Valt inlägg:
#17 Jo, jag känner till lite om det Liljekvistfallet du åberopar, http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid3437&grupp9055
En kille som, kortfattat, sparkade på bilar i Göteborg, polis kom och tillgrep sannolikt övervåld, så att killen senare dog. I fallet är det läkarens medicinska yttranden som visar på annan dödsorsak än vad polisen hävdar. I länken framgår också att, CITAT: "Överåklagare Björn Ericson, som lagt ner förundersökningen mot poliserna i Johan Liljeqvist-fallet, har bara väckt åtal i ett enda av 478 ärenden sedan han blev chef för riksenheten för polismål. Det visar Ekots genomgång av hans beslut." Fredrik: det är nog ingen som har påstått att polisen i n t e begår övergrepp på enskilda samhällsmedborgare! Men att hävda att en hel poliskår begår ö v e r-våld, att det ÄR en norm, nada chans! Sen måste du väl i ärlighetens namn också erkänna att en del kriminella uppvisar o c k s å våldsamma beteenden. Även MOT polisen. Du och jag har nödvärnsrätt. Polisen har mer ÄN nödvärnsrätt på sin sida. Den ska t ex kunna oskadliggöra en aggressiv hund och människa om det behövs. Mycket står på spel. Försäkringsbolagen har också intressen i detta. Och snabbt går det. Att övervåld i n t e sker i sådana moment skulle snarare förvåna mig!
Däremot ska medborgaren få rätt mot Staten i sådana fall.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?