Valt inlägg:
Svar: #176. Bizon: På något sätt är det ändå så. Det här skulle kunna gå och utveckla betydligt mer ingående. För det jag menar är att de personer som ryter ifrån och sätter gränser inte råkar ut för riktigt lika många mobbare. Jag påstår inte att jag har rätt utan det här är något jag tror av olika orsaker som jag sett.
Många barn får inte lära sig att hantera olika situationer. Det är väl lika viktigt att vi lär våra barn att kunna säga ifrån och få självkänsla och kunna känna sig trygga i olika situationer. Detta ansvar borde vara självklart att det ligger på oss vuxna. Men närvi hela tiden säger en sak till våra barn och ungdomar, samtidigt som vi själva många gånger kan ha en nedlåtande attityd om någon så är det detta vi förmedlar.
Och jag instämmer att det inte går att vara generell i något oavsett det gäller barn, ungdomar eller vuxna. Alla är unika individer och har olika förutsättningar. Det jag försöker säga är att vi vuxna får anpassa oss efter barnens förutsättningar och förmedla trygghet. För är vi inte trygga i oss själva så hur ska man kunna förmedla en känsla som man inte själv har.
Jo, detta att någon tar livet av sig för att de blivit mobbade är naturligtvis väldigt olyckligt MEN FRÅGAN ÄR om denna person fått lära sig hantera olika situationer på ett annat sätt om han eller hon kunnat hantera situationen annorlunda?
DET ÄR DETTA JAG FÖRSÖKER SÄGA….att känner man trygghet och vågar prata med någon om problemet så tror jag inte något självmord skulle skett.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?