Rapportera inlägg

Valt inlägg:

#254 CMO: "När första våningsplanet kollapsade så innebar det alltså att alla intakta och skadade men icke avbrutna balkar I DET VÅNINGSPLANET knäcktes plastiskt eller gick av." - Detta uppfattar jag som att alla vertikala balkar i det våningsplanet tappar all bärförmåga. I praktiken ett fritt fall. Som du i #255 bygger på mitt spett-experiment, så blev det lätt för mig att följa hur du ser på det förlopp vi diskuterar. Med plattorna svetsade på spetten antar jag att du menar golven/taken som skiljer två våningar åt. I #95 - som jag antar är ett exempel och inte det verkliga förloppet på wtc 1 - skriver du om en fallhöjd två våningsplan 7,4 meter vilket ger en rörelseenergi som vid träff mot underdelen ökar trycket mot denna 921 gånger. Om jag förstår dig rätt så skall strukturens maximala plastiska energi ange gränsen för knäckning av balkarna. Och om jag ytterligare förstår dig rätt så innebär förhållandet 4,2:0,5 att rörelseenergin här är drygt 8 ggr större än den behöver vara för att ge knäckning på balkarna i våningen under. Jag stämmer av detta med dig innan jag fortsätter i morgon. Då skall jag försöka visa varför jag tror att vissa av dina antaganden inte håller. Ha en trevlig pingstafton.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?