Valt inlägg:
Forts: #5. Fredrik: Sedan detta att Sverige blivit fälld tretton gånger i EG-domstolen och ligger i riskzonen för att inte få kallas rättsstat längre. Vad skulle hända om man blir fällda ytterligare när det gäller att sätta oskyldiga i fängelse? Vad det handlar om egentligen är enligt mig, inte frågan om att ge felaktigt dömda upprättelse eller ej utan att Svenska Staten kan inte riskera att bli anklagad ytterligare för något som dessutom går att dokumentera. Detta skulle med all säkerhet leda till att Sverige inte längre får kalla sig för rättsstat och en helt annorlunda ansvar skulle åläggas Sverige.
Fallet Bertil Ströberg, borde vara självklart att han får resning, likaså Billy Butt och flera andra. Oskyldigt dömda är en del av systemet helt enkelt , HD har lagt fast att domstolen skall fälla den tilltalade om den finner det ”ställt utom rimligt tvivel” att denne är skyldig. Det krävs inte att domstolen är säker på sin sak, inte ens att det är ställt ”utom varje rimligt tvivel”. Det ligger därför i systemet att ett antal oskyldiga kan komma att dömas. http://www.advokatsamfundet.se/templates/CommonPage_Advokaten.aspx?id6734
Idag visas det bara upp en bild som bygger mycket på statistik vilket försvårar verklighetsbilden av en rättsstat. Bara min kommunikation, eller rättare sagt, brist på kommunikation med Amnesty där de resonerar att vi har inte några oskyldigt dömda i
våra fängelser tyder ju på enligt mig att de inte vill granska Sverige. Jag publicerade den 21 december 2009 här i Sourze.se, ”Öppet brev till Amnesty” http://www.sourze.se/Amnesty_mc3a5ste_vc3a5ga_granska_svensk_rc3a4ttssc3a4kerhet_10697251.asp och fick efter ett antal påminnelser tag i dem. Man var från Amnestys sida helt enkelt inte intresserad av att det sätts oskyldiga människor i fängelse här i Sverige. Varje människa med lite verklighetsförankring, som nog de flesta har, borde ställa sig frågan Varför man inte granskar Sverige när det är uppenbart att enligt flera oberoende undersökningar är förtroendet för vårt rättsväsen under all kritik.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?