00:00 | |
|
Fredrik Ekdahl |
Mycket bra artikel! Du gör en analys som inte många i den av kvällstidnings indoktrinerade massan klarar av att göra. Du har helt rätt i att någon "yttrandefrihet" råder knappast i det Sverige som har en journalistkår som inte vågar göra scoopet för att få till stånd en ny poliskår. Iofs måste journalisterna blidka sina redaktörer för att få tryckt material. Dom i sin tur har vad det verkar fått stifta bekanskap med polisiära metoder som inte förekommer i Sverige.... Så din artikel var välkommen omväxling.
Fredrik Ekdahl |
| Inlägg #6: Postat: 2010-06-28 02:01:00 | |
|
Fredrik Ekdahl |
Mycket bra artikel! Du gör en analys som inte många i den av kvällstidnings indoktrinerade massan klarar av att göra. Du har helt rätt i att någon "yttrandefrihet" råder knappast i det Sverige som har en journalistkår som inte vågar göra scoopet för att få till stånd en ny poliskår. Iofs måste journalisterna blidka sina redaktörer för att få tryckt material. Dom i sin tur har vad det verkar fått stifta bekanskap med polisiära metoder som inte förekommer i Sverige.... Så din artikel var välkommen omväxling.
Fredrik Ekdahl |
| Inlägg #7: Postat: 2010-06-28 07:24:00 | |
|
Nettan999 |
#4. Klux: Ja, Du har nog rätt i Ditt antagande om att det är så många poliser som slår sina äkta hälfter utav den enkla anledningen. Måste vara väldigt frustrerande att allt som oftast begå övervåld i tjänsten. Någon stans måste ju denna frustration ta vägen. Förklaring men ingen som helst ursäkt.
Jag vet inte hur det är med kvinnliga poliser om de slår sina män lika mycket som manliga poliser slår sina fruar. |
| Inlägg #8: Postat: 2010-06-28 08:18:00 | |
|
ombudet |
Mer om polisvåld. Länk: blogg.aftonbladet.se
|
| Inlägg #9: Postat: 2010-06-28 08:28:00 | |
|
Nettan999 |
#5. : Tack Fredrik. Först och främst stort tack till Sourze.se som gör det möjligt för oss vanliga skribenter får komma till tals. Jag tror inte det beror så mycket på att journalisterna på kvällstidningarna inte vågar skriva om sådant här, det är den ansvarige utgivaren och när det gäller Radio Gagnef så har de tvingats till tystnad när de avtalat med Frihetspartiet att ge dem sändningstid, ett avtal som sedermera bröts på grund av att Radio Gagnef hotats. Det har gått bra långt när media skrämts till tystnad. Länk: sverigesradio.se
Man vill från högre ort helt enkelt tysta Frihetspartiet som troligen hade fått flertalet röster bara medborgarna fått vetskap om dem. Den tidning som gjorde den mest korrekta intervjun är Dagens Juridik , väl värd att läsa Länk: dagensjuridik.se . Jag är ingen ”Hoj-tjej” men engagerar mig i rättssäkerhetsfrågor, alla ”mina” frågor är något detta Frihetsparti har i sitt partiprogram Länk: frihets-partiet.se http://www.frihets-partiet.se/blog/?p37 och Länk: frihets-partiet.se som bygger på vanligt sunt bondförnuft som de etablerade partierna glömt när de blivit valda, att det är människorna de ska företräda. |
| Inlägg #10: Postat: 2010-06-28 08:28:00 | |
|
Nettan999 |
Forts: #5. Fredrik: Sedan detta att Sverige blivit fälld tretton gånger i EG-domstolen och ligger i riskzonen för att inte få kallas rättsstat längre. Vad skulle hända om man blir fällda ytterligare när det gäller att sätta oskyldiga i fängelse? Vad det handlar om egentligen är enligt mig, inte frågan om att ge felaktigt dömda upprättelse eller ej utan att Svenska Staten kan inte riskera att bli anklagad ytterligare för något som dessutom går att dokumentera. Detta skulle med all säkerhet leda till att Sverige inte längre får kalla sig för rättsstat och en helt annorlunda ansvar skulle åläggas Sverige.
Fallet Bertil Ströberg, borde vara självklart att han får resning, likaså Billy Butt och flera andra. Oskyldigt dömda är en del av systemet helt enkelt , HD har lagt fast att domstolen skall fälla den tilltalade om den finner det ”ställt utom rimligt tvivel” att denne är skyldig. Det krävs inte att domstolen är säker på sin sak, inte ens att det är ställt ”utom varje rimligt tvivel”. Det ligger därför i systemet att ett antal oskyldiga kan komma att dömas. Länk: advokatsamfundet.se Idag visas det bara upp en bild som bygger mycket på statistik vilket försvårar verklighetsbilden av en rättsstat. Bara min kommunikation, eller rättare sagt, brist på kommunikation med Amnesty där de resonerar att vi har inte några oskyldigt dömda i våra fängelser tyder ju på enligt mig att de inte vill granska Sverige. Jag publicerade den 21 december 2009 här i Sourze.se, ”Öppet brev till Amnesty” Länk: sourze.se och fick efter ett antal påminnelser tag i dem. Man var från Amnestys sida helt enkelt inte intresserad av att det sätts oskyldiga människor i fängelse här i Sverige. Varje människa med lite verklighetsförankring, som nog de flesta har, borde ställa sig frågan Varför man inte granskar Sverige när det är uppenbart att enligt flera oberoende undersökningar är förtroendet för vårt rättsväsen under all kritik. |
| Inlägg #11: Postat: 2010-06-28 10:06:00 | |
|
Nettan999 |
#8. Ombudet: Tack för länken, finns tyvärr hur mycket som helst. Här är några länkar man kan gåmed för att stötta de som blivit utsatta för våld som polis gjort sig skyldig till: Länk: facebook.com och Länk: facebook.com!/group.php?gid307382450241&refmf. Och Inger, gör Dig gärna en egen bedömning.
|
| Inlägg #12: Postat: 2010-06-28 12:39:00 | |
|
Inger Olsson |
Nettan: Ombudets resonemang håller jag mer för sann. Piketstyrkorna har länge varit kända för sina metoder. Att de går på droger är också något man kan SE med blotta ögat! De sätts också in vid s k tuffa sammanhang. Det var NÄR de sattes in mot Sthm: s hemlösa och alkisar som de avslöjades. ///Min erfarenhet av polisen är att DE var mest förnuftigast. Men nu var jag heller INTE kriminell eller missbrukare o s v. Senare i livet har jag varit i kontakt med dem via jobb. Jag har inte fått anledning till att ändra uppfattning. Poliser är oftast fysiskt aktiva, på fritid ute, och är därför oftat mer harmoniska är andra i samhället. Idag vet via hjärnforskningen, hur viktigt det är för vårt tänk och agerande. Gn att utbilda våra poliser med höga intagningskrav, eliminerade vi korruption. Poliser är INTE ogina att anmäla sin egen kollega ifall de bevittnar t ex övervåld. Poliser i Uppsala län hade LÄNGE klagat på sin feministchef! Nettan, du beskriver polisen, utifrån Frihetspartiet? - att "polisen systematiskt våldför sig på försvarslösa kvinnor" och "polisen med berått mod skjuter ihjäl oskyldiga men obekväma personer". De blir för mig a l l m ä n n a påståenden, vilka som ytterst saknar VARFÖR!
|
| Inlägg #13: Postat: 2010-06-28 12:41:00 | |
|
Inger Olsson |
forts Många farligt kriminella har också kamphundar. Inte p g a sitt "rykte" utan v e t s k a p i hur man skyddar sig även mot ev. polisen. Diktatorer har i årtusenden känt till vad man kan ha hundar till. Många som har barn/ungdomar idag och som v e r k l i g e n skule ha omhändertagits per MIN definition har alltså den sortens hundar. Soc.sekr. springer FÖRST... Sen myndigheten på LÄNSSTYRELSEN. OCH sist polisen... I Danmark förbjöd man hundarna. Så SKA man göra mot ett o u t h ä r d l i g t bus!
|
| Inlägg #14: Postat: 2010-06-28 14:05:00 | |
|
Fredrik Ekdahl |
Att: Inlägg #3 av Inger Olsson
Driver du med oss övriga som läst artikeln? Hur kan du påstå i ena meningen att det är såsom jag citerar här //"Poliser är INTE ogina att anmäla sin egen kollega ifall de bevittnar t ex övervåld. Poliser i Uppsala län hade LÄNGE klagat på sin feministchef!"//??????? När du i nästa mening skriver att dom de facto inte har anmält utan istället "klagat på sin feministchef"? Jag finner att du då är av sådan åsikt att polisen absolut inte har ett systemfel som pågått sedan 80talet och nu på senare år eskalerat till att ha blivit en norm istället för enskilda polisers sk "kåranda". Du får gärna motbevisa mig. Kan bli lurigt med att få fram dokument till stöd för din tes. Fredrik Ekdahl gbg |
| Inlägg #15: Postat: 2010-06-28 14:41:00 | |
|
Inger Olsson |
#14 Fredrik: finns o l i k a brott, o l i k a platser, o l i k a poliser... Det är du och några till som påstår att "polisen - som yrkeskår! - begår ohyggliga brott. Här haltar ni logiskt. Alltfler kvinnor ÄR poliser idag. Vad jag vet är det vid intagningen på polishögskolan rätt jämt mellan könen. Men det är i n t e de kvinnliga poliserna som ni utpekar för övervåldet m m! Ändå talar ni om "polisen" som om det gällde ALLA poliser.
Av MIN erfarenhet instämmer jag mer med sign. "Ombudet"s resonemang och håller det mer för troligt än att jag skulle t ex hävda att v a r j e polis har "systemfel". Eftersom det ÄR ett brott för enskild polisman att använda ÖVERvåld kan jag givetvis granska hur många offentliga anmälningar som finns MOT poliser för att se om ER teori håller. |
| Inlägg #16: Postat: 2010-06-28 14:44:00 | |
|
Inger Olsson |
forts. Å andra sidan är det märkligt att ingen tar upp vaktbolagens "folk" och deras metoder vid krogar m fl ställen...
|
| Inlägg #17: Postat: 2010-06-28 19:20:00 | |
|
Fredrik Ekdahl |
Replik på Inger Nilsson #8
Jag säger att det blivit en norm. En norm är knappast något som dom nyutbildade män/kvinnorna har satt. Den indoktrineras in i dom allteftersom. Varför tror du att den högsta polischefen i gbg dvs PO1, plötsligt ansågs "ha sammarbetsvårigheter med hela övriga ledningsgruppen" gbg polisens dåvarande presstalesman K Friberg gick ut med info att dom KRÄVDE att hon med omedelbar verkan skulle säga upp sig. Enligt infon så skulle så nu ha skett. Det var dock en modig Oswaldsson och således tog hon strid mot de korrupta. Hon kämpade i 4månader, bla internutredningschefen vilken vägrade just "utreda" tex Liljekvistfallet. Jag har dokument som styrker allt det jag påstår. Har börjat så smått att lägga upp tex dokument som internutredningen gbg skriver att en polisman fått ensam tillgång till akten med anmälan mot just den polismannen samt några till. 4månader gav internutredningschefen fullt ansvar till den anmälde att utreda sig själv. RÅ anser att det ej är av intresse och granskar inte ens ärendet. Riksenheten för polismål gbg o malmö har som "norm" att INTE inhämta ärendet, utan går enbart på internutredningsenheternas info och åsikt. Det enligt Bengt Landahl, Lars Willquist, Kristian Augustsson, Peter Herting, Jörgen Lindberg, Björn Ericson, Bo Lindgren, Monica Mimer mfl. Några av nyss nämda har befodrats och är numera och i vissa fall sedan starten på UC malmö.sista instans innan RÅ Kan du nu se ett systemfel? Fredrik Ekdahl gbg |
| Inlägg #18: Postat: 2010-06-28 19:53:00 | |
|
Fredrik Ekdahl |
Rättelse: "Inger Olsson och 16,17#", var vad jag borde skrivit. Sry Inger.
|
| Inlägg #19: Postat: 2010-06-28 20:30:00 | |
|
Inger Olsson |
#17 Jo, jag känner till lite om det Liljekvistfallet du åberopar, Länk: sverigesradio.se
En kille som, kortfattat, sparkade på bilar i Göteborg, polis kom och tillgrep sannolikt övervåld, så att killen senare dog. I fallet är det läkarens medicinska yttranden som visar på annan dödsorsak än vad polisen hävdar. I länken framgår också att, CITAT: "Överåklagare Björn Ericson, som lagt ner förundersökningen mot poliserna i Johan Liljeqvist-fallet, har bara väckt åtal i ett enda av 478 ärenden sedan han blev chef för riksenheten för polismål. Det visar Ekots genomgång av hans beslut." Fredrik: det är nog ingen som har påstått att polisen i n t e begår övergrepp på enskilda samhällsmedborgare! Men att hävda att en hel poliskår begår ö v e r-våld, att det ÄR en norm, nada chans! Sen måste du väl i ärlighetens namn också erkänna att en del kriminella uppvisar o c k s å våldsamma beteenden. Även MOT polisen. Du och jag har nödvärnsrätt. Polisen har mer ÄN nödvärnsrätt på sin sida. Den ska t ex kunna oskadliggöra en aggressiv hund och människa om det behövs. Mycket står på spel. Försäkringsbolagen har också intressen i detta. Och snabbt går det. Att övervåld i n t e sker i sådana moment skulle snarare förvåna mig! Däremot ska medborgaren få rätt mot Staten i sådana fall. |
| Inlägg #20: Postat: 2010-06-28 21:34:00 | |
|
ombudet |
Jag har en artikel som ligger i publiceringskön avseende ämnet för just er diskussion Fredrik och Inger. Det finns tyvärr en hel del som de senaste tio åren samverkat för att skapa en poliskår som i stora delar idag inte har den stabilitet som man som medborgare skulle önska att våldsmonopolet hade. Jag ska inte föregå artikeln här utan fortsätter gärna diskussionen när den har publicerats.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.