Därför föll WTC-tornen

Den här tråden diskuterar artikeln Därför föll WTC-tornen.
Showing page 14 of 31: 4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  20  21  22  23  24
Inlägg #261: Postat: 2010-05-22 22:19:00
GunnarL
256/ Banestyrelsen, Jag har alltid haft respekt för Dina uppfattningar som jag vet baserar sig på gedigen kunskap! Nu började jag under viss tidspress läsa Ditt inlägg nr 256. När jag såg att Du utöver denna uppsats hänvisar till ytterligare tre olika länkar lade jag av. Hela den här sidan håller på att bli ett forum där man måste läsa en hel vetenskaplig avhandling för att komma till punkt. Åt helvete är det! Och därmed kom jag till punkt.
Inlägg #262: Postat: 2010-05-22 22:36:00
mad prophet
gunnarL #260 "Han skulle inte ens fatta vad det handlade om". vad grundar du detta uttalande med?
Inlägg #263: Postat: 2010-05-22 23:15:00
GunnarL
262/ Givetvis grundar jag det på de totalt ointelligenta inlägg som du har skrivit några dagar nu. Dessutom heter det "Vad grundar du detta uttalande på?" Inte med.
Inlägg #264: Postat: 2010-05-22 23:17:00
Dag Nilsson
#252 Till Daniel angående mitt inlägg #249: Jag skrev fel namn helt enkelt. #249 var riktat till Michael. Jag ber om ursäkt för den fadäsen men fylls samtidigt med undran över hur dessa "andra bullar" ser ut, samt om även Michael har en önsketårta ifall det lyckliga skulle hända att tårtbjudarlöftet blir utlöst.
Inlägg #265: Postat: 2010-05-22 23:53:00
Dag Nilsson
#254 CMO: "När första våningsplanet kollapsade så innebar det alltså att alla intakta och skadade men icke avbrutna balkar I DET VÅNINGSPLANET knäcktes plastiskt eller gick av." - Detta uppfattar jag som att alla vertikala balkar i det våningsplanet tappar all bärförmåga. I praktiken ett fritt fall. Som du i #255 bygger på mitt spett-experiment, så blev det lätt för mig att följa hur du ser på det förlopp vi diskuterar. Med plattorna svetsade på spetten antar jag att du menar golven/taken som skiljer två våningar åt. I #95 - som jag antar är ett exempel och inte det verkliga förloppet på wtc 1 - skriver du om en fallhöjd två våningsplan 7,4 meter vilket ger en rörelseenergi som vid träff mot underdelen ökar trycket mot denna 921 gånger. Om jag förstår dig rätt så skall strukturens maximala plastiska energi ange gränsen för knäckning av balkarna. Och om jag ytterligare förstår dig rätt så innebär förhållandet 4,2:0,5 att rörelseenergin här är drygt 8 ggr större än den behöver vara för att ge knäckning på balkarna i våningen under. Jag stämmer av detta med dig innan jag fortsätter i morgon. Då skall jag försöka visa varför jag tror att vissa av dina antaganden inte håller. Ha en trevlig pingstafton.
Inlägg #266: Postat: 2010-05-23 00:05:00
Pia I
Personligen- är jag glad, att jag hann besöka tornen innan de föll.
Däruppe var det tyst. Tyst som i graven. Bara pärlbanden av bilar syntes i de inrutade områden, som är New York. Chinatown hade många röda lampor. Det var tyst, tyst, som i graven däruppe.
Det öppna taket var omringat av ett nätstaket. Innanför fönstren fanns en cafeteria och en souvernirbutik. På de stora glasfönstren högst uppe, var alla sevärdigheter formgivna med siluetter och namn.
Jag kommer ihåg kraschandet, när planet flög in i glasfönstren. Som att skära i en marrängtårta.Eller jag kanske föreställer mig krascken. Jag skrev i alla fall många dikter om det.
Inlägg #267: Postat: 2010-05-23 00:49:00
mseder
#250 "Du skrev att "de kan det här 1000 ggr bättre än både mig och Michael." Vet du vad Michaels utbildning är?" Du kan väl inse att om jag skriver 1000 ggr så är det menat som "bra mycket bättre" och även om ni är två så finns det som sagt åtskilliga fler än er två som har bättre koll på läget. Hur du än vrider och vänder på siffrorna Banestyrelsen så är det bra många fler och med ett bättre kunnande än er som hävdar motsatsen. Jag har i varenda diskussion jag haft med främst Michael redan kunnat konstatera att uppfattningarna mest är baserade på ren tro och inte på ett objektivt tänkande. Så fort jag lägger fram fakta, eller citerar NIST eller annat så dör argumenteringen rätt så omgående.
Inlägg #268: Postat: 2010-05-23 00:53:00
mseder
#258 Ja Cmo har vaknat till igen, han är kvar i Fablernas värld, pratar om D Icke och lite annat. Verkar tagit sig en lugnande drink på Lördagskvällen. Snart kommer flygande tefaten också. Fortfarande utan några vettiga argument.
Inlägg #269: Postat: 2010-05-23 01:11:00
mseder
#250 Och glömde att kommentera en sak till: Banestyrelsen skriver angående min hävdan att en internationell utredning vore lämpligast: "Det må vara din åsikt, men på länken jag gav dig säger AE911Truth uttryckligen att de vill att amerikanska kongressen ska hålla i utredningen. " Men vad har de med min åsikt att göra.AE911Truth är intressanta eftersom det finns folk med sakkunskaper där, inget annat. Du blandar ihop sak1 med sak2 och skapar dina egna sammanhang!!
Inlägg #270: Postat: 2010-05-23 01:56:00
tartyff
GunnarL det är svårt att veta vad du menar ibland, du är så motsägelsefull i ditt skrivande. Du stryker folk medhårs för att i nästa stund kritisera deras person, är det inte dags snart att du talar om vem du är och inte gömmer dig under en nick?
som är löjeväckande.
Inlägg #271: Postat: 2010-05-23 03:30:00
cmologgad
Dag, När golven saggade ner så drog de både ytterpelarna och innerpelarna in mot byggnadens centrum Efter som balkarna var fästa i golven så bildade infästnings punkterna naturliga gångjärns-leder i balken. Titta på figur 2b i Bazants paper från 2002. Lederna motsvarar infästningen i golven. När balken börjar ger vika i den mittersta leden måste också "gångjärnen" ovanför och under börja vika sig. När den totala knäckningsvinkeln är 360 grader ligger alla lederna i samma höjd så om lederna motsvarar golv 79, 80 0ch 81 t.ex. så har golv 81 fallit ner till golv 79 och således har överdelen av byggnaden fallit ner 2 våningar.
Inlägg #272: Postat: 2010-05-23 03:48:00
cmologgad
forts, nej jag skrev inget om trycket i inlägg #102 inte #95. Rörelsenergin måste kunna tas upp precis som bromsarna i en bil omvandlar röresleenergin till friktionsarbete. Om inte strukturen kan ta upp energin utan ytterligare kollaps och ytterligare påbyggnad av rörelseenergin så fortsäter raset. Bazant beräknar att mycket snabbt motsvara den tillgängliga plasticerings energin bara någon procent av rörelse energin. Det betyder att byggnaden föll nästan "motståndsfritt", inte för att strukturen inte gjorde något motstånd utan för att motståndet var försumbart jämfört med rörelsenergin i rasmassorna. Om man dessutom räknar med det troliga fallet att en del av balkarna går av t.ex i skarvarna innan de vikt sig helt platta så minskar energin som strukturen tar upp och faktorn 8.4 måste höjas ytterligare.
Inlägg #273: Postat: 2010-05-23 05:53:00
Banestyrelsen
#261. Jag håller helt med dig ang länkargument, Gunnar. Men du behöver inte läsa länkarna i #256 för att förstå vad mitt argumentet går ut på, det sammanfattade jag i inlägget. Vill man bilda sin egen uppfattning kan man syna länkarna, men det är inte nödvändigt för att utläsa min tolkning oavsett om man håller med eller ej.
Inlägg #274: Postat: 2010-05-23 05:57:00
Banestyrelsen
#267-9. "Du kan väl inse att om jag skriver 1000 ggr så är det menat som bra mycket bättre" Ja, jag inser det. Men vad du väljer att inte inse är att oavsett om det är "1000 ggr bättre," "bra mycket bättre" eller bara "bättre" så kvarstår frågan som du hoppade över: Vet du vilken utbildning Michael har? Det är relevant eftersom du avfärdade Michaels kompetens med hänvisning till relevansen av arkitekter och konstruktörers utbildningar och sedan även inkluderade IT-ingenjörer. "Men vad har de med min åsikt att göra.AE911Truth är intressanta eftersom det finns folk med sakkunskaper där, inget annat. Du blandar ihop sak1 med sak2 och skapar dina egna sammanhang!!" Var skrev jag att AE911T har med din åsikt att göra? Om du uppfattat det som att jag försöker sammanblanda dig med dem så ber jag om ursäkt. Tvärtom försöker jag bekräfta min hypotes att du *inte* har samma åsikt som AE911T att vad som behövs är en ny statlig utredning. Om du inte delar deras åsikt på den punkten anser jag det vore fullständigt konsekvent med den kritik du framfört mot de tidigare statliga utredningarna. "AE911Truth är intressanta eftersom det finns folk med sakkunskaper där, inget annat." De är väldigt relevanta för hela 9/11-frågan eftersom de ska föreställa truth-rörelsens experter. Om vi inte kan lita på de statliga utredningarna så är nästa alternativ att frågan utreds av experter oberoende av staten. Den mest naturliga organisationen att ge sig i kast med detta torde väl i så fall vara AE911T om de nu är så objektiva och kunniga som har hävdats. Men sedan de bildades under LC-vågen 2006 har de inte ens publicerat några artiklar under peer-review. Därav min skepsis.
Inlägg #275: Postat: 2010-05-23 09:02:00
mad prophet
#263 GunnarL Det kanske inte är akademiskt rätt at skriva så men jag väljer att göra det. En grundläggande tanke bakom yttrandefriheten är att medborgarna skall kunna ta del av en mångfald av åsikter gällande alla de frågor som vi fattar gemensamma beslut om. Yttrandefriheten brukar beskrivas som viktig för demokratin för att den möjliggör att information kan spridas fritt, och därmed får medborgare och beslutsfattare bättre möjligheter att komma fram till välgrundade beslut. Yttrandefriheten kan också sägas fylla en mer kritisk funktion genom att välinformerade medborgare samt fria massmedier ges goda möjligheter att granska och uttala sin mening om hur den offentliga makten utövas. Man kan också motivera yttrandefriheten utifrån ett demokratiskt jämlikhetsperspektiv. Ett politiskt styre där besluten fattas enligt majoritetsprincipen blir ett legitimt styre först om alla medborgare har haft möjlighet ge uttryck för sin uppfattning i en viss fråga. Vidare är yttrandefriheten en individuell rättighet som ger den enskilde individen rätt att uttrycka sina åsikter och att kommunicera med andra.
Inlägg #276: Postat: 2010-05-23 09:08:00
Banestyrelsen
#275. Det där inlägget verkade alldeles för intelligent för mad prophet, så jag googlade lite. Han har kopierat det från denna sajt: Länk: manskligarattigheter.gov.se
Inlägg #277: Postat: 2010-05-23 09:15:00
Bizon
Dag #251 Tack för länken. Ruskiga bilder som åtminstone för mej ger ett nytt perspektiv på händelsen. I massmedia har så mycket ansetts som ovidkommande - till exempel vidden av förstörelse av byggnaderna omkring. Man kan inte säga att tornen bara föll ihop som ett korthus rakt ner och in i sej själva. På bilderna tycker jag mej se att ganska stora sektioner fallit utåt och skadat omkringliggande byggnation. Att så skett verkar logiskt - dels måste stora skador skett långt ner i byggnaden med stora tryckkrafter utåt från centrum vilket gör att åtminstone de nedre våningarnas ytterväggar som eventuellt stått kvar efter huvudraset får en naturlig riktning utåt och fallit mot ändra hus. Sedan har vi hettan som gjort järnet tämligen mjukt. Det är inte så lite material som ligger spritt i olika riktningar, men mer i vissa vilket kan hänga samman med att i de riktningarna har högre delar av ytterväggarna tyckts iväg. Jag tycker att det är bra att verkligen försöka förstå dessa händelseförlopp - du gör ett bra jobb då du förutsättningslöst försöker närma dej den verkliga sanningen.
Inlägg #278: Postat: 2010-05-23 09:17:00
mad prophet
#276 Det förklarar iallafall vad det handlar om.
Inlägg #279: Postat: 2010-05-23 09:20:00
mad prophet
Vart i NIST raporten är alla bildbevis?
Inlägg #280: Postat: 2010-05-23 11:15:00
Dag Nilsson
#277 Bizon, tack för det omdömet. Jag har gått igenom en massa bokmärken nu på morgonen och funnit en, som jag tycker, mycket bra länk. Länk: sharpprintinginc.com Här finns även experterna som stöder NIST ganska bra representerade t.ex. Bazant, Greening och Zhao. Som du ser är materialet enormt, men spännande också i all sin kuslighet. Något jag just nu funderar på är vilka krafter som kunde kasta så mycket stålskrot på byggnad 7 att skadorna av de träffarna ansågs bidra till dess ras. 7:an stod ca 100 meter bort från Norra tornet wtc 1 så även om väggelement av stål kom från hög höjd och träffade nedanför 100 meters höjd på 7:an så måste de har farit iväg med minst 50 km/tim ut från wtc 1. Annars skulle de ha slagit i backen innan de nådde fram. Troligen sprutade det material i alla riktningar. Och rimligen mycket mer som föll ner inom 100 metersradien. De intressanta frågorna är: Hur många kilo torn föll av i riktning från tornet och hamnade utanför tornets bas. Och - hur mycket energi gick åt att slunga iväg det materialet. Och vilken var den mekanism som i praktiken åstadkom detta? Ja, ungefär så här försöker lura mig fram till en någorlunda trolig bild att hur WTC 1 rasade.
Showing page 14 of 31: 4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  20  21  22  23  24
Laddar...