Att vara mobbad är ett val

Den här tråden diskuterar artikeln Att vara mobbad är ett val.
Showing page 9 of 11: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11
Inlägg #161: Postat: 2010-06-04 00:44:00
Bizon
Ola#160 Ja en definitionsfråga kan man ju gott säga - och visst finns det orsaker, men till skillnad från dej så ser jag inte så ensidigt på orsak och verkan som du. Vi kan räkna in många faktorer i mobbingens orsaker inte minst zoologiska då en hel del av våra beteenden är instinktstyrda precis som för vilket djur som helst. Utstötning ur den sociala gemenskapen kan ha artbevarande grundorsaker - naturen är som bekant grym. Ekonomisk knapphet kan vara en orsak - liksom ekonomisk ojämlikhet - men därifrån att generellt som du påstår att den som blir mobbad självmant tar på sej offerrollen det är enligt min mening alltför enögt samt försett med skygglapp. Jag tror jag frågat dej förut, men kan inte påminna mej ha fått något svar - frågar därför igen - kan du förklara vad du grundar ditt antagande på?
Inlägg #162: Postat: 2010-06-04 08:03:00
Anna Nyhm
Ola, du pratar om olika definitioner på mobbing. Vad är din definition?
Inlägg #163: Postat: 2010-06-07 16:40:00
olatidman
Anna- Är du läskunnig?
Jag har redan förklarat min syn på mobbning ca 15 gånger i denna texten.
Inlägg #164: Postat: 2010-06-07 16:45:00
olatidman
Bizon- Allt jag skriver om kommer från personliga erfarenheter, som sagt, jag skriver inga fakta texter, jag skriver om min syn på saker och ting.
Så jag förstår inte vad det är som du inte förstår.
Jag har sett och upplevt många som har blivit mobbade, som valde att inte göra något åt det. Jag tror inte att det är så ensidigt att den som blir mobbad är helt oskyldig. Men det är min syn på det, Jag förväntar mig inte att andra ska dela denna åsikten med mig.
Inlägg #165: Postat: 2010-07-07 18:23:00
tullips
Blir jag förvånad över din" ÅSIKT " som du oftast brukar kalla det även när du mobbar. Så var det du sa på finest när du mobbade mig, det var inte mobbing, det var en åsikt. Dina åsikter om mig som du inte ens känner men enbart vad du har läst och tolkat ut av min blogg.
det är bara att kolla på www.finest/olatidman så ser ni vad han är för kille.

Egentligen är det riktigt synd om dig, all uppmärksamhet är inte det bästa, även om jag vet du strävar efter den. En dag blir du riktigt vuxen och då kommer du nog att bli lite ledsen över inlägg som detta.

Säger nog som dom flesta som har kommenterat här,infantil är nog bara förnamnet på dig.
Inlägg #166: Postat: 2010-07-07 22:27:00
olatidman
Tullips: Jag vet att det inte är lätt för dig alla gånger, men skulle du inte må bättre av att bara släppa din fixering kring mig?
Om jag nu är så "Taskig" som du tror, varför fortsätter du hänga upp dig vid mig?
Beror det på "dina problem" eller är du bara helt sjuk i huvudet?
Inlägg #167: Postat: 2010-07-08 02:04:00
Bizon
Ola #166 Tänk efter lite - vad är det som är "din åsikt"? - Att en som du mobbat vägrar vara mobbad av dej... Hmmm, det bemöter du med att fråga om personen "bara är helt sjuk i huvudet". Tullips redovisade sin erfarenhetsgrundade åsikt om din person - infantil. Vad säger du olatidman - är det att betrakta som mobbing och har då i så fall mobbingoffret själv skuld i detta eller är epitetet "infantil" en välgrundad iakttagelse gjord av någon som som råkat ut för olatidmans åsikter? Knepig fråga - men kanske du har en del av svaret?
Inlägg #168: Postat: 2010-07-12 19:04:00
MR fundersam
Här går man och väntar på att olatidman skal kontra dig med ett svar Bizon!!!

Måste få säga det var ett genomtänk och klokt svar du gav honom.
Inlägg #169: Postat: 2010-07-12 23:16:00
Nettan999
Men hallå....En åsikt är väl alltid en åsikt och kan aldrig vara varken fel eller rätt utan bara hur personen som uttrycker sin åsikt upplever en händelse. Vad eller vilka är det som har tagit beslut att vi bara måste ha fakta. Jag tycker ofta annorlunda än många men det betyder ju inte att jag inte får ha en åsikt bara jag kan stå för den. När någon ifrågasätter en personen och påstår att hans åsikt är fel så är det ju hur galet som helst min åsikt alltså. Kanske vore det värt att försöka sätta sig in i hur andra tänker för att vidga sina egna vyer. ALLA har något att ge även om jag inte alltid håller med.
Inlägg #170: Postat: 2010-07-12 23:22:00
Nettan999
Mobbing är, enligt mig, att inte respektera en annan människa för dennes åsikter och val av hur den personen väljer att leva. Jag tror att det största problemet är att vi försöker ändra andra i stället för att gå till oss själva och stanna upp fråga oss själva om vi är villiga att acceptera andra OAVSETT om jag gillardet eller ej, MED VILKEN RÄTT självutnämner jag mig till att vara någon slags talesman taleskvinna för någon annan utan att vara oombedd om det. ad är det som gör att vi fått för oss att det är mina värderingar som ska vara normgivande?
Om alla började med sig själva så kunde vi lära av andra.
Inlägg #171: Postat: 2010-07-13 00:17:00
olatidman
MR fundersam, du får nog vänta läge på ditt svar då "tullips" är en historia för sig själv, dvs inget som har med "bizon" att göra, därav väljer jag att inte svara på det.
Nettan999 kan bara säga att du har helt rätt, alla ska få lov att ha sin uppfattning om saker och ting, tyvärr så blir vissa upprörda om man inte delar samma uppfatning som vissa andra gör.
Inlägg #172: Postat: 2010-07-13 08:56:00
Bizon
Nettan #169 Men hallå!? Det är inte fråga om att ha en åsikt eller ej - utan för vilket ändamål någon definierar det den säger som en åsikt. Du kan säkert förstå att om du gör direkta ogrundade personangrep till offentliga åsikter som inte har med eventuella sakfrågor att göra så kan det upplevas både förnedrande och besvärande för den som råkar ut för det särskilt om andra som inte förstår bättre hakar på i förtryckande syfte - vanligen då som i mobbingsammanhang för att rädda sitt eget skinn.
Inlägg #173: Postat: 2010-07-13 09:00:00
Bizon
Att sedan olat inte har stake nog att genom genomtänkta repliker svara på funderingar - eller att välja bort folk han inte vill samtala med har han ju full rätt till - att det i sin tur blir betecknande för vad han är för person är bara ett plus.
Inlägg #174: Postat: 2010-07-13 09:57:00
tullips
Att ha en åsikt har alla rätt till,det tror jag vi alla är överens om. Jag kanske inte tycker som du, men jag respekterar din åsikt. Men man måste lära sig att definiera vad som är åsikt och vad som är personliga påhopp. Att offentlig från en annan blogg bli kallad för psykstörd, fyllkärring osv är inga åsikt, det är direkt påhopp och en stor kränkning.

Kan man inte se skillnad på det, då har man verkligen mycket mera att lära. Börja med att lära ordet empati,och gör inte mot andra det du inte vill att andra skal göra mot dig. Jag har också " åsikter " om andra men är det åt det personliga hållet behöver jag inte gå ut på torget med det, jag behåller det för mig själv. Om jag inte hamnar i en försvarsposition då blir jag tvungen att försvara mig.
Inlägg #175: Postat: 2010-07-13 16:38:00
Nettan999
#172. Bizon. Direkta påhopp är ALLTID ogrundade eftersom ingen kan uttala sig om någon annan såsom person. ATT påstå någon om någon annan är aldrig acceptabelt. Kanske misstolkade Du mig ? för vad jag menade var och ÄR naturligtvis att man kan ha en åsikt om vad en person har skrivit, DOCK INTE om personen. Visst har jag åsikter om många som skriver här men behåller dessa för mig själv. Undantag finns när jag uppfattar som att någon systematiskt går in för att anklaga en person för något. Det är inte okey på ett forum som Sourze.se som jag uppfattar seriöst. Vad det gäller åsikter så är det ju något som jag står för, alltså mina värderingar och det kan ju ingen annan gå in och ha synpunkter om eftersom ingen person känner mig så pass.
Likaså kan i alla fall inte jag svara för vilka ändamål som de olika skribenterna har för skulle alla respektera andras åsikter blev ingen mobbad. Mobbing, eller de fem härskarteknikerna används systematiskt på arbetsplatser, affärsvärlden för att vara den som får övertaget i en affärsuppgörelse eller transaktion. Någon stans tror jag vi själva är de som bestämmer hur långt vi är villiga att bli mobbade. Något såhär tror jag
Inlägg #176: Postat: 2010-07-14 14:10:00
Bizon
Nettan #175 Citat//Någon stans tror jag vi själva är de som bestämmer hur långt vi är villiga att bli mobbade. Något såhär tror jag//sc. I en hel del är vi överens, men inte i det du tror mellan citatmärkena. Det är precis det Ola T också anser. Det går inte enligt mej att vara så generell i påståendet att var och en kan hantera andras mobbingtendenser riktade mot oss - för vissa ja, men för andra nej och det är framför allt för de som inte har den möjligheten som jag talar i denhär tråden. Betänk att det är folk som tar livet av sej för att dom inte kommer ifrån sina mobbarbödlar - ok om den drastiska åtgärden ingår i din definition på att bestämma själv hur mycket mobbade vi vill bli så får det stå för dej, men jag tror att de flesta som är friska och har livet framför sej nog hellre skulle vilja leva än att ta livet av sej som enda utväg att slippa mobben.
Inlägg #177: Postat: 2010-07-14 15:26:00
Nettan999
Svar: #176. Bizon: På något sätt är det ändå så. Det här skulle kunna gå och utveckla betydligt mer ingående. För det jag menar är att de personer som ryter ifrån och sätter gränser inte råkar ut för riktigt lika många mobbare. Jag påstår inte att jag har rätt utan det här är något jag tror av olika orsaker som jag sett.
Många barn får inte lära sig att hantera olika situationer. Det är väl lika viktigt att vi lär våra barn att kunna säga ifrån och få självkänsla och kunna känna sig trygga i olika situationer. Detta ansvar borde vara självklart att det ligger på oss vuxna. Men närvi hela tiden säger en sak till våra barn och ungdomar, samtidigt som vi själva många gånger kan ha en nedlåtande attityd om någon så är det detta vi förmedlar.
Och jag instämmer att det inte går att vara generell i något oavsett det gäller barn, ungdomar eller vuxna. Alla är unika individer och har olika förutsättningar. Det jag försöker säga är att vi vuxna får anpassa oss efter barnens förutsättningar och förmedla trygghet. För är vi inte trygga i oss själva så hur ska man kunna förmedla en känsla som man inte själv har.
Jo, detta att någon tar livet av sig för att de blivit mobbade är naturligtvis väldigt olyckligt MEN FRÅGAN ÄR om denna person fått lära sig hantera olika situationer på ett annat sätt om han eller hon kunnat hantera situationen annorlunda?
DET ÄR DETTA JAG FÖRSÖKER SÄGA….att känner man trygghet och vågar prata med någon om problemet så tror jag inte något självmord skulle skett.
Inlägg #178: Postat: 2010-07-14 17:47:00
Bizon
Nettan #177 Jo du sa just det jag själv tror på "alla är unika" vilket innebär att en del människor Ungar har en stark personlighet och kan ta till sej den välmenande vuxnes försök att bugga upp dennes självkänsla - medan andra inte har tillräcklig grund i sin personlighet för att ta upp kampen om sin självklara rätt att få vara en respekteras individ bland andra respekterande individer därför att olika individer har olika behov av att vara ledare, älskad, fruktad osv. Den vuxnes uppgift liksom kamraters är att framföra det dom ser av mobbing så att den kan behandlas innan det gått för långt - Att vuxna som knappt är vuxna själva och det oavsett hur gamla dom är ska kunna lära ut något som en timid och tillbakadragen ung personlighet har nytta av mer än att om möjligt vända sej direkt till kunniga lärare, kurator, skolsyster som i bästa fall är så vakna att dom tar dylika signaler på allvar och observerar fenomenen så att lämpliga åtgärder kan vidtas är väl bara något vi kan hoppas på att dessa ska ha tid till. Nej Nettan - så enkelt är det inte - en person som inte har någon makt blir bara patetisk om den försöker inbilla någon att den har och risken blir bara större att den mobbare som har förstånd nog att se det gör bara saken värre. Skolledning och polis anser jag ska ha tillräckliga resurser för lämpliga åtgärder.
Inlägg #179: Postat: 2010-07-14 22:30:00
Nettan999
178. Bizon: Exakt. Eftersom vi alla är unika och alla har olika personligheter. ”Stark” personlighetär endast ett ord och upplevs olika av olika personer. Men oavsett vilket så är det ju så att vi vuxna har ett ansvar att ge våra barn värderingar som inte skapar mobbing och missunnsamhet. Det kan räcka med en negativ kommentar från en vuxen om någon offentlig person som är lite överviktig så skapar detta barnets värderingar.
Vad det gäller kamraterna så är det ju så att vuxna gett dessa personer de värderingar de har.
Du nämner ”tydliga signaler”. Vad är det egentligen annat än det kroppsspråk vi förmedlar.
Du säger att det inte är så enkelt. DET HÅLLER JAG MED OM eftersom vi har ett inrotat Jante-lags-tänkande som ligger till grund för att vi, och speciellt svenskar, förmedlar detta till våra efterkommande generationer. Bara detta att man i tidig ålder får med sig att ”man inte ska tro att man är något” så är det inget man tar bort i en handvändning.
Klart det blir patetiskt om man försöker inbilla någon som inte har makt att tro att den har det. MEN DET ÄR JU INTE DET JAG FÖRSÖKER SÄGA utan om man lär barnen från att de är små att ha värderingar och leva efter dem så kommer de också att göra det. Problemet blir ofta när vi vuxna inte har dessa värderingar för då kan vi ju aldrig ge våra barn något som vi inte har själva.
Inlägg #180: Postat: 2010-07-15 23:28:00
Bizon
Nettan 179 - jag letar efter de "tydliga signalerna" jag nämnt, men hittar dom inte. Däremot vill jag återknyta till dessa "vuxna" som lite nu och då sägs ska ha ett "ansvar". Jo det låter nog bra men som jag faktiskt nämnt så är det inte så säkert att den förment vuxne är vuxen nog att axla det ansvaret. Vi kan ALDRIG förvänta oss att någon är vuxen den uppgift som av varierande skäl läggs på dennes axlar. Inte heller att de värderingar vi själva tror är de enda rätta också omfattas av andra människor. Tänk dej Nettan att du välmenande lärt ditt barn de värderingar du tror på och barnet har dessa som rättesnöre genom förskola och skolan ända upp till åttan då det går upp för barnet att det måste välja att antingen göra som mamma säger och att själv bli utsatt för mobben eller att rätta in sej i ledet och lämna en utsatt mobbad i sticket. Vad barnet väljer är inte helt givet - grupptryck är starka saker. Liksom konsekvensen av att ställa sej utanför gemenskapen och ta den svages parti. Det är ju inte så helt säkert att inte ditt barn känner samma aversion mot det mobbade barnet som ditt barns kamrater gör. Så vad kan man förvänta sej? Ja till exempel att vuxna i den miljö där denna mobbing sker skola/fritids är vakna nog att ingripa på ett ändamålsenligt vis. Och hur ska det möjliggöras? Ja genom utbildning av skol- och fritids-personal. Även föräldrar skulle kunna göra en stor insats genom att få viss utbildning och att lära sej se vissa signaler som pekar på att någon i ett barns umgänge far illa - det behöver ju inte vara det egna barnet som är direkt utsatt, men trygga barn kommunicerar och lyssnade föräldrar kan förstå och vidarebefordra de signaler som ibland inte alls är så tydliga, men förstärkta genom ett empatiskt barns iakttagelser och mottagna av en förälder som förstår lite av livets mindre smickrande sidor kan göra att en hel del lidande undvikas...
Showing page 9 of 11: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11
Laddar...