Valt inlägg:
Nettan 179 - jag letar efter de "tydliga signalerna" jag nämnt, men hittar dom inte. Däremot vill jag återknyta till dessa "vuxna" som lite nu och då sägs ska ha ett "ansvar". Jo det låter nog bra men som jag faktiskt nämnt så är det inte så säkert att den förment vuxne är vuxen nog att axla det ansvaret. Vi kan ALDRIG förvänta oss att någon är vuxen den uppgift som av varierande skäl läggs på dennes axlar. Inte heller att de värderingar vi själva tror är de enda rätta också omfattas av andra människor. Tänk dej Nettan att du välmenande lärt ditt barn de värderingar du tror på och barnet har dessa som rättesnöre genom förskola och skolan ända upp till åttan då det går upp för barnet att det måste välja att antingen göra som mamma säger och att själv bli utsatt för mobben eller att rätta in sej i ledet och lämna en utsatt mobbad i sticket. Vad barnet väljer är inte helt givet - grupptryck är starka saker. Liksom konsekvensen av att ställa sej utanför gemenskapen och ta den svages parti. Det är ju inte så helt säkert att inte ditt barn känner samma aversion mot det mobbade barnet som ditt barns kamrater gör. Så vad kan man förvänta sej? Ja till exempel att vuxna i den miljö där denna mobbing sker skola/fritids är vakna nog att ingripa på ett ändamålsenligt vis. Och hur ska det möjliggöras? Ja genom utbildning av skol- och fritids-personal. Även föräldrar skulle kunna göra en stor insats genom att få viss utbildning och att lära sej se vissa signaler som pekar på att någon i ett barns umgänge far illa - det behöver ju inte vara det egna barnet som är direkt utsatt, men trygga barn kommunicerar och lyssnade föräldrar kan förstå och vidarebefordra de signaler som ibland inte alls är så tydliga, men förstärkta genom ett empatiskt barns iakttagelser och mottagna av en förälder som förstår lite av livets mindre smickrande sidor kan göra att en hel del lidande undvikas...
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?